Till oss som gillar 80talet... också!

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Som "obotlig tekniknörd" kunde jag bara inte motstå att byta till mig ett "nästan rullande objekt" och ett antal lådor med delar i utbyte mot ett "objekt" som inte jag kände alls för att renovera.
Tysk import med giltiga papper och dokumenterad historia var ett litet +.
Men arbete, barn och husbygge gjorde att lådorna blev stående längst in i ett hör av det nybyggda garage, och som egenföretagare var arbetsdagarna längre än dygnets användbara timmar.
Men....till slut bestämde jag mig för att ställa upp ramen på lyften och börja "medicinera"min trötta hjärna och använda händerna till nått roligt.

Ett år senare "Regbesiktigade" den. "Suck" vilken lycka, att bara sitta i en solstol och låta kvällssolen reflekteras i metalliclacken signerad Ferdinand Porsche, medan en Mariestad får släcka den kroppsliga törsten.

Som alla Honda"Freak" ser så är det en modell som inte togs in i Sverige, den importerades från Tyskland och hamnade så småningom hos mig.
- Honda CB 650SC "NIGHTHAWK"
- Slagvolym 650cc
- 53HkrDin
- Kardandriven
En annan "teknisk" detalj på den här motorn är att ventilerna har "hydrauliska" tryckare! Inget "pill" med shims eller skruvande med bladmått.
Helt original förutom Lack, blinkers och "custom handtagen".
Ja sadeln har lite förändrad stoppning och klädsel.

Är detta samma eller annan modell än CBX600?
Övningskörde med en röd CBX600 tidigt på 90-talet och har för mig att motorn var på 650cc men att den av nån outgrundlig anledning hette "600".
Linjerna ser ju nästan likadana ut!
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Här är förresten min Dommie från 1988, och tillika nuvarande vinterpendlarhoj.
Plastkåpor överallt var ju populärt då, så naturligtvis har denna det också. :)

IMG_20161229_102115.jpg
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Oj, men jag ska inte... Jag tycker IT är fräna hojar och vill gärna se dem på träffar och utställningar.
Det vill jag förresten med alla 80-talshojar och Yamahas offroadare i synnerhet. Ang den jag var och kollade på var den i sånt skick att jag kunnat ställa den på finhyllan direkt!
Meneeh... du kan ju skicka ett pm. :glömdet



Ah, monstret! Tyckte den var såå snygg med den lite kantigare tanken. Hur gick den, var den ens körbar i skogen, 500 tvåtakt, liksom...? Ingen bild? :)

Tyvärr ingen bild. Var ju tvungen att släpa på en kamera på den tiden om det skulle bli av :) hade den under tiden i lumpen så den fick följa med en sväng till Gotland. Gjorde några varv på en crossbana utanför Visby då.
Monster, den rörde på sig! I övrigt var det "landsväg".


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Underbar tråd du startat, Toyman! :)


Tyvärr ingen bild. Var ju tvungen att släpa på en kamera på den tiden om det skulle bli av :) hade den under tiden i lumpen så den fick följa med en sväng till Gotland. Gjorde några varv på en crossbana utanför Visby då.
Monster, den rörde på sig! I övrigt var det "landsväg".

Okej, crossbana borde den vara ganska hemtam på - men landsväg?! Var en stor tvåtaktare inte rätt jobbig då?
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Underbar tråd du startat, Toyman! :)




Okej, crossbana borde den vara ganska hemtam på - men landsväg?! Var en stor tvåtaktare inte rätt jobbig då?

Ha ha, tog hojen som delbetalning i försäljningen av min Katana. Den bar reggad och klar. Och enda anledning till dealen var just att jag såg chansen till att ha ngt så länge under lumpen. Den fick åka med ett par svängar Stockholm Visby. Sålde den sedan vidare. För att efterföljande Påsk åka ner till Göteborg för att hämta en flong ny RD500 hos en handlare jag glömt namnet på. Liten omväg för den hojen då Hallman låg i Jordbro/Haninge på den tiden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
I början -70talet jobbade jag extra hos ortens moped/mc handlare, han hade förmågan att "se" in i framtiden, och var tidig med att förstå att Japanernas intåg på Mc-marknaden inte var nån "dagslända" utan dom hade kommit för att stanna. Han skapade en bra kontakt med Auto-Hansa som var "Generalagent" för bla. Honda.
En av de uppgifter jag hade var att "plocka ihop" nya hojar när dom kom till firman, och göra dom klara för besiktning, minns än idag när den första CB750 kom och vi plockade ur den ur "trähäcken", ingen av oss, Bernt, Janne eller jag sa någonting på flera minuter. Den hojen plockades ihop och ställdes ut på Mc klubbens årliga utställning på FolketsHus, under sporlovet.
En annan av de allra första CB750 som vi sålde fick vi inte plocka ihop, kunden ville ha den levererad i "trähäcken" hem till sig. Den byggdes om redan innan den blev reggad, och hamnade också på mittuppslaget i Allt om MC.
Efter att ha levt ett "tufft" liv som bla. ombyggd till "chopper", omkullkörd mm, "råkade" jag få höra talas om att den skulle finnas i en ort inte långt från mig. Det visade sig att den stod nedplockad med havererad "900cc" motor och "nästan" ingenting att ta rätt på, trodde jag.

Sen visade det sig att orginalmotorn fanns kvar! det var inte den som var på 900cc, utan den var orörd.:banana
Han hade även den "modifierade" tanken, framskärmen, hjulen, "pakethållaren" + avgasrören tyvärr sönderrostade. Men ändå....!
Jag köpte naturligtvis rubbet och ägarbytespapperna skickades in samma dag.
Nu ska jag "bara" komma i samma sinnesstämning som med CBX650........väntar!
/KentW
Caferacer.jpg
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Vissa av mina gamla hojar har jag letat upp men inte lyckats få köpa tillbaka...tyvärr!
Medan jag fortfarande jobbade extra hos "Bernt" så köpte jag en 1968 år Norton 650SS som elhärvan hade brunnit upp på, den renoverade jag och åkte på under några år, finns massor av minnen förknippade med den. De som finns kvar av den......finns i mitt garage och "förväntas" bli återställd till åkbart skick.

Men en av mina absoluta favoriter från den här tiden har jag misslyckats med att få köpa tillbaka,,,suck!
Efter mycket letande hittade jag via en gammal hojkompis tillslut en skoterhandlare som hade bytt in den mot en skoter. Han letade reda på vem som hade köpt den, men berättade samtidigt att den var i mycket dåligt skick då han sålde den.
"Han sa att han behövde lite delar....tror jag fick nån hundralapp för den".....suck!
Efter vidare efterforskningar hittade jag så småningom hojen i Östersund,, naturligtvis hos en annan "nörd" som absolut inte ville sälja den. Det enda jag så småningom fick var en länk som han lagt ut på Youtube efter att han slutfört renoveringen och ombyggnaden med "Gus Kuhn" plasten:

När jag köpte den satt det en 4-växlad standard 750cc motor i den, med vid ett besök På Anderstorp så kom jag i samspråk med killarna från "Boyers of Bromleys" som tävlade med en Trident i formula 750 klassen. Och det kvällssamtalet slutade med att en av deras "träningsmotorer", inte "fulltrimmad" men "nästan" och med 5-växlad låda och större förgasare, fick åka buss upp till Bollnäs.
När jag berättade detta för nuvarande ägaren blev kommentaren: "Då förstår jag varför det varit så många artikelnummer som inte har överensstämt med reservdelskatalogerna".

https://www.youtube.com/watch?v=JFpvXUmzAgY

Tänk om man vetat då vad man vet idag och vad man idag uppskattar.

/KentW
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ha ha, tog hojen som delbetalning i försäljningen av min Katana. Den bar reggad och klar. Och enda anledning till dealen var just att jag såg chansen till att ha ngt så länge under lumpen. Den fick åka med ett par svängar Stockholm Visby. Sålde den sedan vidare. För att efterföljande Påsk åka ner till Göteborg för att hämta en flong ny RD500 hos en handlare jag glömt namnet på. Liten omväg för den hojen då Hallman låg i Jordbro/Haninge på den tiden.

Det var inte illa, du har ju näsa för köra blivande ikoner! :tummenupp

Hur var RD:n att leva med? Kan tänka mig att den var överkvalificerad jämfört med andra samtida cyklar, eller?
Jag körde en kompis RD en dag på 90-talet, men då hade tiden sprungit ifrån den. Det är lite synd, jag tycker annars att tidiga 80-talare förtjänar en plats i den rosa-skimrande himlen. :kär
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Älskar 80tals hojar!


Jag hade en sån här för några år sedan, TDR 250.
 

Bifogat

  • TDR.jpg
    TDR.jpg
    37.6 KB · Visningar: 76

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En gång skulle jag besikta en kompis bruksmoppe och hämtade den dan innan:
kawasaki z400r.jpg

Jodå jag håller med er, jag var beredd på en riktig humörsänkning... Men när jag åkte iväg tyckte jag att den var riktigt mysig, jag pruttade runt på småvägar en hel kväll. Mysig som sagt! :)
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Älskar 80tals hojar!


Jag hade en sån här för några år sedan, TDR 250.

Körde en DT125LC som vinterhoj i några veckor innan jul, och kom inte riktigt överens med effektutvecklingen på hal väg med DT:n. Ni vet, först kommer inget, sen kommer inget, fortfarande inget, nope inget, sen kommer allt...

Är TDR250 lite mer användbar i vardagslag map effektutveckling?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Körde en DT125LC som vinterhoj i några veckor innan jul, och kom inte riktigt överens med effektutvecklingen på hal väg med DT:n. Ni vet, först kommer inget, sen kommer inget, fortfarande inget, nope inget, sen kommer allt...

Oj! Också en i raden av fd drömhojar. Var det nu i julas du hade den? Hur var den att köra, var den tanig jmf en fullvuxen hoj? Räcker 16 hästar till? Och hur var bromsarna, trummor liksom...? :hoppa:hoppa:hoppa


Var och kolla på en -82 nu i höstas i renoveringssyfte. Såg helt okej ut på håll, men vid granskning var det lite väl mycket att göra på den. Ledsamt, det kan ju inte finnas många kvar som inte blivit nedkörda stugmoppar.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Oj! Också en i raden av fd drömhojar. Var det nu i julas du hade den? Hur var den att köra, var den tanig jmf en fullvuxen hoj? Räcker 16 hästar till? Och hur var bromsarna, trummor liksom...? :hoppa:hoppa:hoppa


Var och kolla på en -82 nu i höstas i renoveringssyfte. Såg helt okej ut på håll, men vid granskning var det lite väl mycket att göra på den. Ledsamt, det kan ju inte finnas många kvar som inte blivit nedkörda stugmoppar.

Jepp, tröttnade på att fastna i rusningen om vintrarna med min 4WD quad - en mils pendling åt vardera hållet och det tog i värsta fall trekvart...
Vis av hur snabbt pendlingen går om vår, sommar och höst med en 990 SMR, sålde jag kvadden och återföll till vintermc via denna DT. Läget var akut, så fastnade för denna DT som jag köpte i mitten av november. Sålde den ca en månad senare.

IMG_20161119_112708-800x600.jpg

Två föregående ägare om jag minns rätt varav en hade den i drygt 30 år. Gubben som jag köpte den av hade haft den i en sommar typ till ett veteranrally och kört ca tio mil...
Tvåtusen mil hade den iaf gått när jag sålde den.

Sålde den lite innan jul då jag tyckte att den absolut hade effekt, men placeringen på toppen (ingen YPVS, bara YEIS) var svårjobbat när man ska krypa fram mellan bilköerna. Bytte till en Honda NX650 Dominator ist, som har effekten lite mer hanterligt på låg- och mellanvarv. Dommien är definitivt tyngre och bängligare än DT:n, men motorkaraktären är betydligt bättre.
Att DT:n snart nog började läcka från packboxarna vid växelpedalen och utgående drivaxel gjorde mig inte gladare heller. Det var oljepölar på min DT-parkering både hemmavid och på jobbet...

Man blir också väldigt glad åt att den var skattefri, och att helförsäkringen bara gick på ca 800 kr/år. :-D

Kul att köra var den iaf, så länge man hade varv i motorn!
Ramen var väl lite gummibandsaktig och kanske inte helt anpassad för alla vilda sexton kusar. Crossdäck gjorde ju inte saken bättre heller... Vinglade en del om man säger så.

Jag är lite under medellängd, runt 170 cm och hade knäna vid öronen ungefär. DT125LC är en liten hoj, men det är trevligt att kunna ha i hela foten i marken vid stopp. :)

Trumbromsar är perfekta för vinterbruk. Inget som rostar och kärvar. Bromseffekten är en annan femma dock. Tycker att min MTB med skivbromsar både fram och bak har bättre bromseffekt. ;-)
Baktrumman var känslig på min DT. Fram ganska okänslig, det dök mer än bromsade.

Första testkörningen med DT:n:
https://youtu.be/FCNbnuXa34U

Fick iaf mersmak för detta med tvåtakt, därav frågan om TDR:en här ovan. :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jepp, tröttnade på att fastna i rusningen om vintrarna med min 4WD quad - en mils pendling åt vardera hållet och det tog i värsta fall trekvart...
Vis av hur snabbt pendlingen går om vår, sommar och höst med en 990 SMR, sålde jag kvadden och återföll till vintermc via denna DT. Läget var akut, så fastnade för denna DT som jag köpte i mitten av november. Sålde den ca en månad senare.

View attachment 435090

Två föregående ägare om jag minns rätt varav en hade den i drygt 30 år. Gubben som jag köpte den av hade haft den i en sommar typ till ett veteranrally och kört ca tio mil...
Tvåtusen mil hade den iaf gått när jag sålde den.

Sålde den lite innan jul då jag tyckte att den absolut hade effekt, men placeringen på toppen (ingen YPVS, bara YEIS) var svårjobbat när man ska krypa fram mellan bilköerna. Bytte till en Honda NX650 Dominator ist, som har effekten lite mer hanterligt på låg- och mellanvarv. Dommien är definitivt tyngre och bängligare än DT:n, men motorkaraktären är betydligt bättre.
Att DT:n snart nog började läcka från packboxarna vid växelpedalen och utgående drivaxel gjorde mig inte gladare heller. Det var oljepölar på min DT-parkering både hemmavid och på jobbet...

Man blir också väldigt glad åt att den var skattefri, och att helförsäkringen bara gick på ca 800 kr/år. :-D

Kul att köra var den iaf, så länge man hade varv i motorn!
Ramen var väl lite gummibandsaktig och kanske inte helt anpassad för alla vilda sexton kusar. Crossdäck gjorde ju inte saken bättre heller... Vinglade en del om man säger så.

Jag är lite under medellängd, runt 170 cm och hade knäna vid öronen ungefär. DT125LC är en liten hoj, men det är trevligt att kunna ha i hela foten i marken vid stopp. :)

Trumbromsar är perfekta för vinterbruk. Inget som rostar och kärvar. Bromseffekten är en annan femma dock. Tycker att min MTB med skivbromsar både fram och bak har bättre bromseffekt. ;-)
Baktrumman var känslig på min DT. Fram ganska okänslig, det dök mer än bromsade.

Första testkörningen med DT:n:


Fick iaf mersmak för detta med tvåtakt, därav frågan om TDR:en här ovan. :)

Haha, det är samma hoj som jag var och kollade på, känner igen den blå soppaslangen! :hihi Han du köpte den av (förmodar jag) hade kört Västmanland Runt, ett veteranenduro-race, med DT:n och hade en viss förkärlek för småhojar. I garaget hade han bl.a. en IT 175 också. Men trist att den började läcka olja, var nog tur att jag lät bli den.

Så det var lite av- och på-effekt alltså? Trodde inte det var sån skillnad faktiskt, men det var väl så innan YPVS:en gjorde entré. Och lite klen ram alltså? Kan tänka mig att hela bygget är lite på marginalerna för att inte bli för tungt, vikt stjäl effekt jue! :mattias

Vem sålde du den vidare till, var det nån som verkligen skulle använda den i trafik, eller blev det en stugmoppe av den tror du?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Just det, mycket av det som gjorde att jag backade var att på precis all plast som skulle va svart, hade nån målat - eller snarare kletat på - svart målarfärg, såg ut som ett barn hade gjort det.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Körde en DT125LC som vinterhoj i några veckor innan jul, och kom inte riktigt överens med effektutvecklingen på hal väg med DT:n. Ni vet, först kommer inget, sen kommer inget, fortfarande inget, nope inget, sen kommer allt...

Är TDR250 lite mer användbar i vardagslag map effektutveckling?

Nu får du nog inte tag i en TDR, men iaf så ledsnade jag rätt fort. Väldigt mycket varv och konstant växlande. Vid fullgasacc så kändes det som en halv sekund mellan växlingarna:crash

Den var dessutom raceväxlad, något som var lätt att glömma bort i hetsen och med osnygga övervarvningar lite då och då.

Dessutom redigt med ketchupeffekt, som väntat. Det var ett mycket smalt arbetsområde den drog på, missade man en nerväxling och försökte gasa ändå så bara BAAAAHH, och inget händer.

Jag har haft flera gamla 250 2-takt crossar och bla Hondan hade ett oväntat bra vrid på låga varv.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Nu får du nog inte tag i en TDR, men iaf så ledsnade jag rätt fort. Väldigt mycket varv och konstant växlande. Vid fullgasacc så kändes det som en halv sekund mellan växlingarna:crash

Intressant hur olika syn man kan ha på samma cykel. :hihi

Många år sedan jag körde en TDR sist, bästa kompisen hade en på nittiotalet, men vad jag minns så var den hyfsat snäll och lättkörd. Kul motor, men vill minnas att den har något jämnare effektkurva än ex.vis RD350.
Jämfört med en DT125 är det rena traktorvridet i den, men gillar man inte tvåtaktskicken och att låta vänsterfoten jobba så bör man leta på annat håll. Den kräver varv och aktiv körning för att komma till sin fulla rätt, men det går att köra snällt med den också. Kanske.. Om man verkligen kämpar..
Kompisen hade den som enda fordon under något år, körde alltså året runt med den utan bekymmer, men det var på den tiden man var ung och inte lika bekväm av sig..
Har länge velat komplettera mitt garage med en, men det kommer alltid något annat emellan de få gånger jag lyckas hitta en till salu. :(

Har för mig att det togs in 40 eller 50st till Sverige, så att hitta en till salu inom landets gränser är inte helt lätt.

Notera att all text ovan är skriven av en fåne som är fullständigt tvåtaktsskadad. Köpte min första fyrtaktare sedan 1991 nu i somras..
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Köpte mig också en DT 125 i mitten av 90-talet för jag hade inte råd med bil just då. Körde bla en hel vinter i ur och skur till jobb och annat. Har fortf inte en endaste rostfläck på fälgarna trots vinterkörningar i salt.. Har behållit den och skulle aldrig få för mig att sälja den. Den luftas lite då och då och det är inte mkt bröd den äter skattefri som den också är. YPVS-porten har alltid varit låst i öppet läge men det ger en kul karaktär.

Här en film från häromåret när jag är ute och luftar den lite. Med tanke på att mätaren har passerat 5000 mil samt jag väger tresiffrigt så vill jag påstå att den fortf pinnar på ganska bra.

https://www.youtube.com/watch?v=T7gS-UiNOvg


Edit
Samma hoj och förare fast ca 10 år tidigare
https://www.youtube.com/watch?v=eUORiIHhhbA
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top