Aprilia-tråden.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Någon som vet hur man bokar bandagarna på Italian Bike Days i juli om man INTE äger en Ducati eller inte heller råkar vara medlem i Aprilia-klubben?
Man kan bara boka dagarna om man är medlem i Ducatiklubben enligt deras hemsida, som det ser ut just nu...
Mailade Ducce-klubben och de säger att Aprilia-familjen bör ha informerats om eventet.
Hittar heller inget på Aprilia-familjens sida.

Eller så kanske man bara måste vänta :glömdet
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Någon som vet hur man bokar bandagarna på Italian Bike Days i juli om man INTE äger en Ducati eller inte heller råkar vara medlem i Aprilia-klubben?
Man kan bara boka dagarna om man är medlem i Ducatiklubben enligt deras hemsida, som det ser ut just nu...
Mailade Ducce-klubben och de säger att Aprilia-familjen bör ha informerats om eventet.
Hittar heller inget på Aprilia-familjens sida.

Eller så kanske man bara måste vänta :glömdet

Inte inkommit inbjudan till mig än iaf,.. så fort jag har det i min ägo kommer det anslås på hemsidan http://lafamigliaaprilia.se

Däremot behöver du vara medlem oavsett. Det är ett medlemsevenemang.. så du kommer inte åt infon förrän då.

//Ordförande
La Famiglia Aprilia Svezia.
 
Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Inte inkommit inbjudan till mig än iaf,.. så fort jag har det i min ägo kommer det anslås på hemsidan http://lafamigliaaprilia.se

Däremot behöver du vara medlem oavsett. Det är ett medlemsevenemang.. så du kommer inte åt infon förrän då.

//Ordförande
La Famiglia Aprilia Svezia.

Nu återkom Ducce-klubben med ett annat svar:
"Ni kommer kunna anmäla er på samma sätt som de klubbanslutna, dock är inte allting helt klart i webshoppen än. Ni kommer få ett separat "konto" att anmäla er på."
Så chansen finns att man kan få vara med ändå! :hej
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Tja! Hur upplever ni RSV 1000 R Factory, kända fel (gissningsvis el) eller andra inspel ni kan tänkas ha?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tja! Hur upplever ni RSV 1000 R Factory, kända fel (gissningsvis el) eller andra inspel ni kan tänkas ha?

Årsmodell?

Vissa årsmodeller hade väl problem med att instrumenteringen nollställdes vid dåligt batteri. Annars är det väl mest den bruna kontakten och startrelät som brukar behöva åtgärdas med tiden.

Rent maskinellt är det rätt hållbara hojar. Startkopplingen ger sig för vissa, men jag vet inte om det är så vanligt att det behöver nämnas som ett "känt fel".


Edit:
Fan vad jag saknar min Mille. Fortfarande.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Årsmodell?

Vissa årsmodeller hade väl problem med att instrumenteringen nollställdes vid dåligt batteri. Annars är det väl mest den bruna kontakten och startrelät som brukar behöva åtgärdas med tiden.

Rent maskinellt är det rätt hållbara hojar. Startkopplingen ger sig för vissa, men jag vet inte om det är så vanligt att det behöver nämnas som ett "känt fel".


Edit:
Fan vad jag saknar min Mille. Fortfarande.


- Nollställd mätare var på 04 där dåligt batteri kunde resetta den
- Fåtal som haft problem med startmotorn
- I övrigt skottsäker. Byt packning på huvudcylindern till kopplingen, annars läcker motorolja in men det är en struntsak. Risken är stor att nästa sporthoj blir en apa igen.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Årsmodell?

Vissa årsmodeller hade väl problem med att instrumenteringen nollställdes vid dåligt batteri. Annars är det väl mest den bruna kontakten och startrelät som brukar behöva åtgärdas med tiden.

Rent maskinellt är det rätt hållbara hojar. Startkopplingen ger sig för vissa, men jag vet inte om det är så vanligt att det behöver nämnas som ett "känt fel".


Edit:
Fan vad jag saknar min Mille. Fortfarande.

Boys - tack för att ni tog er tiden att svara och för riktigt bra och hastiga svar, jag uppskattar det enormt! :Bugar

Det är en 07:a :brynad
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
- I övrigt skottsäker. Byt packning på huvudcylindern till kopplingen, annars läcker motorolja in men det är en struntsak.

Tror du menar slavcylinder. Problemet de flesta har är att kopplingsvätskan (bromsvätska) sugs ut genom packningen eftersom det där ligger ett vakuum som aktiverar slirfunktionen vid motorbroms. Till slut så funkar inte kopplingen längre för att man har fått slut i den pyttelilla vätskebehållaren.

Motorolja vette fan hur det skulle komma in, men vätskan blir svart rätt omgående av nån anledning.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tror du menar slavcylinder. Problemet de flesta har är att kopplingsvätskan (bromsvätska) sugs ut genom packningen eftersom det där ligger ett vakuum som aktiverar slirfunktionen vid motorbroms. Till slut så funkar inte kopplingen längre för att man har fått slut i den pyttelilla vätskebehållaren.

Motorolja vette fan hur det skulle komma in, men vätskan blir svart rätt omgående av nån anledning.

I stand corrected, givetvis menar jag slavcylindern. Förklaringen jag fått är att det är motorolja som sipprar in när det blir undertryck, vet ej om det stämmer men svart blir den.
 

Danne_Smedjan

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Tenhult
Hoj
RSV 1000 Factory -04
Jag har läst igenom tråden bitvis men hittar inte riktigt svar på det jag söker.
Har nu haft ett uppehåll från åka på ett år, började lira golf i min tro att detta skulle ersätta hojandet..
Det gick väl sådär, så nu till saken, jag har bestämt mig för antingen en tuono, mille r eller en RSV factory.
Om man jämför modellerna (glöm Tuono), ur-mille r vs RSV factory.
Är det värt extra slantarna för en några år nyare?

Designmässigt gillar jag båda två, så den aspekten behöver inte riktigt tas med ;)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag har läst igenom tråden bitvis men hittar inte riktigt svar på det jag söker.
Har nu haft ett uppehåll från åka på ett år, började lira golf i min tro att detta skulle ersätta hojandet..
Det gick väl sådär, så nu till saken, jag har bestämt mig för antingen en tuono, mille r eller en RSV factory.
Om man jämför modellerna (glöm Tuono), ur-mille r vs RSV factory.
Är det värt extra slantarna för en några år nyare?

Designmässigt gillar jag båda två, så den aspekten behöver inte riktigt tas med ;)
Har du inte kört en liknande hoj tidigare: Nej, en tidig R (motsvarande Factory med Öhlins & lättare fälgar) är fortfarande en riktigt bra gaträser för ganska lite pengar. Men den ska såklart vara billigare än en generation 2 Factory då.

Har du kört jämnårig twin förut: Ja, troligen. Generation 2 har ett annat, toppigare och lite rappare register. Effektmässigt skiljer inte ljusår på papperet, men motorn känns livligare och mer varvvillig. Formgivningen är kantigare och körställningen lite mer aggressiv men rätt likartad. Om skillnaden är värt pengarna? Beror nog på hur mycket det skiljer, många saker i chassiet är samma...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tror du menar slavcylinder. Problemet de flesta har är att kopplingsvätskan (bromsvätska) sugs ut genom packningen eftersom det där ligger ett vakuum som aktiverar slirfunktionen vid motorbroms. Till slut så funkar inte kopplingen längre för att man har fått slut i den pyttelilla vätskebehållaren.

Motorolja vette fan hur det skulle komma in, men vätskan blir svart rätt omgående av nån anledning.


Njä. Vacuum är på helt andra sidan har inget med kopplingshydraulik att göra.
Det sitter en tryckstång av solid alu tvärs genom motorn som överför kraften, fysiskt omöjligt.
Oljan blir svart av slavcylinderns kombination av o-ring och obehandlade aluminiumcylinder.
Samt till del av slangen mellan behållaren och kopplingspumpen.

När oringarna blir tillräckligt nerslitna börjar den bli svampig
 
Last edited:

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Boys - tack för att ni tog er tiden att svara och för riktigt bra och hastiga svar, jag uppskattar det enormt! :Bugar

Det är en 07:a :brynad

BRA DÄR! Du blev sugen på en Rotax Twin Aprilia efter att sett mig åka på min Falco va?
:yoparty

Nu förväntar jag en Gen2 Mille vid vår nästa träff!!!:tummenupp
 

Danne_Smedjan

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Tenhult
Hoj
RSV 1000 Factory -04
twin och twin, kört HD ;). Hade en R1 -04 tidigare bland annat.
Stort tack för svaren, prismässigt skiljer det ca 20k.
 

Danne_Smedjan

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Tenhult
Hoj
RSV 1000 Factory -04
Fick en fundering nu. Jag började forska i vad som gäller vid dom olika service-intervallen, men blir inte riktigt klok. Så jag hoppas någon kan bringa lite klarhet. När ska ventilkontroll utföras på en Mille R från -00, samt när ska ventilkontroll utföras på en RSV Factory -04, samt när ska en ventilkontroll utföras på en Tuono -06?
Jag har fattat det som att det är 1000 mil på Mille R och RSV -04 samt 2000 mil på Tuono?
Har någon koll på vad denna operation kostar, måste de ta ur / sänka motorn för att fixa detta?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det går av erfarenhet utmärkt att hålla sig till 2000-intervall på rotaxmotorn oavsett årsmodell. Väldigt få har behov av justering före 6000mil. Förutsatt att det är i gatutförande.

Kostar? Hur långt är ett snöre? Man behöver inte lyfta ur motorn, inga specialverktyg krävs heller.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Sitter på en RSV 1000 R Factory 07:a, frågan är:

Vilken drevuppsättning, med främsta fokus på bankörning, samt "tjocklek" och längd på kedjan bör jag ha?

Just nu lutar jag åt 15 på framdrev, 44 på bakdrev, 525 kedja med 106 länkar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top