Aprilia-tråden.

putteb

Live hard, die young.
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Östersund
Hoj
Ingen just nu.
Tjo. då var frågvissa farbrorn igång igen..

är mille-R annorlunda drevad än vanliga millen?

och jag funderar ju på att köpa ett "Aprilia RSV Titanium"måste man eller bör man även chippa om hojen? och i sånna fall var köper jag det?

om man skulle chippa om hur gör man då med den klippta strypkabeln från styrboxen?
Mvh.putte
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
putteb skrev:
Tjo. då var frågvissa farbrorn igång igen..

är mille-R annorlunda drevad än vanliga millen?

och jag funderar ju på att köpa ett "Aprilia RSV Titanium"måste man eller bör man även chippa om hojen? och i sånna fall var köper jag det?

om man skulle chippa om hur gör man då med den klippta strypkabeln från styrboxen?
Mvh.putte


Enl manualen skall man ej klippa utan montera anpassat EPROM
citat " The RSVTitanium EVO silencer must be assembled only with the RSVTitanium EVO eprom.
The use of any other kind of eprom(eg standard) damages the engine.
Lämpligtvis köper du det som ett kit med slip on eller gör som de flesta ett PC.
I monterings manualen RSVTitanium EVO nämns inget om att klippa kablar.
Klippa kabeln kom som en info fom 99 ramnr ZD4ME0000XS****** hade dubbla program och rek klippa blågrön kabeln i komb med att ta bort plattan som satt under luftfiltret och ta bort reduktionen i form av hylsa .ljuddämparen med denna reduktion är märkta med ett "R" på insidan av fästet
 

putteb

Live hard, die young.
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Östersund
Hoj
Ingen just nu.
2ono skrev:
Enl manualen skall man ej klippa utan montera anpassat EPROM
citat " The RSVTitanium EVO silencer must be assembled only with the RSVTitanium EVO eprom.
The use of any other kind of eprom(eg standard) damages the engine.
Lämpligtvis köper du det som ett kit med slip on eller gör som de flesta ett PC.
I monterings manualen RSVTitanium EVO nämns inget om att klippa kablar.
Klippa kabeln kom som en info fom 99 ramnr ZD4ME0000XS****** hade dubbla program och rek klippa blågrön kabeln i komb med att ta bort plattan som satt under luftfiltret och ta bort reduktionen i form av hylsa .ljuddämparen med denna reduktion är märkta med ett "R" på insidan av fästet

okej tack för svaret. men var kan man köpa chipet och vad ligger det på för priser ungefär?? grejen med chipet är juatt man måste bryta upp styrboxen och därmed går garantin åt skogen.. kanske får se mig om efter nån annan burk.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Burken är skruvad så in´t behöver du bryta heller , garanti !! hur gammal är din hoj ?
det du behöver för att få ut det sista av din annars så härliga hoj är :

Helsystem eller slipon
Chip/för att få en högre tändkurva
powercommander/för att ställa in sprutet.
Luftfilter K/N eller BMC eller liknande.
Täta slanganslutningarna till luftburken så du inte tappar tryck där i höga farter.

sedan så finns det ju dyrare lösningar för att få större luftburkar hos olika firmor,
millen har väl haft tendenser till astmatiska anlag bara för att den kanske inte får tillräckligt med luft under lite hårdare körning,

Det var mina tips.

sedan kan man ju förstås i sedvanlig ordning porta topparna + större spjällhus + högkompkolvar eller större borrning till 100mm från dina nuvarande 97= +15Hk bara det sägs det ,, men då är vi inne på annan trimning än bara "tuning".

// Jocke
 

putteb

Live hard, die young.
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Östersund
Hoj
Ingen just nu.
Burken är skruvad så in´t behöver du bryta heller , garanti !! hur gammal är din hoj ?
det du behöver för att få ut det sista av din annars så härliga hoj är :

jag menar styrboxen(sorry om jag skrev otydligt) och öppnar jag den rycker väl garantin.

det är en 03'a uttagen 04'a så ett år kvar på garantin"hoppas jag":)

det var ju du som tipsade om ett slip-on hos wasa (tack för det) :tummenupp . var inne på att köpa den men om jag måste bryta garantin för att det måste chipas så vet jag inte... :confused:

lite osäker. jagmenar om det skulle bli något skit.
 
Last edited:

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
garanti !

Kolla om tapen som sitter över skarven på styrboxen är hel ,, är den inte det så kan väl ingen veta vad som är gjort och dessutom har jag aldrig någonsin hört talas om att det skulle varit några mororproblem med dom motorerna,, du som är norrlänning vet väl vad Rotax går för antar jag ,, köper du dessutom ett aprilia orginal chip avsett för din hoj så är det väl inga problem heller ,,
undrar om inte wasa kan ha ett orginal chip ?? lite osäker men kolla igen.
// Jocke


putteb skrev:
jag menar styrboxen(sorry om jag skrev otydligt) och öppnar jag den rycker väl garantin.

det är en 03'a uttagen 04'a så ett år kvar på garantin"hoppas jag":)

det var ju du som tipsade om ett slip-on hos wasa (tack för det) :tummenupp . var inne på att köpa den men om jag måste bryta garantin för att det måste chipas så vet jag inte... :confused:

lite osäker. jagmenar om det skulle bli något skit.
 

MC Doktorn

Guest
putteb skrev:
okej tack för svaret. men var kan man köpa chipet och vad ligger det på för priser ungefär?? grejen med chipet är juatt man måste bryta upp styrboxen och därmed går garantin åt skogen.. kanske får se mig om efter nån annan burk.

Nej garantin gäller det är mycket enkelt
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
putteb skrev:
jag menar styrboxen(sorry om jag skrev otydligt) och öppnar jag den rycker väl garantin.

det är en 03'a uttagen 04'a så ett år kvar på garantin"hoppas jag":)

det var ju du som tipsade om ett slip-on hos wasa (tack för det) :tummenupp . var inne på att köpa den men om jag måste bryta garantin för att det måste chipas så vet jag inte... :confused:

lite osäker. jagmenar om det skulle bli något skit.

Jag har ett chip till över hemma. Kom ej ihåg vilket det var tror det var "Termignoni". Påmin mig lite senare under våren så ska jag ta med det till brunflo eller till närheten av ö-sund.


<-Blå millen
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
På tal om garanti. Är det någon som vet om det är kört med garantin om man slarvar bort serviceboken?
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Kevorkian skrev:
På tal om garanti. Är det någon som vet om det är kört med garantin om man slarvar bort serviceboken?

Kvitton duger. Annars så bör det finnas registrerat hos serviceverkstaden.
 

Greenblood

http://ninjaz.kicks-ass.net/greenblood/
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Kalix
Hoj
Mitsubishi Evolution IX -06 (vässad)...:o)
Har det nån betydelse vilket chip man har om man har en PC installerad..???
Den styr ju bränslet men hur är det med tändningen...???
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Greenblood skrev:
Har det nån betydelse vilket chip man har om man har en PC installerad..???
Den styr ju bränslet men hur är det med tändningen...???

Nope det har ingen betydelse alls...

Tändningen kan du inte göra mycke åt om du inte skaffar ställbara kamdrev!

:tummenupp
 

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Greenblood skrev:
Har det nån betydelse vilket chip man har om man har en PC installerad..???
Den styr ju bränslet men hur är det med tändningen...???
Så vitt jag vet så styr inte PCIII tändningen. Vet inte hur mycket skillnad det är i tändkurvan på de olika chipen. Men lite skillnad borde det vara.
PCn är väl bara kopplad till trottelpositionen och till injektorerna.
 

Greenblood

http://ninjaz.kicks-ass.net/greenblood/
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Kalix
Hoj
Mitsubishi Evolution IX -06 (vässad)...:o)
Buster skrev:
Så vitt jag vet så styr inte PCIII tändningen. Vet inte hur mycket skillnad det är i tändkurvan på de olika chipen. Men lite skillnad borde det vara.
PCn är väl bara kopplad till trottelpositionen och till injektorerna.

Som jag fattar det så styr PC:n öppningstider på injektorerna vid olika trottelpositioner
Jag misstänker att vissa chip kan vara utformade för att ge mycket effekt på topp för banåkning etc etc
Men jag är ju bara ute efter att få ett traktorvrid och mycket effekt på mellanregistret eftersom jag bara ska busa på gata nu när bankarriären är över...
Som tur är är det en switch på min Tuono så att jag kan växla mellan dom olika chipen som finns....blir intressant och jämföra i bromsbänken... :gnissla
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top