Aprilia-tråden.

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Har en 09:a med 1400 på mätaren, är en RSVR med Factory utrustning och org acra system. Pengen är nog lite låg dock
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har en 09:a med 1400 på mätaren, är en RSVR med Factory utrustning och org acra system. Pengen är nog lite låg dock

Ja, inte omöjligt att en fin 09'a med låga mil kan vara värd 60-65. Men det är oberoende värde lite för mycket för mig. Så letar väl huvudsakligen efter en lite äldre.
Finns ju en par-tre tilll salu, men trots att man betalar utan att pruta så verkar det vara svårt att få hämta cykel och alla papper som behövs på export.
:(

Finnbollarna ids inte ens svara om man försöker ta kontakt på tex engelska. :gnissla
 
Last edited:

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Ja det är inte lätt när export är inblandat. Du får väl köpa o exportera själv?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Egentligen inte svårt alls, åländska fordonsmyndigheten har samarbete med svenska transportstyrelsen (pga att 80% av våra fordon är privatimporterade, och merparten av dessa kommer från Sverige, av självklara själ).
Jag släpar helt enkelt in svenska regpapper + bricka (tillsammans med ett fett skattekvitto) och så reggar de ur den ur svenska registret i samband med min registrering här. Och brickan postas tillbaka hem till svedala.

Men att övertyga en säljare om det, nja, det verkar vara svårare.
 

Rewinder

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
flyinge
Hoj
Aprilia RSV mille -98
RSV mille -98 vägrar att starta..... Köpte en mille i helgen som gick som ett skott vid provkörning, inga problem alls. Tog hem den på släp 60 mil. Sedan i söndags startade den inte, mörker. Bränslepumpen primar, men EFI symbolen visas i panelen. Var ska jag börja? Tips mottages tacksamt. Mvh
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
RSV mille -98 vägrar att starta..... Köpte en mille i helgen som gick som ett skott vid provkörning, inga problem alls. Tog hem den på släp 60 mil. Sedan i söndags startade den inte, mörker. Bränslepumpen primar, men EFI symbolen visas i panelen. Var ska jag börja? Tips mottages tacksamt. Mvh

Byt batteri.
Mille är notoriskt kända för att vara väldigt kräsna gällande vilka batterier de accepterar så se till att köpa ett av kvalitet. Om jag inte minns helt fel så lyser nog EFI-symbolen tills hojen startar.
 

Rewinder

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
flyinge
Hoj
Aprilia RSV mille -98
Snabbt svar, tack. Batteriet ja, det verkar friskt och tar emot laddning som det ska. Hojen har ju funkat med det batteriet innan, och det drar runt startmotorn. Har också försökt kablat igång med annat batteri, utan framgång. Vad jag har svårt att fatta i detta är att den funkade bra vid provkörning, och sedan inte startar dagen efter utan att jag rört den. Man, det kanske är värt att prova med nytt batteri / Daniel
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Snabbt svar, tack. Batteriet ja, det verkar friskt och tar emot laddning som det ska. Hojen har ju funkat med det batteriet innan, och det drar runt startmotorn. Har också försökt kablat igång med annat batteri, utan framgång. Vad jag har svårt att fatta i detta är att den funkade bra vid provkörning, och sedan inte startar dagen efter utan att jag rört den. Man, det kanske är värt att prova med nytt batteri / Daniel

Det finns såklart andra möjliga felkällor, men de kräver större ingrepp så en bra start är att börja med batteriet och gå på de andra bitarna om det inte löser problemet.

Om batteriet är av modell Biltema eller liknande så ökar chanserna att det är felkällan, oavsett om det verkar friskt. Jag har inget emot Biltema rent generellt, men vad det gäller batterier till just den här hojen har de inget som är tillräckligt bra i sortimentet, även om man kanske kan få det att funka tillfälligt. Du vill ha ett batteri från Yuasa eller motsvarande kvalitet för att vara säker på att det ska funka.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Största start problemen= Batteriet och startrelä. Bäst att byta ut båda...startrelä kommer gå vips när som helst om den är lika gammal som hojen dvs.
 

Rewinder

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
flyinge
Hoj
Aprilia RSV mille -98
Börjar med att byta till Heavy duty Yuasa batteri, så får vi se hur den uppför sig, tack för input :)
 

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
Vad menar du med vägrar att starta ? Tänder den inte eller snurrar startmotorn ej ? Regnade det när du körde hojen på släpet ?
 

Rewinder

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
flyinge
Hoj
Aprilia RSV mille -98
Startmotorn snurrar, och bränslepumpen primar, men den tänder inte. Och ja, det regnade sjukt mycket stora delar av resan (Stormen Knud), trodde dock att den skulle tåla vatten, eller?
 

hungmanmoojoo

Ny medlem
Gick med
18 May 2011
Ort
Alingsås
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -00
Jag behöver förresten en vänsterkyl till min Falco.. den dog efter gräsmattan åt mitt stöd... är det någon som har en sån dom vill sälja eller vet om det finns nån mcdemontering som kan ha en så hör av er.

Å en skjutskuts.. det skulle jag bli extra glad över. ;)
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Ta bort kylaren...gå till en bra svetsare. Svetsaren täpper till hålet och voila! Kostade mig 150kr när det hände mig.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är det inte lite spännande att begagnade aprilia annonseras ut till hyggligt höga summor? Har nåt hänt?? Gamla Tuonos verkar inte gå ner i pris längre, snarare tvärtom. Köpte en -07 för 8 år sedan, privat. Då till ett för tiden rimligt pris om 60kkr vilket var omkring halva nypriset. Motsvarande hoj med pålägg på miltal ligger idag på 45kkr. Tiden har ju i princip stått still! 12år gammal hoj. Bra virke i twinnarna såklart men oj!
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Är det inte lite spännande att begagnade aprilia annonseras ut till hyggligt höga summor? Har nåt hänt?? Gamla Tuonos verkar inte gå ner i pris längre, snarare tvärtom. Köpte en -07 för 8 år sedan, privat. Då till ett för tiden rimligt pris om 60kkr vilket var omkring halva nypriset. Motsvarande hoj med pålägg på miltal ligger idag på 45kkr. Tiden har ju i princip stått still! 12år gammal hoj. Bra virke i twinnarna såklart men oj!

Låga räntor och belånade kåkar.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Är det inte lite spännande att begagnade aprilia annonseras ut till hyggligt höga summor? Har nåt hänt?? Gamla Tuonos verkar inte gå ner i pris längre, snarare tvärtom. Köpte en -07 för 8 år sedan, privat. Då till ett för tiden rimligt pris om 60kkr vilket var omkring halva nypriset. Motsvarande hoj med pålägg på miltal ligger idag på 45kkr. Tiden har ju i princip stått still! 12år gammal hoj. Bra virke i twinnarna såklart men oj!

Jo, det svider lite när jag tänker på hur billigt jag släppte iväg speciellt min Mille men även min Tuono. Jag skulle troligtvis få betala nästan lika mycket för att köpa tillbaka dem.

Men, kul för er som fortfarande har kvar hojarna. Verkligen jätte....kul. :gnissla :huvet
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top