Stora Svetstråden!

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Kan tipsa om Parweld. Polaren jobbar som TIG:are på bodycoat och ville ha en egen att svetsa i bilen med så han köpte en ny Parweld 200A AC/DC luftkyld. Kommer inte ihåg beteckningen men kollar ni produktkatalogen är det den utan puls iaf.

Svetsen kostar 20.000, kanske lite saftigt för någon som bara vill prova, MEN den är riktigt jävla bra och det var den billigaste tig:en som alla handlare rekommenderade. Polaren håller på och svetsar ihop ett rwd-bygge i sin 850 med tig:en och det går att svetsa långt och med hög ström utan problem. Jävligt bra inställningsmöjligheter är de också, slope up/down, 2t/4t, spolningar, alla roliga ac-parametrar och allt funkar klockrent.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad kostar en 10l flaska? Jag har redan slut på min 5:a. Går mer gas än man tror.
Jag minns inte vad min kostade, kan ha varit 3000-någonting.
Vi har haft noggranna gasjämförelser med tabell i svetstrådar här på sporthoj, se om du kan hitta den tabellen med olika leverantörers flaskalternativ och priser för flaska resp fyllning.

Jag har även tipsat om en regulatortyp, Elga Optimator, som sparar en del gas iom att den eliminerar puffen vid start. Jag har en sån regulator på min, till rotgasen kör jag en vanlig regulator som inte är mottryckskompenserad.

Edit: såg nu att du redan kände till Elga Optimator
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan tipsa om Parweld. Polaren jobbar som TIG:are på bodycoat och ville ha en egen att svetsa i bilen med så han köpte en ny Parweld 200A AC/DC luftkyld. Kommer inte ihåg beteckningen men kollar ni produktkatalogen är det den utan puls iaf.

Svetsen kostar 20.000, kanske lite saftigt för någon som bara vill prova, MEN den är riktigt jävla bra och det var den billigaste tig:en som alla handlare rekommenderade. Polaren håller på och svetsar ihop ett rwd-bygge i sin 850 med tig:en och det går att svetsa långt och med hög ström utan problem. Jävligt bra inställningsmöjligheter är de också, slope up/down, 2t/4t, spolningar, alla roliga ac-parametrar och allt funkar klockrent.

Parweld XTI 200 AC/DC är samma kines som vi diskuterar här, ursprungsbeteckningen är som sagt WSME-200. De säljs av en massa olika firmor med olika färger och loggor. 20 000 :- är dyrt, iaf om det är en WSME-200.
WSME-200 har puls.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hittade prisjämförelsen som en medlem här på SH gjorde, detta var 2009, men det är nog ungefär samma förhållande idag. Anledningen att jag inte valde Airliquid (som ju har den största köpeflaskan, 11 liter) är att man då måste köra med Airliquids påbyggda regulator. Eftersom jag redan hade T-rör med dubbla regulatorer (en för rotgas), så ville jag ha flaska med konventionell anslutning. Härav föll mitt val på Yaras 10-liters flaska.

Argonpriser 2009
Argonpriser 2009.jpg
 
Last edited:

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Hittade prisjämförelsen som en medlem här på SH gjorde, detta var 2009, men det är nog ungefär samma förhållande idag. Anledningen att jag inte valde Airliquid (som ju har den största köpeflaskan, 11 liter) är att man då måste köra med Airliquids påbyggda regulator. Eftersom jag redan hade T-rör med dubbla regulatorer (en för rotgas), så ville jag ha flaska med konventionell anslutning. Härav föll mitt val på Yaras 10-liters flaska.


Argonpriser 2009
View attachment 384298


Synd man inte såg detta innan, kostar ju lika mkt för dig att fylla 10l som för mig att fylla 5 nästan.. men nu har jag ju redan köpt tub...
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Parweld XTI 200 AC/DC är samma kines som vi diskuterar här, ursprungsbeteckningen är som sagt WSME-200. De säljs av en massa olika firmor med olika färger och loggor. 20 000 :- är dyrt, iaf om det är en WSME-200.
WSME-200 har puls.

Parweld är ett engelskt företag som funnits sen -72. Icke att jämföra med kinseserna om jag fattat det hela rätt. Går även bra att lämna in till svetsreparatörer vilka inte brukar vilja ta på sig kinseser.

Mvh Tomas
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Parweld o Migatronic är dom bästa i billig-ligan skulle jag säga. Fast kör jag mot röntgen vägrar jag hålla i nåt annat än Kemppi eller Esab. Med parweld slangpaket helst då. Dom är faktiskt bäst hittills, och då pratar jag bara om tig. Miller o Lincoln electric har gjort några prisvärda kanonmaskiner med ac också, om man vill ha jänkarmärken.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Parweld XTI 200 AC/DC är samma kines som vi diskuterar här, ursprungsbeteckningen är som sagt WSME-200. De säljs av en massa olika firmor med olika färger och loggor. 20 000 :- är dyrt, iaf om det är en WSME-200.
WSME-200 har puls.

Fanns två identiska, varav ena utan puls och billigare. Borde heta xti 202 ac/dc. Hittar inte just den i katalogen, finns bara 202 med puls.

20k var vad alla firmor vi besökte erbjöd. Köpte sedan av den som erbjöd längst garanti, 3 år. Kines eller inte, den är riktigt bra. Blir väldigt överraskad om det är kina med tanke på hur bra allt annat därifrån funkar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Parweld är ett engelskt företag som funnits sen -72. Icke att jämföra med kinseserna om jag fattat det hela rätt. Går även bra att lämna in till svetsreparatörer vilka inte brukar vilja ta på sig kinseser.

Mvh Tomas
Som sagt så är tex Parweld XTI 200 AC/DC en kines, flera av deras andra maskiner också. PArwelds manual var bättre än den från Scandtig, så jag använde Parwelds manual till Parweld XTI 200 AC/DC när jag bekantade mig med min Scantig 200 AC/DC, dvs i båda fallen den kinesiska WSME-200.
http://www.vnet.uk.com/parweld/new/pdf/xti200acdcpm.pdf

Här är verktygsbodens version av WSME-200, här har den fått en lite flashigare front, man samma maskin:
http://verktygsboden.se/20.0.0.2/20192/cache/20192_7b1800dc034a96014106409e12c7c4be.jpg

Parweld säljer till stor del samma kinatillverkade svetsar som Scandtig hade och Verktygsboden har i sitt sortiment.
Tiderna förändras. Men det är ju bra maskiner, iaf för hobbybruk, så vad är problemet? Innan jag köpte min WSME-200 från Scandtig för 6 år sedan, så frågade jag runt hos svetsmaskinservicefirmor här i Sthlm om jag kunde få hjälp den dagen den måste repareras, och de sa att det normalt inte är några problem att reparera kineser. De sa att kineserna är ofta byggda på lite äldre teknik och inte så kompakta, och därför skulle de inte vara svår att reparera. När jag tittar under höljet på min så får jag samma intryck. Mycket konventionellt uppbyggt, dvs inga komplexa kort som man byter i sin helhet osv. Det finns dock dyrare kineser, men programeringsfunktioner, uppbyggda på lösa kort och gemensamma komponenter med många andra märkessvetsar, en sån är tex Parweld XTI202AC/DC, den är till förväxling lik den kinatillverkade Scandtig 210 AC/DC och har samma tekniska spec. jag valde mellan den och Scandtig 200 AC/DC (DVS WSME-200) då. Men då gick den förstnämda på ca 15000:- i Scandtigs version, min svets gick på 8000-9000:-. Jag tyckte inte att jag hade användning för de extrafunktioner som den dyrare svetsen hade.

Men min maskin har som sagt aldrig strejkat. Jag svetsar ju dock bara för hobby, mina egna båt-, bil- och mc-grejer och en del åt andra. Vet inte hur många timmar min gått, men har gjort av med 80 liter argon sedan dess.

Här är fler exempel på kinesen WSME-200 i olika skepnader. En del importörer har en annan front osv, men det är samma maskin.
Här är några varianter och färger.
http://www.blocket.se/helsingborg/Tig_svets_44607999.htm?ca=11&w=3
http://www.ebay.co.uk/itm/SIP-05164...-ARC-INVERTER-WELDER-EX-DISPLAY-/181029823495

Innan jag köpte min maskin gjorde jag en ganska grundlig research, och fick också av en importör muntligen inblick i hur svetsmarknaden fungerar vad gäller re-brandade kineser. Vilka märken som rebrandar, och vilka ursprungsmodeller från Kina det är som ligger bakom. Jag känner igen många av modellerna än idag, i Parwelds och verktygsbodens sortiment finns flera av dem.
Parwelds tyngre trefasmaskiner känner jag inte igen som kineser, det kan vara så att deras lättare maskiner är re-brandade, men att de fortfarande har uk-tillverkning på de tyngre. Jag vet ej.

Men vad är problemet med dess kinesmaskiner, de funkar ju uppenbarligen bra.
Liksom min 210Nm momentnyckel från Biltema, samma som Kamasa, av ngn anledning... Liksom min Iphone som det också står made in China på.

Nåväl, all den här infon har jag redan bjudit på tidigare på SH. Den som ska köpa svets får helt enkelt leta och ringa runt och kolla lite själv, samt väga informationen mot vad man själv avser använda svetsen till. Jag gjorde mitt köp för sex år sedan och är fortfarande nöjd. Allt det jag skrivit här i tråden har jag redan skrivit tidigare på SH. Så det här är bara repetitivt bjud från mig till de som inte ens letat i befintliga svetstrådar.

Lycka till med köpet, vem det nu var som skulle köpa ngt.
 
Last edited:

moddlaren

Guest
haloj

jag köpte min WSME-200 på E-bay i tyskland av en firma som heter klinger dom ger 5 års garanti till privat kunder, min maskin kostade 6000:- hemburen av posten med ca 5 kg alu tillsats och pedal 2st ifall den ena går sönder samt en rejäl hög gaslinser o ca 1 kg elektroder av olika slag.

kör med norsk gas på 10 liter som kostade 3000 i inköp och ca 600 i byte har väll kört min ca 75-100 tim på max då jag har svetsat 10-15mm alu dock med hjälp av gasolvärme tillskott.

så ut på E-bay i tyskland o leta upp klinger kan bara rekomendera detta företag å det varmaste.

mvh moddler
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
haloj

jag köpte min WSME-200 på E-bay i tyskland av en firma som heter klinger dom ger 5 års garanti till privat kunder, min maskin kostade 6000:- hemburen av posten med ca 5 kg alu tillsats och pedal 2st ifall den ena går sönder samt en rejäl hög gaslinser o ca 1 kg elektroder av olika slag.

kör med norsk gas på 10 liter som kostade 3000 i inköp och ca 600 i byte har väll kört min ca 75-100 tim på max då jag har svetsat 10-15mm alu dock med hjälp av gasolvärme tillskott.

så ut på E-bay i tyskland o leta upp klinger kan bara rekomendera detta företag å det varmaste.

mvh moddler

Intressant med garantin dom gav men måste vara blind för hittar dom inte :(
men kan det vara något sådant här du köpte?
http://www.ebay.de/itm/WIG-Inverter-AC-DC-TIG-200P-Pulse-HF-Schweissgeraet-MMA-/380210702089
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
haloj

jag köpte min WSME-200 på E-bay i tyskland av en firma som heter klinger dom ger 5 års garanti till privat kunder, min maskin kostade 6000:- hemburen av posten med ca 5 kg alu tillsats och pedal 2st ifall den ena går sönder samt en rejäl hög gaslinser o ca 1 kg elektroder av olika slag.

kör med norsk gas på 10 liter som kostade 3000 i inköp och ca 600 i byte har väll kört min ca 75-100 tim på max då jag har svetsat 10-15mm alu dock med hjälp av gasolvärme tillskott.

så ut på E-bay i tyskland o leta upp klinger kan bara rekomendera detta företag å det varmaste.

mvh moddler
du har inte länk till auktionen eller säljaren?
den enda jag hittar är:http://stores.ebay.de/Ihr-MIG-WIG-TIG-Plasma-Partner och dom verkar mest ha reservdelar...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ang kinesmaskin VS premium brand så undrar jag hur avancerad en svets kan vara? Känns som att den "elektronik" och mekanik som krävs borde vara ganska enkel för en kinesfabrik att "kopiera" bra. Lite spolar och reläer typ...

Tänker jag fel?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fan, finns inga garantier för nåt. Fick en Kemppi Master 2800 utlevererad igår, nyservad. Grov industrimaskin. Svetsade i 3 sek. Sen stendöd..
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Ursäkta om jag kapar tråden lite. :rolleyes:

Har en ESAB 150A MIG, helt ok. Fast klart man suktar efter en AC/DC-TIG. :tuttar

Mer angeläget är dock något att värma med.
Typ hårdlödning, varmbockning av rör/stål. (om man nu alls bör varmbocka? :va)

Vad är smartast?
Gammal hederlig AGA 5+5L gassvets eller någon slag MAP-gas med engångsflaskor?
Kommer att användas lite lagom hobbysporadiskt.

AGA'n kan man få för runt 3500:- + 1200:- per fyllning.
MAP'en för runt 1800 + 600:- för refill (2x1Liter)

Gör man dem jämförbara genom att kolla vad det kostar fram till 5 förbrukade liter:
AGA: 3500+1200=4700:-
MAP: 1800+3000=4800:-

10 liter:
AGA 5900:-
MAP 7800:-

Jag tror jag svarat på min fråga. :hihi

Eller har jag missat något? :va

:hej

/e
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ursäkta om jag kapar tråden lite. :rolleyes:

Har en ESAB 150A MIG, helt ok. Fast klart man suktar efter en AC/DC-TIG. :tuttar

Mer angeläget är dock något att värma med.
Typ hårdlödning, varmbockning av rör/stål. (om man nu alls bör varmbocka? :va)

Vad är smartast?
Gammal hederlig AGA 5+5L gassvets eller någon slag MAP-gas med engångsflaskor?
Kommer att användas lite lagom hobbysporadiskt.

AGA'n kan man få för runt 3500:- + 1200:- per fyllning.
MAP'en för runt 1800 + 600:- för refill (2x1Liter)

Gör man dem jämförbara genom att kolla vad det kostar fram till 5 förbrukade liter:
AGA: 3500+1200=4700:-
MAP: 1800+3000=4800:-

10 liter:
AGA 5900:-
MAP 7800:-

Jag tror jag svarat på min fråga. :hihi

Eller har jag missat något? :va

:hej

/e

Jag har 5 l och dom töms fortare än man tror trots bara mindre hobbyarbeten.
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Ang kinesmaskin VS premium brand så undrar jag hur avancerad en svets kan vara? Känns som att den "elektronik" och mekanik som krävs borde vara ganska enkel för en kinesfabrik att "kopiera" bra. Lite spolar och reläer typ...

Tänker jag fel?

Så är det väl med allt i princip, grejen är väl att dom tar dom billigaste reläerna och dom billigaste spolarna jämfört med ex. Kempii. Är väl så inom alla elektronikbransher, bara kolla på nya bilar hur mycket dom racklar.
Min uppfattning iaf.

Mvh Tomas
 

moddlaren

Guest
Nej det är nog tre år sedan jag köpte min o den stod i ca 2 år för jag är så förbannat snål :)) argon flaskan var ju så dyr,,

klinger kommer o går på Ebay men det är garanterat samma saker i dom flesta, det är bara olika färgsättning och plåt skal.

mvh
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top