Gsxr 1100 turbo projekt.

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Hej och välkommen till mitt projekt, Gå till sista sidan för att få den senaste infon
 

Bifogat

  • Sida.jpg
    Sida.jpg
    216.3 KB · Visningar: 777
  • scaree.jpg
    scaree.jpg
    84.8 KB · Visningar: 623
  • scare.jpg
    scare.jpg
    218.7 KB · Visningar: 644
  • father.jpg
    father.jpg
    232.9 KB · Visningar: 566
Last edited:

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Renovering

Ramlager,vevstakslager.m.v.h.wachen.
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Idag kom paketet. Har det mesta nu. Men jag beställde aldrig något till växellådan då jag känner att jag inte klarat av att renovera den själv. Finns det något bra företag runt göteborg som kan renovera växellådan?

Samt vart kan man köpa en 2mm cylinderspacer? Pratade med erik marklund, men han hade inget på lager och kommer inte att beställa på ett tag.


Bästa Hälsningar

Fredrik
 

Bifogat

  • prylar.JPG
    prylar.JPG
    194.2 KB · Visningar: 848

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Cylinderspacern (aluminium) kan du låta din lokale skyltmakare ordna. Ta med en originalpackning att ha som mall.
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Idag kom paketet. Har det mesta nu. Men jag beställde aldrig något till växellådan då jag känner att jag inte klarat av att renovera den själv. Finns det något bra företag runt göteborg som kan renovera växellådan?

Samt vart kan man köpa en 2mm cylinderspacer? Pratade med erik marklund, men han hade inget på lager och kommer inte att beställa på ett tag.


Bästa Hälsningar

Fredrik

Hej! Skulle rekomendera annars om du skickar vxllådan per post till Lennart Trydvall,Pite vev mek. han fixar det åt dej med ett gott resultat han cuttar även om det skulle behövas./wachen.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Har du väl blocken isär är en låda jätteenkel!

Ser mycket krångligare ut än vad det verkligen är.

DU har 2 axlar med 5-6 drev på varje axel.

Tar en axel, plocka av alla drev, brickor och låsclips och lägger upp dom i rätt ordning som dom satt monterade.

Sen kontrollerar du alla "hundben" och skicket på dreven, byter ut det som är dåligt.

Kolla skiftgafflarna efter rakhet och slitage och snabbkollar skifttrumman.

Jätteenkelt. =)
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Har du väl blocken isär är en låda jätteenkel!

Ser mycket krångligare ut än vad det verkligen är.

DU har 2 axlar med 5-6 drev på varje axel.

Tar en axel, plocka av alla drev, brickor och låsclips och lägger upp dom i rätt ordning som dom satt monterade.

Sen kontrollerar du alla "hundben" och skicket på dreven, byter ut det som är dåligt.

Kolla skiftgafflarna efter rakhet och slitage och snabbkollar skifttrumman.

Jätteenkelt. =)

Håller med..
Jag fasade länge för att ge mig på lådan men dom som sagt att dom skulle hjälpa mig fick det ena förhindret efter det andra så jag gjorde det själv.
Jag gjorde precis som ovanstående skrivit och bytte 2áns, 5áns drev. Gafflar och lager och lådan blev som ny.
Följ sprängskisser, Ta det lugnt och var noga så är det inga problem...
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Det lutar att jag gör det själv. dock har jag lite klent med verktyg i lägenheten, plus att tjejen tycker att det luktar lite för mycket. Men det skall nog gå.

Finns det någon bra butik i sverige som säljer suzuki delar. Har tidigare handlat hos bikebandit. Men man måste handla rätt mycket för att det skall löna sig.

Vad kan det tänkas kosta att köpa 2an o 5an drev + lager i sverige?

Finns det någon liknande sida som bikebandit i EU?


Bästa Hälsningar

Fredrik
 
Last edited:

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Det lutar att jag gör det själv. dock är har jag lite klent med verktyg i lägenheten, plus att tjejen tycker att det luktar lite för mycket. Men det skall nog gå.

Finns det någon bra butik i sverige som säljer suzuki delar. Har tidigare handlat hos bikebandit. Men man måste handla rätt mycket för att det skall löna sig.

Vad kan det tänkas kosta att köpa 2an o 5an drev + lager i sverige?

Finns det någon liknande sida som bikebandit i EU?


Bästa Hälsningar

Fredrik
Vxllådslagren kostar 2800kr,drev tror jag ligger på mellan 750-1000kr skiftgaffel 750kr.
Mc shopen i Karlstad är toppen att ha att göra med väldigt kundvänliga & trevliga samt att dom har det mesta hemma på hyllan till sukki./wachen.:)
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Letar efter nya dragstänger, hittade hos motospeed. Men dom verkar bara passa på den nyare motor (89-92). Några tips vart jag kan hitta dragstänger till 1052 motorn?

Tack på förhand

Fredrik
 
Last edited:

peterhenriksson

peter henriksson
Gick med
25 Sep 2005
Ort
mariehamn
Hoj
gsxr 1100
gsxr packningar

Tjaba
suzuki har en packnings sats där det är alla packnigar även kopparbrickor i motorn + det blir billigare så,kommer inte i håg suzukis nr men det går nog att få reda på,köpte min packnings sats via lelles
mvh peter
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Tjaba
suzuki har en packnings sats där det är alla packnigar även kopparbrickor i motorn + det blir billigare så,kommer inte i håg suzukis nr men det går nog att få reda på,köpte min packnings sats via lelles
mvh peter

Okok, minns du vad du fick betala?
Jag har redan köpt alla packningar + mycket annat jag behöver.
/

Fredrik
 
Last edited:

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Har äntligen lyckats dela motorn, det går mycket lättare om man lossar alla bultar. Missade helt att det satt två insextsskruvar bakom oljefiltret.

Har kollat på dreven och dom ser okej ut, men bör man byta tvåans växellådspar för att vara på den säkra sidan?

Räcker det att undercutta 2:an eller skall man undercutta fler växlar?

Och en sista fråga, på några utav lagrerna till veven så är det lite fläckar som är blankare. Men det är inget man känner med nageln. kollade priser och dom var inte jätte billiga. Är det dumt att byta?, och om man bör byta hur vet man vilken storlek man skall ha?

Tack på förhand

Fredrik
 

Bifogat

  • lådan.jpg
    lådan.jpg
    234 KB · Visningar: 921
  • vevlager.jpg
    vevlager.jpg
    238.9 KB · Visningar: 1,056
  • drev.jpg
    drev.jpg
    238 KB · Visningar: 918

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Har äntligen lyckats dela motorn, det går mycket lättare om man lossar alla bultar. Missade helt att det satt två insextsskruvar bakom oljefiltret.

Har kollat på dreven och dom ser okej ut, men bör man byta tvåans växellådspar för att vara på den säkra sidan?

Räcker det att undercutta 2:an eller skall man undercutta fler växlar?

Och en sista fråga, på några utav lagrerna till veven så är det lite fläckar som är blankare. Men det är inget man känner med nageln. kollade priser och dom var inte jätte billiga. Är det dumt att byta?, och om man bör byta hur vet man vilken storlek man skall ha?

Tack på förhand

Fredrik

Ser ut som lite slitage dvs inget att oroa sej över. Det är bara att dra ihop igen, nya kostar 1400kr till stakarna.du bör ha originalspel vid byte kolla färgen på dom som sitter i beställ samma färg ,mät med plasticguage för rätt mätområde grön alt röd så de inte blir för trånga./wachen
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Ser ut som lite slitage dvs inget att oroa sej över. Det är bara att dra ihop igen, nya kostar 1400kr till stakarna.du bör ha originalspel vid byte kolla färgen på dom som sitter i beställ samma färg ,mät med plasticguage för rätt mätområde grön alt röd så de inte blir för trånga./wachen

Tack för svaret Wachen.

Kommer att behålla det som sitter där.

Blir dock en ny beställning ifrån usa.

Blir samtliga lager till växellådan
2:ans drevpar
Nya kolvringar
plus mycket små grejer

Synd att dollarn är så dyr, Det hela landar på 840$ med frakt, tull och moms

Men man tjänar endå en slant bara kolvringar kostar nästan 4000sek i sverige.
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Har pillat lite mer idag, plockade ur växellådan o veven.

Men har kanske ändrat mig angående vevlagrerna. Dom var mer slitna på undersidan, om man jämför med översidan. Det vore ju synd att inte byta medans man har allt nerplockat..

Måste man byta alla, eller kan man byta dom som är mest slitna?

Hittade ett nr på baksidan utav vevlagrerna "F-780 ndg" Kan man köpa lager med den infon, eller måste man mäta med "plasticguage" som watchen föreslog?
 

Bifogat

  • tomt block.jpg
    tomt block.jpg
    235.7 KB · Visningar: 682

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Har pillat lite mer idag, plockade ur växellådan o veven.

Men har kanske ändrat mig angående vevlagrerna. Dom var mer slitna på undersidan, om man jämför med översidan. Det vore ju synd att inte byta medans man har allt nerplockat..

Måste man byta alla, eller kan man byta dom som är mest slitna?

Hittade ett nr på baksidan utav vevlagrerna "F-780 ndg" Kan man köpa lager med den infon, eller måste man mäta med "plasticguage" som watchen föreslog?

Kolla färgen på lagren,de finns i kanten vid sidan av lagerytan,beställ lika färg och tillhörande platicguage momentdra ihop med en liten bit emellan plocka isär och jämför mot gaugemätremsan.Ha gärna en polare med dej som kan hålla fast vevstaken när du monterar ihop drar och låssar ha allting liggandes i blocket medans du drar ihop grejorna,skulle staken röra sej lite så kladdar guagen till sej och man får börja om på ruta ett./wachen.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
På veven står stansat 4 siffror och på varje vevstake finns en siffra dom tillsammans talar om vilken färg på lagret du ska köpa. Står väldigt utförligt i Haynes boken till ex.
Jag har aldrig lyckats lista ut mer än på nåt enstaka lager vilken färg det skall vara genom att titta efter färgen, den har nämligen en förmåga att försvinna.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
lådan

hej fredrik

Jag kan hjälpa dig med lådan jag bor i torslanda o har jobbat på z motor o på yamaha sen i början på 80 talet

hör av dig om det e något eller om du ska ha delar från yamaha center

mvh peter
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Tack för alla bra svar jag har fått.:tummenupp

Igår var jag iväg med motorn och fick den tvättad i en riktig tvättmaskin, blev riktigt bra.

Och idag har jag varit och lämnat in motorn till Walléns motor. För balancering utav veven, uppmätning av lager för vev och stakar samt demontering utav 6st dragstänger som inte ville loss + montering av insatsgängor.

Fick även ett paket idag:) (Tack färnbo)
Ett marklund plenium.

Tack för erbjudandet peterpain
Skulle gärna vilja ha lite hjälp med växellådan sedan, känns dock långt borta just nu. Allt har kostat mycket mer än vad jag trodde ifrån början.

Mvh

Fredrik
 

Bifogat

  • plenium.jpg
    plenium.jpg
    238.4 KB · Visningar: 827
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top