Aprilia-tråden.

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Sitter på en RSV 1000 R Factory 07:a, frågan är:

Vilken drevuppsättning, med främsta fokus på bankörning, samt "tjocklek" och längd på kedjan bör jag ha?

Just nu lutar jag åt 15 på framdrev, 44 på bakdrev, 525 kedja med 106 länkar.

För mycket det där, Det är väl 16/40 eller 16/41 som är standard? Då ska du gå 1 mindre fram och 1/2 mer bak. Redan att gå 1 mindre fram gör stor skillnad.
dvs 15/41-2. Det ska gå med standard kedjelängden också. Går du högre bak så tror jag man behöver ett par länkar till. Eftersom du vill leva på vridet och inte toppeffekten nu när du sitter på en twin! Man kan använda de lägre varvtalen vettu!:yoparty

Kedjan kan du gå 520, dreven ska vara anpassade för 520, då köper man en kvalité kedja. Helst i guld färg...
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Olika drevning för olika banor. 15-44 funkar på ex knutstorp. Men inte Anderstorp

520, afam/talon. Länkar? Så du kan variera mellan 44-40 bak åtminstone
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
För mycket det där, Det är väl 16/40 eller 16/41 som är standard? Då ska du gå 1 mindre fram och 1/2 mer bak. Redan att gå 1 mindre fram gör stor skillnad.
dvs 15/41-2. Det ska gå med standard kedjelängden också. Går du högre bak så tror jag man behöver ett par länkar till. Eftersom du vill leva på vridet och inte toppeffekten nu när du sitter på en twin! Man kan använda de lägre varvtalen vettu!:yoparty

Kedjan kan du gå 520, dreven ska vara anpassade för 520, då köper man en kvalité kedja. Helst i guld färg...

Tack för svar!

För mycket vet jag inte, beror nog lite på vad man är ute efter misstänker jag :) Dock så tror jag att med 15/44 så kan den bli lite väl sugen på att ställa sig på bakhjulet :brynad

Jag kommer behålla 525-kedjan då jag inte ser någon fördel med att gå ner till 520, är ingen större skillnad, mer än att 520 slits snabbare, på vikten då 525an redan är så lätt (många 1000-cyklar kommer ju med 530, 535 etc som standard, men inte Aprilia!). 106 länkar ska räcka och guldet är ju sedan gammalt! :D :rofl

Olika drevning för olika banor. 15-44 funkar på ex knutstorp. Men inte Anderstorp

520, afam/talon. Länkar? Så du kan variera mellan 44-40 bak åtminstone

Tack för svar! Jag tror att jag lutar åt 15/42 med guldkedja om 106 länkar. Tror att det är lite mer "race-inspirerat" än standard som är 16/40 men ändå hanterbart (läs inte enbart wheelies) :).
 

Danne_Smedjan

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Tenhult
Hoj
RSV 1000 Factory -04
Mja jag för nu ställa in mig i ledet.
Slutade med affär på en RSV Factory från 2004. Just nu inte toppskick men väldigt god potential, jag räknar med att den kommer bli riktigt fin till sommaren.
Precis nu bokat service inkl ventilkontroll, nytt batteri (Shido) samt en ny uppsättning sportsmart.
Kommer bli bra det här :)
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Mja jag för nu ställa in mig i ledet.
Slutade med affär på en RSV Factory från 2004. Just nu inte toppskick men väldigt god potential, jag räknar med att den kommer bli riktigt fin till sommaren.
Precis nu bokat service inkl ventilkontroll, nytt batteri (Shido) samt en ny uppsättning sportsmart.
Kommer bli bra det här :)

Kul! :) Själv beställt Supercorsas, Yuasa-batteri, bromsbelägg fram/bak, bokat stora servicen och lite annat gott. Kanske ses på någon bandag alternativt någonting i samband med Aprilia-klubben! :hej
 

Danne_Smedjan

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Tenhult
Hoj
RSV 1000 Factory -04
För info, jag kan inte rekommendera ett Shido-batteri, det var hemskt vad det tog slut fort..
startade hojen två gånger, stod i några dagar, sen vill det inte vara me längre verkar det som..
Trodde mer på detta för 1500:-..
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
För info, jag kan inte rekommendera ett Shido-batteri, det var hemskt vad det tog slut fort..
startade hojen två gånger, stod i några dagar, sen vill det inte vara me längre verkar det som..
Trodde mer på detta för 1500:-..
Du är säker på att det är batteriet det är fel på...?

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Hoger-bak1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2016
Ort
Falun
Hoj
Suzuki tl1000s, tl1000r
God afton!
Var ute på vårens första provtur. Kom ca fem mil sen fick jag ringa efter bärgning. Den hackade till en vända varefter den slutade svara på gasen. Den startar men så fort jag rör gasen stendör den. Efter att jag kommit hem lyfte jag upp tanken. Startade och sprejade stargas där jag kom åt, men ingen tomgångshöjning (tänkte om det kan vara nån vakumläcka)
Sprejar jag startgas direkt över spjällen så går den att gasa. Går dock rätt risigt, men startgas är ju inte känt för att få NÅN motor att gå silkeslent!

Nån som har nån idé vart jag ska börja?

Hojen är en rsv mille-01
 

Hoger-bak1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2016
Ort
Falun
Hoj
Suzuki tl1000s, tl1000r
Ska kolla detta i morrn. ????

- - - Updated - - -

Frågetecken? Vafan, jag gjorde ju en tumme upp ju!
 

Hoger-bak1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2016
Ort
Falun
Hoj
Suzuki tl1000s, tl1000r
Kunde inte hålla mig. Röck ut pumpen, men slangarna ser ut som nya. Filtret är inte överdrivet lortigt. Men beställer ett nytt ändå nu när tanken ändå är av. Nästa steg blir väl att mäta upp trycket. Ligger det inom värdena så återstår väl bara att elda upp skiten!
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Någon som kan rekommendera en simpel iPhone-hållare till styret för en RSV 1000? Jag är befriad från all form av händighet, så toppen om den enkelt kan "snäppas" av och på :tungan :D
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Någon som kan rekommendera en simpel iPhone-hållare till styret för en RSV 1000? Jag är befriad från all form av händighet, så toppen om den enkelt kan "snäppas" av och på :tungan :D

Jag kör med en sån här:
Hållare.PNG

Den sitter kanon :Bugar, bytte bara ut snabblåsen mot lite starkare variant :7peta. Finns på Gubbdagis (Claes Ohlsson) för 349kr. Jag kompletterade också med en vattentät väska (oxå Classes) att ha luren i men struntar numera i den då jag hitills inte upplevt att det behövs. Luren skyddas ända av kåpan och luftdrag vid körning i regn, när jag är framme tar man snabbt och enkelt av luren och stoppar den i fickan i alla fall.
 

ufferos

Medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
I garaget
Hoj
RG500
@ Hoger-Bak

Jag hade precis samma symtom på min Tuono 07.
Efter byte av soppa pump fungerade allt igen.
Kolla även laddningen.

//Uffe
 
Last edited:

Hoger-bak1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2016
Ort
Falun
Hoj
Suzuki tl1000s, tl1000r
Felet hittat och fixat! Det var filtret i tanken som var boven även fast det inte såg så skitigt ut! Så nu går den bra igen!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top