Snabbaste 50 kubikare??

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Min Jawa 210 tjeckräcer toppade över 70 på slutet, med 50cc.

Till den finns det INGET köpestrim, dessutom går inte ens orginaldelar att köpa längre.

Den blev dock stulen när sonen lånade den. :huvet
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Runt 80 blir det som bäst med ostrypt rör, många är sämre än så. Men när hastighetsmätarna visar 115 när man i verkligheten ligger i 90 uppstår såna myter rätt lätt.

ok, vi kanske snackar plus minus en 5-10 km/h beroende på vilken modell man har... men det ligger ofta nånstans däromkring. min scooter exempelvis, en yamaha neos 02:a, gjorde 85-90 mätarfart bara med effektrör och tillhörande variatorvikter vilket senare uppmättes till ca 80 med gps. och det var en scooter. crossmodellerna brukade göra en hel del mer när man bytte rören på dem... så 100 verklig fart är nog långt ifrån omöjligt.
 

Ballou

300 pounds of heavenly joy
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR600RR -08
Jag tror att det var på Fillipinerna som en snubbe körde kvartsmilen på runt 12 sekunder med en moppescooter, ska se om jag kan rota reda på länken. Fanns filmer på You Tube när dom körde...

ok, vi kanske snackar plus minus en 5-10 km/h beroende på vilken modell man har... men det ligger ofta nånstans däromkring. min scooter exempelvis, en yamaha neos 02:a, gjorde 85-90 mätarfart bara med effektrör och tillhörande variatorvikter vilket senare uppmättes till ca 80 med gps. och det var en scooter. crossmodellerna brukade göra en hel del mer när man bytte rören på dem... så 100 verklig fart är nog långt ifrån omöjligt.
 

Ulf G

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Gott och blandat
crossmodellerna brukade göra en hel del mer när man bytte rören på dem... så 100 verklig fart är nog långt ifrån omöjligt.
Instämmer, men ostrypt orginalrör är långt ifrån samma sak som effektrör. Det jag pratar om är orginalgrejerna. Med trimgrejer är väl kanske ett tiotal kilometer mer rimligt, men 100 ligger högre än vad jag räknar som troligt. (Börjar det snackas om såna hastigheter säger t.o.m. erfaret folk på Moppenet emot!)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Min Jawa 210 tjeckräcer toppade över 70 på slutet, med 50cc.

Till den finns det INGET köpestrim, dessutom går inte ens orginaldelar att köpa längre.

Den blev dock stulen när sonen lånade den. :huvet


Jodå, rinab har, har för mig mohlins har också.

I trimväg verkar bara insug finnas...men slitdelar finns ju, ringar, kolvar drev osv
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jodå, rinab har, har för mig mohlins har också.

I trimväg verkar bara insug finnas...men slitdelar finns ju, ringar, kolvar drev osv

Jofrab (som var senaste generalagenten) har inget och får inte tag på något mera.

Fabriken har upphört.

Det är möjligt att Rinab och mohlins har kvar i katalogen, men beställer man så kommer inget...
(kolvringar och annat som passar flera märken/modeller kommer givetvis att finnas kvar)

Dom stora problemen ligger i att det inte finns tändnings/transmissionsdelar.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Trimmade småmotorer

Jag har alla delar för era våta drömmar när det gäller kolvar cylindrar.förbränningsrum,tändsytem pipor vevstakar och framför allt kunnande..:D
www.vrm.se
MVH
Roffe:tummenupp
 

Bifogat

  • Knutstorp 2008 ut från hårnålen.jpg
    Knutstorp 2008 ut från hårnålen.jpg
    82.5 KB · Visningar: 214
  • Roffe efter dubbelseger på Knutstorp-2008.jpg
    Roffe efter dubbelseger på Knutstorp-2008.jpg
    182.4 KB · Visningar: 149
  • Silverraketen.jpg
    Silverraketen.jpg
    97.6 KB · Visningar: 196
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Instämmer, men ostrypt orginalrör är långt ifrån samma sak som effektrör. Det jag pratar om är orginalgrejerna. Med trimgrejer är väl kanske ett tiotal kilometer mer rimligt, men 100 ligger högre än vad jag räknar som troligt. (Börjar det snackas om såna hastigheter säger t.o.m. erfaret folk på Moppenet emot!)

aha, ok. nej, jag kanske uttryckte mig otydligt men vad jag menade var effektrör. ok... nej, jag vet som sagt inte... min scooter uppmättes som sagt med gps till nånstans runt 80 och jag åkte ofta på storstryk av polarna med crossmodell med trimblås... så jag vet inte, men 90 gjorde de nog iallafall. det skulle jag nog säga ligger "omkring hundra".
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har alla delar för era våta drömmar när det gäller kolvar cylindrar.förbränningsrum,tändsytem pipor vevstakar och framför allt kunnande..:D
www.vrm.se
MVH
Roffe:tummenupp

Hade tjecken blivit kvar i min ägo hade jag nog hört av mig.
På slutet hade vi dock problem med att effekten översteg friktionen på drivbackarna, men det hade jag redan en lösning på...

Nu är jag dock sugen på en större tvåtakts-tjeck, kan man få någon sprutt på Jawa 350 1980-> ?

Jag har hört rykten om att man ska byta veven till den tidigare modellen om man ska trimma, vad är det för fördelar med att kolvarna rör sig paralellt istället för 180 grader förskjutet? (mig veterligt den enda skillnaden)
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Hade tjecken blivit kvar i min ägo hade jag nog hört av mig.
På slutet hade vi dock problem med att effekten översteg friktionen på drivbackarna, men det hade jag redan en lösning på...

Nu är jag dock sugen på en större tvåtakts-tjeck, kan man få någon sprutt på Jawa 350 1980-> ?

Jag har hört rykten om att man ska byta veven till den tidigare modellen om man ska trimma, vad är det för fördelar med att kolvarna rör sig paralellt istället för 180 grader förskjutet? (mig veterligt den enda skillnaden)

Det var den Svenska Armén som beställde Big Bangversionen då den sägs få bättre snöegenskaper genom en lugnare drivning.
Jag har en kompis i Märsta som har båda versionerna och han menar att botten och mellanregistret är bättre på Big bangen medans 180gradaren är rappare i toppen:tummenupp
Roffe
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hade tjecken blivit kvar i min ägo hade jag nog hört av mig.
På slutet hade vi dock problem med att effekten översteg friktionen på drivbackarna, men det hade jag redan en lösning på...

Nu är jag dock sugen på en större tvåtakts-tjeck, kan man få någon sprutt på Jawa 350 1980-> ?

Jag har hört rykten om att man ska byta veven till den tidigare modellen om man ska trimma, vad är det för fördelar med att kolvarna rör sig paralellt istället för 180 grader förskjutet? (mig veterligt den enda skillnaden)
Jawa är udda.
MZ är inte lika udda.
Har varit lite sugen på en MZ 251 ETZ sedan en jobbarkompis tjöppte flångans ny sådan för 8-9 år sedan.
Ohyggligt fula.
Men charmiga.
[YOUTUBE-ID]e3hB742voVk[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]d4cKgFldPHQ[/YOUTUBE-ID]
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Jawa är udda.
MZ är inte lika udda.
Har varit lite sugen på en MZ 251 ETZ sedan en jobbarkompis tjöppte flångans ny sådan för 8-9 år sedan.
Ohyggligt fula.
Men charmiga.
[YOUTUBE-ID]e3hB742voVk[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]d4cKgFldPHQ[/YOUTUBE-ID]


Nu har du väl lite otur när du tänkte?
JAWA finns kvar som fabrik och levererar fortfarande medans MZ är en
parantes i öststaterna...
/R
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Finns det inte nyare MZ med Yamahamotorer i typ tyskland?

Om inte, vilket märke är det som gör semifula offroader med Yamaha´s 660 motor? Sach?
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Årsracet får man inte missa.
Som jag nämnt tidigare, så blir 50cc race ofta förstörda av att klasser slås ihop.
Sedan passar ju inte alla banor heller.
Mopperacing brukade (brukar?) köras på gokartbanor.
Lite annat reglemente.
Ram och motor måste ha sitt ursprung som moped.
Behöver inte vara samma.
Max 72cc.
Slut på begränsningar.


Kollade runt.
Körs fortfarande.
Inte säker på reglementet.
Många coola moppar på:
http://race.ulkhyvlers.net/misc/080601/
DSC_6517.jpg

Kanske skulle köpa sig en moppe och börja rejsa :crash

Får kolla på vad som gäller först :tummenupp
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
För att få en 50cc racer(moppe) att gå fort krävs det inte bara
en stark motor,de finns andra faktorer som spelar in.
Som: Kjedja o drev ska vara i bra skick,lättrullat.
Alla lager hjul,motor även styrlager perfekta.
Liten front area,det brukar alltid gå fortare om man
ligger på tanken,mindre hoj helt enkelt.
Smala däck har ett lägre rullmotstånd 50cc racers brukar
ha 2,00 fram 2,25 bak smala alltså.
Liten förare,50cc föraren var sällan längre än 165cm.
+ en del saker till säkert,kommer inte på mer men ni förstår
säkert vad jag är ute efter.
Det räcker inte bara med en super trimmad motor.
Min 50cc racer med låg effekt 6-7hk räcker till 105km/h(bra förhållanden)
med rätt utväxling.Hur många hk krävs det för en gatmoppe 10Hk?
 

Ballou

300 pounds of heavenly joy
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR600RR -08
Du är välkommen! Det är ett riktigt gott gäng som kör 70RR, nämnas kan att både Robban Gull och Erik Lindroth kört serien.
Mer info:
http://www.70racing.se/
http://70racing.forum24.se/

Kan också tillägga att detta är enormt bra träning inför "riktig" road racing. Mats Liljegren som kört 70RR många år körde 1.43 på Anderstorp första gången på banan och jag tror han var nere på 1.40 andra gången och det med mycket begränsad tid på hojar över 70cc.

Kanske skulle köpa sig en moppe och börja rejsa :crash

Får kolla på vad som gäller först :tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu har du väl lite otur när du tänkte?
JAWA finns kvar som fabrik och levererar fortfarande medans MZ är en
parantes i öststaterna...
/R
Inbillar mig att det finns fler MZ än Jawa i Sverige.
Kanhända är det regionalt
Jawa har jag inte sett några "nyare" modeller av.
Till skillnad mot:
default.jpg


2005_MZ_1000_STouring.jpg

Till exempel.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Dom hade jag förträngt.
Ser så djävla fel ut.
Men visst existerar dom.
MZ har jag för mig gick omkull för något år sedan.
Lite synd.
MZ Scorpion gillade jag.
[YOUTUBE-ID]Vb7ApMAyk-g[/YOUTUBE-ID]

Ja men dom försöker i allafall:D
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top