Stora Svetstråden!

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Problemet med hf-tändningen berättade en gammal finne för mig - på maskiner nyare än 80tal är hf strömmen väldigt begränsad pga att den slår ut pacemakers.. går att bygga om så man får full hf. Hans maskin small igång direkt, varje gång. Och elektrod och svetsstycke ska gärna vara blankt för att den ska tända lättare har jag märkt. Nåt med motstånd i oxider i guess..
Svårare att tända ljusbågen även när man inte fyllt slangpaketet med argon innan man tänder..

Du har ingen koll på hur man gör? :)
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Drog en sladd direkt från elcentralen och vips så tänder den fint istället och är stabil! Skönt när det är lätt att felsöka saker :tummenupp

Har svetsat i Alu max 30 min i mitt liv men lyckades ändå sätta ihop något skapligt. Första fogen överhuvudtaget med den svetsen. Blir nog bra det här med lite mer övande!

10686899_10152242316151856_1893867421993663560_n.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Drog en sladd direkt från elcentralen och vips så tänder den fint istället och är stabil! Skönt när det är lätt att felsöka saker :tummenupp

Har svetsat i Alu max 30 min i mitt liv men lyckades ändå sätta ihop något skapligt. Första fogen överhuvudtaget med den svetsen. Blir nog bra det här med lite mer övande!

View attachment 411242

Snackade igår med en svetshandlare som hävdade att man behövde slanta upp ca 30000 kr om man ville svetsa aluminium och så visar du det här från en maskin som kostar en fjärdedel! :tummenupp

Vore kul att höra vad en erfaren alusvetsare tycker.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Snackade igår med en svetshandlare som hävdade att man behövde slanta upp ca 30000 kr om man ville svetsa aluminium och så visar du det här från en maskin som kostar en fjärdedel! :tummenupp

Vore kul att höra vad en erfaren alusvetsare tycker.

Jag tror att alla svetshandlare alltid kommer trycka ner saker som de inte säljer dvs kinasvetsar eller mindre märken, men det är väl helt naturligt. Vem som helst springer inte och köper en svets för 25k+ hos dem. Men när det är så som Jörgen skriver att de har re-brandade kinamaskiner så börjar man ju faktiskt ifrågasätta vad de är för grejer de egentligen säljer. När jag var på Lundqvist senast så sa han att en del av Esabs billigare grejer är Kina.. Som sagt alla andra saker som är gjorda i utvecklingsländer i Asien nu börjar bli rätt bra och med den generösa garanti de lämnat kan den ju inte vara helt usel, eller ja bevisligen inte. :yoparty
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Till hobbybruk finns det säkert fler billiga märken som fungerar alldeles utmärkt om man sållar bort det riktiga skräpet först. Kvaliteten märks mer tydligt när man börjar pressa maskiner på produktionsbivå.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Drog en sladd direkt från elcentralen och vips så tänder den fint istället och är stabil! Skönt när det är lätt att felsöka saker :tummenupp

Har svetsat i Alu max 30 min i mitt liv men lyckades ändå sätta ihop något skapligt. Första fogen överhuvudtaget med den svetsen. Blir nog bra det här med lite mer övande!

View attachment 411242

Exakt hur har du kopplat?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Snackade igår med en svetshandlare som hävdade att man behövde slanta upp ca 30000 kr om man ville svetsa aluminium och så visar du det här från en maskin som kostar en fjärdedel! :tummenupp

Vore kul att höra vad en erfaren alusvetsare tycker.
Vad dom som handlar med svetsar menar är nog mest att ska du köpa en ac-tig till industriell produktion så kommer du behöva en med gaskylning och trefas. Annars kan man liksom inte ligga och mata på 300 A. Grejerna smälter! Då kommer du fort upp över 30k. Ac-svetsarna på ringhals låg på runt 100k och dom gick att köra 400A komtinuerligt. Stora as från EWM. Fine grejer :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Intense, var det den här du köpte?

http://www.ebay.co.uk/itm/Welding-all-1-set-Welder-CT-520-PULSE-and-PLASMA-S-DC-TIG-Inverter-MMA-/151389612812?pt=UK_Hand_Tools_Equipment&hash=item233f862b0c

Det verkar ju vara ruggigt mycket för pengarna! Som total n00b med enbart gasvets under bältet, kan jag köra den här på vanlig 220 och fixa och trixa lite med ramar, fästen och liknande?

Intense köpte väl en AC/DC, den där är enbart DC. Du bör ha AC till aluramar, ska du köra stål så räcker den svetsen bra.
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Sorry, missade det. Tror att det blir mest stål i början faktiskt så då kanske jag slår till på den. Tack Josef!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Slog 2 spikar in i proppskåpet såklart. Tror du jag är helt tappad? En 3-fas till 1-fas adapter och sen en 2,5mm² förlängningskabel till svetsen..

Nej, tror absolut inte att du är tappad. Misstolkade det du skrev grovt. Trodde att du kopplat nåt inne i svetsen direkt till HF induktorn eller nåt sånt.... Tyckte att det lät avancerat.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Ahh ok, ursäkta om jag drygade mig! Men du kanske tolkade det som att jag hade gjort något inne i svetsen men det slapp jag. :)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Intense, var det den här du köpte?

http://www.ebay.co.uk/itm/Welding-all-1-set-Welder-CT-520-PULSE-and-PLASMA-S-DC-TIG-Inverter-MMA-/151389612812?pt=UK_Hand_Tools_Equipment&hash=item233f862b0c

Det verkar ju vara ruggigt mycket för pengarna! Som total n00b med enbart gasvets under bältet, kan jag köra den här på vanlig 220 och fixa och trixa lite med ramar, fästen och liknande?

Den kan du köra på vanlig enfas 220 men skall du kräma på så behöver du 16A säkring. Säker mycket svets för pengarna. Det står på hemsidan att den är designad/utvecklad i Tyskland. Är såklart bull, den har för mycket Kina-svets features för det. Ganska säker på att det är en brandad Kines med allt vad det innebär men som hobbymaskin duger den garanterat bra.

Nåt att tänka på är att hålla maskinen ren invändigt framför allt alla interface mellan primär och sekundär så maskinen inte blir farlig.

Värt att notera att den är specad 60% dutycycle vilket är ovanligt på den storleken. Sen om den levererar det den är specad för kan man ju fundera på.

Sen så hade jag inte köpt utan AC men vad man behöver vet man ju bäst själv.
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Stort tack för infon. Jag har ingen aning om tjocklekarna på godset eller ens vad jag ska ha den till men efter lite mer research funderar jag på att pytsa in någon extra tusenlapp eller två för AC-varianten. Återigen ett stort tack för hjälpen.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Intense, var det den här du köpte?

http://www.ebay.co.uk/itm/Welding-all-1-set-Welder-CT-520-PULSE-and-PLASMA-S-DC-TIG-Inverter-MMA-/151389612812?pt=UK_Hand_Tools_Equipment&hash=item233f862b0c

Det verkar ju vara ruggigt mycket för pengarna! Som total n00b med enbart gasvets under bältet, kan jag köra den här på vanlig 220 och fixa och trixa lite med ramar, fästen och liknande?

Den här köpte jag och la till en fotpedal också. Nästan hopplöst med alusvetsning utan pedal men man kan förstås köra 4t funktionen med hög startström och sen kan man backa av ett steg men det lilla jag kört så är det riktigt najs med pedal. http://www.ebay.com/itm/SCHWEIsGERA...503?pt=Schweiß_Löttechnik&hash=item2ed1bd72ff
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Den här köpte jag och la till en fotpedal också. Nästan hopplöst med alusvetsning utan pedal men man kan förstås köra 4t funktionen med hög startström och sen kan man backa av ett steg men det lilla jag kört så är det riktigt najs med pedal. http://www.ebay.com/itm/SCHWEIsGERA...503?pt=Schweiß_Löttechnik&hash=item2ed1bd72ff

Hur funkar pedalen? Gasa över hela svetsens intervall eller kan du ställa in den så pedalen bara lirar på några få ampere?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Finns en fin potentiometer på pedalen så man kan ställa maxströmmen. Så om man ska köra svart eller rostfritt t.ex kan man ju backa ner maxströmmen rätt mycket. Funkar fint, min glappade inte som den Jörgen hade fått med sin svets. :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top