Val av router?

MM&M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2008
Ort
Lund
Hoj
Yamaha FZS600 -03
Nu har jag tröttnad på min tio meter långa nätverkssladd. :huvet Vad skall man tänka på vid köp av router? Något speciellt märke som fungerar bättre? I vilken prisklass bör man ligga? Laddar ej ner filmer och musik... Vad har ni för erfarenheter av era routrar?
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
NetGear är vell det mest kända utav alla routers det finns där ute, men jag skulle råda dig till att skaffa en switch istället, för då slipper du det här med att ställa portar hit och dit.

Jag har en 5 portars D link, som jag kopplade in istället för min netgear router.
och det funkar mycket bättre, min bredbandsuppkopling funkar mycket bättre.
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Finns ett test som Swe-clockers har gjort, klicka HÄR för att komma till dit.

Själv skulle jag nog satsa på en D-Link 655.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag har haft en 3-4 st olika under 5-6 års tid p.g.a att dom spontandör av sig själva, både NetGear och D-Link, sedan två år tillbaka kör jag med Airport Express (två st egentligen, en hemma, en på kontoret) - varit problemfritt, använt både för att göra utskrifter trådlöst, streama musik till högtalare och såklart för vanligt simpelt nätverkande.

mestadels varit två datorer inkopplade hemma och tre på kontoret, mestadels mac men några Windows också, aldrig varit några problem :) och framförallt ingen spontan död :tummenupp
 

frass3

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Uppsala
Hoj
929
Finns ett test som Swe-clockers har gjort, klicka HÄR för att komma till dit.

Själv skulle jag nog satsa på en D-Link 655.

Skulle med satsa på en D-Link 655, har själv en sån och den är fruktansvärt stabil och funkar väldigt bra. Har behövt startat om den kanske 2ggr på ett år.
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Linksys göra bra grejer. Ägs ju av Cisco. :)
Kostar nån 100-lapp mer än D-Link men lite mer flexibla. Vill du bara ha nåt som fungerar direkt utan att vilja göra något speciellt med den så tycker jag som dom andra, kör på D-Link routern.
 

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(
Skulle vilja säga att du ska gå på den billigaste som finns som har WPA2, laddar du inte ner saker så spelar det egentligen ingen roll. Ett välkänt märke och att den har bra säkerhet är det viktigaste. http://www.netonnet.se/?iid=se120126 kan vara ett förslag.
655 är en bra router, men varför betala för något du inte behöver...
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Linksys, Ciscos hemmärke. Samma kodbas i styrmjukvaran som i deras proffsprylar. Kostar lika mycket som d-link och netgear.
 

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Östergötland
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Kör med en D-Link DIR 655 nu och är nöjd som fan:tummenupp
Provade en Linksys WRT54GL men den kunde inte hålla hastigheten med den vanliga firmwaren & jag vågade inte flasha om den för då gällde inte garantin om jag ville byta den mot D-linken....
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Kör med en D-Link DIR 655 nu och är nöjd som fan:tummenupp
Provade en Linksys WRT54GL men den kunde inte hålla hastigheten med den vanliga firmwaren & jag vågade inte flasha om den för då gällde inte garantin om jag ville byta den mot D-linken....

Samma här, både vad gäller D-Linken och Linksys. DIR-655 är väldigt stabil, den bara går och går. Hänger 5 datorer, en kamera, två skrivare, en Popcorn, XBOX, Dreambox, tre IP-telefoner och en trådlös nätverksdisk på den. Kör FTP-server åt polarna och IP-telefoni. Allt bara fungerar.
Linksysen ligger på golvet här, en bra router men för långsam.
 

MM&M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2008
Ort
Lund
Hoj
Yamaha FZS600 -03
NetGear är vell det mest kända utav alla routers det finns där ute, men jag skulle råda dig till att skaffa en switch istället, för då slipper du det här med att ställa portar hit och dit.

Jag har en 5 portars D link, som jag kopplade in istället för min netgear router.
och det funkar mycket bättre, min bredbandsuppkopling funkar mycket bättre.

En dum fråga: Den här är väl inte trådlös utan man kör väl med sina sladdar i alla fall? :va
 

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Finns ett test som Swe-clockers har gjort, klicka HÄR för att komma till dit.

Själv skulle jag nog satsa på en D-Link 655.

Jag kör just nu med en D-Link DIR-655 och är tvärnöjd. Har 100/100mb fiber och får klart godkänt throwput med denna och hänger sig inte heller torts mängder med trafik. Bra val!
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
En dum fråga: Den här är väl inte trådlös utan man kör väl med sina sladdar i alla fall? :va

Ja, och dessutom måste du få flera IP-adresser från din leverantör om du vill köra mer än en dator. Det går inte heller att dela filer mellan dina datorer hemma. Ingen brandvägg i en switch heller..
En switch är nog det sista du är ute efter i det här fallet.
 

MM&M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2008
Ort
Lund
Hoj
Yamaha FZS600 -03
Jag har bara en dator. Enda anledningen till att jag vill ha en router är att jag inte vill trassla in mig i nätverkssladden som är himla lång när jag tex har datorn i sängen eller i soffan eller tar med den ut i trädgården...

Tack för alla svar! :Bugar Har ni något annat tips på en router så tar jag emot dem tacksamt!
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Samma här, både vad gäller D-Linken och Linksys. DIR-655 är väldigt stabil, den bara går och går. Hänger 5 datorer, en kamera, två skrivare, en Popcorn, XBOX, Dreambox, tre IP-telefoner och en trådlös nätverksdisk på den. Kör FTP-server åt polarna och IP-telefoni. Allt bara fungerar.
Linksysen ligger på golvet här, en bra router men för långsam.

Å varför kör inte du med trådnätverk :rofl :rofl

Skulle ju vart skitkul å se varjefall, en djungel med snören som går kors å tvärs
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Jag ställer frågan innan jag följer länktipset! :näsblod

Jag sitter med en Belkin F5D8233-4v3, har fått den av en kompis. Funderar på att installera den, skall jag göra det eller skall jag köpa något annat?
 

Carl-m

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Karlstad
Hoj
XR1200 -09
Jag har bara en dator. Enda anledningen till att jag vill ha en router är att jag inte vill trassla in mig i nätverkssladden som är himla lång när jag tex har datorn i sängen eller i soffan eller tar med den ut i trädgården...

Tack för alla svar! :Bugar Har ni något annat tips på en router så tar jag emot dem tacksamt!

Köpte en ny billig på coop. 299kr funkar kanon för surfning och bra täckning. Belkin heter den.
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Jag ställer frågan innan jag följer länktipset! :näsblod

Jag sitter med en Belkin F5D8233-4v3, har fått den av en kompis. Funderar på att installera den, skall jag göra det eller skall jag köpa något annat?

Syrran & hennes sambo har en Belkin. Vet inte vilken modell men dom är iaf nöjda med den så kör på. Den var ju ändå gratis så det är väl bara att testa. :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top