Val av router?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Lyfter denna tråd.

En fråga.
Har fått fiber indraget och behöver en router. Kör på Bahnhof som ISP(100 Mbit/s) och har då via dem tillgång till en Tilgin HG2711. Hittar inte mycket info om den när man googlar, hittar dock detta som verkar vara en beskrivning av den produktfamiljen: https://tilgin.com/wp-content/uploads/2019/04/TILG_HG2700_datasheet_April-2019.pdf

Är den skit/skitbra eller något mittemellan?

Slösurfar mest, kikar på svt play, hbo nordic, youtube, trollar på sporthoj osv. Ingen gaming.

Annars blir det en Asus RT-AC66U B1.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har också fiber 1000 Mbit/s, men en skitgammal router som ger mig ~60 Mbit/s up/ner, har aldrig upplevt det som ett problem, men nu har jag börjat streama TV och göra annat online samtidigt, så tanken har väckts om att göra något åt saken på sistone.

Kör jag datorn med kabel direkt från fiberkonvertern får jag runt 900 Mbit/s, och det är väl kanske dumt att inte utnyttja möjligheten
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kör själv Asus-router i kombination med Merlin firmware sen flera år tillbaka. Mycket nöjd med den kombinationen.
https://www.asuswrt-merlin.net

RT-AC66U B1 skall funka med Merlin om du använder firmware för RT-AC68U
https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin/wiki/Supported-Devices

Känns som lite överkurs för mig. Har nog aldrig vad jag minns uppdaterat firmware i någon router jag haft förutom någon gång då det strulat och då har jag loggat in på routern och tryckt på en uppdatera-knapp.

Det där är mer manuell handpåläggning gissar jag?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Känns som lite överkurs för mig. Har nog aldrig vad jag minns uppdaterat firmware i någon router jag haft förutom någon gång då det strulat och då har jag loggat in på routern och tryckt på en uppdatera-knapp.

Det där är mer manuell handpåläggning gissar jag?

Uppdateringen görs genom att man hämtar en fil på Merlins hemsida. Sen går man in i routern och väljer att uppdatera med den filen. Väldigt enkelt. Asus-routrarna är bra i grunden också så man måste ju inte uppdatera, men det skadar inte att ha möjligheten om man skulle vilja framöver. Merlins firmware bygger på Asus, så man har kvar samma användargränssnitt men får lite fler funktioner och div uppdateringar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kapade ASUS routrar

Hösten 2019 märkte jag att intenethastigheten var dålig jämfört med vad jag brukar ha med Framtidens fiber (kommunalt Gbg bolag) och bahnhof.se. Under felsökningen kopplade jag bort min router ASUS RT-N66U och anslöt en dator direkt till fiberuttaget.
Bredbandskollen gav normal hastighet ca 95Mbit/s/11Mbit/s som det brukar.
Så felet låg i routern.
Jag började med att resetta routern (för få ut skiten), laddade sedan hem senaste firmware från ASUS till RT-N66U, installerade firmwaren, bytte inloggningsnamn från admin till typ 123adminABC i händelse det fanns en bakdörr till admin-kontot.
Bytte password till adminkontot
Bytte SSID för det trådlösa, bytte krypteringsnyckel till det trådlösa
Sparade allt och internethastigheten var normal igen, ca 95Mbit/s/11Mbit/s som det brukar.
En "rolig" effekt var att nu kom jag inte in på gmail längre. Tydligen sparar google vilka routrar användarna använder och min nya hårda router + att jag kör linux var inte OK. Däremot kunde jag logga in på min gmail på en kamrats Windowsdator i Skåne. Där google undrade om jag hindrats komma in på gmail. Nyligen. Vilket jag bekräftade mm.
Och kunde åter komma in på gmail i Göteborg.

ASUS Routerkapningarna gällde inte bara mig.....
såg senare det här
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.726839/operator-varnar-for-kapade-asus-routrar-uppdatera-firmware
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Hösten 2019 märkte jag att intenethastigheten var dålig jämfört med vad jag brukar ha med Framtidens fiber (kommunalt Gbg bolag) och bahnhof.se. Under felsökningen kopplade jag bort min router ASUS RT-N66U och anslöt en dator direkt till fiberuttaget.
Bredbandskollen gav normal hastighet ca 95Mbit/s/11Mbits som det brukar.
Så felet låg i routern.
Jag laddade hem senaste firmware från ASUS till RT-N66U, installerade firmwaren, bytte inloggningsnamn från admin till typ 123adminABC i händelse det fanns en bakdörr till admin-kontot.
Bytte password till till adminkontot
Bytte SSID för det trådlösa, bytte krypteringsnyckel till det trådlösa
Sparade allt och internethastigheten var normal igen, ca 95Mbit/s/11Mbits som det brukar.
En "rolig" effekt var att nu kom jag inte in på gmail längre. Tydligen sparar google vilka routrar användarna använder och min nya hårda router + att jag kör linux var inte OK. Däremot kunde jag logga in på min gmail på en kamrats Windowsdator i Skåne. Där google undrade om jag hindrats komma in på gmail. Nyligen. Vilket jag bekräftade mm.
Och kunde åter komma in på gmail i Göteborg.

ASUS Routerkapningarna gällde inte bara mig.....
såg senare det här
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.726839/operator-varnar-for-kapade-asus-routrar-uppdatera-firmware

Ja, det gäller att alltid hålla sin router uppdaterad och inte använda standardlösenordet. Brukar komma sådana sårbarheter ganska ofta.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja, det gäller att alltid hålla sin router uppdaterad och inte använda standardlösenordet. Brukar komma sådana sårbarheter ganska ofta.

Måste man inte vara inloggad på mitt trådlösa nätverk(som kräver lösenord) för att komma åt min router?
Varenda jäkla router använder väl typ samma ip, tex 192.168.001?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Måste man inte vara inloggad på mitt trådlösa nätverk(som kräver lösenord) för att komma åt min router?
Varenda jäkla router använder väl typ samma ip, tex 192.168.001?

Så länge man inte slagit på funktionen som tillåter att komma åt admingränssnittet utifrån (via publika IP-adressen - du kan kolla vilken detta är via exempelvis whatismyip.com) skall man ju normalt vara säker, men vill minnas att det har förekommit sårbarheter hos en del routrar som gjort det möjligt att kringgå detta. Har man då kvar standardlösenordet blir man sårbar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Måste man inte vara inloggad på mitt trådlösa nätverk(som kräver lösenord) för att komma åt min router?
Varenda jäkla router använder väl typ samma ip, tex 192.168.001?

Vanligt är 192.168.1.1 men det går utmärkt att ändra de två sista siffrorna till tex 192.168.56.78
om man har en router man har kontroll över.
Är routern "gratis" från internetleverantören är det väl vanligt att adminkontot är spärrat för kunden ?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vanligt är 192.168.1.1 men det går utmärkt att ändra de två sista siffrorna till tex 192.168.56.78
om man har en router man har kontroll över.
Är routern "gratis" från internetleverantören är det väl vanligt att adminkontot är spärrat för kunden ?

Ur säkerhetssynpunkt har det marginell, om ens någon, betydelse ifall man ändrar det interna subnätet till 192.168.56.X eller whatever.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Man kan ofta sätta mac-filter på trådlöst också, hjälper iaf lite mot hackning.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Man kan ofta sätta mac-filter på trådlöst också, hjälper iaf lite mot hackning.
Ska titta på det vid tillfälle.
Vad jag gjort är att iställe för att låta routern vara inkopplad 24/7 så har jag satt nätadaptern på samma multikontakt med strömbrytare som matar dator, skärm och skrivare. Och den strömbrytaren slår jag alltid av när jag inte använder datorn.

För ju fler timmar routern är aktiv, dessto lättare är det utnyttja sårbarheter. I praktiken har jag nu minskat router aktivtiden till ca 10 % av vad den var förut.
Dessutom är den avstängd mest hela arbetsdagen i Kina.
USA däremot börjar väl jobba ungefär när jag kan sätta mig vid datorn........men man kan inte få allt.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top