Yamaha XT 600 E-tråden

Jacco

Först från rödljuset
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Göteborg så klart!
Hoj
XT 600 E -94
är det någon som har koll på vad det sitter för munstycke orginal i xt600 (-94)? min är/har varit strypt, och förra ägaren skickade med ett 130 munstycke, men de sitter ju bevisligen ett annat i mcn..
men jag är osäker på vilket som ska vara om man kör den på full effekt, kan ju vara så att förra ägaren bara satte dit pluggen och inte orka byta munstycke innan jag köpte den..
 

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
Köpte mig en XT 600e -90 igår kväll, ska ha den nu när jag övningskör till våren. Blir väl en XT660 motard till nästa vinter.

Om man skulle vilja busa upp motorn lite på denna, vart och vilka delar ska jag köpa/beställa. Vill inte trimma massor eller lägga ner alldeles för mycket pengar.

Kommer med bilder när jag är vid den nästa gång, står inte hemma hos mig just nu.
 

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Ronneby
Hoj
1997 TL1000S
Köpte mig en XT 600e -90 igår kväll, ska ha den nu när jag övningskör till våren. Blir väl en XT660 motard till nästa vinter.

Om man skulle vilja busa upp motorn lite på denna, vart och vilka delar ska jag köpa/beställa. Vill inte trimma massor eller lägga ner alldeles för mycket pengar.

Kommer med bilder när jag är vid den nästa gång, står inte hemma hos mig just nu.

xt660 är inte det insprutning? så fall är det billigaste slip-on + Power Commander!
Försök dock få kanske effekt fakta om det slip-on du köper så det inte bara låter mer och ger mindre effekt.
Ett bra slip -on kan man räkna med att kanske gå minus någon hästkraft eller någon plus, men framför allt mycket bättre kurva i mellanregistret.

Nu åter till mitt startproblem, var ju startrelät som var kass, OCH det var svin dyrt.. skiljer sig lite mellan yamaha dealers från 700-800kr.. tur är äger min granne www.mxbikeparts.se och kunde då ge mig ett bättre pris såklart!

På söndag kommer även bilder på min hoj, och mina trasiga kablar!
 
Last edited:

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
Kom på att jag tog en bild med mobiltelefonen när jag köpte den. Åker bort till Göteborg i veckan och arbetar men när jag kommer hem ska jag få hjälp med att göra en service på den. Ska i samma veva plocka bort dekaler och putsa upp den. Så här såg den ut vid köptillfället

P150109_1801.jpg


Någon som har bra tips på vad för material jag bör använda för att klä om sadeln? Skulle vilja ha den svart.
 

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Ronneby
Hoj
1997 TL1000S
Lite bilder på mitt lik....(med mobil = lite dåligt)
på bild ser ni den gamla elake kabelhärvan som bara gav mig kortslutningar.
Wirtz Styre från www.mxbikeparts.se (kanon styre, sålt flera själv på Motocross VM/SM) Ca 400kr BILLIGT och gör hur stor skillnad som helst med den vinkeln, blir en ny cykel.

Som sagt fixar elsystemet, bytt styre,Leo-vince slip on.

Kommer: Öhlins framfjädrar 10% hårdare,TTR600 Öhlins bakdämpare,Dynojet på Claessons i bromölla,
Bagster Tankväska för GPS m.m,Biltema sidoväskor,biltema Mini LED blinkers,biltema Styränd pluggar.
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    229.5 KB · Visningar: 457
  • 2.JPG
    2.JPG
    198.5 KB · Visningar: 363
  • 3.JPG
    3.JPG
    194.2 KB · Visningar: 376
  • 4.JPG
    4.JPG
    213.4 KB · Visningar: 506
  • 5.JPG
    5.JPG
    214.5 KB · Visningar: 357

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Ronneby
Hoj
1997 TL1000S
:cdevil VAD SKÖNT... Fick Cykeln att starta igår natt..

Som sagt mitt startrelä var kass, efter allt annat små fixande var det bara det kvar...
Fick ta hjälp av min far eftersom jag inte är en bläckfisk med 8 armar
kunde jag inte hålla in kopplingen,hålla cykeln utan stöd, spraya startgas och brygga förbi startrelät samtidigt.

Men iaf den hoppade igång efter massa krångel, och hej svejs efter jag knackade på startrelät med en skruvmejsel så F*ANIMEJ funkade den me tillslut.
Då är det bara bilprovningen kvar sen börjar snart min MC säsong!

:fyllisar
 

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
Var iväg igår kväll och mekade, bytte olja+filter, blåste rent luftfiltret då jag inte hittat vart man kan köpa nytt =/ tur så var det bytt 06 och var i bra skick. Justera ventilerna (första ggn, fick hjälp) men blev förvånad över hur simpelt det var.

Hade även köpt bromsbelägg fram, det visade sig att de passade bak. Beställde från butik som köper in via www.jofrab.se så ska se om jag kan få tag på belägg fram idag.

När det var klart tog jag en liten tur på tomten med den, nu längtar jag till plusgrader.
 

-Knox-

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2009
Ort
Ytterhogdal
Hoj
2006 Honda Super Blackbird
Herrejösses, drar mc säsongen igång för er snart? jeezus, ska precis ut och starta traktorn och skotta gården...Suck

Ursäkta dubbla inlägg, men vilket Wirtz styre är det du kör med?

ang sadelöverdrag så har top´n trim shop i Helsingborg en hel uppsjö med olika material till sadelöverdrag, bla i nåt skinnliknande stretchmaterial som ska göra det rätt lätt att klä om själv. Jag ska till och beställa därifrån.
Sen kom jag på en annan sak, dekaler passandes XT, var får man tag i dom? inte sett några dekalkit till XT utan främst till Cross cyklar
/Knox
 
Last edited:

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Ronneby
Hoj
1997 TL1000S
Herrejösses, drar mc säsongen igång för er snart? jeezus, ska precis ut och starta traktorn och skotta gården...Suck

Ursäkta dubbla inlägg, men vilket Wirtz styre är det du kör med?

ang sadelöverdrag så har top´n trim shop i Helsingborg en hel uppsjö med olika material till sadelöverdrag, bla i nåt skinnliknande stretchmaterial som ska göra det rätt lätt att klä om själv. Jag ska till och beställa därifrån.
Sen kom jag på en annan sak, dekaler passandes XT, var får man tag i dom? inte sett några dekalkit till XT utan främst till Cross cyklar
/Knox

svarade på ditt mail där knox... Xt dekalsats är nog lättast att fåtag i hos Yamaha center om det ens finns att köpa fortfarande.. annars går det ju att sticka till nån reklam/dekal byrå och ordna egen designade XT dekaler som INGEN annan har :) lite kul.

Jodå min MC säsong är på gång.. Nu väntar min hoj på Nya Michellin Sulor sen Besiktning..
Min lilla XT har även fått sig en ny Blank Regskylt,nya blinkers, och en 12v Ciggkabel(hona) att använda till min GPS.
 

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
Jag får min omlackad gratis, allt jag får betala är materialet (lacken + ev. häftgrund) gärna tips på vad jag ska köpa för lack och vilken färg ska jag färgsätta med?

purex, skulle vara kul om du kunde lägga upp en bild på dina nya blinkers, funderat på att byta men känns knöligt på något sätt =/ rätta mig om jag har fel.
 

CRV

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
Haninge
Hoj
R1200GS, STR3 & Husky 610 TE
Kul med en XT 600 tråd

Bra initiativ att starta en tråd som handlar om en hoj som finns i många exemplarer och bör ha en bred publik

Fick tag på en XT 600 1998 som har gått 1500 mil och är väldigt fint skick. Har väl tänkt att rusta den för grusbus. Har Ölinare i bak men har inte kunnat konstatera vad det är för fjädrar i gaffeln, (känns mjuka) någon som har erfarenhet av progressiva till XT.

Har även tittat på Maxxsis M6033 fram och bak. är det någon som har erfarenhet av dom när det gäller grus:confused: Märker att det är svårare att få tag på 120 x 17 däck, för dom flesta modeller verkar ha 130 x 17 och det bör väl inte vara något problem att montera en 130/80x17 på en 2,5 tum fälg :confused:

Hittade även verkstadshandbok på nätet är det någon som är intresserad av länken så lägger jag upp den här.
 

CRV

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
Haninge
Hoj
R1200GS, STR3 & Husky 610 TE
är det någon som har koll på vad det sitter för munstycke orginal i xt600 (-94)? min är/har varit strypt, och förra ägaren skickade med ett 130 munstycke, men de sitter ju bevisligen ett annat i mcn..
men jag är osäker på vilket som ska vara om man kör den på full effekt, kan ju vara så att förra ägaren bara satte dit pluggen och inte orka byta munstycke innan jag köpte den..

Det sitter ett 130 som orginal :)
 

-Knox-

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2009
Ort
Ytterhogdal
Hoj
2006 Honda Super Blackbird
Lite skruvning

Jaha, så har jag då börjat plocka ner hojen lite för uppdateringar samt lite allmän genomgång till säsongen -09, som känns fantastiskt långt borta just nu med tanke på all snö som just föll.


Ber om ursäkt för dålig kvalité, hade inte med mig kameran ut i garaget idag.
Bild på nya avgassystemet samt lite bättre andningshjälp. Såg när jag rev bakhjulet att ryckutjämnarna i gummi verkat ha förvandlat sig till bakelit så en beställing ska läggas på nya.
Kommande uppdateringar, nytt styre, blinkers samt däck. Nån som har nåt bra tips på allround däck, har kört på orginalets Metzeler Sahara just nu. Kör större delen grus och skog, men även nån mil på asfalt ibland.
 

Bifogat

  • DSC00764.JPG
    DSC00764.JPG
    191.6 KB · Visningar: 331
  • DSC00763.JPG
    DSC00763.JPG
    177.4 KB · Visningar: 329
  • DSC00765.JPG
    DSC00765.JPG
    168.4 KB · Visningar: 218
  • DSC00767.JPG
    DSC00767.JPG
    150.4 KB · Visningar: 260
  • DSC00768.JPG
    DSC00768.JPG
    185.5 KB · Visningar: 242

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Ronneby
Hoj
1997 TL1000S
"CRV" Har själv funderat på att slänga i WIRTH fjädrar i gaffeln som ska vara ca 10% styvare, om man även tycker det är mjukt, så får man väl prova sig fram med tjockare olja.
Finns på ebay.de sök på Xt WIRTH gabfelfedern.
Som Cross åkare vill jag också ha en Öhlinare bak men finner ingen, har pratat med ÖHLINS och dom har ingen modellanpassad.. Dock passar ju Orginal Öhlins TTR600 bakdämpare, men inga till salu än så länge.
Ska höra med MXbikeparts vad han säger om 130/17 på dom fälgarna.
Jag beställde nya däck nu och köpte Michelin, ska kolla närmre på Storleken, tog som orginal iaf, då det passar sig för min körning.

-Knox-
Fått hem ditt styre ännu?
Annars får jag be han skicka det imorgon,då han har haft lite krabb med sin webshop tydligen.
Kul bilder :) KN filter och Grosse Auspuff e gott..Känn efter så han inte går för snålt med soppa bara. Kanske måste Dynojet i bänk för att få det att lira rätt. kostar dock 5 lök och ger ca 6-8% Hk/Nm

Blomkvist_86
Ska ta bilder på mina nya blinkers, som för övrigt kommer från någon Mopen av okänd modell då jag snuvade MXBikeparts på dom från hans "demonterings hylla" Är inte alls bökigt att byta, skruva loss bakskärmen, följ kablarna från blinkers och dra ut, plugga i dom nya, kolla så rätt blinker tänds när du trycker på knappen och sen skruva dit. Färgerna behöver inte se likadana ut på dom nya blinkersarna bara du kopplar svart"är alltid en svart" till svart, sen ger ju sig den sista färgen.


För övrigt är min Hoj Nybes, ua såklart med Slip-on på.
Killen sparkade på däcket skrev Ram numret,frågade om min hoj var ny :)
nej den är "gammal" svarade jag, och åkte hem. kul med god kredit för en renovering.

Första Turen blev idag, Snön ligger vid överallt, utom på vägen som var
relativt torr. Det snöade lite, då snöflingorna hängde länge i luften innan dom landade, som var mycket trevligt att köra i.
på med långkalsonger Kronans underställströja, skyddsjackan fleece tröja,Goretex byxor och Goretex jackan,Cross stövlar, tjocka handskar och en scarvs runt näsan.
inte för att det blev kallt direkt, kom hem genomsvett ist :) jag var lite för ambitiös i mitt tänkade om att kanske frysa.
När jag klev av Hojen för att handla mat på konsum som jag för övrigt skulle lägga i min stora rygga, kollade folket i byn väldigt mycket på mig..
Köra HOJ NÄR DET SNÖAR????!!!! den blicken.
fick kommentarer, är det inte kallt?
NEJ jag svettas :)
Kör nu förhelvete försiktigt.
Ja men vägarna är ju torra?!

Så vad väntar ni på? på med kläderna nu har mc säsongen börjat igen för oss XT åkare! men kör lugnt!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Någon som har en fulburk (mkt. billigt slip-on) att sälja till en XT600 ?

Känner att jag måste byta ut orginalet mot något annat men vill inte lägga ned pengar på det hela.
 

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Ronneby
Hoj
1997 TL1000S
Klart att det funkar, så länge man gör rätt och tätt :)
men 1500kr är inte dyrt för ett slip-on. Nya ligger dom ju på minimum 12-1500 dyrare med Rea.
jag handlade mitt Leo-vince på blocket för 1500 + frakt 200kr. Tyckte jag gjorde ett klipp. dom kostar ju iaf 4000-5000kr.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Kan även tänka mig bara burken.
I värsta fall få man väl bygga röret med delar från Mekonomen, det borde funka :D

Jag köpte denna för 1000:- förra veckan på blocket till min KLX 650 och fixar fästplatta och mellanrör själv. Klart till imorgon (hoppas jag?):tungan Prisvärt i alla fall! OBS! Mellanröret du ser på bild är bara en mall (toarullar):D
 

Bifogat

  • Kopia av Kawasaki KLX 650 015.jpg
    Kopia av Kawasaki KLX 650 015.jpg
    42.2 KB · Visningar: 298
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top