Nattliga hållfasthetsberäkningar...

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Tjenare!

Av erfarenhet så vet jag att det brukar sitta massvis av folk här nattetid som besitter en massa kunskap... :D

Ämnet är: hållfasthetsberäkningar.
Har precis kommit fram till att allt man lärde sig under skoltiden är helt plötsligt inte glasklart längre? :va

Jag behöver hjälp med två formler. Skall dimensionera en balk.

A) Vilken formel använder jag för att räkna ut hur mycket en balk tål i punktbelastning på mitten, utan att permanent deformeras. Gör inget om den böjer sig som en banan när jag belastar den, bara den återgår till ursprungsläget när belastningen släpper. Den sitter inte fast i ändarna, utan kommer vila på andra balkar.

B) Vilken formel behövs för att räkna ut hur mycket en balk tål innan permanent deformering, här med utbredd last, jämnt fördelad över hela längden. Även här så sitter balken inte fast i ändarna, utan vilar på två andra balkar.


Har en lista med alla värden för alla olika balkar, men vet inte riktigt hur och vilka värden jag skall använda?

Här är en länk till tabellen om nån vill se den:
http://www.tibnor.se/C1256EF1005D76...04FBA0D/$file/Konstr_tabeller-07_sid.1-52.pdf

(Hur grov IPE-balk behövs om den skall klara 1000kg på mitten och är 7500mm lång?)

Nån som kan hjälpa en förvirrad balkberäknare?
 

Bifogat

  • balk.JPG
    balk.JPG
    17 KB · Visningar: 573

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Måste du ställa sånahär frågor när man inte har formelsamlingen i närheten? :huvet
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Jag har inte kommit så här långt i hålf. än, men jag letade på ett likande tal i boken i alla fall.. ska försöka lägga till dom andra formlerna också. (hoppas kvalitén duger?)

Edit: det kanske duger med det där?

Tecknet längst ner till vänster är sigma extrem
 

Bifogat

  • Bild043.jpg
    Bild043.jpg
    120.7 KB · Visningar: 576

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Tackar, skall kika närmare på det där... Verkar vara en hel del beräkningar där som jag inte behöver. Ska försöka bena ut det och se...

Jag återkommer...
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Vafan, sånt där kunde jag för 10 år sen men jobbar nu inom finasiell IT och har glömt allt. Kollar imorgon om ingen har svarat innan.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Vejn00, blev det där riktigt rätt? Jag får ju ut maximala drag och tryckkrafter(längst ner och längst upp) genom ditt exempel, men hur kommer jag därifrån till hur stor knäckningskraften(heter det så?) är? Iofs så finns det säkert något värde för hur stor dragningskraft stål tål per ytenhet men jag tror det är en nog så invecklad väg att gå, det måste gå på något enklare vis, spec iom att jag har i princip alla värden för de aktuella balkarna.

Nicke, vore kanon det! Om jag/vi inte lyckas bena ut det inatt förståss..
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vafan, sånt där kunde jag för 10 år sen men jobbar nu inom finasiell IT och har glömt allt. Kollar imorgon om ingen har svarat innan.
Jupp, det är mycket jag har glömt också sedan jag satt och räknade på sånt där i gymnasiet för 6-7 år sedan. :huvet


Noc: Vore det inte bra att veta vilket material du ska använda i balken för att kunna lösa uppgiften? Och vilka data det materialet har?
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Vejn00, blev det där riktigt rätt? Jag får ju ut maximala drag och tryckkrafter(längst ner och längst upp) genom ditt exempel, men hur kommer jag därifrån till hur stor knäckningskraften(heter det så?) är? Iofs så finns det säkert något värde för hur stor dragningskraft stål tål per ytenhet men jag tror det är en nog så invecklad väg att gå, det måste gå på något enklare vis, spec iom att jag har i princip alla värden för de aktuella balkarna.

Jo, jag läste igenom vad du ville veta igen och såg att det inte riktigt stämde..

Jag sitter och funderar på det där jag också. Det borde ju finnas någon bra formel med snygga konstanter i.. :gnissla jag ska kolla lite till om jag hittar något!
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
utan att ens ta upp en formelsamling så håller alla IPE balkar för 1000kg på 750cm.

Tror jag inte? Är rätt övertygad att en IPE80 skulle ge med sig om du hängde 1000kg i den...


Esquire,

Vet faktiskt inte exakt vad stålkvaliten heter, även om jag nog kan ta reda på det. Men det rör sig om vanliga balkar som jag kommer köpa ut genom jobbet. (Jobbar som svetsare). Rör sig inte om några specialstål, utan vanligt konstruktionsstål, förmodligen inte allt för olikt de stål som värdena i den bifogade tabellen har.
 
Last edited:

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Jag kan inte hitta något som gör allt solklart, kan som sagt inte det här egentligen.

Kan dessa bilder hjälpa är det ju asbra, men jag tvivlar då de inte innehåller de saker jag vill ha med..

god natt!
 

Bifogat

  • Bild045.jpg
    Bild045.jpg
    97.4 KB · Visningar: 225
  • Bild052.jpg
    Bild052.jpg
    104.1 KB · Visningar: 306

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag kan inte hitta något som gör allt solklart, kan som sagt inte det här egentligen.

Kan dessa bilder hjälpa är det ju asbra, men jag tvivlar då de inte innehåller de saker jag vill ha med..

god natt!

Den vänstra bilden innehåller balken i fråga, dvs den löst upplagt balk med en punkt belastning. Där alpha = beta.

Jag har inte kommit så här långt i hålf. än, men jag letade på ett likande tal i boken i alla fall.. ska försöka lägga till dom andra formlerna också. (hoppas kvalitén duger?)

Edit: det kanske duger med det där?

Tecknet längst ner till vänster är sigma extrem

Balken kommer monteras vridet 90 grader mot den i ditt exempel (om man vill utnytnja balken bäst).

Den vänstra bilden innehåller balken i fråga, dvs den löst upplagt balk med en punkt belastning. Där alpha = beta.



Balken kommer monteras vridet 90 grader mot den i ditt exempel (om man vill utnytnja balken bäst).

Ska flytta snart så packade ner alla formelsamlingar och sånt i går (dauh). Men leta rätt på det som visar hur ly eller lx (i ditt exempel) deformeras för en IPE balk. Behövs för att lösa uppgiften.

Sjukt.. Det här borde man verkligen komma ihåg helt hur man gör...
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nattetid brukar jag vara mer intresserad av hål-fasthet, men alla har vi ju våra böjelser....
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Öööh. Visst finns det formler för nedböjning/deformation.

Du bör även ta i beaktande en uppsjö av materialspecifika konstanter (isotropi etc) för att inte tala om geometriska faktorer, töjning, krypning, utmattning etc.

I de flesta formelsamlingar hittar du formler för beräkning av (statisk) deformation för vanliga I-balkar. Så fort du vill räkna på annan geometri eller dynamisk last blir det knixigare.

Antar dock att du inte är ute efter att viktoptimera din konstruktion så mitt tips till dig är att skita i beräkningarna och överdimensionera istället :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top