Stora Svetstråden!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag försöker svetsa på en mutter på en hjulbult, men det går sådär. Det är en vanlig blank M10-mutter, och det är ju någon form galv på hjulbulten. Jag kör med 48.00-pinnnar, muttern är snudd på genomgul och jag fyller den med pinnen. Självklart väntar jag tills allt har svalnat innan jag belastar muttern, men jag vrider loss den obehagligt lätt, svetsfogen går av med ett snyggt och fint snitt.

Mina två teorier är att det antingen blir sprickor i den pga för snabb avkylning, eller att det är något från galvet som gör att fogen blir klen. Eller har jag fel pinnar? Jag kör dom mest för att det är dom enda 1,6mm-pinnar jag har hemma, och det är ju lite trångt i en M10-mutter.

Vad gör jag för fel?
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Jag försöker svetsa på en mutter på en hjulbult, men det går sådär. Det är en vanlig blank M10-mutter, och det är ju någon form galv på hjulbulten. Jag kör med 48.00-pinnnar, muttern är snudd på genomgul och jag fyller den med pinnen. Självklart väntar jag tills allt har svalnat innan jag belastar muttern, men jag vrider loss den obehagligt lätt, svetsfogen går av med ett snyggt och fint snitt.

Mina två teorier är att det antingen blir sprickor i den pga för snabb avkylning, eller att det är något från galvet som gör att fogen blir klen. Eller har jag fel pinnar? Jag kör dom mest för att det är dom enda 1,6mm-pinnar jag har hemma, och det är ju lite trångt i en M10-mutter.

Vad gör jag för fel?

Svaret är ganska enkelt 8.8 kvalitet är inte "svetsbar" den blir spröd när man svetsar i den. Ta en rostfri mutter ist.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Jag försöker svetsa på en mutter på en hjulbult, men det går sådär. Det är en vanlig blank M10-mutter, och det är ju någon form galv på hjulbulten. Jag kör med 48.00-pinnnar, muttern är snudd på genomgul och jag fyller den med pinnen. Självklart väntar jag tills allt har svalnat innan jag belastar muttern, men jag vrider loss den obehagligt lätt, svetsfogen går av med ett snyggt och fint snitt.

Mina två teorier är att det antingen blir sprickor i den pga för snabb avkylning, eller att det är något från galvet som gör att fogen blir klen. Eller har jag fel pinnar? Jag kör dom mest för att det är dom enda 1,6mm-pinnar jag har hemma, och det är ju lite trångt i en M10-mutter.

Vad gör jag för fel?

Svaret är ganska enkelt 8.8 kvalitet är inte "svetsbar" den blir spröd när man svetsar i den. Ta en rostfri mutter ist. Försök pendla upp svetsen så du får mer svets på både hjulskruv och mutter.
Men som jag skrev i förbannadtråden slå på en vanlig hylsa över konan. Det bästa är en 12 kantshylsa
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Svaret är ganska enkelt 8.8 kvalitet är inte "svetsbar" den blir spröd när man svetsar i den. Ta en rostfri mutter ist. Försök pendla upp svetsen så du får mer svets på både hjulskruv och mutter.
Men som jag skrev i förbannadtråden slå på en vanlig hylsa över konan. Det bästa är en 12 kantshylsa
Fast, det är ju svetsen som går sönder, inte muttern? Eller påverkar materialet i muttern styrkan i själva svetsfogen?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Fast, det är ju svetsen som går sönder, inte muttern? Eller påverkar materialet i muttern styrkan i själva svetsfogen?

Hjullåsskruven är en konstig legering.............. försök att borra i den först så kan det hjälpa när du svetsar, ägnade en halv dag för att få ut en låsskruv ur en fälg.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Svaret är ganska enkelt 8.8 kvalitet är inte "svetsbar" den blir spröd när man svetsar i den. Ta en rostfri mutter ist. Försök pendla upp svetsen så du får mer svets på både hjulskruv och mutter.
Men som jag skrev i förbannadtråden slå på en vanlig hylsa över konan. Det bästa är en 12 kantshylsa
Nej, den blir inte "spröd" om man svetsar den. Om man inte kokar sönder stålet vill säga. Brukar dock vara fzb belagda, vilket är skit att svetsa i.
Snarare axelstålet i axeln som blir sprött vid svetsning.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Köpte ny Migsvets idag, en Esab LDA200 :)
Svets.jpg

Dessvärre funkar det inte ordentligt... Det är ju en äldre maskin som stått ett tag, så vid provkörningen så var den lite trög i trådmatningen samt en ljudlig gasläcka vid slangpaketets anslutning. Jag hade hoppats att det bara skulle vara en rundsmörjning och en o-ring som krävdes, men dessvärre icke...

Svetsanslutning.jpg
O-ringen var förvisso kass, men det visade sig inte vara det största problemet... Gasen ska ju in i den lilla anslutningen till höger och sen komma ut framme vid pistolens munstycke, men det gör den inte. Den går in i den lilla högra och kommer ut genom den stora vänstra (dvs trådkanalen). Provade att trycksätta systemet med en cykelpump, och om man håller för den vänstra anslutningen så kan man förvisso få gas fram till pistolen men det går trögt. Någonstans längs vägen är det alltså stopp, gasen tar ju den väg som har minst motstånd och det är alltså tillbaka genom trådkanalen och in i maskinen... Jag antar att det är en separat gasledning i slangpaketet i princip hela vägen fram till pistolen, eller? :va Det bör alltså vara först ett hål och därefter ett stopp i gasledningen då gasen kan fly ut i trådkanalen och gå tillbaka till början, eftersom det endast är ifall man pluggar trådkanalen som gasen motvilligt åker fram i pistolen. tänker jag rätt då? :va Kan man byta gasledningen i ett sånt här slangpaket eller är det lika bra att köpa nytt?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ett nytt paket med pistol kostar från 1500, är det värt besväret att laga ett trucköverkört slangpaket?

Tja, det är hälften av vad jag gav för svetsen så... Det beror väl på hur knepigt det är, min ekonomi är lite sisådär just nu så då kanske man vackert får bita i det sura...
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
3000:- , då har du gjort ett fynd. Har själv en A10:a och den är den sista ägodelen jag skulle avyttra. Den var på sin tid det bästa svetsen som kunde köpas för pengar, överlägsen Kemppi och Luna. Snåla inte med fullagning av slangpaket om du vill lägga hållbara svetsar på vitala MC delar.
Kjell.e

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
3000:- , då har du gjort ett fynd. Har själv en A10:a och den är den sista ägodelen jag skulle avyttra. Den var på sin tid det bästa svetsen som kunde köpas för pengar, överlägsen Kemppi och Luna. Snåla inte med fullagning av slangpaket om du vill lägga hållbara svetsar på vitala MC delar.
Kjell.e

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
Åfan, såpass? Tack för det, känns ju lite bättre iallafall :) kanske värt att kosta på sig lite nya doningar då... Vill mest bara vara säker på att jag tänker rätt först så att jag inte köper på mig något i onödan. Men det kan väl inte finnas många fler förklaringar, det borde väl vara slangpaket som strular när gasen tar den väg som den tar? :va
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Åfan, såpass? Tack för det, känns ju lite bättre iallafall :) kanske värt att kosta på sig lite nya doningar då... Vill mest bara vara säker på att jag tänker rätt först så att jag inte köper på mig något i onödan. Men det kan väl inte finnas många fler förklaringar, det borde väl vara slangpaket som strular när gasen tar den väg som den tar? :va

Har du kylare på den eller är det gaskyld pistol?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tejpa gasslangen med vulktejp, den manglade trådledaren ska gå att köpa separat. Hör med svetsmaskinservice.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tog faktiskt och beställde ett nytt slangpaket, det kändes onödigt att krångla och riskera att det ändå inte blir bra :) jag fick precis hem de nya grejerna nu ikväll, ska ut och testa om ett litet tag så hoppas vi att problemet är löst :banana
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det var slangpaketet som var boven, det löste alla bekymmer. Både gasproblemen och den tröga matningen :) Så nu går svetsen! Och som den går! :banana Har bara hunnit testa effektläge ett av två, och bara det känns sisådär dubbelt så kraftfullt som min stackars gamla lillsvets :tummenupp Krävs nog lite tillvänjning då det känns lite svårare att matcha effekt mot trådmatningshastighet men det ska nog ge sig. Fina fogar tycker jag iallafall att det blev när man väl fick till en hyfsat balanserad inställning :)

LDA200.jpg
LDA200 ny pistol.jpg
Svetsfog.jpg

För den som undrar så köpte jag en budgetpistol på ebay. Kanske dumsnålt jag vet, men när det är lite för mycket månad kvar i slutet på lönen så kan man inte vara kräsen... En sån här blev det hur som helst:
https://www.ebay.co.uk/itm/MB25-MIG...rentrq:00879ada1760aa4681f5e4e2ffeb1de6|iid:1

Någon slags Binzelkopia, ser i princip likadan ut som den jag fick med svetsen. Måste ändå säga att jag är positivt överraskad. Fin känsla och distinkt klick i knappen, själva kabeln är till och med grövre än det medföljande slangpaketet, alla kontakter och anslutningar passar hur fint som helst... Det enda jag egentligen märker skillnad på är att höljet runt själva kontakten känns lite plastigare än originalet, men funktionen verkar det verkligen inte vara något fel på. Och för en tredjedel av priset är jag helnöjd :) Återstår såklart att se om det håller eller inte, men det får vi se :) Man fick två års garanti så det känns ju ändå lite förtroendeingivande.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det var slangpaketet som var boven, det löste alla bekymmer. Både gasproblemen och den tröga matningen :) Så nu går svetsen! Och som den går! :banana Har bara hunnit testa effektläge ett av två, och bara det känns sisådär dubbelt så kraftfullt som min stackars gamla lillsvets :tummenupp Krävs nog lite tillvänjning då det känns lite svårare att matcha effekt mot trådmatningshastighet men det ska nog ge sig. Fina fogar tycker jag iallafall att det blev när man väl fick till en hyfsat balanserad inställning :)

View attachment 457320
View attachment 457321
View attachment 457322

För den som undrar så köpte jag en budgetpistol på ebay. Kanske dumsnålt jag vet, men när det är lite för mycket månad kvar i slutet på lönen så kan man inte vara kräsen... En sån här blev det hur som helst:
https://www.ebay.co.uk/itm/MB25-MIG...rentrq:00879ada1760aa4681f5e4e2ffeb1de6|iid:1

Någon slags Binzelkopia, ser i princip likadan ut som den jag fick med svetsen. Måste ändå säga att jag är positivt överraskad. Fin känsla och distinkt klick i knappen, själva kabeln är till och med grövre än det medföljande slangpaketet, alla kontakter och anslutningar passar hur fint som helst... Det enda jag egentligen märker skillnad på är att höljet runt själva kontakten känns lite plastigare än originalet, men funktionen verkar det verkligen inte vara något fel på. Och för en tredjedel av priset är jag helnöjd :) Återstår såklart att se om det håller eller inte, men det får vi se :) Man fick två års garanti så det känns ju ändå lite förtroendeingivande.

Har du koll på skillnaden på de två olika uttagen för + på fronten?

Det är fö otroligt vilken utveckling. Från 3-fas på 200A och 125kg till den senaste jag pillade på som landade på 15kg med 3-fas och 300A. Förvisso en annan kategori av svets men ändå. En Motsvarande ESAB MIG/MAG strömkälla idag utan ett direkt bärbart krav där vikt inte är en säljande faktor utan det är mer robustness och hållbarhet väger in på 55-60kg men då är det 500A.
 
Last edited:
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top