Aprilia-tråden.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Fundrar lite på den. Tycker dock att milen är ovanligt låga (Har dessa samma problem med nollstälda mätare som RSV). Är väl egentligen inte så viktigt om den är fin annars i och försig. Någon kom är känd från Aprilliaklubben?
Känner inte igen den, men det säger egentligen inte så mycket. Nerdrevad från ny, vilket betyder att mätaren visar fel sen 2006. Troligen har den bara gått 500 mil inte 730. Bra val dock, den är betydligt trevligare att leva med än den ljudnivåanpassade större originaldrevet.

Miltalet verkar otroligt men är inte helt okänt fenomen. Om det stämmer ser man nog enklast på hur pass mycket gummi- och bromsrester som finns på och runt hjulen samt repor på strålkastare och ställen man kommer åt med ben och stövlar.

Oavsett om den så gått 730 eller 4000 mil är det inte ett dåligt köp. Ny bromspump är onödigt, originalet är egentligen inte dåligt bara uselt placerat och skitsvårt att lufta korrekt. Den måste skruvas loss och hållas lodrät när man luftar, sen sitter den precis intill motorn så den blir varm rätt ofta....
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tror inte de handlar om att dom gör fel, det tar nog den tid det tar när det är italienskt
Inte nödvändigtvis. Det är en del, men inte ensam orsak... :gnissla

Jag har varit med om riktigt bra service och normala ledtider (ungefär två veckor tog det att få ny spjällmotor monterad på min V4 och jag behövde inte lämna ifrån mig hojen) och motsatsen (Körde sönder en framfälg som blev försäkringsärende, efter tid jag inte kommer ihåg gick det med klubbens hjälp att lösa på en vecka...).
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Känner inte igen den, men det säger egentligen inte så mycket. Nerdrevad från ny, vilket betyder att mätaren visar fel sen 2006. Troligen har den bara gått 500 mil inte 730. Bra val dock, den är betydligt trevligare att leva med än den ljudnivåanpassade större originaldrevet.

.

Är det inte så att Aprilia har sensorn på bakhjulet och inte på utgående axel som många andra hojar? Om mitt minne om detta stämmer så innebär väl det att hastigheten och miltalen stämmer oavsett hur den är drevad.

Bra jävla roliga hojar är det hur som helst. Har haft en RSV -02 och en Tuono -08 och jag saknar dem båda.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Är det inte så att Aprilia har sensorn på bakhjulet och inte på utgående axel som många andra hojar? Om mitt minne om detta stämmer så innebär väl det att hastigheten och miltalen stämmer oavsett hur den är drevad.

Bra jävla roliga hojar är det hur som helst. Har haft en RSV -02 och en Tuono -08 och jag saknar dem båda.
Stämmer, jag hade lite vurpa när jag försökte tänka.

Den sensorn är förresten inte helt ovanligt att få kabelbrott på, men nya finns på eBay för några hundringar och man byter snabbt själv.

Haft båda gen Tuono V2 (05 och Factory) samt första gen V4. Kört Speedster Cup med Mille 02.

Gillar det mesta, framförallt det som Japan fortfarande inte fattar: Man tar en Superbike och monterar brett styre direkt på gaffelkronan utan andra jävla omvägar.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lär synas på lack, framförallt bellypan om den gått 500 eller 4000mil. Även kylare, sving med mera får stenskott och repor av vanligt användande. Även om den gått 4000 är det ett bra pris på den Tuonon. Köp!
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Lär synas på lack, framförallt bellypan om den gått 500 eller 4000mil. Även kylare, sving med mera får stenskott och repor av vanligt användande. Även om den gått 4000 är det ett bra pris på den Tuonon. Köp!

Den står numera i mitt garage :). Verkar kanonfin och ljudet :D .
Hmm. Det är soligt och vägen torr utanför...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag har en komplett kabelhärva (ingen ECU) tillhörande gen 1 RSV Mille som jag inte har någon användning för, så jag tänkte att jag kunde skänka den vidare.

Jag använde den när jag fightade min Mille, så vissa av trådarna är skarvade och förlängda och det finns lite värmeutslag på utvalda ställen.

Finns för upphämtning i Örebro.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Kändes bra. Var 13° och torrt i söndags så blev en testsväng. Tyckte den gick som satan. Fanns bänk papper på 130 bakhjulshästar i ett fint register. En 990 SuperDuke jag tidigare haft lämnade "bara" 110 i jämförelse.
Den Mille som jag haft förut hade inte alls samma upplevda mellanregister som denna :D.
Ser fram mot en fin sommar.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Tjaba, jag sitter på en uppsättning fina bromsbelägg fram till Rsv1000 gen 2 eller Tuono factory med brembo, kostade en slant men 700kr ink frakt_20200503_212848.JPG
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Hej. Köpt mig en Aprilia RSV 1000R 2007 med 800 mil på mätaren. men under veckan som jag haft den tycker jag det tickar mer och mer. är det normalt tickande eller bör man lämna in för kontroll?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hej. Köpt mig en Aprilia RSV 1000R 2007 med 800 mil på mätaren. men under veckan som jag haft den tycker jag det tickar mer och mer. är det normalt tickande eller bör man lämna in för kontroll?

Skulle kunna vara ett avgasläcksage vid grenrör mot topp.

Skulle även kunna vara en trött kedjesträckare för kamkedjan. 13år och 800mil så har den nog stått en hel del och då skulle det kunna vara troligt att en sån inte håller tätt eller öppnar som den ska. De är hydrauliska och fylls på av oljetrycket.
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Skulle kunna vara ett avgasläcksage vid grenrör mot topp.

Skulle även kunna vara en trött kedjesträckare för kamkedjan. 13år och 800mil så har den nog stått en hel del och då skulle det kunna vara troligt att en sån inte håller tätt eller öppnar som den ska. De är hydrauliska och fylls på av oljetrycket.
Okej så pass. Är det dyrt? Jag har bokat in mig för kontroll på måndag men sen hade han inte meck tid förren den 16 juni

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Ljudet från en avgasläcka brukar påverkas mycket av temperaturen.
Låter den likadant kall som varm?
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Ni som åker tuono i Småland eller närmare bestämt Kronobergs län. Var servar ni hojjen? Tycker det verkar skralt med både ÅF och serviceverkstäder i krokarna... Tänker att man behöver någon auktoriserad för att exv kunna släcka servicelampa osv.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ni som åker tuono i Småland eller närmare bestämt Kronobergs län. Var servar ni hojjen? Tycker det verkar skralt med både ÅF och serviceverkstäder i krokarna... Tänker att man behöver någon auktoriserad för att exv kunna släcka servicelampa osv.

Om du ändå servar själv så går det att släcka servicelampan själv. Se inlägg #3 i den här tråden.


Friskrivning:
Jag ansvarar inte för eventuella skador som uppstår i samband med, eller som följd av, denna manöver. Jag kan dock intyga att det fungerat bra för mig vid åtminstone ett tillfälle.


Edit:
Jag inser nu att jag inte har en aning om vilken generations Tuono du kör, så instruktionerna i länken kanske inte alls funkar för dig.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Just Aprilia är ju rätt enkla att knappa in sig på och kolla felkod, nollställa fel och justera inställningar. Har varit sen de kom med LCD i början på 00-talet och har blivit lättare med åren.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top