Till oss som gillar 80talet... också!

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nää, bevare mig väl, skulle jag haft kvar alla jag ägt skulle de va helt vansinne??

Men det är en lite tråd i det hela och det handlar om cyklar som betytt mycket för mig när jag hade dom då det begav sig och även i vissa fall cyklar som dessutom varit milstolpar i historien som startade med GSX-750 1985.

Jag har några modernare pjäser också som t.ex MV F41000R och RSV4 Factory, o visst, grymma cyklar men Fireblade -92 imponerar lika mycket på mig idag som då den kom -92.

Haha nej, det är klart att alla går inte att spara.

Men jag tycker du är helt rätt ute när du plockar russinen ur kakan, det är verkligen milstolpar i utvecklingen! :tummenupp
:Bugar:Bugar:Bugar GSX-R -85:an, CBR:en och R1:an...


Sen måste jag hålla med PierFrancesco att enkelcutsar är pricken över i på en sporthoj.

180 - kopia.jpg
 
Last edited:

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Ruskigt fin samling hojar du har! :Bugar
Saknade någon italienare i gänget (även med tanke på din avatar), men de kom tydligen senare :)

Jag har 4 italienare men dom är för nya för den här tråden så jag vågade inte lägga upp bilder på dom här:gnissla
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Haha nej, det är klart att alla går inte att spara.

Men jag tycker du är helt rätt ute när du plockar russinen ur kakan, det är verkligen milstolpar i utvecklingen! :tummenupp
:Bugar:Bugar:Bugar GSX-R -85:an, CBR:en och R1:an...


Sen måste jag hålla med PierFrancesco att enkelcutsar är pricken över i på en sporthoj.

Tackar, och ja enkelkutsar är verkligen grejen, dock är det inte helt enkelt att få tag i på många av dom gamla pjäserna. Hade ZXR750RR och YZF750SP på den tiden dom va nya, önskar verkligen jag hade dom kvar.

Hade nöjet att besöka Tonys Superbikegarage förra veckan, där kan man snacka om rätt cyklar, jag hade gett kroppsdelar för många av dom underbara maskiner han har i sitt stall:Bugar:Bugar:Bugar
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Tillbaks till Drömmeland!

När man pratar 80-tal så ska inte 125:eek:rna glömmas bort.
Dom såldes i stora antal och det var fram tom 1985 väldigt fördelaktigt att ta körkort när man var 16 eftersom man fick köra obegränsad tung den dagen man fyllde 18.
Fanns alltså bara ett A-kort på den tiden

Letade upp lite gamla bike-tidningar som vittnar om hur det var.
Själv äger jag/har ägt tre hojar på listan från 1983.
Bla DTn då som 6000 mil och 34 år senare fortf funkar fint.

bike_1.jpg
bike_2.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=KwAoVjWYDDE
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Fick med mig sonen, så idag blev det 12 mil med vardera 350:n och 125:an till Nääs bil- och hojträff. :)
Underbart att ligga bakom och lyssna på ljudet, och njuta av lukten. :tummenupp:Bugar
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Då var det dags för Gixxer 750 -88 att få sällskap av en storebror från samma årskull:)
1100_88.jpg
twins88.jpg
Som vanligt är det diverse fix med sprickor och dyligt i kåpor samt grejer som skall "originaliseras" igen efter alla år, men en kul bas att gulla med fram i höst när mörkret lägger sig!

Föregående ägare har kapat toppen på framskärmen, så skulle någon ha en sån liggande är jag intresserad.
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Då var det dags för Gixxer 750 -88 att få sällskap av en storebror från samma årskull:)
View attachment 438553
View attachment 438554
Som vanligt är det diverse fix med sprickor och dyligt i kåpor samt grejer som skall "originaliseras" igen efter alla år, men en kul bas att gulla med fram i höst när mörkret lägger sig!

Föregående ägare har kapat toppen på framskärmen, så skulle någon ha en sån liggande är jag intresserad.
Var en upplevelse när man 1988 fick testa en sån 1100 fast det var en -86a:tummenupp
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Var en upplevelse när man 1988 fick testa en sån 1100 fast det var en -86a:tummenupp
Stämmer exakt på mig också, körde mest Kawasaki då men en säljare på Lelles i Munkedal hade en 86:a jag fick låna en sväng och det va nåt helt nytt för mig, men det sjuka är att flinar lika mycke under hjälmen nu med:tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Då var det dags för Gixxer 750 -88 att få sällskap av en storebror från samma årskull:)
View attachment 438553
View attachment 438554
Som vanligt är det diverse fix med sprickor och dyligt i kåpor samt grejer som skall "originaliseras" igen efter alla år, men en kul bas att gulla med fram i höst när mörkret lägger sig!

Föregående ägare har kapat toppen på framskärmen, så skulle någon ha en sån liggande är jag intresserad.

Vilken duo, och blåvita bägge två - riktigt snyggt! :tummenupp

De ser ju orginal och kompletta ut i mina ögon, så vad är det som saknas?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Stämmer exakt på mig också, körde mest Kawasaki då men en säljare på Lelles i Munkedal hade en 86:a jag fick låna en sväng och det va nåt helt nytt för mig, men det sjuka är att flinar lika mycke under hjälmen nu med:tummenupp
Jag körde med kawa då en GPX750r gick helt ok på den tiden .Men sen fick man prova 1100an:yoparty
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Då var det dags för Gixxer 750 -88 att få sällskap av en storebror från samma årskull:)

Kul att du hittade en med samma färgsättning som 750:n! De står bra tillsammans :tummenupp

De ser ju orginal och kompletta ut i mina ögon, så vad är det som saknas?
En snabb blick ger: Mörkt kåpglas (en styggelse i mina ögon, men alla har olika preferenser), bortplockad luftburk samt då avsågad framskärm (även om det inte syns på bilderna), men det finns säkert någon detalj till för den som har öga för sådana :)

Jag måste ju hålla med tidigare inlägg, GSX-R 1100:an var en helt annan best än de övriga sporthojarna när den kom. GSX-R 750:n var en revolution när den presenterades 1985 och 1100:an skruvade upp det hela något varv till året efter :rock Lite sugen är jag allt att hitta mig en fin 86:a igen...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kul att du hittade en med samma färgsättning som 750:n! De står bra tillsammans :tummenupp


En snabb blick ger: Mörkt kåpglas (en styggelse i mina ögon, men alla har olika preferenser), bortplockad luftburk samt då avsågad framskärm (även om det inte syns på bilderna), men det finns säkert någon detalj till för den som har öga för sådana :)

Haha okej, luftburken missade jag... :)


Då var det ju annars mer eller mindre standard med mörkt kåpglas, V&H-rör och separata filter. Jag vet ingen som hade orginalröret kvar, men miniblinkers hade inte slagit igenom än.
På bilden med båda hojarna syns det rätt tydligt att det är två olika generationer, trots att de är samma årgång. Men som sagt; riktigt snygga!
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Vilken duo, och blåvita bägge två - riktigt snyggt! :tummenupp

De ser ju orginal och kompletta ut i mina ögon, så vad är det som saknas?

750:n är väldigt original, den renoverade jag i vintras, men valde att behålla det tidstypiska V&H systemet på, originalsystemet ligger i bubbelplast men kommer nog snart att monteras trots allt.

1100:n är hyggligt original, har idag fixat framskärm, kåpglas samt kåpan till skyltbelysningen bak, däremot verkar det lögn att hitta det lilla värmeskydd som sitter strax framför ljuddämparen, men skam den som ger sig, någonstans finns det...

Luftburken stör mig att den är borta, men samtidigt är det i alla fall lätt att a loss förgasarna om man ska gulla lite så den har låg prio just nu.
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
80-talet. Honda "R" hojar. CB1100R, 81, 82, 83. VF1000R, 84, 85, 86. NS400R, 85, 86, 87, VFR750R "RC30", 88, 89.

Sommaren 2017. En utav pärlorna i garaget,
Stått still många år i annans garage..... nu besiktigad.
Honda VF1000R 1984, inte så många mil. Original!
Underkåpan är undanlagd, vill se om det finns läckage.
Och det synes inget.
V4:a motorn drager fint, kamdrivningen "drev" gnäller som den ska!
Veteran... 33 år gammal. Värdet, uppskattningen är på väg upp!
Provkörning efter längre stillestånd pågår, nu uppe i 70/mil... ;-)

Mvh Toyman

IMG_9419 (1280x960).jpgIMG_9420 (1280x960).jpgIMG_9428 (1280x960).jpgIMG_9429 (1280x960).jpgIMG_9430 (1280x960).jpgIMG_9436 (1280x960).jpgIMG_9440 (1280x960).jpgIMG_9445 (1280x960).jpg
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Underbara bilder, och så fick man förklaringen på varför underkåpan har saknats på dina bilder av denna skönhet:tummenupp

Dom är verkligen vackra dessa maskiner, det är inte utan att man blir sugen.....

Men nu bär det av på en morgonrunda på 1100:n innan värsta trafiken drar igång:)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top