Aprilia-tråden.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Håller också på att samla ihop bitar som bygger på Mille-r motor -02
Maskinen kommer att portas och det byggs ett 1-1 system med ackrapipor.
PC-3 och duktig bänkoperatör finns också i bygget.
Större spjällhus diskuteras också ivrigt och där lyssnar jag gärna på er som har mycket erfarenhet av dessa maskiner vad ni anser om detta.

Jag skulle nog köpa 1060cc och montera det först o främst...annars om du hittar beg 04-> (57mm)spjäll för en vettig peng, sen ska det bara va att bytta kontakt stycken om jag inte kommer ihåg fel..annars borra 51mm spjäll till 54mm
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Håller också på att samla ihop bitar som bygger på Mille-r motor -02
Maskinen kommer att portas och det byggs ett 1-1 system med ackrapipor.
PC-3 och duktig bänkoperatör finns också i bygget.
Större spjällhus diskuteras också ivrigt och där lyssnar jag gärna på er som har mycket erfarenhet av dessa maskiner vad ni anser om detta.

Jag har en uppsättning 54mm till salu för en billig peng. Gjorde stor skillnad tycket jag! Har dock inga resultat på papper....
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jag skulle nog köpa 1060cc och montera det först o främst...annars om du hittar beg 04-> (57mm)spjäll för en vettig peng, sen ska det bara va att bytta kontakt stycken om jag inte kommer ihåg fel..annars borra 51mm spjäll till 54mm

Tackar för svaren !

54 e ju fint men om någon har en 57 brygga som ligger och skräpar så hosta till.

BTW vad vill du ha för 54-orna ?
 
Last edited:

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Ingen som vet var man kan lämna in en cylinder för omnikasilning billigt?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ingen som vet var man kan lämna in en cylinder för omnikasilning billigt?

Nicasilproffsen? Blixten? räkna med runt 2papp/cylinder för enkelcylindrar
Problemet är att det görs inte på många ställen, finns ett? i Holland och något i UK så alla firmor i Sverige skickar det mest sannolikt till något av dessa länder...
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
1800 är helt klart överkommligt för en omnikasilning! Hos nikasilproffsen. Har kommit över ett par beg JE kolvar av en australiensare så bitarna börjar hamna på plats!
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Majorna
Hoj
nada
Tack, men jag behöver den nya instrumentpanelen då jag ska köra med det nya elsystemet och ECUn!


ahh.. i see...ja dom lär ju vara något dyrare
vilka årsmodeller sitter den på? 04 och uppåt?
sitter ofta och bläddrar igenon tyska och UK ebay med endast RSV som sökord, blir ju en hel del att gå igenom. Men man vet ju inte vad som kan gömma sig i ebay djungeln:tummenupp
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
ahh.. i see...ja dom lär ju vara något dyrare
vilka årsmodeller sitter den på? 04 och uppåt?
sitter ofta och bläddrar igenon tyska och UK ebay med endast RSV som sökord, blir ju en hel del att gå igenom. Men man vet ju inte vad som kan gömma sig i ebay djungeln:tummenupp

04-> har den nya
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Nu har jag hört runt lite och en mycket framgångsrik brittisk mc trimmare som har testat sig fram på en trimmad mille, enligt honom så gjorde ett akra helsystem 1hp mot orginal.....
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Nu har jag hört runt lite och en mycket framgångsrik brittisk mc trimmare som har testat sig fram på en trimmad mille, enligt honom så gjorde ett akra helsystem 1hp mot orginal.....

:näsblod

Det beror väll lite på hur Millen är trimmad o så men bara 1 hp mer mot orginal system stämmer aldrig, sen är britter inte så bra på att trimma mille motorn har jag märkt.

Orginal burkarna vs slip-on + map2 brukar ge ca 10hp(helsystem några hp till men inte mycket, men det hjälper till mer om motorn får mer cc).

Ett hett tips är att söka på clarkie49 eller cwalker på af1 forumet så hittar du några läsvärda trådar om trimmade aprilia hojar.
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
:näsblod

Det beror väll lite på hur Millen är trimmad o så men bara 1 hp mer mot orginal system stämmer aldrig, sen är britter inte så bra på att trimma mille motorn har jag märkt.

Orginal burkarna vs slip-on + map2 brukar ge ca 10hp(helsystem några hp till men inte mycket, men det hjälper till mer om motorn får mer cc).

Ett hett tips är att söka på clarkie49 eller cwalker på af1 forumet så hittar du några läsvärda trådar om trimmade aprilia hojar.

Jag köper att det ger endel med slipon då man tar bort katalysatorerna.

Denna hojen han testade detta på hade big bore, andra kammar, luftburk etc. Jag har sett dyno grafen på detta, det var naturligtvis slipon på hojen, men med orginal grenrör han testade mot.

Jag ska också räkna lite på det för att se vad jag kommer fram till.....
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Hur jobbigt är det att dela bottendelen på millen? Krävs det nya packningar när man sätter ihop den igen?
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Nu när cylindrarna och kolvarna är ur, är det inte meningen att man ska kunna dra runt veven med händerna alt med 14mm insex på vänster sida????

Det är lite blått (som i varm-metall-blått) på veven, runt vevlagerna och ramlagerna, kan det vara så att lagerna har gått?

Hade uppskattat hjälp med detta!

Mvh
Han som är van vid att mecka med motorer med 2 takter mindre ;)
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
0244e856-f0a7-f0b8.jpg


Så ser veven ut, lite kass bild men hoppas ni ser! Kan man kolla veven på något sätt utan att dela motorn?
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Jag ger mig på en kvalificerad gissning ang, det blåa på veven.
jag tror att det kan vara att det värms upp i samband med att tapparna monteras,eller det borde vara så.
men att du inte kan dra runt veven beror det inte på att låsbulten sitter kvar ?

0244e856-f0a7-f0b8.jpg


Så ser veven ut, lite kass bild men hoppas ni ser! Kan man kolla veven på något sätt utan att dela motorn?
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Jag ger mig på en kvalificerad gissning ang, det blåa på veven.
jag tror att det kan vara att det värms upp i samband med att tapparna monteras,eller det borde vara så.
men att du inte kan dra runt veven beror det inte på att låsbulten sitter kvar ?

Man kan nästan tro att denna tråden är min blogg!

Jag såg vad jag gjort för fel när jag inte kunde dra runt motorn, det är så tight att kolvstängerna tog emot rören till torsumpsspridarna eller vad man ska säga! Som sagt är grönt på att riva dessa motorer :)

Ang veven, kan det vara så enkelt? Har ifs svårt att se varför veven skulle ha tagit skada men jag vet inte riktigt vilka påfrestningar det bli på veven när man faktiskt KÖR med en så skadad motor.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det blå på veven är resultatet av induktionshärdning.
Spolmunstyckena är till kolvkylning.

Ganz normal som tyskarna hade uttryckt det....
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Das ist super! Tusen tack för det :) då kan jag sluta riva motorn nu, har tagit av så mycket så jag kommer åt att göra en riktig rengöring invändigt. Det ligger metallspån överallt i motorn!

Väntar fortfarande svar från han som hade beg. Big bore kolvar till salu.......
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top