Till oss som gillar 80talet... också!

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Edit: stavning
Grattis, Den försvann fort från blocket! hade lite tankar att köpa den och ha som mekobjekt och lära sig skruva på riktigt, men jag var varken tillräckligt snabb eller har tillräckligt bra utrymmen för att ta mig an ett sådant projekt :D :tummenupp

Jepp, jag köpte den på telefon, gäller att var snabb :) :)
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
80 talare, superbike. De flesta valde ju 1000cc, men för SUPERBIKE VM gällde 750cc...

Pågående jobb på bööshojen..... OBS ingen renovering.
Focus på att få den att gå, få fram de mesta skruvar och bussningar å så.
30+ år och många mil gör att det skruvats en del.... det blir slitet.
Det sista jag nu fick lösa var att byta startmotorn, den gamla var klen (bränd) och hojen startade inte....
Nedre kul-keden i stötdämparen var helt slut. Fick köpt begagnade delar på nätet.
Byta startmotor, vart till att lossa det mesta och hänga ner motorn i framkant. Fick göra det 2 ggr ;-)
När den väl kom ner från lyftbordet och ut till garagedörren, startade den inte..... Nu skiter jag i detta var min tanke.
Sätter ihop allt och skriver en lapp på vad som saknas i delar. Ställer undan den. Måste fixa en läckande ventilkåppackning på OW01:an. Städar bänken och där ligger kontakten som talar om att stödet är utfällt, ------------------------------------------------------------- ??? Alltså----------- då kan hojen inte STARTA!!! Gör en snabkoll på brytaren (kontakten) Jovisst är det så, den måste sitta på eller så får kablarna byglass. Skruvar dit den på lösen......
Hojen startar direkt :), men dör bums. Åker och fixar ny soppaslang 6mm. Vill koppla in bränslepumpen. Har 7 millimeters slang, men den sitter inte tight. Kopplar in pumpen och den biten funkar bra.
Dock så går inte motorn ok! Blir varm fort! Varierar i varvtal! Stannar. Vet ju att vid genomgång så vart vacum trottelgummina sladdriga. Jättedyra att byta! Men det var ju på en lätt förhöjd tomgång som motorn inte gick ok. FÖR MAGER. Min slutsats är att luftburken måste på med luftfiltret i och då ska ju det förhöjda vacumet som uppstår rika upp motorn och lugna ner hela tomgångs-processen.... så tänker jag!
Ska pröva det på måndag. Innan jag kollar den läckande packningen på OW01:a. Sedan kan jag köra lite med den. Den kom ju i trafik förra året efter många år i dvala.

Hej på er. Min PANDEMITERAPI i dessa tider, garagetider. En är ju högriskare.... 70+ och rökare sedan 14 års åldern till nu nyåret! Men hyffsat i form dock så är ju inte lungorna i toppform. Promenerar dock hyffsat, i backig teräng 2 kilometer på 19 minuter.... bra för mig. Vill jag gå en mil så gör jag de på 2 timmar. Springa är uteslutet... Ha det bäst.

FZR750R byggd nov 1987.
IMG_20191204_144540 (1280x960).jpg IMG_20200407_140226 (1280x960).jpg
IMG_20200411_143550 (1280x960).jpg IMG_20200424_102631 (1280x960).jpg
IMG_20200428_152118 (1280x960).jpg IMG_20200428_131808 (960x1280).jpg
.................................................... FZR750R OW01 1989
IMG_20200501_164236 (1280x960).jpg IMG_20200502_105557 (1280x960).jpg
 
Last edited:

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Gillar verkligen dessa maskiner.
Så såg dom ut när jag som knatte fick åka med farsan till Gelleråsen och titta på när dom körde.
Minns väl min första syn på 750 ninjan.
Ruggigt gött ljud från 750 maskinerna också, sätter sig i märgen.
Kul att se att dom får leva
Skall nog sparka liv i min 750 snart.
Visserligen en 90 talare men fränt ändå
Tackar för inblicken i garaget

Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Satan, missade den....??

Låg väl inte ute länge?
Har varit och kollat på den för 70’. Superfin, men dyr ju....

Jaså, har du kollat på den, var det i syfte att köpa? :tungan
Berätta mer, hur fin var den, var den som i butiksskick? Hur länge hade säljaren ägt hojen och hur många ägare? :hoppa :hoppa :hoppa
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Den var väldigt fin. Kanske en 8/10. Lite småskavanker, men tillräckligt fin för att locka. Provkörde också. Gick fint.
Hade gått 3400 mil, 3 ägare totalt. Minns inte hur länge han haft den.
Affären gick om intet då jag fick syn på hans H2:a! :tungan Köpte den istället....:krama

Finns ju en 1100R också ute för 40´. Lite väl dyrt kanske?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Haha jaså så 1100:an hade ingen chans mot 2-t-trippeln? Nä okej, jag förstår att blårykare står högt hos dig - fyra av sex, stämmer det? Var H2:an renoverad?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Haha jaså så 1100:an hade ingen chans mot 2-t-trippeln? Nä okej, jag förstår att blårykare står högt hos dig - fyra av sex, stämmer det? Var H2:an renoverad?

Jodå, blårök no.1. :tummenupp

H2:an är helrenoverad till nyskick. :kär
 

Henkoffs

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2020
Ort
Eksjö
Hoj
Suzuki GSX 1100 -81
IMG_13441.jpg

"Familjehoj" sen -89
Suzuki GSX 1100. Både farsan och farfar har kört denna. Nu är det min tur. :tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tillströmningen av nya annonser börjar sakta in, men de här tre är riktiga karameller i mina ögon:

Skärmbild (20).png
https://www.blocket.se/annons/halland/kawasaki_gpz_1100_b2/91741493


Skärmbild (19).png
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/kawasaki_gpz_1100_a1/91869006


Skärmbild (18).png
https://www.blocket.se/annons/stockholm/gsxr_750_r_limited_edition/91975259

Att ingen köper Kaworna blir jag inte klok på. Dubbel-R:en får vi väl se om den blir kvar en vecka... Det som tar längst tid, är nog att sortera buden i inkorgen. Hojen verkar ju ha en lufttät historia. Vad säger du, Toyman, skulle du ha köpt den? :)
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att ingen köper Kaworna blir jag inte klok på.

B2'an saknar rätt ljuddämpare och man har ersatt DFI'n (som inte finns listat som medföljande) med förgasare. Min B1'a jag köpte för 5,000 har både rätt ljuddämpare och EFI (plus en komplett EFI i reserv), saknar tyvärr rätt lack (blå metallic à la 70-tal).
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
B2'an saknar rätt ljuddämpare och man har ersatt DFI'n (som inte finns listat som medföljande) med förgasare. Min B1'a jag köpte för 5,000 har både rätt ljuddämpare och EFI (plus en komplett EFI i reserv), saknar tyvärr rätt lack (blå metallic à la 70-tal).

Åfan, ja det är klart det skrämmer bort köpare. Jag skulle nog tänka att "bara man köper hojen så fixar sig resten sen!" Men visst är det skönt om en gammelhoj är komplett vid köpet, särskilt om man promt vill ha den i orginalskick.
Kan ju tänka mig att EFI:erna hamnade på i princip vilken dåtida storhoj som helst, och sen aldrig kom tillrätta.
Annars tycker jag att mätare, ljuddämpare, lysen och sånt är svårt att hitta. Plast också.

Hur länge har du ägt din? Om du köpte den innan GPZ fick ikonstämpeln så förstår jag, annars gjorde du en lysande affär!
Tycker själv att jag hade tur 2014 när jag fick min XT 500 för 10.000 och helt komplett. Nya däck och lack av tanken står för 1/3 av uppfräschningsbudgeten. Det blir ju tyvärr så; en krokig fotpinne, ny koppling, nytt baklyse, nytt kedjeskydd (900!), osv... Men fifan va snygg den blev, gissar att du tycker likadant? :)
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur länge har du ägt din? Om du köpte den innan GPZ fick ikonstämpeln så förstår jag, annars gjorde du en lysande affär!

Det var en Blocket-annons för två år sedan. Jag ringde på stört och sade kortfattat "jag kan vara där på 5 minuter" och ställde inga frågor om hojens skick. Säljaren berättade att han ville vänta lite lite till så jag avslutade samtalet med "ring mig när du tröttnat på att svara i telefon". Det dröjde drygt 30 minuter så ringer säljare upp och sa "nu har jag tröttnat på alla samtal". Han hade blivit överhopad med "funkar den?", "besiktad?", "bästa priset?" etc etc.

Gaffeln har renoverats och DFI'n fixad (ny soppapump) och den har startats. Den våldtagna kabelhärvan lär lagas och lacken fixas innan besiktning.

 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top