Täta ekerfälgar för att slippa innerslang gör man hur?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Fått detta tipset men lite kritisk till hur silikonen klarar sig tillsammans med däckvärmare som får däcket att bli ca 70grader varma.:
You can do the same thing by applying high temperature red silicone over each spoke nipple. Then apply a layer of silver foil tape (like used on H.V.A.C. ductwork),after letting silicone fully cure. Then apply one layer of duct tape over foil tape to protect it from damage when changing tires. Have been through 2 track days and some street riding after trying this on my bike and have not had any signs of air loss. Less than $15.00 in material.

Mer idér?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tror inte du behöver oroa dig för temperaturen. Biltemas vanliga silikon klarar 250 grader och deras högtemperatursilikon klarar 310 grader, så jag tror inte att 80-90 grader blir några som helst problem :)
Annars låter det ju som en bra idé. Vulktejp kanske vore ett annat alternativ?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag tror inte du behöver oroa dig för temperaturen. Biltemas vanliga silikon klarar 250 grader och deras högtemperatursilikon klarar 310 grader, så jag tror inte att 80-90 grader blir några som helst problem :)
Annars låter det ju som en bra idé. Vulktejp kanske vore ett annat alternativ?

Rädd för biltema.


Silicon högtemp. Röd 70ml tub
http://www.pelletsbilen.se/butiken/tillbeh-r/silicon-h-gtemp.-r-d-70ml-tub.html

Tekniskt datablad
http://www.pelletsbilen.se/images/stories/sikasil.pdf

Vulktejp lät ju som en kanonidé.
 

Bifogat

  • 0a0196e0c331ae1e9f19027ddb3eaa73.jpg
    0a0196e0c331ae1e9f19027ddb3eaa73.jpg
    9.7 KB · Visningar: 124

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Rädd för biltema.


Silicon högtemp. Röd 70ml tub
http://www.pelletsbilen.se/butiken/tillbeh-r/silicon-h-gtemp.-r-d-70ml-tub.html

Tekniskt datablad
http://www.pelletsbilen.se/images/stories/sikasil.pdf

Vulktejp lät ju som en kanonidé.
Jao, jag kollade bara där eftersom jag vet att dom har just sånt silikon, och jag kan sidan rätt bra :hihi Fast just deras packningssilikon har jag bara haft bra erfarenheter av! :tummenupp Men visst, just där vill man inte chansa, det kan bli lite väl dyrt å smärtsamt :näsblod
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jao, jag kollade bara där eftersom jag vet att dom har just sånt silikon, och jag kan sidan rätt bra :hihi Fast just deras packningssilikon har jag bara haft bra erfarenheter av! :tummenupp Men visst, just där vill man inte chansa, det kan bli lite väl dyrt å smärtsamt :näsblod

Undra om denna idé fungerar. Hoppar ju med bågen också. Men vore kul om någon mer testat att göra såhär.

Fanns ju visst något kit för 200$ att köpa så skulle man slippa innderslangen på min fälg men lät onödigt dyrt.

Skulle spara 1.5 i rörande vikt på detta enligt den försäljaren:) Varför jag vill ha det är ju att det blir lite smidigare att slippa slangen bara.
 

Bifogat

  • 10-20-07_1006.jpg
    10-20-07_1006.jpg
    24.2 KB · Visningar: 287
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Undra om denna idé fungerar. Hoppar ju med bågen också. Men vore kul om någon mer testat att göra såhär.

Fanns ju visst något kit för 200$ att köpa så skulle man slippa innderslangen på min fälg men lät onödigt dyrt.

Skulle spara 1.5 i rörande vikt på detta enligt den försäljaren:) Varför jag vill ha det är ju att det blir lite smidigare att slippa slangen bara.
Jag tänkte precis fråga det, varför inte ha slang? Blir det så pass mycket lättare med tätningar? :va Och det får ju som sagt inte röra sig heller, eller rättare sagt, det måste röra sig med fälgen!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag tänkte precis fråga det, varför inte ha slang? Blir det så pass mycket lättare med tätningar? :va Och det får ju som sagt inte röra sig heller, eller rättare sagt, det måste röra sig med fälgen!

Lättare är ju inte negativt. Lättare att byta däck och en sak mindre att byta är inte heller något negativt.

Något att greja med är inte heller negativt:D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Gjorde enl. följande på mina Excelfälgar:

Av med däck och slang, kasta bort fälgbandet. Kontrollerade alla ekrar (dumt att komma på det efteråt...) Gjorde rent med rengöringsmedel och fin smärgelduk. Putsade till "svetsskarven" i fälgen så den blev mjuk och len där däcket sen ska täta. Gjorde en kemisk rengöring med loctite:s 7063, Super Clean.
Tog en stegborr och borrade upp ventilhålet till rätt dim (jämförde med en helt vanlig bilfälg) Putsa till kanterna och monterade en helt vanlig bilventil för alufälg, typ 10kr på Euromaster.

Tog sedan Sikaflex tätningsmassa (samma tillverkare som bilden ovan, kan ta reda på exakt modell om så önskas.) och "kluttade" på varje ekerände i fälgen. La sedan en tunn sträng och "smetade ut" i ett jämntjockt lager över den smala delen där fälgbanan en gång bodde. La ett varv silvertejp över och lät sen stelna i 24h. Monterade ett gammalt urkigt racingdäck (då gamla mång-krängda sulor brukar vara lite griniga med att sluta tätt...) och pumpade till 4kg ungefär. Stoppa hela hjulet i en stor balja. Lät ligga lite och letade efter återkommande bubblor i fälggenomföringar och däckskant.
Justerade trycket och har därefter inte behövt göra ett smack. Då får de små 17":arna ändå snurra i över 200knyck på Highland motarden :yoparty

En mycket trevlig modifiering som man spar både tid och pengar på! Rekommenderas!!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Gjorde enl. följande på mina Excelfälgar:

Av med däck och slang, kasta bort fälgbandet. Kontrollerade alla ekrar (dumt att komma på det efteråt...) Gjorde rent med rengöringsmedel och fin smärgelduk. Putsade till "svetsskarven" i fälgen så den blev mjuk och len där däcket sen ska täta. Gjorde en kemisk rengöring med loctite:s 7063, Super Clean.
Tog en stegborr och borrade upp ventilhålet till rätt dim (jämförde med en helt vanlig bilfälg) Putsa till kanterna och monterade en helt vanlig bilventil för alufälg, typ 10kr på Euromaster.

Tog sedan Sikaflex tätningsmassa (samma tillverkare som bilden ovan, kan ta reda på exakt modell om så önskas.) och "kluttade" på varje ekerände i fälgen. La sedan en tunn sträng och "smetade ut" i ett jämntjockt lager över den smala delen där fälgbanan en gång bodde. La ett varv silvertejp över och lät sen stelna i 24h. Monterade ett gammalt urkigt racingdäck (då gamla mång-krängda sulor brukar vara lite griniga med att sluta tätt...) och pumpade till 4kg ungefär. Stoppa hela hjulet i en stor balja. Lät ligga lite och letade efter återkommande bubblor i fälggenomföringar och däckskant.
Justerade trycket och har därefter inte behövt göra ett smack. Då får de små 17":arna ändå snurra i över 200knyck på Highland motarden :yoparty

En mycket trevlig modifiering som man spar både tid och pengar på! Rekommenderas!!

Låter skitbra! Nu blev man glad när det var någon annan som testat:tummenupp

Får gärna kolla upp vad du använde.

1. Kolla ekrar
2. Putsa kontaktytor
3. Borra hål för ventil och montera
4. Göra rent med lacknafta? eller är 7063 något superbra?
5. Ta röd silikon och smeta ut en täcke runt hela fälgbana i mitten
6. Dra ett par varv med vulktejp

Sounds good?
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Inte lacknafta - t-röd eller nått som avdunstar helt och hållet.

Vulktejp lär funka fint - jag har slanglöstkört med eltejp...bara eltejp.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det var just en sån afrikanska som jag körde utan slangar.

Funkar fint - speciellt den dan man måste använda punkaspray.
Det tätar ju bara utåt mot däcket - centrifugalkraften.
Däcksgubben plocka ut remsor som varit en inneslang...Men tack vare eltejpen så var det tätt även innåt.
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Undra om denna idé fungerar. Hoppar ju med bågen också. Men vore kul om någon mer testat att göra såhär.

Fanns ju visst något kit för 200$ att köpa så skulle man slippa innderslangen på min fälg men lät onödigt dyrt.

Skulle spara 1.5 i rörande vikt på detta enligt den försäljaren:) Varför jag vill ha det är ju att det blir lite smidigare att slippa slangen bara.

Hör med Harry om han inte kan hjälpa dig. Tror han är uppe i över 200 par nu. De flesta som tävlat ett par år i Motard kör numera med hans slanglösa.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=109882
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Låter skitbra! Nu blev man glad när det var någon annan som testat:tummenupp

Får gärna kolla upp vad du använde.

1. Kolla ekrar
2. Putsa kontaktytor
3. Borra hål för ventil och montera
4. Göra rent med lacknafta? eller är 7063 något superbra?
5. Ta röd silikon och smeta ut en täcke runt hela fälgbana i mitten
6. Dra ett par varv med vulktejp

Sounds good?

Ska kika efter modellnamnet, återkommer så fort jag varit i lagret och rotat!

Men punkt 4. INTE lacknafta. Den är fet och då fastnat inte "guckagegget". Punkt 6. Vulktejpen får du isf lägga dit när det torkat=ganska onödigt, man måste ju töja vulktejpen för att den ska bita, och då smetar man ut massan istället... Silvertejpen lade jag där för att det inte ska fastna skit och annat dumt i den ännu inte stelnade massan.

Ärume?
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Det låter ju jättebra att du redan testat med gott resultat ,, då kommer jag köra på när däckbyte ska ske nästa gång.
kalasbra :tummenupp

Det var just en sån afrikanska som jag körde utan slangar.

Funkar fint - speciellt den dan man måste använda punkaspray.
Det tätar ju bara utåt mot däcket - centrifugalkraften.
Däcksgubben plocka ut remsor som varit en inneslang...Men tack vare eltejpen så var det tätt även innåt.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ska kika efter modellnamnet, återkommer så fort jag varit i lagret och rotat!

Men punkt 4. INTE lacknafta. Den är fet och då fastnat inte "guckagegget". Punkt 6. Vulktejpen får du isf lägga dit när det torkat=ganska onödigt, man måste ju töja vulktejpen för att den ska bita, och då smetar man ut massan istället... Silvertejpen lade jag där för att det inte ska fastna skit och annat dumt i den ännu inte stelnade massan.

Ärume?

Okey

Här finns ett företag som säljer slangersättningskit. När man kollar på deras instruktionvideo ser det ut som att man placerar en trampcykelinnerslang längs gälgbanan och trycker ut den ventilen genom fälgen. Sen kränger man på däcket och pumpar först upp cykelslangen och sen pumpar upp däcket.

Instruktionsfilm
http://www.nuetech.com/tubliss-video.shtml

Vulktejp är inköpt. Att skicka fälgarna till Harry i örebro är lockande men vore intressant att veta varför hans sätt är bättre.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Okey

Här finns ett företag som säljer slangersättningskit. När man kollar på deras instruktionvideo ser det ut som att man placerar en trampcykelinnerslang längs gälgbanan och trycker ut den ventilen genom fälgen. Sen kränger man på däcket och pumpar först upp cykelslangen och sen pumpar upp däcket.

Instruktionsfilm
http://www.nuetech.com/tubliss-video.shtml

Vulktejp är inköpt. Att skicka fälgarna till Harry i örebro är lockande men vore intressant att veta varför hans sätt är bättre.

Den slangen tätar ekrarna, sen pumpar man upp däcket genom deras specialmod. av fälglås. Funkar säkert kanon på geggmoppar, men jag tror det blir både tungt och balansviktskrävande på en gat/motard hoj.

Sen är det säkert dyrt jmf med den lilla summa lite tätningsmassa och en bilventil kostar.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Den slangen tätar ekrarna, sen pumpar man upp däcket genom deras specialmod. av fälglås. Funkar säkert kanon på geggmoppar, men jag tror det blir både tungt och balansviktskrävande på en gat/motard hoj.

Sen är det säkert dyrt jmf med den lilla summa lite tätningsmassa och en bilventil kostar.

Jo jag förstod principen med tänkte bara visa ett sätt att lösa det. Som jag skrev kanske det skulle fungera med mini-innerslang.

Sikaflex 221 har jag köpt och Loctite superclean 7063 och en bilventil.

Vi mätte på en bilfälg och där var hålet för ventilen 12mm. Är det standard eller finns det mindre ventiler för det var en för 12mm hål jag köpte. Mitt nuvarande hål är 9mm.

1.7kg känns ju skapligt:)

Fått tips att innan det till fullo härdat blåsa i lite luft så jag skall göra rent allt och lägga en klick på varje ekermutter sen efter någon min på med vulktejpen och skynda mig till däckverkstan.
 

Bifogat

  • IMG_2955.jpg
    IMG_2955.jpg
    95.8 KB · Visningar: 269
  • IMG_2959.jpg
    IMG_2959.jpg
    45.1 KB · Visningar: 166
  • DSC00275.jpg
    DSC00275.jpg
    77.4 KB · Visningar: 175
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top