Till oss som gillar 80talet... också!

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
En kompis till mig svängde förbi med sin gamla hoj som är i absolut toppskick/original.
De ser ju för häftiga ut, de där gamla supersportarna :tummenupp
(står "Hyper sport" på tanken också : )

GSX-R old.jpg

Man sitter verkligen i de här hojarna, snarare än på.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Köpt två 80-talare i år, Z1000J -83 samt Z1300 -85! De är underbara! Speciellt 1300:an har tagit mig med storm. :kär
En riktig dunderklump med underbart fantastisk motor. Ägt den i 1 månad, och redan kört 200 mil! :tummenupp
Z1000 har jag kört ca: 100 mil sen köpet i juni. Designen är underbart 80-tals futuristisk. Kantig och dan. :D
Hustrun älskar 1300:an för att ” den är så skön och vibrationsfri ”! Hon har redan åkt med 50 mil minst! :krama
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Ha ha! Såg det när jag själv läste mitt inlägg. Men det är väl till skillnad mot vad hon tycker i övrigt.....
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Köpt två 80-talare i år, Z1000J -83 samt Z1300 -85! De är underbara! Speciellt 1300:an har tagit mig med storm. :kär
En riktig dunderklump med underbart fantastisk motor. Ägt den i 1 månad, och redan kört 200 mil! :tummenupp
Z1000 har jag kört ca: 100 mil sen köpet i juni. Designen är underbart 80-tals futuristisk. Kantig och dan. :D
Hustrun älskar 1300:an för att ” den är så skön och vibrationsfri ”! Hon har redan åkt med 50 mil minst! :krama

Jag blir glad när jag ser att nån tar sig an att bevara den utdöende rasen 80-talsikoner! Z1000J är definitivt en av de hojar jag rankar högst på min lista. Rak, basic och dubbla bakdämpare. Jag är en motorcykel och såhär såg vi ut på 80-talet. Punkt.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Då har ett par av 80-tals hojarna fått sin sista sväng för året i helgen som gick, och ikväll va de dags för en genomgång inför vintervilan.
Nu står dom varmt o gott bland några av sina kompisar och väntar på våren:tummenupp
IMG_20201021_192919.jpg
IMG_20201021_182547.jpg
IMG_20201021_193129.jpg
IMG_20201021_193537.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Då får jag väl visa min 80-talare igen,,nästan som den var -81,,observera den lilla matlådeväskan på bakskärmen :tummenupp

Såhär sju år efter ditt inlägg:
Du har alltså en IT 250 som ännu är i livet? Det är ju otroligt, och den ser ju (såg?) fortfarande skapligt fin ut! :banana Hur använder du den, är den E-reggad för veteranenduro eller? Berätta allt!

För att göra en lång historia kort så övertog jag förvaltarskapet av GubbLasses IT 250 med en tanke att göra nåt fint av den.
Min IT 250 (14).JPG
Jag tycker att Yamahas tidiga offroadhojar är så fräna. XT, DT, IT eller TT spelar ingen roll, de är bara så fräcka!

Inte långt senare hörde Täppas av sig via pm:
”-Tja! Såg att du hade en IT 250! Vill du ha en till?” Men alltså, vad är det med mig och IT? Han fortsatte; ”Jag har ett sönderkört lik som stått bakom ladan i fyra år. Till dig eller till skroten är skitsamma!”
Donator-IT (1).JPG

Snabbt hade jag alltså två IT 250 och efter koll fattade jag att Täppas hoj en gång i tiden varit påställd och faktiskt är gatreggad! Alltså ville jag ha det mesta av grejorna från Lasses hoj ditskruvade på ramen från Täppas hoj. Två mer eller mindre utdömda IT skulle bli en fin, det var strategin.

Det är nu snart fyra år sen jag och Lasse skrev ägarbyte och för bara nån vecka sen kom den här karamellen till klubben:
Äntligen färdig! (1) - kopia.JPG

Detta är lycka! :kär
 

Bifogat

  • Äntligen färdig! (1).JPG
    Äntligen färdig! (1).JPG
    1.7 MB · Visningar: 32

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tänkte lägga till att de delar som inte behövdes till den renoverade finhojen, kommer att hitta till en kille som ska bygga en veteranenduro. Han kör också veterancross med en YZ465 och har många gamla Yamaha. Så inget kommer hamna på tippen! :tummenupp
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
För att göra en lång historia kort så övertog jag förvaltarskapet av GubbLasses IT 250 med en tanke att göra nåt fint av den.
View attachment 457181
Jag tycker att Yamahas tidiga offroadhojar är så fräna. XT, DT, IT eller TT spelar ingen roll, de är bara så fräcka!

Inte långt senare hörde Täppas av sig via pm:
”-Tja! Såg att du hade en IT 250! Vill du ha en till?” Men alltså, vad är det med mig och IT? Han fortsatte; ”Jag har ett sönderkört lik som stått bakom ladan i fyra år. Till dig eller till skroten är skitsamma!”
View attachment 457182

Snabbt hade jag alltså två IT 250 och efter koll fattade jag att Täppas hoj en gång i tiden varit påställd och faktiskt är gatreggad! Alltså ville jag ha det mesta av grejorna från Lasses hoj ditskruvade på ramen från Täppas hoj. Två mer eller mindre utdömda IT skulle bli en fin, det var strategin.

Det är nu snart fyra år sen jag och Lasse skrev ägarbyte och för bara nån vecka sen kom den här karamellen till klubben:
View attachment 457184

Detta är lycka! :kär

What a progress!!!! :tummenupp
Snyggt, du gör världen en tjänst, ett bättre öde än så kan ju inte tänkas, snyggt jobbat :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
What a progress!!!! :tummenupp
Snyggt, du gör världen en tjänst, ett bättre öde än så kan ju inte tänkas, snyggt jobbat :)

Tack så mycket, det värmer! :)


Det är ju en del pyssel med en renovering, även om man inte går ned på skruv-mutternivå. Själv skulle jag inte klarat nåt av momenten, så kompisen som hjälpt mig med allt är guld värd! Om han vill och orkar ska han få ta tag i min IT 125 som jag vill ska få samma behandling som 250:n.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
För att göra en lång historia kort så övertog jag förvaltarskapet av GubbLasses IT 250 med en tanke att göra nåt fint av den.
View attachment 457181
Jag tycker att Yamahas tidiga offroadhojar är så fräna. XT, DT, IT eller TT spelar ingen roll, de är bara så fräcka!

Inte långt senare hörde Täppas av sig via pm:
”-Tja! Såg att du hade en IT 250! Vill du ha en till?” Men alltså, vad är det med mig och IT? Han fortsatte; ”Jag har ett sönderkört lik som stått bakom ladan i fyra år. Till dig eller till skroten är skitsamma!”
View attachment 457182

Snabbt hade jag alltså två IT 250 och efter koll fattade jag att Täppas hoj en gång i tiden varit påställd och faktiskt är gatreggad! Alltså ville jag ha det mesta av grejorna från Lasses hoj ditskruvade på ramen från Täppas hoj. Två mer eller mindre utdömda IT skulle bli en fin, det var strategin.

Det är nu snart fyra år sen jag och Lasse skrev ägarbyte och för bara nån vecka sen kom den här karamellen till klubben:
View attachment 457184

Detta är lycka! :kär
Har någon paxxat att köra den till hamnen i sommar? Jag anmäler hursom mitt intresse!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har någon paxxat att köra den till hamnen i sommar? Jag anmäler hursom mitt intresse!

Haha, bra att va ute i god tid! Undrar om det blir några hamnträffar 2021?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Då har ett par av 80-tals hojarna fått sin sista sväng för året i helgen som gick, och ikväll va de dags för en genomgång inför vintervilan.
Nu står dom varmt o gott bland några av sina kompisar och väntar på våren:tummenupp
View attachment 456752
View attachment 456753
View attachment 456754
View attachment 456755

Shit, den GSXR:en från 88 går inte av för hackor! Jag tror inte att Suzuki lyckats bygga en snyggare hoj efter den! Originaldämparen förstör utseendet tycker jag, men jag förstår att du har den ändå av ogiginalskicksskäl. Jag hade monterat ett snyggt Yoshimurasystem så man får höra den speciella karaktärer på en SACS-motor.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Shit, den GSXR:en från 88 går inte av för hackor! Jag tror inte att Suzuki lyckats bygga en snyggare hoj efter den! Originaldämparen förstör utseendet tycker jag, men jag förstår att du har den ändå av ogiginalskicksskäl. Jag hade monterat ett snyggt Yoshimurasystem så man får höra den speciella karaktärer på en SACS-motor.

Yes, dom är grymt snygga, jag har en röd/vit också av samma årsmodell, den har jag dock tidsenligt V&H 4-1 på än så länge(även om nu Yoshi är mer förknippat med Suzuki internatuinellt), den blå är målet att ha som från fabrik, den röda mer tidstypisk än så länge, men när andan faller på kommer den att återställas den också, grejerna ligger förvarade...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
en gammal elak custom

Du råkar inte ha större/bättre bilder på den? Kanskle t.o.m. en lista på sakers tillstånd, typ trim etc? Den skulle kunna ser ännu lite bättre ut om du monterade 25 mm långa spacers under returnfjädrarna för att sänka framändan lika mycket - samtidigt som högre fjäderförspänningen gör den lite mindre saggig - om det inte redan är fixat?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Yes, dom är grymt snygga, jag har en röd/vit också av samma årsmodell, den har jag dock tidsenligt V&H 4-1 på än så länge(även om nu Yoshi är mer förknippat med Suzuki internatuinellt), den blå är målet att ha som från fabrik, den röda mer tidstypisk än så länge, men när andan faller på kommer den att återställas den också, grejerna ligger förvarade...

Du har ingen 750 -90 i gömmorna? :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top