Hur bygger ni era fighters???

DannE R

Twin Frällst
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Linköping
Hoj
SV1000N -04
Tjena e riktigt sugen på o bygga om hojen till fighter till sommarn...mest för att få ner farten lite.
Sen e ju en ordentligt byggd fighter skit snygg också iofs.
Men jag undrar lite om hur ni brukar göra och var det finns delar till detta...

Till exempel byter ni styrkronan för att få fästen för crossstyre el törs man borra hål i befintlig och modda dit ett fäste?

Några sjusta lyskåpor vart handlar ni dessa??e riktigt sugen på en Duke II kåpa men gissar på att dessa inte e speciellt billiga.

Några bra tips för att få kylare med slangar osv att se snyggt ut.

Jag vill alltså ha en såkallad original look på cyckeln dvs det ska vara en hyffsad harmoni i delarna så den inte ser ihop plockad ut.




Det här är ett prakt exempel på en tok ful hoj som bara e too much om du frågar mig syftar speciellt på bak delen då..
f1%20bike.JPG





Det här är en till anskrämlig fighter...(enligt mitt tycke)
3640495001.jpg






Den här killen däremot har fått till det riktigt skit snyggt utseende med bra harmoni i delarna iofs bara lyskåpa men ändå ett bra val av kåpa enl mig...
attachment.php



Tacksam för svar Mvh Danne
 

Ekerholm

Guest
ja nu vet vi vad du inte gillar... men din röv på din hoj är ju inte så jävla vacker heller... du får göra som alla andra sätt på en röv från en r1a så att du inte sticker ut det är ju tråkigt om någon ser att du byggt om menar jag...
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ja nu vet vi vad du inte gillar... men din röv på din hoj är ju inte så jävla vacker heller... du får göra som alla andra sätt på en röv från en r1a så att du inte sticker ut det är ju tråkigt om någon ser att du byggt om menar jag...

vaknat på fel sida?








till trådstartarn.. sök o läs lite i forumet. kolla på en ktmbutik vad en lampa kostar.
finns en sticky om SF affärer har jag för mig.
bestämm dig hur du vill ha rumpan. orginal el lite annorlunda? ensits el två?
 

Ekerholm

Guest
vaknat på fel sida?

haha... nä det har jag inte gjort... tycker bara at det är så tråkigt att alla bygger lika dant bara olika färg på grejerna... jag menar hur många var det inte i år som byggde med r1ans röv och mt lysse... blir ju så opersonliga tycker jag när alla gör så... jag tycker bara att man ska ta ut svängarna lite och våga bygga lite mer personligt... gjut en egen röv gjut en egen framkåpa... det är ju såna byggen som är roligt att titta på inte hur någon sätter fast ett duke lysse... sånt ger mig ingenting och är totalt ointressant i mina ögon..
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Kan hålla med om att det är överdrivet många som frågar efter R1 / R6 bakdelar, helt klart de flesta.
Samtidigt kan man inte begära att den bygg- och designkunskap som trots allt krävs för att bygga från skratch ska finnas hos alla.
Vill man bygga så bygger man med det man vill, kanske modet kommer efter 1:a eller 2:a bygget att ta ut svängarna lite mer.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
haha... nä det har jag inte gjort... tycker bara at det är så tråkigt att alla bygger lika dant bara olika färg på grejerna... jag menar hur många var det inte i år som byggde med r1ans röv och mt lysse... blir ju så opersonliga tycker jag när alla gör så... jag tycker bara att man ska ta ut svängarna lite och våga bygga lite mer personligt... gjut en egen röv gjut en egen framkåpa... det är ju såna byggen som är roligt att titta på inte hur någon sätter fast ett duke lysse... sånt ger mig ingenting och är totalt ointressant i mina ögon..

håller fullständigt med dig men alla får väl göra o tycka som dom vill.
han kan ju inte göra nåt han inte tycker e snyggt. :tummenupp
kanske skulle lagt fram de lite snyggare.. o ja! jag har pms :rolleyes:
 

Ekerholm

Guest
håller fullständigt med dig men alla får väl göra o tycka som dom vill.
han kan ju inte göra nåt han inte tycker e snyggt. :tummenupp
kanske skulle lagt fram de lite snyggare.. o ja! jag har pms :rolleyes:

ja du jag vet inte... jag tycker att folk här på sporthoj är rätt frispråkiga och säger vad dom tänker och tycker om allt... så jag tycker inte att jag var så hård mot honom... inte om man jämför med vad man har läst på andra sidor här... och ni som hatar tyskrövar är ju rätt duktiga på att säga det med...
 

DannE R

Twin Frällst
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Linköping
Hoj
SV1000N -04
haha... nä det har jag inte gjort... tycker bara at det är så tråkigt att alla bygger lika dant bara olika färg på grejerna... jag menar hur många var det inte i år som byggde med r1ans röv och mt lysse... blir ju så opersonliga tycker jag när alla gör så... jag tycker bara att man ska ta ut svängarna lite och våga bygga lite mer personligt... gjut en egen röv gjut en egen framkåpa... det är ju såna byggen som är roligt att titta på inte hur någon sätter fast ett duke lysse... sånt ger mig ingenting och är totalt ointressant i mina ögon..


Nu har ju jag inte tänkt o bygga en hoj bara för att du ska kolla på den utan mest efter min egen smak...:pannkyss
Jo det är riktigt snyggt med retta arsle men det är om den sitter bra på knarren (kanske d e därför den e så poppis just föratt fler delar den uppfattningen...)
Det är heller ingen utställnings hoj utan bara min lilla skoj sak som jag roar mig med kunde inte bry mig mindre om vad andra tycker om den..men men som jag sa ovan MITT TYCKE är att tyska fighter bakdelen e grotesk.
På min hoj skulle nog inte en R1 bakdel passa då ZX7Ren e ganska bulkig och R1 ändan ganska smal o snärt blir nog inte så snyggt.
Har förövrigt inte tänkt o byta bak delen utan på med ett cross styre o en sjust ljuskåpa voila im satisfied.
Vad gäller o gjuta egna prylar ORKA! d gör då fan inte jag ialf.
Har pysslat lite med d förr på bilar (e igentligen biltok) men d e fan så mkt jobb o få d snyggt o den tiden har jag inte längre....

Back to topic... ialf törs man fabrisera fram ett eget fäste tänkte jag skulle borra hål för 2st M8 bult i kronan.
Och fräsa ett eget fäste till styret och bulta direkt i befintlig krona men man e ju lite skraj ändå e ju en rätt vital del i ramen ändå.
Har läst en del på forumet nu men inte sett någon som tar upp ämnet styren o dess fästen.

Jo jag vet jag har inte kollat me KTM handlarn ännu KTM delarna e faktiskt rätt bra pris på. Har haft KTM förut men detta e ju komplett me lyse o allt då kan d ju bli dyrt.

Tackar för svar

tyskrövar kan verkligen få en att :zpy

annars kan jag alltid locka fram ett leende av att titta på den här:kär

http://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=71281

Den va riktigt snygg precis så jag menade allt passar liksom på hojen delarna stämmer ihop inget som ser på plockat ut.

Man e ju riktigt sugen på en Super Duke men fan har inte dom finnansiella medlen till en sådan har precis köpt hus som ja plöjer ner d mesta i vad gäller både tid o pengar.
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Nu har ju jag inte tänkt o bygga en hoj bara för att du ska kolla på den utan mest efter min egen smak...:pannkyss
Jo det är riktigt snyggt med retta arsle men det är om den sitter bra på knarren (kanske d e därför den e så poppis just föratt fler delar den uppfattningen...)
Det är heller ingen utställnings hoj utan bara min lilla skoj sak som jag roar mig med kunde inte bry mig mindre om vad andra tycker om den..men men som jag sa ovan MITT TYCKE är att tyska fighter bakdelen e grotesk.
På min hoj skulle nog inte en R1 bakdel passa då ZX7Ren e ganska bulkig och R1 ändan ganska smal o snärt blir nog inte så snyggt.
Har förövrigt inte tänkt o byta bak delen utan på med ett cross styre o en sjust ljuskåpa voila im satisfied.
Vad gäller o gjuta egna prylar ORKA! d gör då fan inte jag ialf.
Har pysslat lite med d förr på bilar (e igentligen biltok) men d e fan så mkt jobb o få d snyggt o den tiden har jag inte längre....

Back to topic... ialf törs man fabrisera fram ett eget fäste tänkte jag skulle borra hål för 2st M8 bult i kronan.
Och fräsa ett eget fäste till styret och bulta direkt i befintlig krona men man e ju lite skraj ändå e ju en rätt vital del i ramen ändå.
Har läst en del på forumet nu men inte sett någon som tar upp ämnet styren o dess fästen.

Jo jag vet jag har inte kollat me KTM handlarn ännu KTM delarna e faktiskt rätt bra pris på. Har haft KTM förut men detta e ju komplett me lyse o allt då kan d ju bli dyrt.

Tackar för svar



Den va riktigt snygg precis så jag menade allt passar liksom på hojen delarna stämmer ihop inget som ser på plockat ut.

Man e ju riktigt sugen på en Super Duke men fan har inte dom finnansiella medlen till en sådan har precis köpt hus som ja plöjer ner d mesta i vad gäller både tid o pengar.



kolla in peders garage, tror att han har skrivit ner alla delar han har använt till bygget:tummenupp som tur är bor man i samma stad som peder så man har fått chansen att se den live och jag lovar dig, den är mumma för ögonen:tungan
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Till exempel byter ni styrkronan för att få fästen för crossstyre el törs man borra hål i befintlig och modda dit ett fäste?
Man kan borra hål om man förstärker på ett vettigt sett, t.ex kemisk metall.
Det är dock säkrare och bättre att investera i en ordentlig styrkrona med tillhörande risers.
Finns att köpa hos de flesta handlare. Slowdog här på forumet tillverkar egna som han säljer. Hör med honom ifall han har till din.

Några sjusta lyskåpor vart handlar ni dessa??e riktigt sugen på en Duke II kåpa men gissar på att dessa inte e speciellt billiga.
Duke 2 lysen är ganska dyra på begagnatmarknaden. Det finns billiga kopior därute.
Annars leta runt lite på tyska E-bay efter scheinwerfer eller Lampenmaske eller frontmaske.
Eller kolla runt i den stora lamptråden här i SF-forumet.

Några bra tips för att få kylare med slangar osv att se snyggt ut.
Stålomspunna..?
Finns fejkade kit att köpa hos de flesta biltillbehörsfirmor. Eller så betalar du lite mera och kör äkta stålomspunnet.
Finns även Samco kit till de flesta hojar i lite olika färger.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Back to topic... ialf törs man fabrisera fram ett eget fäste tänkte jag skulle borra hål för 2st M8 bult i kronan.
Och fräsa ett eget fäste till styret och bulta direkt i befintlig krona men man e ju lite skraj ändå e ju en rätt vital del i ramen ändå.
Har läst en del på forumet nu men inte sett någon som tar upp ämnet styren o dess fästen.

Om du ska borra i orginalkronan så brukar man nog borra två hål per fäste, alltså fyra hål. Sen dit med ett par överfall och fast med crosstyret :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om du ska borra i orginalkronan så brukar man nog borra två hål per fäste, alltså fyra hål. Sen dit med ett par överfall och fast med crosstyret :tummenupp

Fast tillverkar man ett eget fäste så kan man ju ha vilket antal fästbultar man vill genom kronan och dessutom placera dom där det finns gods att borra i, istället för att borra där det är som tunnast och fylla upp hålrummen med plast.
 

B5254T4

Noob
Gick med
27 Dec 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
GRC Minimoto
Ang styrkronan, går det inte svetsa in en platta? Nån nackdel att TIG:a pga härdning eller nåt?
Lurade på att skära ut plattor som passade perfekt och svetsa dem på några ställen.
 

DannE R

Twin Frällst
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Linköping
Hoj
SV1000N -04
Annledningen till att jag funderar på att bygga om originalet e ju föratt en styrkrona e ju svin dyr.
Det är nog inget alternativ annars får jag ju kanske försöka mig på någon annan lösning exempelvis då svetsa dit några fästen.
Men jag vill ju inte göra allt för stor åverkan då min hoj inte e krockad el nåt så vill jag ju kunna återställaden om jag vill.
Man är ju lite nervig för att borra för hur man än vänder på det så blir d ju en brottanvisning men jag menar gör typ alla så så bör d ju va lugnt.

Ska leta efter kopia på Duke kåpan på ebay får vi c.

Tackar Mvh Danne
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
vill inte vara negativ men tycker du det e dyyyrt med en styrkrona bör du nog fundera över om du verkligen ska ge dig på att streetfighta hojjen snyggt. Det kostar trots allt några kronor när saker ska bli snygga.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top