Pro Superbike 2009 - All information

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
(ursäkta sent inlagt)

Här kommer det äntligen information om Pro Superbike. Det har hänt mycket sen finalen i Mantorp, tv är klart för

Pro Superbike, det finns prispengar och det blir en privat cup.

Priser

Äntligen finns det prispengar i Pro Superbike!

Detta är förhoppningsvis början på ett stort lyft för Pro Superbike, nu vill vi inte bara ha förare från Sverige, vi jagar förare i Norge, Finland, och Danmark. Priserna kommer från VEIDEC som har gått ihop med Benjan Racing och bildat ett Super Sport 600 team i VM med två förare. Teamet kommer att driva en Super Stock 1000 i FIM cupen 2010, den som vinner Pro Superbike 2009 får en styrning på den hojen OM man är under 24 år, är man äldre så är prispotten 100,000 SEK. Andra och tredje priset är ett rejält test hos teamet på någon internationell bana samt att en jury väljer ut den mest talangfulla föraren för året som får åka med på testet.

Reglemente

Tekniska reglemente är det samma som för 2008 och är låst t.o.m. 2010.

Det blir inga enhetsdäck till 2009, vi sökte en lösning på detta men det drog ut för mycket på tiden. Däcksbegränsning kommer att införas men antal däck är inte klart idag, info kommer i reglementet som kommer ut på stcc.se i slutet av veckan.

Viasat Motor

TV är inte klart i detalj men Pro Superbike kommer givetvis att vara med i tv-paketet, eftersom vi själva inte vet i detalj hur sändningarna kommer att se ut så är det inte lätt att ge 100% information till er. Viasat Motor kommer att visa ett ”inför race” program på torsdagen, direktsändning på lördagen och SVT 1 eller 2 visar ett magasins program på söndag kväll. Utöver detta kommer även repriser

visas i Viasat Motor. Vi har även som mål att Pro Superbike ska sändas i Norge och Danmark

Fredag-Lördag

Till 2009 är formatet ändrat för en STCC helg, vi kommer att köra fredag och lördag vilket kommer att ge er möjlighet att göra extra mycket aktiviteter med era sponsorer på lördag kväll och söndag, det är bara fantasin som sätter stopp för vad ni kan hitta på. Det preliminära tidschemat ser ut så här, fredagen börjar med 20 minuter test, 30 minuters tidsträning efter lunch. 15 minuters warm up på lördag morgon och ett heat på 25 minuter mellan de två STCC heaten. Antal minuter på banan kommer att bli det samma som 2008 bortsett från att super polen är borttagen, det finns inte tid och möjlighet att få med super polen i tidschemat pga. de andra klasserna.

Privat Cup

Nu blir det samma upplägg som i STCC klassen, en privat cup. Lite enklare (billigare) reglemente, separat poängberäkning och egen prisutdelning. Cupen är till för förare som inte riktigt kan ta steget in i Pro Superbike men vill vara med i cirkusen och lära sig för att sen ta steget upp och börja kriga om titeln. Cupen är öppen för förare som inte har varit serieanmälda i Pro Superbike och STCC AB skall godkänna varje anmälan.

Ändringar i reglementet för Privat Cupen:
- Mindre antal däck i däcksbegränsningen
- Ej tillåtet att byta till magnesiumfälgar.
- Ej tillåtet att byta kyl.
- Inga ändringar i bränslesystemet.
- Elsystem ska vara original, CDI får bytas eller Power Comander får användas.
- Batteri får ej bytas.
- Titanavgassystem får ej användas

Händer det något nytt med era team som ni vill ha med på stcc.se så är det bara att skicka material till mikael.sandberg@stcc.se han lägger gärna in det under Pro Superbike.

All ny information kommer att läggas ut löpande på stcc.se och/eller via utskick, har ni frågor så hör gärna av er till mig.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Du glömde längst ner att klippa in:
Vänlig hälsning/Best regards

Per Bäckström

som det stod i mailet vi fick.

Nu får kanske du frågorna istället, då det slutar med
har ni frågor så hör gärna av er till mig. :)
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Men NÄR får vi den exakta informationen om Pro Superbike???

Hur många däck ?
Vad kommer det kosta????
Vilka datum gäller????
Vilka banor gäller???????

Möjligt att infon finns och den inte har nått mig men då kan väl någon delge mig var man hittar den!

/ Svensken
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Men NÄR får vi den exakta informationen om Pro Superbike???

Hur många däck ?
Vad kommer det kosta????
Vilka datum gäller????
Vilka banor gäller???????

Möjligt att infon finns och den inte har nått mig men då kan väl någon delge mig var man hittar den!

/ Svensken

Prova att maila Per Bäckström och fråga. Hans mailadress finns på
STCCs hemsida.


/Benny
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Men NÄR får vi den exakta informationen om Pro Superbike???

Hur många däck ?
Vad kommer det kosta????
Vilka datum gäller????
Vilka banor gäller???????

Möjligt att infon finns och den inte har nått mig men då kan väl någon delge mig var man hittar den!

/ Svensken

Så här sa Per:


Som det ser ut nu är anmälningsavgiften samma både för Pro SBK och privat cupen men vi jobbar givetvis för att få till något för privat cupen. Jag tror inte att det kommer att bli en billigare anmälningsavgift, däremot hoppas jag att vi kan ordna startersättning precis som vi har det för privatarna i Semcon Cup som kör ihop med STCC klassen.

Så här ser avgifterna ut nu

Serieanmälningsavgift till STCC AB, 1600:- x 8 race = 12 800:-
Tävlingsavgift till arrangören 3200:- x 8 race = 25 600:-

Total avgift för 2009 blir ju då 38 400:- vilket är samma som det var 2008.

Det är +6 % moms som tillkommer på dessa priser.

Det är ej ännu bestämt om det kommer finnas samma typ av WC paket som 2008. Detta kommer att bestämmas i mitten på Mars...




Om målet är att göra det billigare och lättare för folk att komma in via privatcupen så tycker jag kanske att man borde se över anmälningsavgifterna för Privacupen. Om dom är samma som för PROSBK så är ju ända skillnaden typ magnesiumhjulen och att man inte får ha titanavgassystem... Köper man (som jag) en hoj som gått i PROSBK förra året, så måste man alltså lägga ut pengar på ett nytt avgassystem och ev nya orginalfälgar för att få köra i privatcupen...

Bara en tanke....
 
Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Så här sa Per:


Som det ser ut nu är anmälningsavgiften samma både för Pro SBK och privat cupen men vi jobbar givetvis för att få till något för privat cupen. Jag tror inte att det kommer att bli en billigare anmälningsavgift, däremot hoppas jag att vi kan ordna startersättning precis som vi har det för privatarna i Semcon Cup som kör ihop med STCC klassen.

Så här ser avgifterna ut nu

Serieanmälningsavgift till STCC AB, 1600:- x 8 race = 12 800:-
Tävlingsavgift till arrangören 3200:- x 8 race = 25 600:-

Total avgift för 2009 blir ju då 38 400:- vilket är samma som det var 2008.

Det är +6 % moms som tillkommer på dessa priser.

Det är ej ännu bestämt om det kommer finnas samma typ av WC paket som 2008. Detta kommer att bestämmas i mitten på Mars...




Om målet är att göra det billigare och lättare för folk att komma in via privatcupen så tycker jag kanske att man borde se över anmälningsavgifterna för Privacupen. Om dom är samma som för PROSBK så är ju ända skillnaden typ magnesiumhjulen och att man inte får ha titanavgassystem... Köper man (som jag) en hoj som gått i PROSBK förra året, så måste man alltså lägga ut pengar på ett nytt avgassystem och ev nya orginalfälgar för att få köra i privatcupen...

Bara en tanke....

Bra tanke där :)
 

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
Så här sa Per:


Som det ser ut nu är anmälningsavgiften samma både för Pro SBK och privat cupen men vi jobbar givetvis för att få till något för privat cupen. Jag tror inte att det kommer att bli en billigare anmälningsavgift, däremot hoppas jag att vi kan ordna startersättning precis som vi har det för privatarna i Semcon Cup som kör ihop med STCC klassen.

Så här ser avgifterna ut nu

Serieanmälningsavgift till STCC AB, 1600:- x 8 race = 12 800:-
Tävlingsavgift till arrangören 3200:- x 8 race = 25 600:-

Total avgift för 2009 blir ju då 38 400:- vilket är samma som det var 2008.

Det är +6 % moms som tillkommer på dessa priser.

Det är ej ännu bestämt om det kommer finnas samma typ av WC paket som 2008. Detta kommer att bestämmas i mitten på Mars...




Om målet är att göra det billigare och lättare för folk att komma in via privatcupen så tycker jag kanske att man borde se över anmälningsavgifterna för Privacupen. Om dom är samma som för PROSBK så är ju ända skillnaden typ magnesiumhjulen och att man inte får ha titanavgassystem... Köper man (som jag) en hoj som gått i PROSBK förra året, så måste man alltså lägga ut pengar på ett nytt avgassystem och ev nya orginalfälgar för att få köra i privatcupen...

Bara en tanke....


håller med till fullo !!!
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
när man byter cdi så måste man väl ha kitt härva också?

Det beror väl på till vilken typ av CDI man byter till. Om man kör en IgniJet CDI så är det bara en liten adapter mellan orginal härvan och boxen.

Kör man Kawasaki's KIT ECU, så måste man ha race kabelhärvan vad jag vet.
Vet inte hur det är hos dom andra tillverkarna....
 

Brolin

Sumprunkare
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Järfälla
Hoj
CBR1000RR -08 superbike, Husaberg fx470e, GM i Jawa-chassi och lite "Lekfordon"
Det beror väl på till vilken typ av CDI man byter till. Om man kör en IgniJet CDI så är det bara en liten adapter mellan orginal härvan och boxen.

Kör man Kawasaki's KIT ECU, så måste man ha race kabelhärvan vad jag vet.
Vet inte hur det är hos dom andra tillverkarna....


Blingan kan IgniJet :krama
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Det beror väl på till vilken typ av CDI man byter till. Om man kör en IgniJet CDI så är det bara en liten adapter mellan orginal härvan och boxen.

Kör man Kawasaki's KIT ECU, så måste man ha race kabelhärvan vad jag vet.
Vet inte hur det är hos dom andra tillverkarna....

Jo precis står ju att man får byte cdi, då tänkte jag att man byter till kit cdi och kaberlhärva. men de får man inte ha i privatcupen man får ju bara byta själv cdi? eller hur? Man vill ju ha vartalsregulator i depån annars e de ingen idé att köra.
 

Brolin

Sumprunkare
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Järfälla
Hoj
CBR1000RR -08 superbike, Husaberg fx470e, GM i Jawa-chassi och lite "Lekfordon"
Jo precis står ju att man får byte cdi, då tänkte jag att man byter till kit cdi och kaberlhärva. men de får man inte ha i privatcupen man får ju bara byta själv cdi? eller hur? Man vill ju ha vartalsregulator i depån annars e de ingen idé att köra.

jaa men då är ju IgniJet där för dig som en vän i nöd med sin kompanjon theBling som kan ställa din speedlimit för en ynka puss på kind :hej
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
jaa men då är ju IgniJet där för dig som en vän i nöd med sin kompanjon theBling som kan ställa din speedlimit för en ynka puss på kind :hej

aaah nice, synd bara att den va så dyr och jag e så fattig. Snart får fan powercommander komma med en vartalsregulator ala fattig style!
 

Kubberød #61

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Råde/Norge
Hoj
Honda CBR 600RR 2008
noen som vet hvor man kan se alle racene ifra pro superbike 2008? endel av dem ligger på svt.se men ikke alle....
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top