Nattliga hållfasthetsberäkningar...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
1) Hur mycket en balk kan flexa utan att den brister borde vara starkt beroende på hur hög balken är. Tänk dig ett tunnt plattjärn.
Kan flexa ner mycket utan problem,
Jämfört med ett tjockare plattjärn kommer att få en bestående deformering om det trycks ner lika mycket som det tunna plattjärnet-
Jag gissar flex på 250 av egen längd gäller för en viss balkhöjd.
2) Det som bestämmer vad balken tål är spänningen i stålet N/mm2, Sigma. Sigma ser ut som ett o med en liten vinge åt höger. Med traktorn på balken. Och stålets Sträckgräns N/mm2.
Och det är de två översta siffrorna bredvid nedböjningsdiagrammet.
Jag räknade på balken HE160A, 4,5m lång 15000kN belastning på mitten. Och fick
sigma x.m 80.4 N/mm2
sigma x (x) 17.9 N/mm2
det viktiga värdet är sigma x.m 80.4 N/mm2 maximal böjspänning att jämföra med värdena i tabellen längre ner på sidan
för det sämsta stålet St37
lugn ruhend (stilla belastning) 110-165 N/mm2
för svängande dvs det rör sig ju sig när traktorn körs på så anges 50-75 (-180) så det känns lite knappt
men sträckgränsen anges till 235 N/mm2 för St37 så då är det ju marginal........med 80.4 N/mm2
Du kanske kan ta reda på sträckgränsen på stålet för dina balkar ?
Och så gäller det att köra upp traktorn långsamt på balkarna, ju högre fart, dessto större blir belastningen på balken..
Går det stötta balkarna någonstans nära balkmitten mot marken. Typ några slipers under balkarna ?
Slipers 1,5 meter från starten på uppförsbacken och balken blir bara 3 meter lång och max spänningen sjunker till 53,6 N/mm2.

Tack för svaret! :tummenupp

Det är säkert som du säger. Jag läste det på ett forum och antog att det rörde sig om någon slags tumregel, men det kan mycket väl vara som du säger att det inte direkt är en universell sådan. Kommer inte ihåg vilket format på balk som diskuterades så det kan ju vara något helt annat än de som jag har.

Balkarna har jag köpt på skroten så tyvärr vet jag ingenting om stålsorten, inga markeringar eller annat som identifierar materialet i balkarna så jag får väl utgå ifrån att det är sämsta möjliga ifall jag nu ska kunna lita på rampens förmåga... Men om jag förstår dig rätt så har jag ändå lite marginal ifall man utgår från att jag har lågkvalitativt stål i balkarna samt räknar med en viss rörelse i lastningsmanövern? Vad är den praktiska skillnaden mellan sträckgräns och maximal böjspänning i det här fallet? Jag har funderat på en stötta någonstans längs balken, kan mycket väl vara så att kan går den vägen också just för att vara lite extra safe. Men samtidigt hade det ju varit skönt ifall man kunde känna sig trygg med att det bara är att lägga ramperna på plats och köra upp skiten på flaket utan omsvep...

Jag räknar ju verkligen efter sämsta möjliga förutsättningar, dvs all vikt på mitten av ramperna. I själva verket kommer ju ett lastningsmoment se ganska annorlunda ut. Framhjulen går på först, när bakhjulen går på har framhjulen redan passerat mitten av rampen, när bakhjulen börjar närma sig går framhjulen upp på lastbilen och så vidare så jag kommer ju aldrig ha en punktlast på 1.5t på mitten av varje balk i praktiken. Men om ramperna håller för det, då håller de ju för precis allt jag kan komma att utsätta dem för.

Räknade du verkligen på 15000kN förresten? Det är väl typ skitmycket? :va 15kN är väl 1.5 ton (ungefär)?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nej jag räknade med 15kN (RÄTTAT i #40 till 15kN, tack Bushido ! :Bugar )
L 4.5 m
a 2.25 m
Kraft F 15 kN
A I/H profil profilen från Ozzians #36 HE160A
H 152 mm
B 160 mm
h 9 mm
b 6 mm
Resultat
sigma x.m 80.4 N/mm2
fm 8.5 mm (maximal nedböjning på mitten)
Vad som händer om sträckgränsen passeras är att det blir en bestående deformation, dvs den raka balken blir efteråt en böjd balk
men det är inte säkert det händer något mera.
Fegis som jag är vill jag dock helst inte passera sträckgränsen.....
Är balkarna böjda efter du lastat traktorn är ett stöd på mitten i fortsättningen kanske inte fel.
 
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Är så bekvämt när man kör Inventor på jobbet och får såna här beräkningar med ett par klick :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är så bekvämt när man kör Inventor på jobbet och får såna här beräkningar med ett par klick :tummenupp

Intressant ! Vad får du för resultat med ett par klick med den här stålsorten från skroten i Inventor ?

Citat: Balkarna har jag köpt på skroten så tyvärr vet jag ingenting om stålsorten citat slut.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nej jag räknade med 15kN (RÄTTAT i #40 till 15kN, tack Bushido ! :Bugar )
L 4.5 m
a 2.25 m
Kraft F 15 kN
A I/H profil profilen från Ozzians #36 HE160A
H 152 mm
B 160 mm
h 9 mm
b 6 mm
Resultat
sigma x.m 80.4 N/mm2
fm 8.5 mm (maximal nedböjning på mitten)
Vad som händer om sträckgränsen passeras är att det blir en bestående deformation, dvs den raka balken blir efteråt en böjd balk
men det är inte säkert det händer något mera.
Fegis som jag är vill jag dock helst inte passera sträckgränsen.....
Är balkarna böjda efter du lastat traktorn är ett stöd på mitten i fortsättningen kanske inte fel.

Tack för input, jag ska finurla lite på det hela och se om jag inte kan få till ett vik-/avtagbart stödben på något sätt. Skadar säkert inte, mest för säkerhets skull. Visar det sig att det var totalt onödigt kan man ju bara plocka bort det efteråt om det visar sig att ramperna höll bättre än väntat :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för input, jag ska finurla lite på det hela och se om jag inte kan få till ett vik-/avtagbart stödben på något sätt. Skadar säkert inte, mest för säkerhets skull. Visar det sig att det var totalt onödigt kan man ju bara plocka bort det efteråt om det visar sig att ramperna höll bättre än väntat :)

Det jobbiga med stödben är att den kritiska punkten är marken under. Marken får ju inte svikta och att jag skrev om lägga slipers under är just för jag sett att när tunga maskiner ska ställas upp typ "mobilkran" så har jag sett man lägger slipers på marken.
För öka på ytan.
Nu är ju marken aldrig plan så endera kan man "flytta" stödbenet till en lämplig punkt så det når ner till slipersen.
Eller så måste man ha variabel längd på stödbenet så det kan anpassas för avståndet ramp / sliper / mark.

Ett alternativ är att bara (om det går) köpa två balkar till. Så det blir två HE160A på varje sida. Svetsa ihop.
Och glömma alla problem med om det håller.
Stödben osv.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det jobbiga med stödben är att den kritiska punkten är marken under. Marken får ju inte svikta och att jag skrev om lägga slipers under är just för jag sett att när tunga maskiner ska ställas upp typ "mobilkran" så har jag sett man lägger slipers på marken.
För öka på ytan.
Nu är ju marken aldrig plan så endera kan man "flytta" stödbenet till en lämplig punkt så det når ner till slipersen.
Eller så måste man ha variabel längd på stödbenet så det kan anpassas för avståndet ramp / sliper / mark.

Ett alternativ är att bara (om det går) köpa två balkar till. Så det blir två HE160A på varje sida. Svetsa ihop.
Och glömma alla problem med om det håller.
Stödben osv.

Så är det ju. Jag funderade lite på någon slags lösning som inbegriper en stadigare domkraft just för att ha lite ställbarhet... Ett svängbart stödben som är lite kortare än att det når ner på plan mark, och så sätter man domkraften undertill och pumpar upp det sista... Men jag vet inte, det kanske blir vanskligt med rörliga leder på stödbenet... :va

Ja alltså, jag har ju två balkar per ramp, fyra totalt. Traktorn väger sex ton, och så delar balkarna på vikten och var och en får då en teoretisk maximal last om 1.5t. Jag vill helst inte lägga till ytterligare en balk eftersom det blir så inihelvete tungt... Det är liksom redan 550kg stål totalt som jag ska böka på plats varje gång det ska lastas :näsblod

Jag tror verkligen att det ska hålla, och beräkningarna verkar ju hyfsat optimistiska. Jag tycker dessutom att jag räknat med extra dåliga förutsättningar just för att ge mig lite marginal, traktorns vikt har jag höftat något i överkant, ramperna blir kanske en eller ett par decimeter kortare i effektiv längd då ändarna kommer skäras av och svetsas ihop i plan vinkel mot marken så den praktiska fritt hängande längden blir något kortare och så vidare... Så det kanske egentligen snarare rör sig om 4.25m balkar som vardera belastas med 1300kg eller något sådant... Jag får väl testa och se helt enkelt, om ramperna ser ut att ge vika vid lastningsförsöket så får vi väl avbryta och börja om på ruta ett.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så är det ju. Jag funderade lite på någon slags lösning som inbegriper en stadigare domkraft just för att ha lite ställbarhet... Ett svängbart stödben som är lite kortare än att det når ner på plan mark, och så sätter man domkraften undertill och pumpar upp det sista... Men jag vet inte, det kanske blir vanskligt med rörliga leder på stödbenet... :va

Ja alltså, jag har ju två balkar per ramp, fyra totalt. Traktorn väger sex ton, och så delar balkarna på vikten och var och en får då en teoretisk maximal last om 1.5t. Jag vill helst inte lägga till ytterligare en balk eftersom det blir så inihelvete tungt... Det är liksom redan 550kg stål totalt som jag ska böka på plats varje gång det ska lastas :näsblod

Jag tror verkligen att det ska hålla, och beräkningarna verkar ju hyfsat optimistiska. Jag tycker dessutom att jag räknat med extra dåliga förutsättningar just för att ge mig lite marginal, traktorns vikt har jag höftat något i överkant, ramperna blir kanske en eller ett par decimeter kortare i effektiv längd då ändarna kommer skäras av och svetsas ihop i plan vinkel mot marken så den praktiska fritt hängande längden blir något kortare och så vidare... Så det kanske egentligen snarare rör sig om 4.25m balkar som vardera belastas med 1300kg eller något sådant... Jag får väl testa och se helt enkelt, om ramperna ser ut att ge vika vid lastningsförsöket så får vi väl avbryta och börja om på ruta ett.

Har du totalt 4 balkar,
ihopsvetsade två och två
så kommer ju belastningen på mitten på varje balk aldrig bli mer än 1/8 av traktorns vikt.
Om det är lika mycket vikt på fram och bakhjulen.

För du kan ju inte ha både fram och bakhjul samtidigt på mitten av balken.

Jag trodde du bara hade två balkar. Och mitt förslag var alltså utöka till de 4 balkar du redan har !

Beräkningen med 1500kg 15kN mitt på varje balk är ju hela traktorns tyngd på EN hjulaxel.
Och så är det ju inte.

Som jag ser det bara kör upp traktorn i låg fart för rampen.
Och jag tror inte du kommer se någon deformering efteråt.

Vilket är avståndet mellan framaxel och bakaxel på traktorn ?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har du totalt 4 balkar,
ihopsvetsade två och två
så kommer ju belastningen på mitten på varje balk aldrig bli mer än 1/8 av traktorns vikt.
Om det är lika mycket vikt på fram och bakhjulen.

För du kan ju inte ha både fram och bakhjul samtidigt på mitten av balken.

Jag trodde du bara hade två balkar. Och mitt förslag var alltså utöka till de 4 balkar du redan har !

Beräkningen med 1500kg 15kN mitt på varje balk är ju hela traktorns tyngd på EN hjulaxel.
Och så är det ju inte.

Som jag ser det bara kör upp traktorn i låg fart för rampen.
Och jag tror inte du kommer se någon deformering efteråt.

Vilket är avståndet mellan framaxel och bakaxel på traktorn ?

Nejdå, fyra balkar har jag :) Men jag har medvetet valt att räkna med absolut värsta möjliga scenario, dvs om all vikt på något magiskt sätt skulle placera sig mitt på ramperna i form av en punktlast så vill jag ändå att skiten ska hålla. Men som jag sa, i praktiken kommer ju lastningsförhållandena alltid att vara mer gynnsamma än det värstascenario jag räknat med, och håller det för teoretiskt värsta möjliga så ska jag ju vara absolut safe i verkligheten. Lite så tänker jag :)

2.1m ska den vara, så den kommer ju stå helt och hållet på rampen under en bra del av lastningsmomentet. Därför tänker jag att om man avrundar ihop det till punktlast och det ändå ska hålla enligt beräkningen, då är jag trygg.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nejdå, fyra balkar har jag :) Men jag har medvetet valt att räkna med absolut värsta möjliga scenario, dvs om all vikt på något magiskt sätt skulle placera sig mitt på ramperna i form av en punktlast så vill jag ändå att skiten ska hålla. Men som jag sa, i praktiken kommer ju lastningsförhållandena alltid att vara mer gynnsamma än det värstascenario jag räknat med, och håller det för teoretiskt värsta möjliga så ska jag ju vara absolut safe i verkligheten. Lite så tänker jag :)

2.1m ska den vara, så den kommer ju stå helt och hållet på rampen under en bra del av lastningsmomentet. Därför tänker jag att om man avrundar ihop det till punktlast och det ändå ska hålla enligt beräkningen, då är jag trygg.

Varför inte testa ?

Lägg 2 st 2" x 4" plank på marken med 4,3meter emellan.
Lägg dit balkarna ovanpå planken och kör över med traktorn.
Är balkarna lika raka efteråt är det liten risk för problem.

Är du riktigt taskig mot balkarna. :D
Kör upp traktorn och parkera traktorn över natten på balkarna.
Är balkarna raka efter du kört av traktorn nästa dag, mycket liten risk för problem. :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Varför inte testa ?

Lägg 2 st 2" x 4" plank på marken med 4,3meter emellan.
Lägg dit balkarna ovanpå planken och kör över med traktorn.
Är balkarna lika raka efteråt är det liten risk för problem.

Är du riktigt taskig mot balkarna. :D
Kör upp traktorn och parkera traktorn över natten på balkarna.
Är balkarna raka efter du kört av traktorn nästa dag, mycket liten risk för problem. :tummenupp

Problemet var väl mest att jag byggde balkarna för att kunna åka och hämta traktorn vi köpt... :gnissla Så den fanns liksom inte på hemmaplan, utan det gällde att bygga något som kunde hålla för annars står man där och kan inte hämta sin nyinköpta traktor... :D

Men nu har vi precis kommit hem med pjäsen! :banana Ramperna höll, inga problem! :tummenupp :yoparty

Såhär blev de till slut (minus ett bakre stag avsett att vila på lastbilsflaket som jag svetsade dit efter att bilden togs):
Ramper.jpg

Notera den improviserade kylfläkten som förhindrade att svetsens överhettningsskydd slog till i tid och otid... :rofl Funkade faktiskt över förväntan, förutom att det istället var kablaget som överbelastades och kabelklämman runt minuspolklämman smälte :näsblod

Och såhär såg det ut med traktorgrävaren på lastbilen:
Lastad grävare.jpg

Det var på det berömda håret :näsblod Men det gick precis, med skopan utanför baklemmen :D
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men nu har vi precis kommit hem med pjäsen! :banana Ramperna höll, inga problem! :tummenupp :yoparty
Notera den improviserade kylfläkten som förhindrade att svetsens överhettningsskydd slog till i tid och otid... :rofl Funkade faktiskt över förväntan, förutom att det istället var kablaget som överbelastades och kabelklämman runt minuspolklämman smälte :näsblod

Bra jobbat ! :tummenupp Bra svetsat ! :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bra jobbat ! :tummenupp Bra svetsat ! :tummenupp

Tackar! :tummenupp Egentligen väldigt ooptimalt att MIG:a en sån här grej men det var allt jag hade till hands så... Man tager vad man haver, typ :hihi Gick dock åt mycket av både gas och tråd... :näsblod
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top