Yamaha XT 600 E-tråden

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
Kanske skriver i fel tråd nu men Admin får skälla på mig o be mig posta i rätt.
Men jag skulle behöva lite råd, ska köpa en ny(gammal) båge o valet står just nu mellan en XT 600E -99(svart/röd) och en DR650SE -97 (svart/grå). priset på dom e ungefär desamma. dom har gått lika många mil
Fördelar/nackdelar?

Just nu som jag ser det så är fördelen med DR´n att den bara har haft 2 ägare, dock är den importerad. Sen är den lite lättare.
Nackdel, org ljuddämpare, inget annat följer med

Xt har 9 ägare, jag tycker det låter mycket för en 99á men vad vet jag.
Fördel är att den e bra mycke snyggare. nyare modell, effektljuddämare (låter gött). Org följer med, packethållare (vette fan om de e en fördel dock)

Nackdel 9 ägare

Efter allt sökande jag gjorde kom jag fram till att XT600 var än "bättre" hoj än DR650 (mitt tycke). Kan även säga att min har 14 ägare men den går inte sämre för det, strunta i ägarna och kolla om skicket är bra. Använd istället antal ägare till att ev. pruta ner den lite.

Känns som att eftermarknaden är mycket större på XT600 också, finns riktigt mycket skojiga saker på ebay och diverse tyska sidor.

Lycka till med MC'n oavsett vilken det blir.
 

ErmoN

Mäster
Gick med
4 Jan 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha XT600 -02
Hej XT600 ägare!

Precis köpt en XT600E -01, i regpappret står det 27 kw dvs 37.6 hk, är det normalt eller är det strypt?

Såg att en del XT600E är reggade som 31 kw / 42 h (-95)

Eller 33 kw/45hk för -91or , ju nyare XT600 desto svagare alltså?

Är motorerna omgjorda eller är de mer och mer strypta ju nyare det är?

Min är -02a och vad jag vet har min 27kw, kan de vara så att de äldre har piffat upp sina hojjar lite för att få mer effekt?
 

zerokool

Gube
Gick med
5 May 2008
Ort
Här i min trånga etta
Hoj
FZ8S SP -11
Efter allt sökande jag gjorde kom jag fram till att XT600 var än "bättre" hoj än DR650 (mitt tycke). Kan även säga att min har 14 ägare men den går inte sämre för det, strunta i ägarna och kolla om skicket är bra. Använd istället antal ägare till att ev. pruta ner den lite.

Känns som att eftermarknaden är mycket större på XT600 också, finns riktigt mycket skojiga saker på ebay och diverse tyska sidor.

Lycka till med MC'n oavsett vilken det blir.
Det blev en Xt 600E -02a. Men allt är original på den, tegelstenar till blinkers, lastbils backspeglar, sen vill man att den ska låta lite mer än va den gör nu, funkar det att bara köpa en ny(beg) effektdämpare eller måste man köpa nytt (beg) grenrör oxå?
Tror de kallas för grenrör iaf. im a n00b lol
Ni kan gärna komma med förslag på blinkers, bakspeglar o effektdämpare
 
Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Min är -02a och vad jag vet har min 27kw, kan de vara så att de äldre har piffat upp sina hojjar lite för att få mer effekt?

Tror inte det för alla uppgifterna jag hittade är från reg-bevis och tech-specifiaktioner på originalbågar.

Tappet i effekt på nyare är ju stort, fick för mig att det kanske var av miljöskäl, av ljudskäl eller något annat som Yamaha har strypt ned dem
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Det blev en Xt 600E -02a. Men allt är original på den, tegelstenar till blinkers, lastbils backspeglar, sen vill man att den ska låta lite mer än va den gör nu, funkar det att bara köpa en ny(beg) effektdämpare eller måste man köpa nytt (beg) grenrör oxå?
Tror de kallas för grenrör iaf. im a n00b lol
Ni kan gärna komma med förslag på blinkers, bakspeglar o effektdämpare

funderar på att köpa från kedo.de de har massor till XTn både dämpare och headers. tex

http://www.kedo.de/com/ssl/php/func...docs/com/ssl/grafic/pdf/Katalog/Seite/123.pdf
 

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
Min är -02a och vad jag vet har min 27kw, kan de vara så att de äldre har piffat upp sina hojjar lite för att få mer effekt?

Motoreffekt, kw: 32,0 min är från 1990, kan ju vara så att de mäter effekten på annorlunda sätt mot va de gjorde förut. Tror ju inte att motorn har blivit klenare.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
min xt600e -02a e 29kw enl regpapper

Då har jag sett 27, 29, 31 och 33 kW i reg-pappren på XT600E, undrar vad det beror på att det är så olika från exemplar till exemplar.

Jag trodde att 33 kW / 45 hk var original, är alla andra strypta?
 
Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Funderar på att köpa denna, nått ni kan rekomendera eller har ni andra förslag?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=140315716082

Vad blir priset på det här i Sverige, jag har skickat efter den del från USA och åkt på tull och moms (obs moms o tull blir det på frakten också :huvet )

Sen står det i anonsen att systemt är mycket bullrigt, kan väl vara kul men då vill jag ha med en lös insats man kan stoppa i i bland, det har jag på min race-bil och det är suveränt. tex om man ska åka långt/sent/besiktiga.
 

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
du inte ensam om att få de

Ja verkar inte fungera just nu =/ men sist jag kolla "någon vecka sedan" så fanns det ett för 1800:- och ett för 2200:- tror jag det var, ett var runt och ett ovalt. Är väl inte bolt on, men har man inte tummen mitt i handen så är det nog inte större problem.

Annars tar man sig till en verkstad som håller på med avgassystem och frågar hur mycket de ska ha för montering :tuttar
 

zerokool

Gube
Gick med
5 May 2008
Ort
Här i min trånga etta
Hoj
FZ8S SP -11
Ja verkar inte fungera just nu =/ men sist jag kolla "någon vecka sedan" så fanns det ett för 1800:- och ett för 2200:- tror jag det var, ett var runt och ett ovalt. Är väl inte bolt on, men har man inte tummen mitt i handen så är det nog inte större problem.

Annars tar man sig till en verkstad som håller på med avgassystem och frågar hur mycket de ska ha för montering :tuttar

Får kolla upp de när sidan funkar igen, dom har skrivit nu att dom har tekniska problem :D
http://fridsalls.com hade från Viper från 1699:- men där e de omöjligt att se vilken man ska ha
 
Last edited:

zerokool

Gube
Gick med
5 May 2008
Ort
Här i min trånga etta
Hoj
FZ8S SP -11
Såg de här på en sida, va tror ni om det?

Snålmodifieringar av Yamaha XT600E

Bättre ljud ur avgaspipan
I stället för att satsa på Supertrapp, LaserDuro eller liknande för 3000 kronor kan man använda det befintliga systemet. Original låter det absolut ingenting, jag tror att senare årsmodeller avgasstrypts rejält (min är från 1998). Den late skruvar bara ur insatsen och kör glatt tills det är dags för besiktning - då åker insatsen på igen. Nackdelen med detta är att det regnar in i ljuddämparen och att ljudet blir knepigt p.g.a. det stora utgångshålet. Bättre, tycker jag, är att skruva ur insatsen och helt enkelt kapa en bit av den där ståltrådsgallret skall låta luften passera. Sätt tillbaka insatsen och inget syns på utsidan och den låter lagligt men rätt ok. Ett litet effekttillskott kan man också ana.
 

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
Har kapat insatsen på min, men så mycket gjorde det inte åt ljudet, utan låter det bara riktigt illa, går även lite sämre utan någon insats.

Funderar på att modda luftburken på min, någon här som gjort det? positivt/negativt att säga om det och hur har ni gjort, gärna bilder på det isf.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top