Aprilia-tråden.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Den är inte så pjåskig, blir säkert bra!

Edit: vaf.. har inte du varit här förr? Jo? Hade inte du typ Falco en gång?
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jodå, stämmer att jag hade en Falco för några år sedan. Tuonon är mer min typ av hoj, men jag stör mig en hel del på avsaknaden av vrid på låg och mellanregister. Irriterande främst vid bakhjulskörning....

Tyvärr fanns det ingen strypning i luftburken och kabeln var redan klipp, ingenting att hämta där alltså. Dessutom satt det redan ett 16T framdrev, hade jag aldrig kunnat gissa. Kan inte ens föreställ mig hur högt drevad den blir med org. 17T drev.

Så det får nog bli ett 44T eller 45T bakdrev, tycker den är relativt högt drevad som den är idag.

Någon som vet om det lär vara någon speciell packning vid tappskruven på oljetanken eller funkar det med en vanlig O-ring? Satt ingen där nu men det verkar ha hållt tätt iaf.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Någon som vet om det lär vara någon speciell packning vid tappskruven på oljetanken eller funkar det med en vanlig O-ring? Satt ingen där nu men det verkar ha hållt tätt iaf.

Tappskruv på oljetanken? Du menar den M8 som sitter iskruvad underifrån oljetanken? Den är tätad med en kopparbricka på min RSV-maskin iaf.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Precis den jag menar, tack för hjälpen :tummenupp
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Bor strax söder om Gävle, så det är nog en bit tyvärr. Va ut o körde några mil i kväll och kopplingen slirar inte pga oljan, så långt allt väl. Blir inte så många mil på en säsong när man är småbarnsförälder och jag byter till olja och filter till nästa säsong igen.

Vet att en engelsk tidning utnämde min årsmodell av Tuono till en av dom bästa wheeliehojarna. Tycker den saknar alldeles för mycket vrid under 7000rpm för att vara enkel o få upp, när man väl får upp den och passerar 7000rpm så kommer effekten väldigt fort och gör den svårkontrollerad.

Kanske är jag som är för kass helt enkelt? Hur upplever ni era Tuono och Mille på bakhjulet?
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Med min Tuono är det jobbigt att hålla ner framhjulet om man slår av elektroniken... :D :hihi

Misstänker att din hoj är nyare och effektstarkare än min :) Kopplar du upp den eller kör du av/på metoden?
 

busaroffe

busaroffe
Gick med
11 May 2007
Ort
tyresö
Hoj
Aprilia rsv factory 06+Hayabusa 09
Nybliven ägare till rsv 06 ....en fråga varför dör motorn när varvstoppet nås istället för att hacka som det borde....????:confused:
 

Evo

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Malmö
Hoj
Jepp
Min RSV -04 har lagt av att ladda, funderar på att byta både laddningsregulator (den med kylflänsar under kåpan) samt statorn. Är det någon här som har något av dessa att sälja i fungerande skick till min hoj?

Har hört att en laddningsregulator från en R1 även kan passa, nån som vet?
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
tyvärr så tror jag att din regulator är hel och statorn har brunnit :( hände på min gamle -04, och detta på grund av att ett kontaktstycke till stator/generator smält,, plocka fram en multimeter och ställ den på växelström för att sedan mäta på dom 3 gula sladdar som är i kontaktstycket till regulatorn, mät mellan 1-2 1-3 2-3 och är det mindre än 80V när du har minst 4000 Rpm, jag hade ca 70V på 2 av mätningarna och på den 3:e mätningen var det bara 24V ,,

blackbirden hörde jag hade samma regulator men troligtvis finns det flera olika hojjar som delar den komponenten,
lycka till
/ Jocke

Min RSV -04 har lagt av att ladda, funderar på att byta både laddningsregulator (den med kylflänsar under kåpan) samt statorn. Är det någon här som har något av dessa att sälja i fungerande skick till min hoj?

Har hört att en laddningsregulator från en R1 även kan passa, nån som vet?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
De flesta laddningsregulatorer från nyare literhojar lär funka. Så länge där är ingång för 3 trådar från statorn.

Rätt sannolikt en död stator, drabbar "Alla" hojar med denna sortens konstruktion (hänt mig på alla utom aprilian hittils, men det kommer..)
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Här finns en del godis till bra priser http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm
jag har handlat där flera ggr och är nöjd kund :)


De flesta laddningsregulatorer från nyare literhojar lär funka. Så länge där är ingång för 3 trådar från statorn.

Rätt sannolikt en död stator, drabbar "Alla" hojar med denna sortens konstruktion (hänt mig på alla utom aprilian hittils, men det kommer..)
 

anbla

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Fjugesta
Hoj
2006 Yamaha R1
Hej

Jag undrar om någon kan ha kvar Mottys PC program til AT2.2, börjar bli desperat....
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
SEMESTER! Firas med en hojtur

Blev 17mil på Tuonon igår för att fira att jag gick på sex veckors semester/föräldraledighet. Bland annat en sväng ut till Ängskär där bilderna togs.

Som jag skrivit tidigare upplever jag hojen orkeslös under 7000rpm, sen går den som fan. Mycket ketchupeffekt över karaktären alltså.. Igår när jag körde på ganska hårt på kurviga vägar så upptäckte jag att det blir en hel del avgassmällar vid avslag på gasen över 7000rpm.

Kan det vara så att hojen får för lite soppa och att det är därför den är så trög i det lägre registret? Sitter ett öppnare filter, ett slip-on och en powercommander 3 på hojen, men jag har ingen aning om vad det ligger för mapp i powercommandern.Tuono i Ängskär 2.jpgTuono i Ängskär 3.jpgTuono i Ängskär.jpg
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Kan det vara så att hojen får för lite soppa och att det är därför den är så trög i det lägre registret? Sitter ett öppnare filter, ett slip-on och en powercommander 3 på hojen, men jag har ingen aning om vad det ligger för mapp i powercommandern.
Det låter väldigt troligt att nåt är galet med mappningen, den ska inte smälla så. Har haft precis en sån fast inmappad med originalburk och det var inte direkt nån jättesvacka i mellanregistret. Innan mappning hade jag standarddippen runt 5000, den mappade vi i stort bort.

Prova koppla ur PC3:an till att börja med.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top