Täta ekerfälgar för att slippa innerslang gör man hur?

husa harry

8 år med SLANGLÖST
Gick med
2 Jul 2005
Ort
ÖREBRO
Hoj
#90 HUSABERG FSE 550 -01A + #97 FSE 450 -03A
Hör med Harry om han inte kan hjälpa dig. Tror han är uppe i över 200 par nu. De flesta som tävlat ett par år i Motard kör numera med hans slanglösa.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=109882

är uppe i 242st fälgar för tillfället och mina fälgar som jag fixa för 5 år sedan håller samma tryck efter vintern år efter år ..det finns många som kör med mina slanglösa .martin lind i 3 säsonger och ola eifrem. pär hammarstrand .john stambeck.dennis ericsson,johan lennartsson.jocke engström,fredrik ericsson.emil sörehall.björn nordensten.ronny norberg.lasse rostedt.daniel blom.ola andersson. mfl mfl
 

husa harry

8 år med SLANGLÖST
Gick med
2 Jul 2005
Ort
ÖREBRO
Hoj
#90 HUSABERG FSE 550 -01A + #97 FSE 450 -03A
Ja, några 1.7kg :näsblod väger ju inte sikaflex gucket iaf :tummenupp

Hoppas du blir nöjder!
mitt väger 100 gr fram 120 bak ...en framslang väger 800-900gr... bak 1200-1300gr beroende av fabrikat ..massor av gyrokrafter som ska åka runt, och hur lätt är det inte att byta däck. :D
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ja, mitt ligger på motsvarande. Skillnaden i beteende på hojen är klart märkbar :tummenupp

Gjorde som vi kommit fram till och lindade med vulkaniserande tejp men de pös. Först var det i fälgkanten men de gick över efter vi krängt om det (stelt) sen pös det runt ett par ekrar.

Så jag har skrapat bort allt silikon och tvättat det rent med akryl cleaner(skitgöra) och lämnar det till harry nu. Skulle kunna prova att kleta mer men skönt med att veta att det fungerar också.
 

Bifogat

  • DSC00279.jpg
    DSC00279.jpg
    61.8 KB · Visningar: 243

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Gjorde som vi kommit fram till och lindade med vulkaniserande tejp men de pös. Först var det i fälgkanten men de gick över efter vi krängt om det (stelt) sen pös det runt ett par ekrar.

Så jag har skrapat bort allt silikon och tvättat det rent med akryl cleaner(skitgöra) och lämnar det till harry nu. Skulle kunna prova att kleta mer men skönt med att veta att det fungerar också.



Kort fråga, kränger du av/på dina däck med enbart däckjärn?
 

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Varför göra allt så krångligt med att täta varje eker, när jag höll på med däck för 15 år sen så krängde man på ett 3 centimeter brett gummiband i mitten av fälgen och det höll tätt så man kunde köra slanglöst.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Varför göra allt så krångligt med att täta varje eker, när jag höll på med däck för 15 år sen så krängde man på ett 3 centimeter brett gummiband i mitten av fälgen och det höll tätt så man kunde köra slanglöst.


Hur fäste ni gummibandet?
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Däckmaskin. Varför undrar du?

Jag tänker kränga om ett framdäck på motarden. Det är inga problem när vi kränger om gatdäck på gjutna gatfälgar, eller när vi kränger crossdäck på crossfälgar. Jag har däremot aldrig provat att kränga på ett gatdäck på en ekerfälg.
Det borde inte vara några problem, vad tror du?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag tänker kränga om ett framdäck på motarden. Det är inga problem när vi kränger om gatdäck på gjutna gatfälgar, eller när vi kränger crossdäck på crossfälgar. Jag har däremot aldrig provat att kränga på ett gatdäck på en ekerfälg.
Det borde inte vara några problem, vad tror du?

Fel person att fråga, har också bara testat crossdäck på ekerfälg och dom är väll lite slappare men borde väll inte vara något problem sålänge man inte har en gammalt hårt och jävligt däck.

Får tillverka dig en sånhär.
 

Bifogat

  • p_20080327081516.jpg
    p_20080327081516.jpg
    11.5 KB · Visningar: 120

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Fel person att fråga, har också bara testat crossdäck på ekerfälg och dom är väll lite slappare men borde väll inte vara något problem sålänge man inte har en gammalt hårt och jävligt däck.

Får tillverka dig en sånhär.


En sådan har jag redan och använder på bancyklarna. Hur smidigt som helst. :)

Frågan är om inte crossdäcken är hårdare? Det känns som det när man känner på två lösa däck.

Jag får prova helt enkelt, det borde vara samma sak som att byta på en gjuten fälg.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Drygt att det inte funka för dig, gjort så som bilden visar på många fälgar, men än har ingen läckt.. Jawathever, däckmaskin är det man ska använda, jag är för lat och för rädd om mina fälgar för att mickla med däckjärn...
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Är det ett sånt nippelkit från Alpina du menar? Hur som helst, var hittade du detta kit?

Detta gjorde husa harry för 1000kr
IMG_3286.JPG


Annars kan du leta inne på Apriliaforum under underkategorin sxv/rxv
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
En fundering, håller det tätt om man måste justera nån eker efter man kört x-mil??? :confused: Annars verkar metoderna rätt bra...:tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top