Köra med ren syrgas (O2)

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Ort
42 mil snett neråt vänster från Hufvudstaden
Hoj
En rasad och en i delar
Kom och tänka på det för några dagar sen, varför inte köra på ren syrgas istället för dikväveoxid (N20)?

Kör man med bensin så blir det nog svårt då förbränningshastigheten blir galet hög men om man skulle köra med metanol som brinner äckligt segt? :gnissla

Vet ni kanske någon som har provat? :D
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Nope har inte provat men tja om vi säger såhär, det lär nog bli en jävla smäll.
brinner fint och tja fett och olja lär nog självantända.
lär inte bli mycket kvar av den bilen.

rens syrgas kan du nog glömma.
var gränsen går för att användas i bil vet jag inte, men 40% är en generell regel att efter det skall man ha speciella tvättade matrial mm utan fett för att inte riskerna för att bränna ner saker skall bli förstora.
om jag inte missminner mig (nu är jag ute på hal is) så är det väl så att flamhöjden ökar med 15% för varje % syrgas som du adderar.
 
Last edited:

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Har inte en aning, men googlade lite

https://www.flashback.info/archive/index.php/t-450713.html

(Snott texten från flashback)


om motorn suger i sej 1L luft per varv blir det 0.2L syre(räknat på 20%), vid 2000varv blir det 400L syre per minut.

Ok.

Om vi antar att motorn kräver 400L rent syre per minut.

400L syre i gasform = 473 gram.

Enligt denna sida kostar syrgas ca 120 kr per ton.

http://www.studera.com/nytto/persys/element/o.htm

120 kr/ton = 12 öre/kg.

12*0,473 = 5,67 öre per minut.

Om vi säger att man kör i 90km/h på 2000 rpm.

90 km/h = 1,5 km/minut

(5,67 / 1,5) * 10 = 37,8 öre per mil i syrgaskostnad.

Om man antar att bilen drar ca 0.8L/mil vid landsvägskörning så betyder det att bensinkostanden per mil ligger på ca 8,80 kr per mil.

Bensinkostnad - 8,80kr/mil
Syrekostnad - 0,378 kr/mil

Som ni ser så behöver bränslebesparningen inte vara särkillt stor för att det ska löna sig. Detta är med dagens bränslepriser, tänk när bensinen kostar 20 eller 30 kr/liter.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
En anledning är att gastrycket i en syrgastub är mycket högre än hos lustgas som är i flytande form under tryck så en betydligt stadigare behållare krävs. Har du lyft en gastub till en svets någon gång så inser du nog att ett sånt system skulle väga bly.

Jag skulle heller inte vilja lägga ikull en hoj med en nyfylld syrgastub fastspänd på bönpallen...:näsblod
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Självantändning! :fakta

Det räcker med fett från ett fingeravtryck i en behållare med 100% (under tryck) för att det ska kunna självandända. Även när det blir stora tryckskillnader kan rent syrgas självantända.
Även metallen i sig kan börja "brinna" vid en brand med rent syrgas.

// Linus
 
Last edited:

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
Testa testa :D o glöm inte o filma när du vrider på "gasen"
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Ren syrgas är farligt :gnissla

Lite fett, bra tryck och det antänder. Snabbt!

Edit: Tydligen redan två som skrivit :näsblod
 
Last edited:

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Ort
42 mil snett neråt vänster från Hufvudstaden
Hoj
En rasad och en i delar
Självantändning! :fakta

Det räcker med fett från ett fingeravtryck i en behållare med 100% (under tryck) för att det ska kunna självandända. Även när det blir stora tryckskillnader kan rent syrgas självantända.
Även metallen i sig kan börja "brinna" vid en brand med rent syrgas.

// Linus

självantändning var ju ingen höjdare, och om även metallen kan börja brinna så gör ju inte det saken bättre heller :brinnerup

Testa testa :D o glöm inte o filma när du vrider på "gasen"

Frågan är ju om man överlever känns det som just nu :D


Men det fungerar ju bra när man har det till gassvetsning, eller är det inte rent syre man använder då?
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
självantändning var ju ingen höjdare, och om även metallen kan börja brinna så gör ju inte det saken bättre heller :brinnerup

Frågan är ju om man överlever känns det som just nu :D

Men det fungerar ju bra när man har det till gassvetsning, eller är det inte rent syre man använder då?

Om du tänkte sitta i bilen så lär du inte överleva och det lilla av vraket som blir kvar lär inte vara mycket att hurra för.

jo det är relativt rent syre (kan vara spårgaser osv), man använder också rent syre när man dyker lite mer teknisk dykning eller som räddnings gas osv.
försöker du koppla in 100% syrgas i motorn på en bil kommer det att gå åt skogen. frågan är väl hur långt du kan komma i att höja syrgasprocenten i luften du släpper in för förbränningen. är det 1-5% mer syrgas i luften innan saker börjar att sluta fungera som det är tänkt dvs 22-26% eller är det mer ?

en av de saker jag oroar mig för när jag flänger omkring med ren syrgas i bilen är en olycka.
just för att smäller flaskan av så lär det inte finnas mycket kvar av varesig mig eller bil.
 

yahman

Ben Spies+YAMAHA=Winner!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
banhoj
Jag avråder dig STARKT från att leka med ren O2, om du inte vill dö!
NASA konstaterade (efter den stora branden på Apollo när hela besättningen omkom) att allt över 40% kan liknas med ren syrgas, mkt farligt & extremt lättantändligt! Om du vill leka med ren O2 skall du gå till din närmsta dykskola o ta en kurs som heter "gas technician & blender", då har du lite koll på vad ren O2 kan åstadkomma:tummenupp

http://www.youtube.com/watch?v=_Ih_yxmOJaI

Apollo 1 Pure Oxygen Fire 1967 - filmen ovan:(
 

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Ort
42 mil snett neråt vänster från Hufvudstaden
Hoj
En rasad och en i delar
Om du tänkte sitta i bilen så lär du inte överleva och det lilla av vraket som blir kvar lär inte vara mycket att hurra för.

jo det är relativt rent syre (kan vara spårgaser osv), man använder också rent syre när man dyker lite mer teknisk dykning eller som räddnings gas osv.
försöker du koppla in 100% syrgas i motorn på en bil kommer det att gå åt skogen. frågan är väl hur långt du kan komma i att höja syrgasprocenten i luften du släpper in för förbränningen. är det 1-5% mer syrgas i luften innan saker börjar att sluta fungera som det är tänkt dvs 22-26% eller är det mer ?

en av de saker jag oroar mig för när jag flänger omkring med ren syrgas i bilen är en olycka.
just för att smäller flaskan av så lär det inte finnas mycket kvar av varesig mig eller bil.

lustgas är ju 33% syre, men är det inte lika högt tryck i dom flaskorna?

I en svetsflaska är det ju runt 150bar, om man vill vara försiktig kan man ju se till att den bara fylls till hälften om den nu skulle sprängas :)

Självklart får man ju ha tillskottssprut och ha ett minimalt munstycke till syrgasen.
Men det som inte låter lovande är ju just självantndning, självantänder alla vätskor som den kommer i kontakt med eller är det bara fetter?

Edit:
Såg "yahman"s inlägg nu, känns ju ganska vettigt att glömma syrgas för tillfället.
Kanske om man blandar ut lustgas med 20% syrgas eller mer.
 
Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Om du tänkte sitta i bilen så lär du inte överleva och det lilla av vraket som blir kvar lär inte vara mycket att hurra för.

jo det är relativt rent syre (kan vara spårgaser osv), man använder också rent syre när man dyker lite mer teknisk dykning eller som räddnings gas osv.
försöker du koppla in 100% syrgas i motorn på en bil kommer det att gå åt skogen. frågan är väl hur långt du kan komma i att höja syrgasprocenten i luften du släpper in för förbränningen. är det 1-5% mer syrgas i luften innan saker börjar att sluta fungera som det är tänkt dvs 22-26% eller är det mer ?

en av de saker jag oroar mig för när jag flänger omkring med ren syrgas i bilen är en olycka.
just för att smäller flaskan av så lär det inte finnas mycket kvar av varesig mig eller bil.
Rent syre använder du väll inte när du dyker? Det är ju giftigt efter 6m djup.
 

yahman

Ben Spies+YAMAHA=Winner!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
banhoj
Man dyker visst med ren O2, attackdykarna gör det bl.a i sina helslutna system. Tekniska dykare använder ren O2 som dekompressionsgas på 6 & 3 m djup:tummenupp
 

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Ort
42 mil snett neråt vänster från Hufvudstaden
Hoj
En rasad och en i delar
Man dyker visst med ren O2, attackdykarna gör det bl.a i sina helslutna system. Tekniska dykare använder ren O2 som dekompressionsgas på 6 & 3 m djup:tummenupp

varje dag lär man sig något nytt :D

Men varför har inte de problem med självantändning? (visserligen inga oljor och fetter i dom systemen men endå, mycket som kan brinna)
 

yahman

Ben Spies+YAMAHA=Winner!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
banhoj
Om man hanterar syrgas rätt & väldigt försiktigt så är risken låg, d.v.s öppnar kranen LÅNGSAMT (=trycket utjämnas långsamt & det bildas lite värme) & som du själv skrev att man har o-ringar av nitril (de gröna) samt INGA oljor/fetter i högtrycks systemet.

Som du kanske vet så har vätske raketer FLYTANDE syrgas (=lagras väldigt kallt) som de förbränner med vätgas (=lagras ännu kallare) efter att det övergått till gasform o passerat ett par komplressorer med diverse backventiler som går raktut i en dysa & därvid skapar en drivande kraft. Läs mer på nätet om NASA och dess raketer med flytande bränsle:tummenupp

http://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_rocket
 

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Ort
42 mil snett neråt vänster från Hufvudstaden
Hoj
En rasad och en i delar
Om man hanterar syrgas rätt & väldigt försiktigt så är risken låg, d.v.s öppnar kranen LÅNGSAMT (=trycket utjämnas långsamt & det bildas lite värme) & som du själv skrev att man har o-ringar av nitril (de gröna) samt INGA oljor/fetter i högtrycks systemet.

Som du kanske vet så har vätske raketer FLYTANDE syrgas (=lagras väldigt kallt) som de förbränner med vätgas (=lagras ännu kallare) efter att det övergått till gasform o passerat ett par komplressorer med diverse backventiler som går raktut i en dysa & därvid skapar en drivande kraft. Läs mer på nätet om NASA och dess raketer med flytande bränsle:tummenupp

http://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_rocket

ok tack för infon, får en känsla av att du dyker? :D

Många dykföretag blandar väll gaserna själva till rätt mängd (?), borde de inte kunna mixa lustgas med säg 20% syrgas?
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
varje dag lär man sig något nytt :D

Men varför har inte de problem med självantändning? (visserligen inga oljor och fetter i dom systemen men endå, mycket som kan brinna)

Det e därför dom ofta har en hink med i båten... så dom snabbt kan hämta vatten.:D

Man dyker visst med ren O2, attackdykarna gör det bl.a i sina helslutna system. Tekniska dykare använder ren O2 som dekompressionsgas på 6 & 3 m djup:tummenupp

Använder dom (ni) inte helium åxå?
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Lekte lite med ren syrgas ifjol, jag tänkte se om det gick göra en raketmotor som skulle använda gummi som bränsle men det visade sig att den förbrände resten av motorn också när den liks höll på...:D
 

Bifogat

  • Hybrid rocket 1.JPG
    Hybrid rocket 1.JPG
    47.7 KB · Visningar: 227
  • Hybrid rocket 4.JPG
    Hybrid rocket 4.JPG
    31.9 KB · Visningar: 184

TheJohn

Klotoid
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Sthlm
Hoj
er5
Jag kan tänka mig att dykare med slutet system har flaskor med ren syrgas som blandas med en annan gas eller utandningsluft eller liknande.
Syrgas är väll "giftigt" under ett visst djup om jag minns rätt...
(har inte dykt på fem år!)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top