Aprilia-tråden.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Hejsan,

Så hela dagen idag har jag tillbringat i garaget, för att montera tillbaks PC3:an samt montera på de nya Mivv:arna och ladda rätt mapp, samtidigt som jag dokumenterade det hela på film, och jag blev sååå nöjd med ljudet :tummenupp Jag spelade in ljudet både med & utan DB-killers ifall någon av er undrar hur Mivv:arna låter:

[YOUTUBE-ID]jMXFwLjNLic[/YOUTUBE-ID]

:klappar :klappar :klappar :klappar :klappar

Precis vad jag behövde, såhär mitt i fakking februari. :tummenupp
 

Rhino

Life is a playground!
Gick med
28 May 2003
Ort
Malmö
Hoj
ZX10R
Från Japs till Mille R!!??

Hallå!
Jag har funderat ett tag nu på en mille R nyare mod antagligen en -08.
Har tidigare kört R6, gsxr 750, o de senaste fyra hojarna har varit R1:eek:r...

Vad tror ni, blir man besviken på den lilla effektskillnaden som det är eller vad tycker ni? Är väghållningen så mycket bättre? Kul att höra från er som gjort samma byte som jag nu funderar på. Mm mm mm.

Skriv gärna vad ni tycker och tänker!

// Daniel
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hejsan,

Ja, jag kunde inte hålla mig då jag klev in i butiken hos Denny på Aprilia-Center då han hade ett par Mivv GP Style slipon's i kolfiber, jag fick ju ett oemotståndligt pris av Denny dessutom. Så hem i garaget och av med Leo Vince SBK slipon'sen som jag hade (dom är förresten till salu om nån vill bjuda på dom, dom är i titan eller aluminium) och på med den nya Mivv'arna i kolfiber, samt fram med laptoppen och Dynojet-programmen, för att anpassa PC3:an med rätt mapp då Dynojet har tillverkad en mapp just för Aprilia RSV 1000 R, med K&N filter och Mivv, som jag hittade i England på Dynojet-sajten.

Hm, tänkte jag, ska ta och uppgradera min PC3:as firmware när jag ändå är igång, det skulle jag inte gjort denna fredagskväll - för jag blåste hela PC3:an av misstag som därmed hängde sig...stendöd blev den :huvet

Mer deppig än en 5-åring, som tappat övre delen av den nya mjukglassen på torget en solig sommardag, la jag upp en blänkare om min hängda PC3:a, och gick o la mig i ren förtvivlan. Morgonen efter såg jag att Andersson Turbo hade lagt in ett svar om att jag kunde ringa honom, vilket jag gjorde, så jag fick komma över till honom i fredagskväll och så fixade han PC3:an i ett nafs & uppdaterade firmwaren...för säkerhets skull :hihi Han, Peter alltså, passade även på att skruva till min blivande Dynojet-mapp, som han märkte var lite magert inställd på vissa ställen.

Så hela dagen idag har jag tillbringat i garaget, för att montera tillbaks PC3:an samt montera på de nya Mivv:arna och ladda rätt mapp, samtidigt som jag dokumenterade det hela på film, och jag blev sååå nöjd med ljudet :tummenupp Jag spelade in ljudet både med & utan DB-killers ifall någon av er undrar hur Mivv:arna låter:

[YOUTUBE-ID]jMXFwLjNLic[/YOUTUBE-ID]

Ja jag vet, det ÄR Biltema meckarhandskar jag har på mig, men dom är skitbra för det priset :D

:yoparty

Fasen så gött ljud det är i de burkarna...jag lär ut och varmköra min pastaraket i ren sympati.

Fakking jävla skitvinter, när skall den fakking sluta? Och vem vare som kasta? :D

På en något mer allvarlig anledning - Akraslipon-et, finns det någon risk att man tar sig runt en SMC-sporthojskurs på bana med ett sådant?
Det gäller min båge, 01:a med singelpipa, och slipon med nada dB-plugg.

/J
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Någon som koll på hur många Aprilia RSV Tuono 2003 det finns i Sverige ?

Såg denna annons på Blocket och är mycket tveksam till hans påstående att det bara skulle finnas 4 (Fyra) stycken i hela landet.

Iofs är priset lite väl optimistikt också, jag skulle lugnt kränga min som gått bara 1400 mil för 14 000:- mindre (60 papp) vilken dag som helst. :D
 

Bifogat

  • Tuono_1.jpg
    Tuono_1.jpg
    114.5 KB · Visningar: 105

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
nån som vet vad det är för dimensioner på på fram resp bakhjul på Aprilia factory 1000 - 04, även mått på gaffel och dämpare bak o ram? kanske enklast att man kan hitta en hojspec , men var hittar jag isåfall en sån?
 

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Ort
Gnesta
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Hejsan,


Så hela dagen idag har jag tillbringat i garaget, för att montera tillbaks PC3:an samt montera på de nya Mivv:arna och ladda rätt mapp, samtidigt som jag dokumenterade det hela på film, och jag blev sååå nöjd med ljudet :tummenupp Jag spelade in ljudet både med & utan DB-killers ifall någon av er undrar hur Mivv:arna låter:

mmm tänk att ljud kan vara så härligt:Bugar , förutom ljudet är ju mivvarna jäkligt snygga:yoparty
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Äh, fyyy faan. Låter skit tycker jag..:huvet :huvet

Näää, jag e bara avis för att du la vantarna på "mina" burkar. :D
Orkade inte vänta när leveransen drog ut på tiden. Fick ett par Akra ist (Denny e en hyvens snubbe).
Men jag måste säga att Mivvarna är jävligt snygga. Och dom hade passat ännu bättre på min svarta Tuono..:)
 
Last edited:

kNuLLf

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
-
Tjenna, längesen man va här och lurkade nu. Börjar ju lukta vår inom nån månad så nu gäller det att skärpa till sig. Jag råkade ut för något som jag tänkte dela med mig av i slutet av förra säsongen, närmare bestämt på väg till garaget för att ställa undan den för säsongen.
Jag har sedan jag köpte den haft lite problem då och då med en slö startmotor. Den har oftast gått igång utan problem men nu brände jag solenoiden. Beställde en ny och till min stora glädje så var den på 150a! Den gamla var bara på 50a.
Nu till en fråga: Min servicelampa började lysa nånstans kring 700 mil. Vad görs på den? Kostar?

/Ullph
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
hjul byte

Hej !

Ngn påläst här som vet om det går att slänga på 99-00 mille (ICKE R) hjul
med skivor och rubbet på en mille R 03 (radial ok) och vilka moddar man måste göra isf ???? Gäller även bakhjulet.

Är oxå lite nyfiken på om man kan slänga på en 04 mille sving på en 99-03 ram?

Vad säger panelen ???? Verkar vara många kunniga här så jag håller tummarna nu.

Mvh
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Hej !

Ngn påläst här som vet om det går att slänga på 99-00 mille (ICKE R) hjul
med skivor och rubbet på en mille R 03 (radial ok) och vilka moddar man måste göra isf ???? Gäller även bakhjulet.

Är oxå lite nyfiken på om man kan slänga på en 04 mille sving på en 99-03 ram?

Vad säger panelen ???? Verkar vara många kunniga här så jag håller tummarna nu.

Mvh
För framhjulet behöver du 2 st 2,5mm distanser:
http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idProduct=2421

Svingen...tvivlar starkt på att det funkar rakt av men det finns säkert någon
som vet säkert.
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Jag har funderat ett tag nu på en mille R nyare mod antagligen en -08. Har tidigare kört R6, gsxr 750, o de senaste fyra hojarna har varit R1:eek:r...

Ja du, vad ska jag börja med att säga ang Aprilia RSV 1000 R tro :va Jag börjar väl här:

Aprilia är mer av en äkta Supersport än någon annan hoj, Aprilia har vunnit så många otaliga tävlingar att man inte orkar läsa om dom ens. År 2007 försvarade man t.ex 4 olika race-titlar, som man vann 2006 och samma år vann Aprilia typ allt som gick att vinna i de klasser de ställde upp i. Om man beaktar detta att Aprilia har mycket gedigen racinghistorik, så är det ganska självklart att t.ex just Aprilia RSV 1000 R är en av de absolut bästa supersporthojjarna vi privatister kan köpa för rimliga pengar (Ducce är antagligen bäst, men svindyr). Det är kanske bl.a p.g.a racingen som Aprilia RSV 1000 R är känd för följande fakta, utan mina personliga värderingar bifogade:

  1. Att ha en av världens absolut bästa frambromsar (Brembo radialmonterade)
  2. Världens absolut kraftfullaste serietillverkade V-twinn motor (Österikisk Rotax på 998 cc, Rotax gör väldigt mycket till bl.a flyg), hojjen ger 143 hp (105 KW) (101 Nm vid 8.000 rpm) och toppar över 280 km/h i originalutförande
  3. Motorn är i det närmaste helt vibrationsfri p.g.a Aprilias patent AVDC (Anti Vibration Double Countershaft)
  4. Väghållning i världsklass
  5. Integrationen mellan motor, ram, reglage & fjäding är i världsklass vilket ger föraren i det närmaste full kontroll på cykelns uppträdande
  6. Körställningen är en av de absolut bästa
  7. Vikten är lägre än på de flesta 1000 kubikarna, nästan lägst av alla V-twinnar med sina 189 kg
  8. Det sitter fullt justerbara dämpare både bak & fram (Öhlinsdämpare fram i titan)
  9. Det sitter massor av spetsteknologi på denna hoj, just p.g.a all tävlingserfarenhet Aprilia samlat på sig

Denna hojj dominerade finalen av Master Bike 2006, tack vare all ny teknologi som säkra & effektiva bromsar, snabb, mjuk & exakt kontroll väghållning, utmärkt känsla på bakhjulet under acceleration, och inte minst, en växellåda specialdesignad för effektiv racing. Vridmomentet i motorn upplevs som obegränsat, och kurvtagningen är grym p.g.a hojjens låga vikt.

Well, bäst jag slutar här, för Sporthoj har inte tillräckligt med hårddisk för allt jag skulle kunna skriva om Aprilia :D Jag har haft kanske 15 st olika hojjar, men ingen hojj kommer ens nära den väghållning som Aprilia har, det känns faktiskt som att köra ett lok tycker jag...ett aggressivt lok då kanske :tummenupp

Här kan du läsa recensioner från ett antal svenska Aprilia-ägare, om vad dom tycker om sina hojjar: http://www.bike.se/review/view.php?id=64

Vad tror ni, blir man besviken på den lilla effektskillnaden som det är eller vad tycker ni?

Jag tror inte du blir besviken, men keep in mind att Aprilia & R1:an du äger är två väldigt olika hojjar! R1:an lär ta Millen på rakorna, men i kurvorna har inte R1:an en suck mot Millen. Så handen på hjärtat, är det kurvor eller rakor du kör mest?

Är väghållningen så mycket bättre?

Varför inte testköra en Mille och kolla själv? Du kommer kanske att svara Ja på din egen fråga efteråt.

PS: Avslutar med ett skönt filmklipp med en Aprilia som rejsar mot en jetfighter: http://www.need4speed.ws/video-15.html :tummenupp

Hoppas du fick lite svar på dina frågor, eller så vet man aldrig vilken av mina två jag (Gollum eller Smeagol) som svarade dig :hihi
 
Last edited:

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
[*]Världens absolut kraftfullaste serietillverkade V-twinn motor (Österikisk Rotax på 998 cc, Rotax gör väldigt mycket till bl.a flyg), hojjen ger 143 hp (105 KW) (101 Nm vid 8.000 rpm) och toppar över 280 km/h i originalutförande

Um, nog för att jag är förtjust i min Mille, men att det är världens kraftfullaste serietillverkade v-twin är väl en mild överdrift?

KTM RC8, Ducce 1198 - och till och med bullen (med rotax) numer har väl alla mer pulver?

...inte med det sagt att det som finns inte räcker till, för det gör det...men i alla fall. :)

/J
 

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Tackar. Trodde väl att ngn satt med kunskap. Verkar ju inte så märkvärdigt svårt om det inte är mer jobb än så. Bak hjulet borde ju inte vara ngn större skillnad heller.

Har läst att det är en liten skillnad i bredd på bakhjulet infästning men att det verkar funka ändå. Sök på amerikanska aprilia forumet.

Ska du byta sving så kan det krävas hela länkaget samt bakdämpare för de är lite annorlunda.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Um, nog för att jag är förtjust i min Mille, men att det är världens kraftfullaste serietillverkade v-twin är väl en mild överdrift?

KTM RC8, Ducce 1198 - och till och med bullen (med rotax) numer har väl alla mer pulver?

...inte med det sagt att det som finns inte räcker till, för det gör det...men i alla fall. :)

/J

Under 1000cc kanske han menar..finns ju alltid bigbore kit till Millen också :)
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Um, nog för att jag är förtjust i min Mille, men att det är världens kraftfullaste serietillverkade v-twin är väl en mild överdrift?

Ja, din fråga är klart relevant anser jag, bäst jag förklarar varför jag uttalade mig så. Jag läser väldigt mycket om denna hoj då jag äger den själv, och genomgående så skrivs det ofta väldigt många superlativ om Twin-motorn som denna hojj har som byggs av företaget Rotax i Österike. Motorn anses helt enkelt vara bäst i samtliga kategorier av alla supersporthojjar med twinnar som serietillverkas, detta anser de flesta kritiker, hojjägarna själva samt många hojjsajter.

Här är t.ex ett citat som jag bl.a stöder mitt uttalande på:

Constant technical development has enabled Aprilia's engineers to carry on improving the performance of the motorcycle that already represented the state of the art for twin cylinder supersport machines. In this latest RSV 1000 R, the V60 Magnesium engine is not only cleaner but even more powerful, confirming its reputation as the world's mightiest production twin.

Se 4:e stycket, rad 3 & 4 i artikeln från Motorbike Search Engine

Så egentligen skulle jag kanske skrivit "världens mäktigaste twinmotor i serieproduktion"...rätt ska vara rätt! Sen håller jag med ang t.ex Ducce som du nämner, jag körde själv en 1098 i höstas, och den motorn kändes ännu kraftfullare måste jag säga men då är det ju 100 cc större motor oxo, makalös hoj Ducce alltså...men lägger man in samtliga aspekter som pris, prestanda, tillförlitlighet m.m. så kanske Aprilias Rotax-twin vinner då enligt ryktena som sagt.

Sen kan det ju vara som Lam-Kaka påpekar, ryktena kanske gäller twinnar upp till 1000 cc :va
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
av erfarenhet törs jag sticka ut hakan en bit o säga att om du ställer en 1098 o en Rsv av senaste årsmod i samma bromsbänk o mäter prestanda så skiljer det betydligt mindre än det gör på pappret,, och nu pratar jag om icke modefierade exemplar,, på pappret skiljer det ju 30Hk men enligt mig så gör det inte det i reality,,
och är det värt 80-90 tusen för det ?

// Jocke

Ja, din fråga är klart relevant anser jag, bäst jag förklarar varför jag uttalade mig så. Jag läser väldigt mycket om denna hoj då jag äger den själv, och genomgående så skrivs det ofta väldigt många superlativ om Twin-motorn som denna hojj har som byggs av företaget Rotax i Österike. Motorn anses helt enkelt vara bäst i samtliga kategorier av alla supersporthojjar med twinnar som serietillverkas, detta anser de flesta kritiker, hojjägarna själva samt många hojjsajter.

Här är t.ex ett citat som jag bl.a stöder mitt uttalande på:

Constant technical development has enabled Aprilia's engineers to carry on improving the performance of the motorcycle that already represented the state of the art for twin cylinder supersport machines. In this latest RSV 1000 R, the V60 Magnesium engine is not only cleaner but even more powerful, confirming its reputation as the world's mightiest production twin.

Se 4:e stycket, rad 3 & 4 i artikeln från Motorbike Search Engine

Så egentligen skulle jag kanske skrivit "världens mäktigaste twinmotor i serieproduktion"...rätt ska vara rätt! Sen håller jag med ang t.ex Ducce som du nämner, jag körde själv en 1098 i höstas, och den motorn kändes ännu kraftfullare måste jag säga men då är det ju 100 cc större motor oxo, makalös hoj Ducce alltså...men lägger man in samtliga aspekter som pris, prestanda, tillförlitlighet m.m. så kanske Aprilias Rotax-twin vinner då enligt ryktena som sagt.

Sen kan det ju vara som Lam-Kaka påpekar, ryktena kanske gäller twinnar upp till 1000 cc :va
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Jag är fortfarande intresserad av ett race-kåpglas (typ dubble bubble) till RSV mille 98-00 modellerna, ljust eller ev rökfärgat. Jag har ett vanligt mörkt och ett vanligt klart, vill nån byta så står jag för all frakt!
Eller så köper jag rakt av. Hittat på nätet för 400kr + frakt men tänkte kika med nån av er först!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top