Stora Svetstråden!

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Finns en fin potentiometer på pedalen så man kan ställa maxströmmen. Så om man ska köra svart eller rostfritt t.ex kan man ju backa ner maxströmmen rätt mycket. Funkar fint, min glappade inte som den Jörgen hade fått med sin svets. :tummenupp

Låter ju som liknande funktion som på den svetsen jag kör med men där ställer man allt från strömkällan, strömmen (max) och sen en % av det som blir startvärdet på pedalen. Jag har ingen pedal och att köpa en är dyrt så funderar på att köpa en billig och försöka mickla ihop det ändå. Kanske blir problem med CAN?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Snälla herr moderator Karlsson kan vi inte få den här tråden ihopslagen med stora svetstråden?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?195048-Stora-Svetstr%E5den!
Det börjar bli för bra info i båda!

Det startas tyvärr för mycket trådar här på sporthoj. Väldigt många ämnen har stötts och blötts i ett flertal trådar till en salig röra. Blir dels svårare att hitta information och själv har jag tröttnat på att svara på ämnen när samma frågor ständigt återkommer.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Snackade igår med en svetshandlare som hävdade att man behövde slanta upp ca 30000 kr om man ville svetsa aluminium och så visar du det här från en maskin som kostar en fjärdedel! :tummenupp

Vore kul att höra vad en erfaren alusvetsare tycker.

Det funkar att svetsa med billighetssvetsar med, absolut! I vissa fall kan man få lite mer problem när saker går sönder, och de beter sig inte lika bra som de dyrare finare svetsarna, men för hobbybruk duger en 5-10kkr maskin alldeles utmärkt.
Själv använder jag mig dock av en ewm finsvets för typ 25000+moms i jobbet, och jag märker en rejäl skillnad bara av att gå över till skruttselcon som står inne på verkstaden, vilket även (åtminstone första metern skarv) påverkar fogen negativt.
Samtidigt ska man väl ha i åtanke att jag står o smälter tråd ett par timmar om dagen i alla möjliga konstiga lägen, vinklar och utrymmen, och då förändras ju behoven.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det funkar att svetsa med billighetssvetsar med, absolut! I vissa fall kan man få lite mer problem när saker går sönder, och de beter sig inte lika bra som de dyrare finare svetsarna, men för hobbybruk duger en 5-10kkr maskin alldeles utmärkt.
Själv använder jag mig dock av en ewm finsvets för typ 25000+moms i jobbet, och jag märker en rejäl skillnad bara av att gå över till skruttselcon som står inne på verkstaden, vilket även (åtminstone första metern skarv) påverkar fogen negativt.
Samtidigt ska man väl ha i åtanke att jag står o smälter tråd ett par timmar om dagen i alla möjliga konstiga lägen, vinklar och utrymmen, och då förändras ju behoven.

Så är det absolut. En "kina-svets" har generellt ett enklare och billigare kabinett, plottrigt och user-unfriendly användargränssnitt, från och till relativt frikostig tolkning av standard 60974-X. Inte samma fokus på svetsegenskaper. Generellt närmare marginalen på värme vilket inte är helt bra för livslängden och ofta betydligt mindre massa i kylkroppar än motsvarande toppmaskin.

Helt annat pris med och duger säkert jättebra för hemmabruk, det finns också bättre och sämre kinamaskiner. Lite beroende på hur en lågprissvets är konstruerad så finns det vissa saker som jag absolut skulle ha bra ordning på så man inte tar livet av sig i onödan.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Det startas tyvärr för mycket trådar här på sporthoj. Väldigt många ämnen har stötts och blötts i ett flertal trådar till en salig röra. Blir dels svårare att hitta information och själv har jag tröttnat på att svara på ämnen när samma frågor ständigt återkommer.

Fast ibland blir trådar så stora att det blir svårt att hitta pga det och vissa saker i 10 år gamla trådar blir inaktuella så det är lite av en balansgång när man ska starta en ny tråd eller skriva i en gammal. Tycker inte att det finns något självklart svar där..
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Provade min nya grymma svetshjälm och fick till ruskigt vacker tigsvets på aluminium. Men det funkar inte att ladda upp bilder av nån anledning?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tränade TIG. Två rostfria 1,0mm. Med puls. Bra genombränning. Tycker själv att det blev helt ok.

image.jpg

Och 2mm aluminiumplåtar.

image.jpg
image.jpg
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Skall svetsa ihop några dB-killers för besiktningen och har några svetsrelaterade frågor.

Det är tunnplåt rostfritt/syrafast och det är TIG som gäller. Har svårt att få till det med rotgas. Finns det nån sörja att köpa som funkar istället för rotgas?

Vad betar jag med och var köper jag det?
 

kågewatt

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2014
Ort
arjeplog
Hoj
bandit 1200-01
Det finns ett pulver som du blandar ut med rödsprit till en pasta som du sen smörjer på.Det finns på ahlsells eller liknande butiker. är väl inte direkt 100 om du skall köra röntgenskarvar men det funkar. Däremot är det djävligt dyrt,tror en burk går på närmare 1000 spänn
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Skall svetsa ihop några dB-killers för besiktningen och har några svetsrelaterade frågor.

Det är tunnplåt rostfritt/syrafast och det är TIG som gäller. Har svårt att få till det med rotgas. Finns det nån sörja att köpa som funkar istället för rotgas?

Vad betar jag med och var köper jag det?

TA-flux. Blandas med t-röd och smetas på, vänta tills det torkat - svetsa.
Blir inte i närheten av lika snyggt som med rotgas, men det blir åtminstone inte svamp o skräp av det. Stanna inte, kör hela fogen i ett svep, pastan är en engångsgrej så går du över där du svetsat tidigare så blir det lite halvdant av det hela. Du får ett svart slagg på insidan av skarven som kan tas bort med t.ex rostfri roterande stålborste.
 

Losgard

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda
Skall svetsa ihop några dB-killers för besiktningen och har några svetsrelaterade frågor.

Det är tunnplåt rostfritt/syrafast och det är TIG som gäller. Har svårt att få till det med rotgas. Finns det nån sörja att köpa som funkar istället för rotgas?

Vad betar jag med och var köper jag det?

Finns betpasta att köpa, innehåller fräcka och dödsgiftiga kemikalier.
Salpeter och flourvätesyra är inte att leka med.

Tryck in stödgasen nerifrån med övriga öppningar tejpade och ett litet hål i toppen som det kan strömma ut genom, vad är det som inte lirar?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Finns betpasta att köpa, innehåller fräcka och dödsgiftiga kemikalier.
Salpeter och flourvätesyra är inte att leka med.

Tryck in stödgasen nerifrån med övriga öppningar tejpade och ett litet hål i toppen som det kan strömma ut genom, vad är det som inte lirar?

Det som inte lirar är det faktum att jag har en regulator som jag inte får ut mer lågtryck ur just nu. Har en amerikansk SMITH regulator ombyggd för att passa på våra flaskor. Har ett LP uttag kvar men skulle för att få ihop det behöva löda ihop två mässingsbussningar, då kan jag få på en slang som jag kan sätta nån ventil på som stryper ner flödet lite.

Men är det nån som har några idéer så lyssnar jag.....

Betpasta behöver jag ju ändå även om jag har rotgas.
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Det som inte lirar är det faktum att jag har en regulator som jag inte får ut mer lågtryck ur just nu. Har en amerikansk SMITH regulator ombyggd för att passa på våra flaskor. Har ett LP uttag kvar men skulle för att få ihop det behöva löda ihop två mässingsbussningar, då kan jag få på en slang som jag kan sätta nån ventil på som stryper ner flödet lite.

Men är det nån som har några idéer så lyssnar jag.....



Betpasta behöver jag ju ändå även om jag har rotgas.

varför ska du beta?...om det är oxiderna du vill ha bort så går det fint med rostfri stålborste eller roterande stålborste
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Det beror på hur mycket skyddsgas man använder också. Har man stor gaskåpa och får lite oxidering så har man helt enkelt lite oxider och då måste man inte beta. Men blir det grått och trist så kommer det rosta om man inte betar eller slipar. Stålborste duger i det fallet inte. :tummenupp
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Funkar inte med vanlig skyddas oavsett flöde .
Finns speciell skyddas som , såvitt jag vet , används invändigt som rot gas och lämnar en högblank fin skapligt oxidfri svets typ Formier.
Betas no malt utvändigt för rostbeständighet .

M
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top