Till oss som gillar 80talet... också!

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag tror faktiskt jag förstår vad du menar.. :D

-80talet:
Hojkort medans jag låg i lumpen, en ren slump då vi fick mycket fritid på sluttampen.
Hade inga pengar så någon hoj var inte planerad men precis innan muck var det en lumparpolare som skulle sälja sin RD350LC -84.
Sagt och gjort, slumpen tyckte jag skulle bli med Yamaha :)

Ångrar det kopiöst men sålde den när jag började plugga några år senare.
Åren gick och långt efter -80talet passerat dök det av en slump upp en R1 -99 då en bekants, bekant blivit av med kk, hade INTE tänkt skaffa hoj men blev :kär i den blå tvåhjulingen, som råkade vara en Yamaha.

Fem år senare byttes den motvilligt in mot en likadan fast ny (Yamaha).
Dumt nog välte jag med den två år senare och ny införskaffades, det blev en.... Yamaha.

Cirkeln sluts:
besökte en polare som just köpt en Ténéré från -84, hade inte en aning om vad det var för hoj (inte han heller) men den såg kul ut.

Fyra dagar senare behövde han pengar till nytt "projekt" och undrade om jag ville köpa den? Ja va fan, det råkade bli en Yamaha.. till..

Några år senare, en jobbarbekant kunde inte köra sin hoj längre och funderade på att sälja den... Ja ni förstår säkert redan, en YAMAHA.

Så från en svart/röd, via två blå till tre röd/vita, evolution eller slump :confused:

Just ja, :kär min saab, även fast jag har en nyare "DKW" så älskar jag att köra och meka den gamla saaben, sympatiserar med tänket hos de som konstruerat den tror jag.. Samma som med Yamaha.

Det känns ändå inte helt medvetet utan att slumpen lägger sej i vägen ibland..
Enda hoj av annat märke jag kan tänka mej så här på rak arm är RG500 Gamma :kär:kär


View attachment 438162View attachment 438163View attachment 438164View attachment 438165

Coolt med svart/röd RD, ganska säker på att den modellen fanns inte hos handlarna i Sverige.
http://www.rd350lc.net/pageWORLD-31K.htm
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Coolt med svart/röd RD, ganska säker på att den modellen fanns inte hos handlarna i Sverige.
http://www.rd350lc.net/pageWORLD-31K.htm
Nej det tror jag inte heller.
Har för mej att killen som sålde den hade föräldrar som jobbade i saudiarabien och jag tror han tog med den när de flyttade hem :tummenupp
Ville ju egentligen haft en "polka" men svart/röd var ganska snygg den med.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Haha, hjälte... Tihi! :rodnar


"Bara" fem Yamaha? Hjälte på dig själv, du! :7peta:)

Dina är ju verkliga ikoner, hur länge har du haft dem? Vi måste få se lite bilder!

Har alltid kört Yamaha. Tog mitt hojkort 1976..... Började med en 125 AS3. :kär
Min 500:a hittade jag för ett antal år sen i Holland hos en snubbe som hade 73st tvåtaktare! :Bugar
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Har alltid kört Yamaha. Tog mitt hojkort 1976..... Började med en 125 AS3. :kär
Min 500:a hittade jag för ett antal år sen i Holland hos en snubbe som hade 73st tvåtaktare! :Bugar

Undrar om det är samma snubbe som jag köpte mina Jollypipor av?
Han hade om jag minns rätt jobbat som generalagent för Yamaha i Holland och hade en ladugård full med 2t från 80-talet nånstans långt ute i Östra Göinge typ. Han hade då och verkar fortf ha en webshop där han säljer diverse prylar http://www.50cc.eu/. Kan ha varit en sju år sen ca. Marcel Dekker hette han. Var kul att se hans samling :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Undrar om det är samma snubbe som jag köpte mina Jollypipor av?
Han hade om jag minns rätt jobbat som generalagent för Yamaha i Holland och hade en ladugård full med 2t från 80-talet nånstans långt ute i Östra Göinge typ. Han hade då och verkar fortf ha en webshop där han säljer diverse prylar http://www.50cc.eu/. Kan ha varit en sju år sen ca. Marcel Dekker hette han. Var kul att se hans samling :)

Verkar va en skön kille! Från hemsidan:
"...but also a lot of technical trouble due to my driving style." :hihi
http://www.50cc.eu/en/privat_collection.asp
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
2017 juli......
Suzuki GSXR 1100 -87
1127 motor med Mikuni RS 36 förgasare.
17 " fälgar.
Öhlins dämpare bak.

https://www.blocket.se/sodermanland/Kultracer_74140210.htm?ca=23&w=3
Det där är banne mej ultrakult i sporthojsvärlden.

Det klickade om någon vital switch i min hjärna när en bekant till farsan dundrade upp med en GSX-R (blå/vit) hemma på gården.
Det hade förmodligen en avgörande inverkan till att jag tog hojkort något år senare :tummenupp
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det där är banne mej ultrakult i sporthojsvärlden.

Det klickade om någon vital switch i min hjärna när en bekant till farsan dundrade upp med en GSX-R (blå/vit) hemma på gården.
Det hade förmodligen en avgörande inverkan till att jag tog hojkort något år senare :tummenupp
Min kompis hadde en sån som var importerad ifrån Danmark andra förgasare och vance & hines ganska så öppet blås.En grym hoj man fick testa då har för mej det var -88
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Hej!

Nu har det varit mycket Yamaha i tråden det senaste, så här kommer några av mina hojar av olika fabrikat.

2017-04-17 15.51.22.jpg

2017-03-01 10.09.53.jpg

2017-03-01 10.03.57.jpg

2017-03-01 10.17.39.jpg

2017-03-14 18.21.08.jpg

2017-06-17 11.10.35.jpg

2017-03-01 10.13.30.jpg

Nu var de förvisso 80-tal som gällde men jag vågade mig på att smyga in att par pärlor från 90-talet också.

Helt underbara cyklar allihop med sina olika egenheter, men nu bär det av till Fjällbacka för en glass, och idag blir det Blade -92 som får tjänstgöra.

Mvh
Micke
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej!

Nu har det varit mycket Yamaha i tråden det senaste, så här kommer några av mina hojar av olika fabrikat.


Nu var de förvisso 80-tal som gällde men jag vågade mig på att smyga in att par pärlor från 90-talet också.

Helt underbara cyklar allihop med sina olika egenheter, men nu bär det av till Fjällbacka för en glass, och idag blir det Blade -92 som får tjänstgöra.

Mvh
Micke

O jäklar va fina hojar, vilket gäng! :banana

Hur kommer det sig att du har så många? Är det ett medvetet köpande, eller har du bara inte sålt av de du ägt?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Vilket fint skick de var i :)Kul att det finns de som bevarar dem
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
O jäklar va fina hojar, vilket gäng! :banana

Hur kommer det sig att du har så många? Är det ett medvetet köpande, eller har du bara inte sålt av de du ägt?

Nää, bevare mig väl, skulle jag haft kvar alla jag ägt skulle de va helt vansinne??

Men det är en lite tråd i det hela och det handlar om cyklar som betytt mycket för mig när jag hade dom då det begav sig och även i vissa fall cyklar som dessutom varit milstolpar i historien som startade med GSX-750 1985.

Jag har några modernare pjäser också som t.ex MV F41000R och RSV4 Factory, o visst, grymma cyklar men Fireblade -92 imponerar lika mycket på mig idag som då den kom -92.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hej Micke.
Underbart tjusiga hojar,
å så åker du på alla också.
Glädje hela tiden.
Mvh Tony ....

Den där 80-tals Kawan skulle passa bra i mitt garage....
Men får jobbe på att finna utrymme först.
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Nu har det varit mycket Yamaha i tråden det senaste, så här kommer några av mina hojar av olika fabrikat.
Ruskigt fin samling hojar du har! :Bugar
Saknade någon italienare i gänget (även med tanke på din avatar), men de kom tydligen senare :)
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Hej!

Nu har det varit mycket Yamaha i tråden det senaste, så här kommer några av mina hojar av olika fabrikat.

Nu var de förvisso 80-tal som gällde men jag vågade mig på att smyga in att par pärlor från 90-talet också.

Helt underbara cyklar allihop med sina olika egenheter, men nu bär det av till Fjällbacka för en glass, och idag blir det Blade -92 som får tjänstgöra.

Mvh
Micke

Fan vilken kul samling! Fina hojar, flera av mina gamla favoriter! Snyggt med enkelkutsar, gör mycket för utseendet på hojar från den epoken.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top