Har du vurpat i år?

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
fan va arg man ska va..
Synd att du inte såg reg nummer ,gå hem och bränna upp hans husvagn , sen e man gla igen:)

Annars är det bara anmäla reg nr. Skadestånd och att det är fängelse på smitning så han ser man inte heller av :tummenupp
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
SATAN! Nu har jag äntligen gjort en ordentlig vurpa!

Var hos tandläkarn 7.40 - 8.20 och sen när jag skulle in till stan lyckades jag lägga mig lite väl långt ner i kurvan, fick släpp och sedan grepp igen så hela skiten börja vobbla.
Försökte stadga den men gick inte så det blev till att studera asvalten på väldigt nära avstånd istället.
Så nu sitter jag på Kavelbro med skrapade knän, ont i magen och ingen känsel i ansiktet! :död
Motorcykeln / plastankan fick bara skönhetsfel men i och med att allt består av plast så är den inte direkt vacker. Jag kommer få en massa skit i och med att jag köppte den ihop med farsan så den är lika mycket hanns som min. Nu ser jag det som att den är hanns eftersom att jag orsakat min del i skador :gnissla
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Yes, nu har man provat att vurpa med 125:an också. :) Rondell + regn + slitet bakdäck + omkörnining av Volvo var en halvbra kombination. :va
Men nu vet man att skydden funkar iaf. smidigare att vurpa nu än på moppen i shorts och t-shirt också, lite blåmärken var ju fan allt. :)
Ska nog skaffa mig ett par crosstövlar förresten, min touringstövel eller vad det är för nåt sprack vid sulan och skyddar inte så jävla bra känns det som. Funkar crosstövlarna bra förresten eller är det stelt och osmidigt satan?
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Yes, nu har man provat att vurpa med 125:an också. :) Rondell + regn + slitet bakdäck + omkörnining av Volvo var en halvbra kombination. :va
Men nu vet man att skydden funkar iaf. smidigare att vurpa nu än på moppen i shorts och t-shirt också, lite blåmärken var ju fan allt. :)
Ska nog skaffa mig ett par crosstövlar förresten, min touringstövel eller vad det är för nåt sprack vid sulan och skyddar inte så jävla bra känns det som. Funkar crosstövlarna bra förresten eller är det stelt och osmidigt satan?

Kanske lite sent att svara men men...

Provade farsans cross stövel. Den är ju lite stelare än nån slags touring stövel. Beror nog också på hur man ska köra tror jag nog men cross stöveln funkar vättigt endå. :tummenupp
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Yes, nu har man provat att vurpa med 125:an också. :) Rondell + regn + slitet bakdäck + omkörnining av Volvo var en halvbra kombination. :va
Men nu vet man att skydden funkar iaf. smidigare att vurpa nu än på moppen i shorts och t-shirt också, lite blåmärken var ju fan allt. :)
Ska nog skaffa mig ett par crosstövlar förresten, min touringstövel eller vad det är för nåt sprack vid sulan och skyddar inte så jävla bra känns det som. Funkar crosstövlarna bra förresten eller är det stelt och osmidigt satan?

Här kommer ett ännu senare svar!
Jag har ett par Shift Combat, och det är faktiskt ganska knepigt att köra i trafik med dem. Har missat uppväxlingar flera gånger, dock bara under acceleration, och jag har relativt dålig koll på var växelpinnen/föraren är. Jag kan dessutom inte sitta avslappnat med foten över växelpinnen, utan behöver ha foten under.
Så jämfört med mina Adidas skor är de rena mardrömmen om man växlar mycket, men funkar gör det och jag lär nog känna stövlarna snart :) Är bara övningskörare än sålänge, så kanske dömer jag lite tidigt. Och jag har inga stövlar att jämföra med, dessutom är mina stövlar väldigt billiga och är troligtvis mer stela / mindre flexibla än ett par dyrare och bättre. Och de är knappt använda, så de mjukar nog upp sig med tiden. Men de sitter bra på foten!

Om jag var du skulle jag inte tveka! :krama
05006-001_1_8179.jpg
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Hehe, trevligt med lite svar. :hihi
Crosstövlar inhandlades i höstas och jag är så nöjd man bara kan bli. :tummenupp
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Ja, nu har jag gjort det med.

Jag har inte legat på öronen med hoj ordentligt på säkert 15 år iaf.

Men nu när jag skaffade en 125a så fick man visst tillbaka den saken med igen.

Allvarligt talat var det en jäkla skit olycka.

Jag kommer mot en korsning på en 50 väg och låter en bil komma före in i korsningen så jag släpper av och kör kanske 30 max, sen bromsar jag med frambromsen och plötsligt känner jag att det är som att framhjulet lossnat eller nåt och jag möter marken med en jävla smäll.

Asfalt och bara jeans är mindre kul, i varje fall fastnar jag i hojen mellan fotpinnen och växelspaken så jag känner hur den vill vrida runt foten på mig.
Glider väl några meter kanske och är helt utslagen med hojen över mig mitt på vägen.
Bilisten jag tänkte släppa före kommer dock fram och hjälper mig genom att resa moppen då jag är helt knockad i kroppen.

Tar nån minut för mig att känna efter att jag inte brytit nåt som det verkar innan jag reser mig.

Knät känns som om det flygit i bitar, men jag kan stå upp iaf.

Kollar in moppen och det är punka på framdäcket, det var det som gjorde den häftiga vurpan helt enkelt, det fanns liksom ingen chans att skydda sig när slangen smäller just när man bromsar med frambromsen.

Får skjuts hem då jag inte kan ta mig nånstans av egen maskin.

Inget behöver sys så det blir mest rengöring av sår.

Dagen efter är jag helt utslagen, hela kroppen är som ett blåmärke och knät är dubbelt så stort.

Så har det varit nu i 4 dagar fast kroppen i övrigt börjar återhämta sig, fast jag har ont i leder och sånt ännu, knät är bättre men ännu så illa att jag inte kan gå.

Man är inte 18 längre märks det, vilken jävla smäll, tur som fan att det inte gick fortare, jag tror inte man hamnar närmare sjukhus än jag gjorde.

Hojen blev repad här och där och kopplingsgreppet gick av förutom punkan då, så den är det väl ingen fara med, typiskt offroadhojar.

Tyvärr knäckte jag sidokåpan på den mot mig själv och en sån är det nog inte möjligt att få tag på så den får jag försöka limma och laga på nåt sätt.

Ja fy fan, jag kom bara 10 lagliga mil på den inan det small.

Förmodligen körde jag på en spik eller nåt sånt, har inte kunnat kolla saken, men eftersom det var en sån plötslig punktering måste nåt sånt ha hänt.

Vad mycket an hinner tänka på föresten, jag var livrädd att bli överkörd mins jag då jag ju låg mitt på vägen utan att komma från hojen, som tur var kom inga andra bilar än den jag släppte före.

Likaså att jag tänkte tat nu jävlar bryter jag foten av mig då jag fastnade och hojen slet foten upp och ner så att säga, slet hål genom hela skon tom.
Mins att jag försökte vrida mig med rörelsen.

Hojen liksom gled upp över mig så jag hade bakskärmen nästan rakt mot ansiktet, den låg över mig så att säga, och gvetvis så gick den fan på tomgång i nån minut, medans jag funderade om jag kunde fastna i kedjan.

Så hmm.....man kan säga tat jag testat nedläggningsvinkeln med ett rejält knäskrap iaf.
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Skulle köra om en bilist som glömde blinka vänster, nästa sekund satt jag i sidan på bilen, för att sekunden efter ligga vid trottoarkanten...

Hade lämnat mina stövlar och byxor hemma då jag "bara skulle till affären".
Denna lathet ledde till en för tidigt avslutad säsong, kryckor och muskelskador på höger ben under knäet, hela vägen ner till tårna, samt två mycket vackra sår på höger knä, där det i skrivande stund sitter 2 ärr...

Måste säga att det var jäkla tur att jag inte bröt något (eller värre...), jag körde trots allt i 60km/h.
Skinnjacka, ryggskydd, handskar & hjälm användes så allt gick fint ovanför midjan iaf!

Sista gången man körde utan full utrustning vill jag ju lova.
Hojen kommer inte rulla igen heller, håller på att slåss med försäkringsbolaget just nu...:huvet
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Skulle köra om en bilist som glömde blinka vänster, nästa sekund satt jag i sidan på bilen, för att sekunden efter ligga vid trottoarkanten...

Hade lämnat mina stövlar och byxor hemma då jag "bara skulle till affären".
Denna lathet ledde till en för tidigt avslutad säsong, kryckor och muskelskador på höger ben under knäet, hela vägen ner till tårna, samt två mycket vackra sår på höger knä, där det i skrivande stund sitter 2 ärr...

Måste säga att det var jäkla tur att jag inte bröt något (eller värre...), jag körde trots allt i 60km/h.
Skinnjacka, ryggskydd, handskar & hjälm användes så allt gick fint ovanför midjan iaf!

Sista gången man körde utan full utrustning vill jag ju lova.
Hojen kommer inte rulla igen heller, håller på att slåss med försäkringsbolaget just nu...:huvet

Tråkigt att höra. Hade du klarat dig utan skador om du haft skydd? Känns som att knäskydden i byxorna skyddar klockrent mot sådant, men du kanske fick sår och muskelskador nedanför skyddet (som inte var där)?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Tråkigt att höra. Hade du klarat dig utan skador om du haft skydd? Känns som att knäskydden i byxorna skyddar klockrent mot sådant, men du kanske fick sår och muskelskador nedanför skyddet (som inte var där)?

Det är ju omöjligt att veta, men jag hade kommit undan mycket lindrigare iaf.
Hade jag haft stövlar så går dessa hela vägen upp till knäskydden på byxorna nästan.

Kommer ju inte köra utan skydd hädanefter så, får vänta till nästa vurpa och jämföra skadorna!:yoparty
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det är ju omöjligt att veta, men jag hade kommit undan mycket lindrigare iaf.
Hade jag haft stövlar så går dessa hela vägen upp till knäskydden på byxorna nästan.

Kommer ju inte köra utan skydd hädanefter så, får vänta till nästa vurpa och jämföra skadorna!:yoparty
Eller så kör du inte om där det finns anslutande vägar och liknande ;)
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
På körskolan och riskutbildningen tjatades det mycket om att inte köra om i korsningar etc. Det lät bra tyckte jag, tur att jag inte chansat någon gång.

Offtopic: Körde ca 50 mil med kortet i år, de gånger jag kört om bilar kan nästan räknas på en hand :rodnar
Lite lustigt...

Dessutom trillade jag en gång förra veckan på en grusplan. Hade spunnit lite, släppte gasen och direkt lade sig motorcykeln ner. Var visst en liten gyttjefläck, men trodde inte det skulle spela så stor roll. Nästa år kör jag med endurodäck istället för asfaltsdäck :p
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Vurpat och vurpat har jag inte gjort. Inte när det varit torrt ute. 4 gånger nu i snön :yoparty. Fick reda på att mina knäskydd i byxorna är STENHÅRDA! Så det blir att byta ut dem mot någe annat.

Men nerläggningar har skett dock i väldigt väldigt låg fart(gång fart).

Läskigt med snö i fälgen nu i 50-60 km/h. Känns som att man kommer knacka på hos diket snart :).

OBS!!! Jag kör knappt 30 men ibland vill man gasa och då går det fortare :huvet
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det är en god regel att undvika omkörningar vid korsningar eftersom man inte syns speciellt bra vid sidan av bil. Det finns många olika typer av situationer som kan uppkomma vid dessa omkörningar även om den andra bilen inte ens korsar din egen körbana utan bara kör ut i mötande körbana så kan det bli trångt med tre fordon i bredd.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Vurpat och vurpat har jag inte gjort. Inte när det varit torrt ute. 4 gånger nu i snön :yoparty. Fick reda på att mina knäskydd i byxorna är STENHÅRDA! Så det blir att byta ut dem mot någe annat.

Men nerläggningar har skett dock i väldigt väldigt låg fart(gång fart).

Läskigt med snö i fälgen nu i 50-60 km/h. Känns som att man kommer knacka på hos diket snart :).

OBS!!! Jag kör knappt 30 men ibland vill man gasa och då går det fortare :huvet

Skaffa isdäck :fakta Kostar för mycket dock, så jag köper inte det.

Tog du körkortet i år?
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Tog du körkortet i år?

*host* :yoparty

Ja det är för dyrt för en 16 åring att köpa is/dubb däck. Men koppling/broms handtag har man råd mä :D

Tråkigt att skjutspinnarna böjer in sig när man lägger hojen ner lite för hårt. De går väll av efter ett par gånger jag knäcker tbx dem.
 
Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Fick obalans och kom ner i ett spår från en bil/lastbil och lyckades köra in i en snövall i förrgår :D

Jag landade mjukt i snövallen 1 meter ifrån hojen :tuttar
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Fick obalans och kom ner i ett spår från en bil/lastbil och lyckades köra in i en snövall i förrgår :D

Jag landade mjukt i snövallen 1 meter ifrån hojen :tuttar

tur att de gick bra, hade inte vart kul om cykeln kom efter dig.

Min morfars bästis körde oldschool rr eller om de blir tt, och han var nere på en tävling i slovakien någon gång på 60-talet. De hade precis krängt på ett nytt framdäck på hans triumph-cykel innan tävlingen och han skulle göra ett test varv. Däcket hade inte krypit på fälgen ordentligt och några kurvor senare kröp det av och han flyger rakt ut i en potatisåker och efter kom cykeln. Han stendog.:brinnerup Men hans cyklar finns kvar, hans son satte upp ett museum med många av hans gamla hojar. :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top