Stora Svetstråden!

Tunis

MNK är min gud.
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2002 års Buell
Svetsköp

Hej!

Har gått i tankarna ett tag att köpa mig en hobby TIG-svets för att kunna konstruera/pyssla och reparera, samt att lära mig TIG-svetsning bättre efter den minimala övning jag gjort på en hobbykurs.

Att köpa en AC/DC-TIG för 25-50000 kr är alltså inte vad jag har tänkt, utan mer en AC/DC-TIG i klassen 5000-9000 kr max :)...

Någon här på forumet som har tänkt samma sak, eller redan gjort det och kan rekommendera en lämplig TIG-svets? Eller någon som är svetsare som kan berätta om det bara är skitmaskiner i den klassen; eller om det funkar att jobba med i korta stunder? Vad jag har förstått och erfarit är att utan vattenkylda handtag så kan man inte svetsa alltför långa stunder, för att det blir för varmt i handtag och huvud och framförallt för hett om händerna för den som svetsar. :gnissla

Har kollat in detta märke och letat runt på Google med lite väl gamla och osammanhängde forum-diskussioner om detta märke och modell; http://www.benroyal.se/shop/Tig-C310-1/BenRoyal%20TIG%20AC_DC%20200P%20S%2C%20200A%20HF%20puls-P17059.html

Kom gärna med motförslag eller erfarenheter av detta märke eller dylikt i samma prisklass :)

Mvh Daniel Tunberg
 

p2p

If you snooze, You loose.....
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm 690 smc
vart bor du någonstans? kom förbi swedol kan vi säkert lösa en shysst decca eller megatronic till dig kolla hemsidan =)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag har en längre tid också haft samma funderingar som dig.
Kollat runt på olika svets forum men blev inte jättemycket
klokare. Förra veckan gjorde jag slag i saken och beställde
exakt den TIGen från BenRoyal du länkat till. Jag hoppas jag
får min från det parti de får in den 19/2. Kina svets ja, men
det som gjorde att jag köpte den är dels att komponenterna
(siemens och toshiba) sitter i många andra kvalitets svetsar
om man får tro folket på forumen. Dels att det är 5 års garanti
för privatpersoner. :)
 

Tunis

MNK är min gud.
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2002 års Buell
Jag har en längre tid också haft samma funderingar som dig.
Kollat runt på olika svets forum men blev inte jättemycket
klokare. Förra veckan gjorde jag slag i saken och beställde
exakt den TIGen från BenRoyal du länkat till. Jag hoppas jag
får min från det parti de får in den 19/2. Kina svets ja, men
det som gjorde att jag köpte den är dels att komponenterna
(siemens och toshiba) sitter i många andra kvalitets svetsar
om man får tro folket på forumen. Dels att det är 5 års garanti
för privatpersoner. :)

Ookej, du får mer än gärna posta här när du fått svetsen, första intrycket och om det inte är för besvärligt; första användnings-upplevelsen. :)
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Sjukt nöjd med min svets, funkar riktigt bra och en licensierad svetsare gav den också beröm. Får inte down slopen att funka ordentligt dock.

Lite övningssvetsar:
ImageUploadedByTapatalk1367404862.871656.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har en likadan, alltså en WSME-200. Haft den i 6 år, funkar kanon, köpte den genom Scandtig.
Skaffade en bättre pedal med vridpotentiometer, det är den enda modifieringebn jag gjort.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det vill jag minnas att den gör, men det är ingen funktion jag använder, jag kör ju oftast med pedalen.
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Kör du pedalen även i svart?

Tror jag läst mig fram till att up och downslope bara funkar i 4t-mode. Måste testa det sen.
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
5mm alu har jag kört som max än så länge. Men ska svetsa en fotpinne på racehojen så då blir det 8-10mm skulle jag tro.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har inte varit begränsad ännu. Men i alu får man köpa ett vattenkylt handtag om man ska på de tjocklekar som svetsmaskinen klarar, iaf om man ska kunna hålla på lite längre.
Dessa svetsar är på 200A, så det säger ju ungefärligen vad de klarar. Det går tex att svetsa sprickor i gjutjärnsblock och sånt om man vill. Men då kör man ju pinne.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dessa svetsar är på 200A, så det säger ju ungefärligen vad de klarar. Det går tex att svetsa sprickor i gjutjärnsblock och sånt om man vill. Men då kör man ju pinne.

Har lite dålig uppfattning om hur många ampere som behövs för olika godstjocklekar.
Tänker även på MIG-svetsar då.

Har börjar spana efter en MIG i första hand men har dålig uppfattning om vad jag ska välja. Verkar vara orimligt höga priser på beg svets så det lutar väl mer åt en ny. Men vad klarar jag av att svetsa med 150A eller 200A?

Vad kan man räkna med för nypris på gasklockor och en mindre gasflaska? Tänker så man får någon slags referens när man jämför beggade apparater.
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Aga tar 2600 för en 5l flaska fylld sen kostar det ca 550 att fylla. En regulator kostar 200 och uppåt, bra vid tig är en elga optimator dyrar i inköp men sparar gas, mkt start o stopp med tig.

200A räcker till ca 6-8 mm rakt av men svetsar man så tjockt är det bättre att fogbereda och bygga svets.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Välj en 10-liters köpeflaska istället. Jag har en 10-liters köpeflaska från Yara, kostar 600:- att fylla med argon.
/J
Aga tar 2600 för en 5l flaska fylld sen kostar det ca 550 att fylla. En regulator kostar 200 och uppåt, bra vid tig är en elga optimator dyrar i inköp men sparar gas, mkt start o stopp med tig.

200A räcker till ca 6-8 mm rakt av men svetsar man så tjockt är det bättre att fogbereda och bygga svets.
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Vad kostar en 10l flaska? Jag har redan slut på min 5:a. Går mer gas än man tror.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top