Till oss som gillar 80talet... också!

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Tycker den snabba utvecklingen började redan på 60-70-talet när japanska hojar började sparka brittisk hojbak under ledning av Honda CB-serierna.
Före Honda CB, var det standard med oljepöl under motorn och encylindriga luftkylda maskiner på runt 500 cc. Japanerna visade att så behövde inte vara fallet.
Utvecklingen efter det rasade sen på till 80-90-talet, när det enda som egentligen hände var att befintlig teknik förfinades.

Tänkte faktiskt på detta för bara några dagar sen efter ett ha snubblat över denna artikel och citatet;
http://www.odd-bike.com/2016/11/guest-post-alan-lapps-dirtbag-challenge.html

"Behind every supposed leap forward in electronic trickery aimed at keeping your untalented ass out of the weeds is several decades of stagnant design and engineering tarted up with fancy new plastics."

Egentligen har inte mycket hänt sen min Honda NX650 Dominator från 1988 tillverkades jmfm min andra hoj, en KTM 990 SMR från 2012.

Komponenterna på kåtten är förvisso bättre, men den tillför inget mer än ytterligare teknisk briljans och förfining, jämförelsevis. :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tycker den snabba utvecklingen började redan på 60-70-talet när japanska hojar började sparka brittisk hojbak under ledning av Honda CB-serierna.
Före Honda CB, var det standard med oljepöl under motorn och encylindriga luftkylda maskiner på runt 500 cc. Japanerna visade att så behövde inte vara fallet.
Utvecklingen efter det rasade sen på till 80-90-talet, när det enda som egentligen hände var att befintlig teknik förfinades.

Tänkte faktiskt på detta för bara några dagar sen efter ett ha snubblat över denna artikel och citatet;
http://www.odd-bike.com/2016/11/guest-post-alan-lapps-dirtbag-challenge.html

"Behind every supposed leap forward in electronic trickery aimed at keeping your untalented ass out of the weeds is several decades of stagnant design and engineering tarted up with fancy new plastics."

Egentligen har inte mycket hänt sen min Honda NX650 Dominator från 1988 tillverkades jmfm min andra hoj, en KTM 990 SMR från 2012.

Komponenterna på kåtten är förvisso bättre, men den tillför inget mer än ytterligare teknisk briljans och förfining, jämförelsevis. :)

Haha, "sparka brittisk hojbak..." :rofl

Visst, att oljan stannade på insidan av motorn måste ha varit en världsnyhet, och CB 750 en mindre revolution. Men jag menar den där riktiga explosionen i utvecklingen, där det hände mer på fem år än under de senaste 50!
Från CB 1100R med rörram, luftkylning och dubbla stötdämpare, till FZR 1000 med... allt! Och detta på fem år. Jag är med dig på att det senare är mest förfining, även om CBR 900 och R1 är två jättekliv framåt.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Med Kawasaki z750E (1980) kom jakten på lägre vikt. Den var ju "Bäst i test" både i Sverige och USA.
Bara 74 hästar men snabbare än de andra japshojarna i sin klass. Bra acc på högsta växeln osv. Kortare bromssträcka. Kort hjulbas, 142 cm, ihop med en gaffelvinkel som gjorde den lättsvängd.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Haha, "sparka brittisk hojbak..." :rofl

Visst, att oljan stannade på insidan av motorn måste ha varit en världsnyhet, och CB 750 en mindre revolution. Men jag menar den där riktiga explosionen i utvecklingen, där det hände mer på fem år än under de senaste 50!
Från CB 1100R med rörram, luftkylning och dubbla stötdämpare, till FZR 1000 med... allt! Och detta på fem år. Jag är med dig på att det senare är mest förfining, även om CBR 900 och R1 är två jättekliv framåt.

Vi kanske har lite olika syn på detta med utvecklingsexplosion. :)
Men ja, du har i sak rätt också!
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
TAck Adrian_vg för tipset om detta bygge:

http://www.odd-bike.com/2016/11/guest-post-alan-lapps-dirtbag-challenge.html

Verkligt kul att läsa och man lider med byggaren när det visar sig att hans andra hembyggda rörram är för trång, motorn går inte in. Han hade fotat med en linjal lagd på hojen som underlag för kalkyler för måttsättningen. Tyvärr lutade den litet vilket gjorde att måtten blev någon % för korta. Suck

han får dock ett pris i tävlingen "Dirtbag challenge" som Cleverest, så han blir nöjd till slut.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Ingen orsak.

"Measure twice, cut once." ;-)

Tyckte fö att gaffeln var lite cool. Inte som alla andra typ. :)
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
En fågel viskade i mitt öra att pengarullandet inte brukar stoppa vid själva inköpet... :fakta

Så verkar det vara för alla hoj"generationer"......Idag verkar det som om det som levereras från fabrikerna inte ens är färdigutrustade!

.......om man ser till utvecklingen av tillbehörsindustrin! Där "rullar" det minsann pengar.....:D

/KentW
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Den FZán stirrade jag med på hela vägen igenom de där två månaderna..... Modellen i sig är ju på det stora hela kollektivt avfärdad, var väl det redan när den var ny , men från vissa vinklar ( tex i hård kurvtagning med ordentligt nedlägg ) ser den....på något vis tidstypiskt racig ut !

Förstår hur du känner för alla de där anonyma men fina lågmilarna och kan själv snöa in på alla möjliga märkligheter ibland.

Och lider ibland faktiskt med de där billiga bruksmotorcyklarna när de kapas sönder och penselmålas i förstört skick som något café eller bobber-försök - men folk gör ju som de vill såklart.

Nu kan vi köpa en hoj var! :banana

Anonym lågmilare:
Skärmbild (40).jpg
https://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_GSX_400E_OBS_400mil_Ladufynd_72249026.htm?sa=1


...och en lågmilad FZ 600 på blocket:
Skärmbild (41).jpg
https://www.blocket.se/halland/Yamaha_FZ600_72428676.htm?sa=1
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Hade aldrig någon men en GSX 750/1000/1100 med sin fyrkantiga strålkastare från 1980 var en drömhoj en gång i tiden.En mer tursam kompis på den tiden körde däremot omkring på en sådan ute på landet utan körkort.Tror t.o.m han någon gång körde och gömde den utanför trafikskolan när han påbörjade detta mc kort.(Putte var hans namn om du nu läser här).Det var tider det.Jag minns den med stor respekt. :Bugar

wbtair.jpg
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har fått för mig att de flesta av oss som gillar 80-talshojar "föddes in i det." Alltså att man vid lämplig ålder att börja köra hoj, befann sig nånstans i 80-talet. Eller att man som mig var för ung för att köra, men definitivt begripit att motorcyklar är nummer ett.

MEN, här kommer tesen:
Det borde finnas nån som redan kört mc i 10-15-20 år innan 80-talet knackade på, och ändå tycker hojarna var som bäst/snyggast då. :kär Kan det stämma?
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Har fått för mig att de flesta av oss som gillar 80-talshojar "föddes in i det." Alltså att man vid lämplig ålder att börja köra hoj, befann sig nånstans i 80-talet.

Skyldig... :rodnar Född på 60-talet och började köra hoj i början på 80-talet.

Och det innan Nävekvarnsvägen blev rätad och förstörd. :tummenupp
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Har fått för mig att de flesta av oss som gillar 80-talshojar "föddes in i det." Alltså att man vid lämplig ålder att börja köra hoj, befann sig nånstans i 80-talet. Eller att man som mig var för ung för att köra, men definitivt begripit att motorcyklar är nummer ett.
MEN, här kommer tesen:
Det borde finnas nån som redan kört mc i 10-15-20 år innan 80-talet knackade på, och ändå tycker hojarna var som bäst/snyggast då. :kär Kan det stämma?

Född på 40-talet, mc-körkort tages 1966. Hade min första mc-period imellan 1966 och 1984...... å så vart det ett uppehåll på 14 år, återfallet inledes med en kåpförsedd hoj. CB1100R 1982:a.... sedan vart det mycket kåpor.................

MC gammelmix mina.jpg IMG_8897 sh justerad.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Skyldig... :rodnar Född på 60-talet och började köra hoj i början på 80-talet.

Och det innan Nävekvarnsvägen blev rätad och förstörd. :tummenupp

Född på 40-talet, mc-körkort tages 1966. Hade min första mc-period imellan 1966 och 1984...... å så vart det ett uppehåll på 14 år, återfallet inledes med en kåpförsedd hoj. CB1100R 1982:a.... sedan vart det mycket kåpor.................

View attachment 436607 View attachment 436608

Haha okej, då utgår jag ifrån att ni båda gillar 80-talare bäst. :tummenupp Och Toyman har ju svårt att svära sig fri, eftersom han faktiskt startat den här tråden. :D


Och visst, den som var ansvarig för uträtandet av Nävekvarnsvägen har definitivt begått grovt tjänstefel! :ajjabajja
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nja, bäst vet jag inte, jag äger inte och har aldrig ägt någon hoj från 80-talet men det var då det började så det är en viktig del av min motorcykelhistoria. Jag gillade inte hojarna då men nu är de betydligt trevligare i backspegeln! :)

Men hade Rådhe Andersson varit en bra försäljare så hade jag köpt en ny 1981 men nu hade jag tur! :D

Nävekvarnsvägen lärde mig att köra, inte åka, hoj men den typen av väg är på väg bort i Noll Vision... :(
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Rådhes, gamla Nävekvarnsvägen och 80-tals hojar i samma tråd:Bugar Nostalgisk nirvana. Tonåren och början på mc karriären utspelades i dessa trakter. :rock
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Rådhes, gamla Nävekvarnsvägen och 80-tals hojar i samma tråd:Bugar Nostalgisk nirvana. Tonåren och början på mc karriären utspelades i dessa trakter. :rock

Då lämnar vi ämnet lite men är kvar i dessa trakter!

https://www.youtube.com/watch?v=xO__KuaAV-k

Tunaberg, Buskhyttan, Kärrboda, Laggarbo och Bergshammar ligger alla i närheten av Nävekvarnsvägen.:)

Sigge Fürst gjorde den mest kända versionen...
https://www.youtube.com/watch?v=SOIXNe2HUDg

Så, nu kan vi gå tillbaka till ämnet och 80-talet igen... :krama


Det här är historia och, i mitt tycke, njutbart hur många gånger som helst. :tummenupp

https://www.youtube.com/watch?v=Cy0SPp6yy2c
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Skyldig... :rodnar Född på 60-talet och började köra hoj i början på 80-talet.

Och det innan Nävekvarnsvägen blev rätad och förstörd. :tummenupp

Även jag är född på 60-talet och började köra hoj i början på åttiotalet, och där har jag fastnat :) Det är få hojar som är tillverkade utanför det årtiondet som får min puls att höjas...

Nävekvarnsvägen har jag nog kört några gånger även om det var en bit hemifrån (Jakobsberg). När blev den uträtad?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Även jag är född på 60-talet och började köra hoj i början på åttiotalet, och där har jag fastnat :) Det är få hojar som är tillverkade utanför det årtiondet som får min puls att höjas...

Nävekvarnsvägen har jag nog kört några gånger även om det var en bit hemifrån (Jakobsberg). När blev den uträtad?

Trådämnet var? Och när rätades den? Allt var inte bra på 80-talet :(

Ljudet av V4:an är svårslaget! Ren njutning! :tummenupp

Det är en av anledningarna till att jag gillar den! :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top