Stora Svetstråden!

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Ja, titta var du svetsar.
Prova med någon annan svetshjälm, det kan göra stor skillnad.
Försök att hitta stöd så att du blir stadig på handen.
Dra inte svetsmunstycket rakt utan pendla lite så fogen vandrar mellan plåtarna.

Stadig på handen, det var det jag misstänkte - då är det bara att öva. Tack för hjälpen!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Okej - en blåbärsfråga. Jag kör en liten Esab C140 med vanlig Misongas. Jag är INTE bra på att svetsa, men det blir ganska hyggligt när det är kant i kant eller omlott eller liknande. MEN, när jag ska svetsa i ett hörn, t.ex. en plåt vinkelrät mot en annan, så blir det kass. Svetsen hamnar lite varstans :gnissla Har någon något tips?

Hoppar det och hackar ?

I sådana fall så handlar det om trådmatning och avstånd,svårt att få till ultimat avstånd inne i ett hörn.

Prova att lägga/vinkla pistolen så kommer du närmare.
 

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
kvidinge
Hoj
-06 hayabusa
utav egen erfarenhet som smed, kör jag bäst med ESAB 2,5 eller 3,25 om godset är tjockare än 6-7mm, kör man med 2,5 bör man ligga runt 80. 3,25 runt 120. använder man FEMAX(enbart för liggande sömm) kan man halvera svetstiden och svetsen gör så gottsom hela jobbet.anvander man rostfri pinne, låt oss säga en 2,0 pinne så bör man inte ligga på mer än 40, avsett vad som står på paketen. Börja där iaf.
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Hoppar det och hackar ?

I sådana fall så handlar det om trådmatning och avstånd,svårt att få till ultimat avstånd inne i ett hörn.

Prova att lägga/vinkla pistolen så kommer du närmare.

Jo det hoppar nog lite mer än vanligt. Ska testa att köra närmare. Menar du att jag borde laborera med trådhastigheten också (även om plåten är densamma som ex kant i kant)?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Hoppar det och hackar ?

I sådana fall så handlar det om trådmatning och avstånd,svårt att få till ultimat avstånd inne i ett hörn.

Prova att lägga/vinkla pistolen så kommer du närmare.

Det kan också bero på turbulens i skyddsgasen, lägg eller vinkla pickan för att lösa detta också. Man kan även labba lite med gasflödet, men det förstnämnda brukar räcka.
 

Ozzi

Guest
Okej - en blåbärsfråga. Jag kör en liten Esab C140 med vanlig Misongas. Jag är INTE bra på att svetsa, men det blir ganska hyggligt när det är kant i kant eller omlott eller liknande. MEN, när jag ska svetsa i ett hörn, t.ex. en plåt vinkelrät mot en annan, så blir det kass. Svetsen hamnar lite varstans :gnissla Har någon något tips?

Om du ska köra en plåt vinkelrät mot en annan (kälfog) så kräver det mer ström (trådmatning) än om du ska köra en fog "kant i kant" (stumfog) För låg ström ger den effekten att svetsen hamnar antingen här eller där samt att den ser ut som som blandning av en limpa o en mask.:D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu har jag precis varit iväg och köpt mig en Tigsvets!:) Visserligen ingen "riktig" maskin, men jag fick både Tigtillsats och likriktare (Eka 185 A) för 800 spänn så då kan man inte gärna vara kräsen:D Den verkar funka bra och sådär, men det finns ett problem: downslopen går inte att ställa in ordentligt. Man ska kunna ställa in den på mellan 0 och 5 sekunder, men min ligger på konstant ca 10 sek oavsett var vredet står:va Hur fixa?

Bild på skönheten:tummenupp
 

Bifogat

  • DSC01321.JPG
    DSC01321.JPG
    78 KB · Visningar: 164

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ingen som vet?
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Framföringshastighet mig-mag

Tjenare köpte en kemppi miniarc mig 150 för ett tag sedan som jag har övningssvetsat lite med.

Köpte även "biltemas handbok för mig-mag svetsning i bilplåt"

För att öva framföringshastighet skall man märka upp 50cm och sedan föra svetspistolen framåt med 50cm/min.

Är en framföringshastighet av 50cm/min något "standardvärde"? oavsätt materialets tjocklek?

smilie_schweissen.gif
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Tjenare köpte en kemppi miniarc mig 150 för ett tag sedan som jag har övningssvetsat lite med.

Köpte även "biltemas handbok för mig-mag svetsning i bilplåt"

För att öva framföringshastighet skall man märka upp 50cm och sedan föra svetspistolen framåt med 50cm/min.

Är en framföringshastighet av 50cm/min något "standardvärde"? oavsätt materialets tjocklek?

smilie_schweissen.gif

Köp haynes welding manual... eller PM :gnissla
 

RobRas

Guest
Tjenare köpte en kemppi miniarc mig 150 för ett tag sedan som jag har övningssvetsat lite med.

Köpte även "biltemas handbok för mig-mag svetsning i bilplåt"

För att öva framföringshastighet skall man märka upp 50cm och sedan föra svetspistolen framåt med 50cm/min.

Är en framföringshastighet av 50cm/min något "standardvärde"? oavsätt materialets tjocklek?

smilie_schweissen.gif

Nä, det vill jag inte påstå.. Beror helt på vad det är för någon typ av fog. Om du lägger en kälfog som ska vara a5 så kanske det stämmer med 50cm/min men om du helt plötsligt ska lägga en a7 så tar det lite längre tid.
 
Last edited:

Ozzi

Guest
Sen är det så att bara för att du ska ha ett större a-mått så duger det inte att bara sänka framföringshastigheten, på det viset kan du öka a-måttet marginellt, det som måste till är att ändra parametrarna dvs. öka strömmen (trådmatningen) samt att justera spänningen OCH hastigheten. Större a-mått kräver även flera strängar.:tummenupp
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Man ska alltså svetsa framåt?!
Det har jag totalt missat :gnissla
Kanske därför det blir lite halvkass:D
 

RobRas

Guest
Man ska alltså svetsa framåt?!
Det har jag totalt missat :gnissla
Kanske därför det blir lite halvkass:D

Na, du kan köra mot- och frånsvets. Bägge har sina för- och nackdelar... Om jag förstår dig rätt så har du motsvetsat, testa frånsvets och se om du tycker det är lättare..
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Man ska alltså svetsa framåt?!
Det har jag totalt missat :gnissla
Kanske därför det blir lite halvkass:D

Om du riktar svetsen så att den matar frammåt i samma riktning som du för fram pistolen åt så får du en högre fog med mer inträngning.

om du gör tvärt om får du en bredare fog,mindre hög som inte tränger in lika mycket.

och om du håller rakt får du något mitt i mellan
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du får ha ltie framförhållning, släpp knappen 10 sek innan det blir kärringsskägg på baksidan! :arsele

Nu blir svaret lite sent då jag inte tittat i tråden på länge, men vadå framförhållning?:D Om jag släpper knappen innan jag är klar med svetsfogen så slocknar ju lågan, och då står gasen ändå på i tio sek efter att lågan slocknat:arsele
 

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Västervik
Hoj
Blade -98
Down-Slop och Post-Gas är två helt skillda saker. Antar att Bushido menar att Post-Gasen (gasefterströmmningen) är inställd på 10 sek.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Down-Slop och Post-Gas är två helt skillda saker. Antar att Bushido menar att Post-Gasen (gasefterströmmningen) är inställd på 10 sek.

Just det... Hade för mig att jag fört en gångs skull hade rätt på terminologin, men tji fick jag:hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top