Mitt turbobygge

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
An och JIC är samma standard

JIC finns hos den lokala traktorslangfirman

Det betyder att man mycket väl kan använda stålnipplar vid anslutning av dom kulörta nipplarna

Jag antar att frågan gällde hur man får M12 x 1,5 att passa mot An 6 nippeln

Köp en 1/4 R / JIC- 6 nippel och gänga om 1/4 sidan till M12



An föresten står för American navy , Jaja dessa båtmänniskor:hihi
 

hiphopper

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2007
Ort
märsta
Hoj
2010 Buell XB12SX
hej

Jag har ingen skogsmoppe:) men pojken kör cross så jag får min dos utav skogen o crossbanor i alla fall,jag har inte börjat med grenröret ännu men det kommer snart då jag har köpt en plasmaskärare så att jag kan göra flänsar själv det är så jobbigt att be någon annan tillverka grejjer tycker jag.

Idag så fick jag ett ryck efter att sett turbo anderssons fina rör ut från turbon till intercoolern så jag bestämde mig för att fimpa dumpventilen o alla andra utstickande saker från impellerhuset mycket jobb blev det med tigersåg o roterande fil sen kapade jag till rör så att det blev riktigt bra känns det som:tummenupp ,körde med filen inne i röret allt eftersom jag svetsade på delarna.

Sen skulle jag svetsa på en rörbit på intercoolern ställde den på bordet o en magnet som stöd så att jag kom åt att svetsa men glömde att sätta jordklämman i intercoolern,den satt kvar i plåten på bordet:huvet så att jordade i magneten o brände hål i en cell grrrrrrrrrrrr

tack för idag jag tar nya tag imorgon igen

shit va bra det ser ut.. Hur gör ni för att få det snyggt även på insidan..eller är det inte så viktigt?
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
kul

Hej Hiphopper
Kom igen nu o börja bygg vet inte när jag kände sådan här skapar glädje senast,och all hjälp man får här på forumet e ju värt hur mycket som helst:tummenupp

Kommer just från garaget har svetsat ic där den brände hål på cellpaketet det blev bra så nu kan man sluta tänka på att jag klantade mig så med jordkabeln,intercoolers cellpaketet är uppdelade i olika kanaler så det var som tur var bara en som var hål på.
Slipade ner svetsarna på ic när jag ändå var i garaget o sen körde med 180 papper i alla skarvar sen svetsade jag alltesammans igen denna gång blev svetsskarvarna mycket bättre ( imorgon kommer kort glömde kameran ) så det blir att göra likadant på plenumet ( tack för tipset andersson )

vi hörs imon ha det
 

hiphopper

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2007
Ort
märsta
Hoj
2010 Buell XB12SX
jo det ska dit en på turbo på någotvis...Man är ju utb. verktygsmakare en gång i tiden...men nu häckar man framför en dator om dagarna så man är något rostig i svetskonsten...hmm får nog ta till lite hjälp där.

Var på hondacenter i sommras och bytte lite munstycken till mina TMR41:eek:r...fick Hjälp av en viss Mr Andersson (tack peter nu surrar hon fint :)).
Han skrämde upp mig lite att det blir djädrigt trångt på de där vattenkylda....sant...men på din ser det luftigt och fint ut bakom framhjulet....har du sänkt gaffelbenen något fram eller orginal?

Själv har jag sänkt så att skruvarna nästan tar i kåpstaget samt kortat "dogbonen" 6mm för att få mer respons och aggresivare köregenskaper....
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
byggde en polermaskin

Hej igen

Nu har jag fått plasmaskäraren vilken grej skär som i smör alu eller rostfrtt spelade ingen roll så nu ska jag börja med grenröret i veckan ska bara köpa matrial till det,gjorde oxå färdigt turbinhuset igår det tog en stund med att slipa lägga i svets o åter slipa men nu är det polerat o klart det blev bra till slut.:banana

Byggde mig en polermaski av en gammal motor som vi hade på jobbet,köpte polertrissa hos järnaffären o polermedel till alu funkar fint men det dammar nåt så ini helvet o man blir bra skiten frugan tyckte att jag såg ut som en indier runt ögonen hahaha ändå tvättade jag mig innan jag gick upp:brinnerup

skickar med några bilder snabbt,:tummenupp ska ner till garaget igen
 

Bifogat

  • HPIM1144.jpg
    HPIM1144.jpg
    54 KB · Visningar: 144
  • HPIM1145.jpg
    HPIM1145.jpg
    51.1 KB · Visningar: 147
  • HPIM1146.jpg
    HPIM1146.jpg
    47.2 KB · Visningar: 236
  • HPIM1149.jpg
    HPIM1149.jpg
    53 KB · Visningar: 155
  • HPIM1148.jpg
    HPIM1148.jpg
    51.4 KB · Visningar: 130

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Ser bra ut

Jovist har man skitat ner sig mer en en gång med polerinsmaskinen HAHA

Kan rekomendera OK naturavfettning för rengöreing av både arbetsstycke och händer och ansikte
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Ser bra ut

Jovist har man skitat ner sig mer en en gång med polerinsmaskinen HAHA

Kan rekomendera OK naturavfettning för rengöreing av både arbetsstycke och händer och ansikte

jo Peter, du är nog rätt känd med din poler/slip kan man väl säga :hihi :hihi
Men visst är det väl så. men du körde väl även ditt blästerskåp "outdoor" också, eller?
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
grenröret

hej

Nu har jag börjat med grenröret,först tog jag bort gaffeln så att det bättre med plats o mäta ordentligt.jag sk:tummenupp a skriva mer imorgon,'

jag kör med sisalskiva först o sen polerskivan efter det med något vitt medel som jag köpte i järnaffären

ha det
 

Bifogat

  • HPIM1154.jpg
    HPIM1154.jpg
    50.5 KB · Visningar: 119
  • HPIM1153.jpg
    HPIM1153.jpg
    48.9 KB · Visningar: 150
  • HPIM1152.jpg
    HPIM1152.jpg
    51 KB · Visningar: 115
  • HPIM1151.jpg
    HPIM1151.jpg
    54.8 KB · Visningar: 125
  • HPIM1150.jpg
    HPIM1150.jpg
    52.8 KB · Visningar: 131

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
hej

Nu har jag börjat med grenröret,först tog jag bort gaffeln så att det bättre med plats o mäta ordentligt.jag sk:tummenupp a skriva mer imorgon,'

jag kör med sisalskiva först o sen polerskivan efter det med något vitt medel som jag köpte i järnaffären

ha det

Ett par tips


Gör klart varje krök för sig och om du tänker slipa och polera

Gör det innan du svetsar dit flänsplattan

Kör du med rotgas?? Om inte så kan du använda aluminium tape på insidan vid svets , Detta förhindrar att man får svartskägg på insidan

Det ser ju väldigt fint ut så du kanske redan har koll på sånt


Peter
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
ja jag såg att de var skäggigt inne i den första böjjen efter när jag kollade,jag har svetsat ett par turborör förut till bilar men bara i svartplåt(har gjort ett par turbobilar som jag har varit med i tidningen bilsport med dom :näsblod imorgon ska jag köpa alutejp.

tänkte polera rören det är så snyggt när dom har blivit varma när man gasat lite:tummenupp .jag har inte svetsat så mycket med tig detta är första gången både för alu o syrafast så du kanske kan ge tips som jag gärna har tagit emot tidigare ( tack )jag undrar brukar du slipa där svetsen ska ligga eller slipa en v profil

tar nya tag i morgon igen
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Får du "kärring skägg" på insidan av Rf så testa att sänka strömmen bara 5-10 amp. och köra. Brukar vara sååååå lite som gör att det "bränner" igenom.

Visst lite knepigare att få igång smältan, men du får ett bättre resultat utan snack.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
ja jag såg att de var skäggigt inne i den första böjjen efter när jag kollade,jag har svetsat ett par turborör förut till bilar men bara i svartplåt(har gjort ett par turbobilar som jag har varit med i tidningen bilsport med dom :näsblod imorgon ska jag köpa alutejp.

tänkte polera rören det är så snyggt när dom har blivit varma när man gasat lite:tummenupp .jag har inte svetsat så mycket med tig detta är första gången både för alu o syrafast så du kanske kan ge tips som jag gärna har tagit emot tidigare ( tack )jag undrar brukar du slipa där svetsen ska ligga eller slipa en v profil

tar nya tag i morgon igen

Som jag ser det så är det 2 olika saker att lägga en snygg synlig svets

Eller att som jag brukar göra fylla ganska rikligt så att man inte får kratrar brevid svetsen när man slipar ut den

Naturligtvis så kan ma ju lägga synlig snygg där det passar sig , Exempelvis
turboflänsen


Jag tycker det ser bedrövligt ut att ha 72 skarvar på ett rör

Därimot om man bygger ett lite längre rör och lägger en snygg skarv mellan

2 till synes skarvfria sektioner så blir det porrigt

Jag brukar v spalta ca halva godstjockleken sen bränner jag genom resten

Rotgas är naturligtvis det bästa men knepigt att rigga


En snikvariant är att ta migg handtaget skruva bort trådmatningen

Lägg in gashylsan i röret och tejpa tätt med alutejpen

tejpa sen in avtyckaren så gasen strömmar ut , sen tigar du som vanligt

Insidan blir då snyggare än utsidan




Ja det går att köra mig gasen som rotgas


Sen tycker jag det är orätvist att som exepelvis Sebastian på NLR systems i usa svetsar sånna här rör fast han nyligen börjat svetsa


Han köpte tidigare rör utav mig men började bygga själv i stället
 

Bifogat

  • turbo_headers_5_lrg.jpg
    turbo_headers_5_lrg.jpg
    57.6 KB · Visningar: 510
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
nytt grenrör

hej igen

Nu blev det en ny version av grenröret eftersom jag fick så många bra tips på svetsningen,det blev snikvariant med migsvetsen som rotgas och färre skarvar detta blev riktigt bra:tummenupp

Jag hann bara göra 2 rör idag men jag kört hårt i morgon efter jobbet igen

hörs imon
 

Bifogat

  • HPIM1155.jpg
    HPIM1155.jpg
    51.2 KB · Visningar: 175
  • HPIM1157.jpg
    HPIM1157.jpg
    50.3 KB · Visningar: 157
  • HPIM1158.jpg
    HPIM1158.jpg
    51 KB · Visningar: 125
  • HPIM1159.jpg
    HPIM1159.jpg
    48.7 KB · Visningar: 123
  • HPIM1156.JPG
    HPIM1156.JPG
    151.9 KB · Visningar: 194

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
hej igen

Nu blev det en ny version av grenröret eftersom jag fick så många bra tips på svetsningen,det blev snikvariant med migsvetsen som rotgas och färre skarvar detta blev riktigt bra:tummenupp

Jag hann bara göra 2 rör idag men jag kört hårt i morgon efter jobbet igen

hörs imon

Jag körde utan rotgas o fick slipa nåt så in i helvete i rören.
Det ser ut som det blir returpump för dig med.
Hur gör ni för att få fina övergångar från fyra primärpipor till avgasflänsen?
Såg ett hemskt grenrör till en golf gti (ingmarssons) där varje pipa blockerades till minst 30%, gjorde inget för det var bara att ladda mer sa han..

Jo, det visade sig att den gick mycke riktigt som skit.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
retur pump

Hej

Ja det blir returpump från biltema lite stor kanske men det finns en mindre variant nu såg jag idag när jag var o köpte aluttejp till skarvarna , det var en på som svetsmästaren idag när jag fyllde gas som tyckte att deras tejp var dyr 35 kr mot 260 kr .imorgon ska jag bya min 5 literstub till en 10 liters den lilla räcker inte så länge men jag kanske kör med för mkt gas ( ca 4 kg ) tips

Pumpen på biltema heter http://www.biltema.se/products/manual.asp?iItemId=137023&iVariantId=137024&iManualId=142384
nån kanske provat denna !!!!! eller ska man köpa den beprövade lahipumpen.

Idag skulle jag hämta mina nålmunstycken till förgasarna jag beställde dom för ett tag sen på suzuki så jag ringde o frågade vad dom kostade innan jag skulle hämta dom,gissa vad dom kostade 4 stycken 2700 spänn :mad: jag har inte hämtat dom !!!!!!

Imorgon kommer kort på grenröret färdigt vi hörs
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Pumpen på biltema heter http://www.biltema.se/products/manual.asp?iItemId=137023&iVariantId=137024&iManualId=142384
nån kanske provat denna !!!!! eller ska man köpa den beprövade lahipumpen.

Den där pumpen har kugghjul tillverkade i ptfe, dvs. plast. (teflon), och den jag kör med har mässingshjul. I manualen till pumpen du länkade till så står det ju faktiskt att det går att pumpa diesel med den (och därmed också olja tror jag) precis som den pumpen jag har, men hur plastkugghjulen reagerar på varm olja vet jag inte. Det är ju iofs ptfe, och den plasten tål ganska hög värme. Men när jag valde pump tyckte jag att mässningshjul lät stabilare och tåligare. Men därmed inte sagt att pumpen med ptfe-hjul inte klarar jobbet. Det gör den säkert. Eller kanske :)
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top