Yamaha XT 600 E-tråden

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Kan även tänka mig bara burken.
I värsta fall få man väl bygga röret med delar från Mekonomen, det borde funka :D

Finkar prima, gjorde så på en gammal XR600 jag hade förut, gjorde även "burken" själv, blev bra faktiskt.
 

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Ronneby
Hoj
1997 TL1000S
Idag blir det av till biltema i kristianstad med husbilen,frugan,dottern,2hundar
och handla Nya onödiga/nödiga saker till MC:n Bla 12v ciggkabel som ska kopplas direkt till batteriet, upp till tankväskan så GPS:n får ström,ska även sitta med snabbkontakter så jag slipper ha sladden dinglandes när inte väskan är med. För övrigt måste jag säga att Biltemas Sidopackväskor är helt OK.
mycket volym och dom tar inte i ljuddämparen.
Även Styrändpluggarna dom har gick fint att motera utom att man fick skära till expandergummit som ska hålla fast dom i styret.
Styrhöjarna är också bra = rekommenderas starkt till er som står upp och kör.
Super billigt är väl inte grejerna men billigare än det mesta.
imorgon blir även en liten tur här i karlskrona/ronneby krokarna på småvägar. Om någon bor i närheten och vill ha nån att åka med, skriv till mig så kan vi åka en sväng.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bla 12v ciggkabel som ska kopplas direkt till batteriet, upp till tankväskan så GPS:n får ström,ska även sitta med snabbkontakter så jag slipper ha sladden dinglandes när inte väskan är med.
Bör man inte ha en säkring på den sladden?
(Är ingen elektriker så jag har ingen egentlig koll på det där)
 

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
Bör man inte ha en säkring på den sladden?
(Är ingen elektriker så jag har ingen egentlig koll på det där)

Är ingen expert på elektronik och har själv planer på att göra samma sak. Först bör man väl kolla hur mycket batteriet kan leverera? bör väl inte vara några problem där sen ska man väl sätta en snabb säkring med det ampere-tal som GPS'en förbrukar, men detta beror även på "tjockleken" på kabeln som man drar. Skulle själv säkra något under för att vara på säkra sidan =) Sätt även säkringen så nära batteriet som möjligt.
 

Jacco

Först från rödljuset
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Göteborg så klart!
Hoj
XT 600 E -94
Det sitter ett 130 som orginal :)

tackar, då ska jag byta de innan de blir åka av.. sitter väl förmodligen ett mindre i nu då.. de gör väl ingen jätteskillnad direkt, men alla nya hästkrafter är bra hästkrafter på en xt:tummenupp





FRÅGA: Är det någon som har byggt om en xt till motard? som kan ha tips på vilka fälgar, bromsar man kan använda, eller lite mått eller dylikt som kan hjälpa?
de e ju snart vår, och lite mer motardstuk vore gött..
(min polare köpte en sxv 450 igår, och ja vill inte skämmas bredvid:glömdet )
 

-Knox-

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2009
Ort
Ytterhogdal
Hoj
2006 Honda Super Blackbird
Purex, Japp, styret har landat i brevlådan, bilder kommer. Jobbar natt den här veckan så garaget får ligga i träda.

Jo precis som du säger är risken att den går för snålt med nya filtret + slipon överhängande. Snackade med Järvsö cykel och motor som är aukt, dynojetverkstad så det blir ett besök där när cykeln är klar.

Purex, inte skulle du kunna lägga upp nån bild på hur det blev med miniblinkers från Biltema? de är ju rätt kurs på dem så att säga.

Ytterligare fråga, vilka Michelin däck köpte du? frågade tidigare i tråden om rek kring däck.
 

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Ronneby
Hoj
1997 TL1000S
Ang Säkring och GPS, ska ha säkring.
driva GPS:n är nog inga problem, för att va säker på krutet ska jag ha den avstängd då jag ska starta hojjen.

Miniblinkers från biltema har min Far köpt till sin TTR600 kan ta bilder på den, jag har miniblinkers från någon okänd moped,som samlat damm på en lagerhylla.

Mina däck ska jag kolla upp, då inte cykeln är hemma just nu.
Jag fick dom billigt iaf, ska kosta fram ca 1000-1200 och bak 1800kr, fick det för 1800kr, men som sagt det är ju inköpspris med rabatt. känner du nån så är det ju till en fördel, som för mig.
tror det var fram 90/90/21 och bak 120/90/17, typ av däck halvmönstrade.
ska ta reda på exakt modell.

Bra att styret kommit fram :) du kommer bli belåten...(hoppas jag)
 

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Ronneby
Hoj
1997 TL1000S
Inte helt nöjd... Har slip-on på min hoj, men märket att det saknas bränsle inställningar. För mycket avgassmällar, är lite "segare" i botten men kommer mer på slutet än innan. Men 5k är lite väl mycket för mig att lägga på Dyno-jet just nu. Btw Förbaskat fint väder i blekinge idag, blev allt några mil.
 

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Ronneby
Hoj
1997 TL1000S
Lite kort på min XT ihop plockad, med Biltema packväskor.
Även på Skyddsplåtarna som jag gjort var den ena över ljuddämparen i 2mm plåt med gummibussning mot dämparen, som sitter fast på följande vis:
Svetsade på en Mutter på baksidan av plåten satte en Torxbult genom bussningen, och skruvade fast = ingen som slår eller skaver.
Motsvarande sida för att packväskorna ska stanna på plats bockade en bit 4mm durkalu, allt är lackat i samma färg som ramen.

Nu även rätt info om mina däck, då jag har haft fel och trott det var michelin är det Bridgestone Trial Wing - 48 bak och - 47 fram.
 

Bifogat

  • GetAttachment.jpg
    GetAttachment.jpg
    49.1 KB · Visningar: 333
  • 2.jpg
    2.jpg
    43.2 KB · Visningar: 269
  • 3.jpg
    3.jpg
    35.4 KB · Visningar: 255
  • 4.jpg
    4.jpg
    41.6 KB · Visningar: 258
  • 5.jpg
    5.jpg
    30.5 KB · Visningar: 238

-Knox-

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2009
Ort
Ytterhogdal
Hoj
2006 Honda Super Blackbird
Hallå igen

Äntligen fått styret monterat samt bytt ut ena hjullagret bak, det som satt vid drevet var kasst. Väntar fortfarande på ryckutjämnarna som jag beställde. Beställning på däck skall strax läggas. Vet inte riktigt märke el modell som jag ska ha men I´ll keep you posted.

Provmonterade även mitt slipon, gillade inte alls placeringen, hamnar så långt ned, men man kanske vänjer sig.

Mc säsongen är en bit bort, senaste mätningen visade 94cm snö här..:mad:
 

Bifogat

  • DSC00782.JPG
    DSC00782.JPG
    185.6 KB · Visningar: 235
  • DSC00785.JPG
    DSC00785.JPG
    197.4 KB · Visningar: 246
  • DSC00747.JPG
    DSC00747.JPG
    138.9 KB · Visningar: 223

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
Nu har min sadel fått sig lite nytt skinn, ska förhoppningsvis provmonteras imorgon och även då sätta på nya motardskärmen, kommer med nya bilder isf.

Före:
DSC_0025-400.jpg


Efter:
DSC_0003.jpg


Org. Skärm vs Motardskärm, Org. skärmen är mycket mer gulvit än vad bilden visar, blixten på kameran som får den att se fin ut.
DSC_0005.jpg


Nu letas det blinkers och backspeglar till den, kommer nog bli en motorcykel av min också när jag är klar.
 
Last edited:

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
Hänt lite nytt idag, tyvärr var inställningarna på mobilkameran helt fel så bilderna blev små man man ser vad det är iaf. Dekalen på tanken ska plockas bort.

Testade att ta bort insatsen på avgassystemet men det lät inte alls något bra då, undrar om någon testat att kapa av insatsen lite så det blir bättre flöde?

Så här såg det ut när det hela började:
P230109_1822.jpg


Så här ser det ut idag:
P100309_200201.jpg


Och nya motardskärmen:
P100309_2002.jpg
 

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Ronneby
Hoj
1997 TL1000S
Nytt Batteri väntas då det Ny/gamla slutade leva.

Försäkringar.. Vad betalar ni? bolag?
Jag har Länsförsäkringar och betalar 1350kr/halvår, står dock på min far 40+, men jag tillåts att köra och krocka med den försäkringen!

Påtal om 94 cm snö, här ligger inte ens frosten på morgonen!

Och nya motardskärmen:
P100309_2002.jpg

var köpte du skärmen?
 
Last edited:

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
Skärmen köpte jag på Maskin o Racing, gick snabbt och smidigt att handla från de. Finns i lite olika färger. Lade orginalskärmen ovanpå och så var det bara att märka upp var hålen satt och sedan borra, riktigt smidigt passformen på hojjen blev riktigt bra också.

Direktlänk till skärmen


Hemsidan


Betalar ~3200:- halvförsäkring om året hos folksam. 23 år och inget körkort än så länge, bosatt i Eskilstuna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
FRÅGA: Är det någon som har byggt om en xt till motard? som kan ha tips på vilka fälgar, bromsar man kan använda, eller lite mått eller dylikt som kan hjälpa?
de e ju snart vår, och lite mer motardstuk vore gött..
(min polare köpte en sxv 450 igår, och ja vill inte skämmas bredvid:glömdet )

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148683
Har inga mått kvar men om du har tummen på rätt ställe kan du nog använda vilka hjul som helst.

XTn blir mycket roligare med 17" framhjul. Mer kvickstyrd samt att den känns tryggare i kurvorna.

Frambromsen blir rejält mycket bättre med 320mm skiva och distans till bromsoket. Bättre än på min nuvarande KTM660.

Hastighetsmätaren blir ju dock felvisande men det fixar man ju lätt med en cykeldator alternativ plockar man isär hastighetsmätaren och gör en ny mätartavla med "rätt" gradering.
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Jag sitter och lurar på detta också. Har tänkt köpa mig en xt600 och ha som bushoj. Jag funderar på att köpa andra fälgbanor isåfall och ekra om befintliga hjul. Sen finns det rätt mycket universal plastskärmar som borde gå att modifiera till xt:n.





FRÅGA: Är det någon som har byggt om en xt till motard? som kan ha tips på vilka fälgar, bromsar man kan använda, eller lite mått eller dylikt som kan hjälpa?
de e ju snart vår, och lite mer motardstuk vore gött..
(min polare köpte en sxv 450 igår, och ja vill inte skämmas bredvid:glömdet )[/QUOTE]
 

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
Om det är en "bushoj" du är ute efter så tycker jag väl inte XT 600 är världens bästa idé. Den är alldeles för tung, går bra på grusvägar testa själv lite i veckan =) men att släpa runt med denna i skogen blir nog tungt.
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Om det är en "bushoj" du är ute efter så tycker jag väl inte XT 600 är världens bästa idé. Den är alldeles för tung, går bra på grusvägar testa själv lite i veckan =) men att släpa runt med denna i skogen blir nog tungt.

Har en wr 250f för skogsbruk, tänkte grusväga med xt:n + att man kan ta den till jobbet om man vill:tummenupp
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hej

Är spekulant på en gammal XT600 från 85, blinkersrelät är paj, någon som vet var det sitter & om det är svårt att byta själv?
Tack!
 

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
Har en wr 250f för skogsbruk, tänkte grusväga med xt:n + att man kan ta den till jobbet om man vill:tummenupp

Ok, jo men då kan det nog vara något för dig. Det är inte så mycket mekande med de vilket jag tycker är riktigt skönt.

Ang. plast har jag inte hittat något som går att modda om som man kan sätta på. Letar fortfarande efter plast så man kan bygga om arslet på hojjen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top