Till oss som gillar 80talet... också!

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Han är grym! Kollat massor av hans videor. Verkar ha rätt kul jobb. :)

Ja han verkar ha känsla för vilka hojar som gäller! RD 350 är ju återkommande och den där -84:an de hade med är så rätt att det gör ont!
Men vet du hur Kaplan Motorcycles funkar, är det ett auktionshus med inriktning motorcyklar eller är det en verkstad som renoverar hojar? Ibland säger han ju "We rebuild the engine..."och ibland verkar det som att de köpt in för att sälja... De kanske gör både och?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jag har för mig att jag såg något avsnitt på youtube-kanalen, där han hade en rundvandring och berättade om hur de ( han?) hamnat i de gamla fabrikslokalerna med den stora MC-samlingen. Verkar som de driver någon form av museum också? Men de gör typ mkt renoveringar med egna mekaniker, säljer klassiker samt åker runt och köper upp andra samlingar.

Skön kille iaf. :tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har för mig att jag såg något avsnitt på youtube-kanalen, där han hade en rundvandring och berättade om hur de ( han?) hamnat i de gamla fabrikslokalerna med den stora MC-samlingen. Verkar som de driver någon form av museum också? Men de gör typ mkt renoveringar med egna mekaniker, säljer klassiker samt åker runt och köper upp andra samlingar.

Skön kille iaf. :tummenupp

Precis som du säger, de verkar gör allt i huset.

Sen har han tydligen spelat US Football:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ken_Kaplan
Då vet vi var han fått pengar ifrån att först köpa huset och sen starta museum och renoveringsverkstad. Smart investering!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Precis som du säger, de verkar gör allt i huset.

Sen har han tydligen spelat US Football:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ken_Kaplan
Då vet vi var han fått pengar ifrån att först köpa huset och sen starta museum och renoveringsverkstad. Smart investering!

Inte många i den sporten som förmår göra något vettigt av sina stålars när de gyllene åren är över.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Inte många i den sporten som förmår göra något vettigt av sina stålars när de gyllene åren är över.
Han gjorde inte så många år så de små grå klarade sig väl hyfsat.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Det visades en film på kanal 9 igår som hette " mad max" visst var det en väldigt ung Mel Gibson i huvudrollen ? Hur som så var där många hojar också såsom Z900 och Z1000 samt några skurhinkar :hihi (läs Suzuki)
Ni som körde hoj på den tiden, kom några go'a minnen tillbaka när ni såg filmen ?
Eller om ni reagerade på något specifikt i filmen så får ni gärna skriva av er.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ni som körde hoj på den tiden, kom några go'a minnen tillbaka när ni såg filmen ?

Du lär ha i minne att man i Sverige fram till 1995 censurerade filmer. Sen kom VHS/DVD och man insåg att DDR-style förmynderi inte längre hade någon plats i samhället. Men det dröjade fram till 2011 innan det enligt lag avskaffades.

2019 släpptes "Mad Max" utan censur i Sverige. https://www.dn.se/kultur-noje/mad-max-godkanns-av-svenska-censuren-40-ar-senare/

Kort sagt, alla bra filmer censurerades. Däremot visades alla Mazurka- och Tecken-filmerna på IOGT/NTO i byn, ocensurerat. Make Love, not War. Det sammafattar väl slutet av 60 och början på 70-talet.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Du lär ha i minne att man i Sverige fram till 1995 censurerade filmer. Sen kom VHS/DVD och man insåg att DDR-style förmynderi inte längre hade någon plats i samhället. Men det dröjade fram till 2011 innan det enligt lag avskaffades.

2019 släpptes "Mad Max" utan censur i Sverige. https://www.dn.se/kultur-noje/mad-max-godkanns-av-svenska-censuren-40-ar-senare/

Kort sagt, alla bra filmer censurerades. Däremot visades alla Mazurka- och Tecken-filmerna på IOGT/NTO i byn, ocensurerat. Make Love, not War. Det sammafattar väl slutet av 60 och början på 70-talet.

Precis det du länkar till är filmen dom visade.
1980 var jag själv 14 år och tog kortet först vid 32 år men i gengäld så hade jag massor med broschyrer på hojar hemma och mc-bilder på väggarna.
Så min undran kvarstår, var det kul att se alla hojarna i filmen ?
Det finns en nybliven samlare på Kawasaki (cidair) här på forumet.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Alltså, Mad Max har inte visats i Sverige tidigare, iaf inte på 1900-talet.

Då på den tiden visades sällan filmer som hade blivit "botched" i censuren. T.ex. Charles Bronsons film "Death Wish" fick öht inte visas. Jag fick läge på en -79 Z1300 1980 för 20k men köpte en sprillans LTD750 istället då custom och långa gafflar var på modet. CB750, Z900 och Z1000 ansågs sen lite "gubbigt" medans GPz1100/Katana var det som gällde.

Sålde 750 -84 och köpte en z900 och en z1000 (motospeed-preppad 1132cc) som båda såldes för en spottstyver -98 när jag fick kontrakt i USA. Precis (3 år sen) köpt en Gpz1100 -81 som ska lackas och evighetsbesiktas till våren.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Mad Max såg jag på VHS tidigt 80-tal. Om den var censurerad vet jag inte och minns inte om den var hyrd eller om det var nån slags kopia kompisen hade fått tag på.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kan jag som en sån där j"vla 90talist gilla 80talet? :3freak:va

Varför inte? :va Född på 60-talet men gillar 80-talet för det var då jag började köra motorcykel! :)
Men också då vuxenlivet började. :)

Men jag gillar också 60-talet, även om jag inte var motorcyklist då inte ens cyklist, men det är en annan tråd...

Men som nybörjare så var det stort att köra motorcykel till England och London. 1984 och Purple Rain på bio! ACE var borta då men Box Hill fanns kvar och finns fortfarande!

Första är en bildmässigt, konstnärligt vacker film. Hittar inget årtal men känns som tidigt 80-tal. Så var man klädd och The Police hördes överallt då. Enkelkamschopper fanns kvar några år in på 80-talet...

https://www.youtube.com/watch?v=f6UdyTk28aI

Inte bästa bildkvaliteten men många 80-talshojar med den känslan som jag kommer ihåg. Lite som Sveavägsknuttarna men så mycket större. Och riktigt gott te! :tummenupp
Då var det inte en massa olika stilar på samma sätt som nu, mera vi som kör motorcykel. Eller också fattade jag inte bättre... :crash

https://www.youtube.com/watch?v=RJv4kMowTAw

https://www.youtube.com/watch?v=_nYWrZ0AUDU

http://www.rykas.co.uk/
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Det visades en film på kanal 9 igår som hette " mad max" visst var det en väldigt ung Mel Gibson i huvudrollen ? Hur som så var där många hojar också såsom Z900 och Z1000 samt några skurhinkar :hihi (läs Suzuki)
Ni som körde hoj på den tiden, kom några go'a minnen tillbaka när ni såg filmen ?
Eller om ni reagerade på något specifikt i filmen så får ni gärna skriva av er.

den filmen har jag på video, den är kult :fyllisar
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top