Tuffa killar 2. Små rackarns crossåkare!

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Ja, inte illa :)
Synd bara att hade det varit i Sverige hade 1 000 talts surfi**or gnällt om hur farligt det är o vilka dåliga föräldrar dom har som låter ungarna hålla på sådär!!!!!!!!!!
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Det ska börjas tidigt, de är så dom stora stjärnorna har skolats!

Men jag fick då aldrig nån cross när ja var liten :mad:
 

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
Pratar ni om mig?:D
 

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Haninge
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
Jag hade blivit omblåst av den där snorungen så jag hade blivit mörkrädd. Tur att vi slipper sånt i Sverige.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
stog i slalombacken när jag var ca 17-18 år. polarn o jag fundera på o hoppa ut över ett stup men de såg högt ut,, sen kommer 2 knattar i 5-7 års åldern i full fart o hoppar ut o landar pefekt neröver.. vi kolla på varandra o skratta sen sket vi i det. :rolleyes:
 

MR.H

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
06an hittad å köpt...
stog i slalombacken när jag var ca 17-18 år. polarn o jag fundera på o hoppa ut över ett stup men de såg högt ut,, sen kommer 2 knattar i 5-7 års åldern i full fart o hoppar ut o landar pefekt neröver.. vi kolla på varandra o skratta sen sket vi i det. :rolleyes:




:D :D hahaha. de måste sett jäkligt roligt ut
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ja, inte illa :)
Synd bara att hade det varit i Sverige hade 1 000 talts surfi**or gnällt om hur farligt det är o vilka dåliga föräldrar dom har som låter ungarna hålla på sådär!!!!!!!!!!

Tur inte dom tusentals svenskar är ute och kollar på svenska crossbanor. Inte för att våra banor ser ut så eller att du finner den typen av talanger, men där finns små kids som håller stålet och åker ifrån många vuxna.
 

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
Tur inte dom tusentals svenskar är ute och kollar på svenska crossbanor. Inte för att våra banor ser ut så eller att du finner den typen av talanger, men där finns små kids som håller stålet och åker ifrån många vuxna.

TRUE! :yoparty
Men något som detta har jag aldrig sett på våra svenska banor!!!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Är det någon som har erfarenhet från körning där borta? Något som slår mig är att det alltid ser extremt slätt ut med megahopp. Lite som stora supercross-banor. Svenska banor är rena endurospåren i jämförelse. Verkar som att det går ut på att köra med timing för att sätta hoppen.

Jag var och kollade på Glen Helen för några år sedan och den såg mer ut som en svensk bana med rejäla spår och skiftande förhållanden på olika delar av banan förutom att de hade de värsta backar jag sett.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Helt klart impad!

Tyvärr är det så att när man blir äldre får man någonting som heter "spärrar" och respekt för saker och ting... det är sånt som håller oss "vuxna" tillbaka. :huvet
 

downtownoslo

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Oslo
Hoj
Letar!
Helt klart impad!

Tyvärr är det så att när man blir äldre får man någonting som heter "spärrar" och respekt för saker och ting... det är sånt som håller oss "vuxna" tillbaka. :huvet

Agreed. Skulle vilja se samma unge när han kört ännu lite flera år / brutit fler ben i kroppen. :D
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Är det någon som har erfarenhet från körning där borta? Något som slår mig är att det alltid ser extremt slätt ut med megahopp. Lite som stora supercross-banor. Svenska banor är rena endurospåren i jämförelse. Verkar som att det går ut på att köra med timing för att sätta hoppen.

Jag var och kollade på Glen Helen för några år sedan och den såg mer ut som en svensk bana med rejäla spår och skiftande förhållanden på olika delar av banan förutom att de hade de värsta backar jag sett.

Jag har kört lite där (med betoning på lite). Banan som ni ser är nog Trey Canards träningsbana. Alltså varken supercross eller vanlig crossbana för tävling. De flesta banorna som finns för träning och lokala tävlingar, dvs. inte banor som Glen Helen som du nämner, är som du oxå nämner, hyffsat jämna/släta. Detta ofta för att de är privatägda. Antingen av förare/team eller banägare så som ex. racebanorna i sverige (Knutstorp, Mantorp etc). Detta gör att de sköts bättre (jämnas/trummlas/vattnas) då det är ett måste för att få betalande förare som återkommer och "ger mat på bordet".
(Proffsen betalar någon för att sköta banan och dessutom är det kanske inte så många som får tillgång till banan vilket gör att de inte blir uppkörde så snabbt).

Det som dock är sjukt imponerande e ju att dessa killar har en grym kontroll, t.ex. att de har tajming för tripplar, rytmsektioner mm.
Jag har hoppat "gap" på 21 meter och jag var spyfärdig de första gångerna jag laddade för den dubbeln gång på gång. Alltså riktigt nervös.
De här småkillarna hoppar dessa respektlöst. Visst, de har ju börjat med mindre och avancerat mer och mer. Om man kollar på fler klipp, filmer etc. från minitävlingar från ex. Lorreta Lynns (ex. www.mxsports.com) så är killarna sjukt snabba och agrresiva. Bra racing!

:tummenupp
 

Manne_

Ja lovar.. jag är seriös! :O
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Karlstad
Hoj
Cbr 900RR
Fan va grymt, ja de ska börjas i tid :yoparty
Är fan inte dåligt att våga å hålla stumt innan ett sånt hopp, kan ju göra ont om de misslyckas :gnissla

Har kört själv i massa år (inte nu länge) men är inte så vanligt med hopp som har gap.
Mest traditionella platåhopp, gör ju inte så mkt om man inte vågar hålla i gasen dom första gångerna i ett sånt hopp :tungan


Men är nog som nån nämnde.. dom har ingen spärr :huvet
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top