Aprilia-tråden.

mr_Pink

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia
Tänkte höra om nån har koll på Ironbites luftburk till en -99:ans Mille, efter vad jag sett på deras sida så antar jag att man får köpa filter separat?

01-03 Mille/Tuono passar väl till -99:an?

Nån som vet om det finns nån affär i närheten av Hamburg/Hannover som säljer deras produkter?

Bra eller dåligt köp jämfört med de andra kiten som finns?
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Tror inte jag greppade allt....

#Olsson# skrev:
Race och race? Om det är så mycket race vet jag inte men det finns två program. Dessa väljer du via Axone 2000. Den ena #1 är closed loop d v s motorn söker stoich(14.7) vid cruising och relativt lite gas.
Vad är "stoich" och vad indikerar värdet 14,7?

#Olsson# skrev:
Feedbacken får den från O2-sensorn. Det är inget annat än standard EFI-tjosan som görs på bilar och nu även MC.
Vad står EFI för?

#Olsson# skrev:
Detta för att minska utsläpp. Vid högre gaslägen räcker inte denna magra värld att leverera punch. Så den går ur closed loop och blandar efter statiska värden tillsammans med alla andra sensorer men inte O2-sensorn (som f ö är en smalband och bara fungerar i närheten av stoich och sitt arbetsområde) Om du kollar på afr tabeller vid typ 25-30% gas så ser du att den jagar 14.7.

Sedan finns det andra programmet. #2. "Race-map" :hihi Det är en open loop-historia. Om det är hårdkodad data som en map låter jag vara osagt. Pratade med Georg om detta och han menade att det inte är en map utan det skulle räknas fram värden till insprutarna på något smart sätt. Ja, det räknas ju hela tiden endå tillsammans med alla andra sensorer så varför inte räkna lite till? Men någon form av fasta värden att utgå ifrån borde det ju vara? Hur det än är så är det ändå ett program som levererar en fetare blandning utan användning av O2-sensorn.
Open loop detsamma som att bara mäta på insugssidan och inte korrigera för världen på avgassidan?
 

MC Doktorn

Guest
E de någon som har fälgar med skivorna till en RSV mille passande en Tuono
"antar att alla rsv hjul passar"
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
flugan skrev:
Tror inte jag greppade allt....


Vad är "stoich" och vad indikerar värdet 14,7?


Vad står EFI för?


Open loop detsamma som att bara mäta på insugssidan och inte korrigera för världen på avgassidan?


Stoichiometriskt är bränsleblandning där man precis tillfört tillräkligt med bränsle så att allt syre är förbrukat. Men inte mer än så. Kallas för Lamda-1 och ger minsta utsläpp. CO är nära noll. 14.7:1 är stoichiometriskt för bensin. För etanol är det runt 9:1 tror jag. Så eftersom det är 5% etanol i soppan blir stoich faktiskt runt 14.1:1 för oss.

EFI= electronic fuel injection

Det stämmer. Men jag vet inte om det finns någon exakt definition. I sammanhanget brukar man mena att "open loop" är att lamdasensorn inte är inblandad i blandningsuppgiften. Sedan är det en jäkla massa annat som är inblandat. T ex trottelpossition, varvtal, vattentemp, lufttemp o ingastryck.
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
2ono skrev:
E de någon som har fälgar med skivorna till en RSV mille passande en Tuono
"antar att alla rsv hjul passar"

Skulle svara på denna om jag hajjade vad det eg. är du är ute efter? Fälgar eller skivor eller båda eller bara info? :va

Kan dock säga att Alla mille-skivor passar till alla. dvs ingen skillnad ända upp till -04. Sen är det så att dessa skivor oxå passar till flera ducati modeller.
 

MC Doktorn

Guest
KaZ skrev:
Skulle svara på denna om jag hajjade vad det eg. är du är ute efter? Fälgar eller skivor eller båda eller bara info? :va

Kan dock säga att Alla mille-skivor passar till alla. dvs ingen skillnad ända upp till -04. Sen är det så att dessa skivor oxå passar till flera ducati modeller.


Jag vill köpa både skivor och fälg så jag kan byta och ha bandäck och för landsvägs däck. :tummenupp
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Greenblood skrev:

Den ligger i tryggt förvar bakom firmans brandväggar...pm´a mig din mailadress så kan jag maila orginalet till dig så kan du lägga upp den sen !
Jag hade kunna gjort det hemmifrån men jag skall bort i helgen !!
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
2ono skrev:
Jag vill köpa både skivor och fälg så jag kan byta och ha bandäck och för landsvägs däck. :tummenupp

Ska du ha R fälgen? En dyyyyyr historia isåfall.... Om du kollar in på ebay.de så hittar du fälgar och mycket annat godis. Och det till en bråkdel av de 10 tusentals kronor fälgarna kostar nya!
:tummenupp
 

Greenblood

http://ninjaz.kicks-ass.net/greenblood/
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Kalix
Hoj
Mitsubishi Evolution IX -06 (vässad)...:o)
Slutligen...here it is... :tummenupp

Triggerhappy skrev:
Den ligger i tryggt förvar bakom firmans brandväggar...pm´a mig din mailadress så kan jag maila orginalet till dig så kan du lägga upp den sen !
Jag hade kunna gjort det hemmifrån men jag skall bort i helgen !!
 

Bifogat

  • RSV1000R_Graf.jpg
    RSV1000R_Graf.jpg
    65.9 KB · Visningar: 139

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Fy fan vad snyggt. Jag gillar inte att såga ens en Zundapp KS50 men tänk om 05orna såg mer ut som en Pista. Då skulle det bli fred i världen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top