Stora Svetstråden!

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Helt otroligt att du överlevde. Se där, nog duger den. Svetsen är ju testad av proffs enligt din tidigare länk och skall mer än väl duga. Nu är det bara att fortsätta öva och kanske titta på massa tigsvetsning på Youtube. Bra position och stöd för armarna verkar betyda otroligt mycket.

Med tanke på det proffsets något diffusa förståelse för AC och AC så kanske man skall ta det med en nypa salt. Svetsa kan det där proffset antagligen men bristerna vad gäller maskinkunskaperna lyser igenom.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är det en bit wolframelektrod jag ser uppe till vänster i näst sista bilden? Det är snart 40 år sedan jag tig'ade rostfritt på Cadbury Slotts i Uppsala (som bisyssla utöver automationstekniker). Som tur är finns det polare som kan det där bättre, inkl alu och gjutjärn.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Med tanke på det proffsets något diffusa förståelse för AC och AC så kanske man skall ta det med en nypa salt. Svetsa kan det där proffset antagligen men bristerna vad gäller maskinkunskaperna lyser igenom.
Hallå, tror du vi har både iq och studielån eller?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Med tanke på det proffsets något diffusa förståelse för AC och AC så kanske man skall ta det med en nypa salt. Svetsa kan det där proffset antagligen men bristerna vad gäller maskinkunskaperna lyser igenom.

Det har du nog rätt i. Jag syftade faktiskt bara på om det är möjligt att man kan lägga en bra svetsfog eller inte. Kunskap är bra, det mest värdefulla jag tog med mig av er diskussion var damm från vinkelslip, något jag kommer att tänka på. Funderar på om man efter garantin kanske kan installera en datorfläkt med filter som lätt kan rengöras för att skapa övertryck. Då får man konstant luftflöde samt mindre damm i lådan.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det har du nog rätt i. Jag syftade faktiskt bara på om det är möjligt att man kan lägga en bra svetsfog eller inte. Kunskap är bra, det mest värdefulla jag tog med mig av er diskussion var dam från vinkelslip, något jag kommer att tänka på. Funderar på om man efter garantin kanske kan installera en datorfläkt med filter som lätt kan rengöras för att skapa övertryck. Då får man konstant luftflöde samt mindre dam i lådan.

Det går helt säkert att lägga en bra svetsfog. Men ser den inte ut att ha gått lite kallt?

Hur menar du mer exakt med datorfläkten? Det sitter ju redan minst en fläkt och det är nästan uteslutande en tryckande fläkt så det är ett övertryck i lådan. Problemet är väl generellt då att det övertrycket är skapat av ofiltrerad luft. Dammet dras vanligtvis in med den fläkten. Att filtrera den primära kylluften kan man diskutera. Min erfarenhet är att ett sånt filter snabbt blir blir igensatt vid bristande underhåll och löser ut termoskydd, skapar stora temperatursvängningar, extremt snabb temperaturökning och förkortar elektronikens livslängd.

Sen finns det svetsar med en ren och en smutsig sida. Där designar man med en sida med forcerad kylning där man inte har den känsligaste elektroniken och en mer eller mindre tillsluten sida utan luftflöde.

Då fläkten ändå skapar ett övertryck så är det ändå inte helt dammfritt och behöver ändå renblåsning med jämna mellanrum men det är stor skillnad. Esab Warrior och Renegade är exempel på sådana lösningar där det är taget rätt långt med väl tillslutna rena sidor men i princip alla nyare Esab är designade på liknande sätt och även Kemppi, EWM, Fronius mfl.

Av naturliga skäl så är den designen vanligare på mer påkostade modeller och kanske inte så frekvent på det billigaste från Kina. Amerikanska Lincoln har en annan filosofi, dom ”pottar” flera av sina kretskort i 1cm tjock epoxi eller nåt liknande material och får på det sättet en damm- och vattenrobust lösning.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Det går helt säkert att lägga en bra svetsfog. Men ser den inte ut att ha gått lite kallt?

Hur menar du mer exakt med datorfläkten?

Det är hans första test. Blir säkert bra med mer övning.

Fick för mig att den fläkt som finns bara går igång ibland.
I see.. inte så bra med filter. Fast man kan ju vara nog med att kolla och eventuellt blåsa rent den iof.
Ok, men då fyller jag allt med epoxy istället :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är det en bit wolframelektrod jag ser uppe till vänster i näst sista bilden? Det är snart 40 år sedan jag tig'ade rostfritt på Cadbury Slotts i Uppsala (som bisyssla utöver automationstekniker). Som tur är finns det polare som kan det där bättre, inkl alu och gjutjärn.

Du menar i fogen? Jag kan alldeles säker ha råkat doppa elektroden både en och två gånger, om det är så du menar. Jag är ganska grön på det här, den lilla färdighet jag fick på snabbkursen jag gick för länge sen är glömd sedan länge så det är bara att börja på ny kula :D


Det är hans första test. Blir säkert bra med mer övning.

Fick för mig att den fläkt som finns bara går igång ibland.
I see.. inte så bra med filter. Fast man kan ju vara nog med att kolla och eventuellt blåsa rent den iof.
Ok, men då fyller jag allt med epoxy istället :tummenupp


Allt som är fel med svetsfogarna är garanterat mitt fel, inte svetsens. Jag har extremt begränsad erfarenhet av Tig, det var sisådär ett och ett halvt år sedan jag testade sist och det var under en enveckas metallsammanfogningskurs där sisådör två-tre dagar bestod av Tig och resten var blandat mig, pinne och hårdlödning. Så jag har verkligen ingen erfarenhet alls, försöker just nu bara dra mig till minnes det som instruktören sa på kursen och öva upp de moment vi fick lära oss då samtidigt som jag går igenom diverse nybörjartutorials på youtube. I övrigt så experimenterar jag just nu med svetsens olika inställningar, har testat lite med pulsfunktionen idag och försöker att rent allmänt bekanta mig med maskinen :) Men jag har inga tvivel på att den kommer funka bra när jag väl blivit varm i kläderna och lärt mig mer :)

Så vitt jag märkt hittills så går fläktarna hela tiden, så rimligtvis är det konstant övertryck i chassit under drift. Däremot kan det ju damma in om den står avstängd i en skitig miljö.

Här är en liten testfog från kvällens träning :) Rostig och eländig testbit men man taget vad man haver... :rolleyes:

110337379_315256592971374_4546014688546825878_n.jpg
110994691_3645960148764771_5253597666151263181_n.jpg
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har faktiskt en fundering som strömkälleguru fsn säkert kan svara på - varför är amerikanska generatorsvetsar stora som en halv tågvagn?
Har ju förstått av diskussioner med dem att pipelinesvetsare "over there" är ett sällsamt efterblivet machosläkte, men jag svetsar ju skjortan av deras Miller och Lincoln riggar som väger ett halvton med valfri europeisk maskin och en hyfsad hondagenerator med fyrkantsvåg.
T.o.m min gamla esab motorsvets från 40talet är ju ett under av mobilitet i jämförelse.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det är hans första test. Blir säkert bra med mer övning.

Fick för mig att den fläkt som finns bara går igång ibland.
I see.. inte så bra med filter. Fast man kan ju vara nog med att kolla och eventuellt blåsa rent den iof.
Ok, men då fyller jag allt med epoxy istället :tummenupp
såna filter släpper igenom lite damm ändå .Ska man ha övertryck som garanterat håller damm ute så är tryckluft bättre
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
såna filter släpper igenom lite damm ändå .Ska man ha övertryck som garanterat håller damm ute så är tryckluft bättre

Det är aldrig syftet att övertryck skulle håller damm ute då övertrycket genereras av en tryckande fläkt som i sig suger in damm utifrån. Det är mer det faktum att en tryckande fläkt är något mer kyleffektiv än om man suger luften genom maskinen.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag har faktiskt en fundering som strömkälleguru fsn säkert kan svara på - varför är amerikanska generatorsvetsar stora som en halv tågvagn?
Har ju förstått av diskussioner med dem att pipelinesvetsare "over there" är ett sällsamt efterblivet machosläkte, men jag svetsar ju skjortan av deras Miller och Lincoln riggar som väger ett halvton med valfri europeisk maskin och en hyfsad hondagenerator med fyrkantsvåg.
T.o.m min gamla esab motorsvets från 40talet är ju ett under av mobilitet i jämförelse.

Det är en bra fråga faktiskt. Även om jag blir förvånad över hur stor generator som ändå behövs (det är ofta svetsstart som sätter begränsningen) så är det totala paketet ändå orealistikt mycket mindre än Lincolns och Millers generatorsvetsar.

Konservativa och övertygade om att det skall vara stort och obeskrivligt dyrt?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu har jag äntligen fått hem mina tillsatspinnar för alu och rostfritt! :banana Ska bli kul att testa Alu igen, och att få se vad svetsen faktiskt går för :)

Tyckte att jag fick ett rätt ok pris på pinnar när jag beställde från utlandet, drygt hundringen kilot inklusive frakt:
https://www.ebay.com/itm/201638943434
https://www.ebay.com/itm/201639309623

En del svenska butiker tar ju drygt det dubbla, Jula tar 300 spänn för en paket om 80 rostfria pinnar så jag vill knappt veta vad det blir för kilopris...
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det är aldrig syftet att övertryck skulle håller damm ute då övertrycket genereras av en tryckande fläkt som i sig suger in damm utifrån. Det är mer det faktum att en tryckande fläkt är något mer kyleffektiv än om man suger luften genom maskinen.
Jo menar helt allmänt om man vill hålla damm ute från nån apparat .
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det är en bra fråga faktiskt. Även om jag blir förvånad över hur stor generator som ändå behövs (det är ofta svetsstart som sätter begränsningen) så är det totala paketet ändå orealistikt mycket mindre än Lincolns och Millers generatorsvetsar.

Konservativa och övertygade om att det skall vara stort och obeskrivligt dyrt?
En ursäkt att köpa största pickupen man har råd med gissar jag fattar inte hur det går runt för dom. Dom flesta kör eget dessutom, och har sjukt dålig timdebitering jämfört med europa. Jaja, glad att man inte är pipelinecowboy.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
En ursäkt att köpa största pickupen man har råd med gissar jag fattar inte hur det går runt för dom. Dom flesta kör eget dessutom, och har sjukt dålig timdebitering jämfört med europa. Jaja, glad att man inte är pipelinecowboy.

Ja, superglad faktiskt. Men det är rätt coola maskiner med strömbroms till just pipe welding.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Strömbroms vet jag inte ens vad det är.. ändå har jag svetsat rör i 12 år, haha!

Om du likställer att släppa knappen på MAG svetsen med att släppa gasen på hojen så kan du likställa strömbroms med att bromsa upp hojen på framhjulet. Alltså istället bara för att släppa svetsströmmen så vänder man den aktivt kan man säga vid droppavgång (eller kortslutning). Ger önskade egenskaper på tex special pipe welding. Lincoln kallar det STT, Miller har nåt liknande men vet inte vad dom kallar det.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top