Stora Svetstråden!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hittade faktiskt en brittisk youtubekanal där de använder en Shermansvets och har gjort så i ungefär ett år:
https://www.youtube.com/watch?v=_Wz9Su5BkMo

De använder den bland annat till att konstruera en hyfsat stabil flakkåpa för sina jeepar gjord i grov aluprofil:
https://www.youtube.com/watch?v=9vriRwcmT4w

Den verkar funka för dem iallafall, och duger den för deras projekt så känns det ju som att den borde funka mer än väl för mig... Man kanske skulle chansa på en sån trots allt. Skapligt sugen nu :D

Vet inget specifikt om just sherman och deras svetsar men kan ge en jämförelse med min egen erfarenhet av billig Biltema-svets och en esab, förvisso MIG. Båda aggregaten var med gas och kvalitetstråd. Jag är helt nybörjare på svets och lyckades aldrig få till snygga svetsar med Biltemas agg trots fipplande med inställningar. Med ESABen så blev däremot svetsarna ok på nästan första försöket (dvs jämförelsevis). Då hade ju ESAB en del svetsautomatik som hjälper mycket för en nybörjare.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vet inget specifikt om just sherman och deras svetsar men kan ge en jämförelse med min egen erfarenhet av billig Biltema-svets och en esab, förvisso MIG. Båda aggregaten var med gas och kvalitetstråd. Jag är helt nybörjare på svets och lyckades aldrig få till snygga svetsar med Biltemas agg trots fipplande med inställningar. Med ESABen så blev däremot svetsarna ok på nästan första försöket (dvs jämförelsevis). Då hade ju ESAB en del svetsautomatik som hjälper mycket för en nybörjare.

Det är ju just det där jag är lite rädd för. När jag gick svetskurs så hade ju skolan kvalitetsmaskiner som kostade multum, och då är ju frågan vad prisskillnaden ger. Kapacitet eller svetshjälp så att säga. Skolans maskiner har ju garanterat bättre komponenter, de lär hålla längre, de klarar säkert att gå på högre effekt under längre tid och så vidare. Inget konstigt egentligen, så frågan är ju just hur det skulle se ut med "svetskänslan" om man jämför med en billigare maskin...

Nu är det förvisso inte samma maskiner men de håller sig inom ungefär samma prisgrupp, och ska man gå efter vad den här gubben säger så verkar det vara små subtila skillnader som man antagligen måste veta vad man håller på med för att ens märka (och såklart att maskinerna håller olika byggstandard):
https://www.youtube.com/watch?v=GGKvhdLGzhk
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
För hobbysvetsare tror jag den är perfekt. Om man ska gå på weldingmastermind.com så kan proffs använda den och verkstäder som använder Sherman är nöjda. Rekommenderas ej för riktigt tunga projekt och de rekommenderar inte att använda den som huvudsvets vilket jag förstår då verkstäder bör köra med toppsvetsar i en helt annan prisklass. Svetsen är bra, hur länge den håller på en verkstad är en fråga. För oss borde det inte vara några problem.

Vilken av dem är du mest sugen på?
60% respektive 40% arbetscykel.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
För hobbysvetsare tror jag den är perfekt. Om man ska gå på weldingmastermind.com så kan proffs använda den och verkstäder som använder Sherman är nöjda. Rekommenderas ej för riktigt tunga projekt och de rekommenderar inte att använda den som huvudsvets vilket jag förstår då verkstäder bör köra med toppsvetsar i en helt annan prisklass. Svetsen är bra, hur länge den håller på en verkstad är en fråga. För oss borde det inte vara några problem.

Vilken av dem är du mest sugen på?
60% respektive 40% arbetscykel.

Lite så resonerar jag med. För verkstadsbruk erbjuder de bara ett års garanti medan privatpersoner får två, det säger väl en del om förväntad livslängd vid industriellt användande kontra hobbybruk.

Om det blir en Sherman så tror jag att det blir denna:
https://www.ebay.co.uk/itm/TIG-Weld...rentrq:43509cb71730a9ca2dc3cff4ffe4cb42|iid:1

40% duty cycle känns lite väl klent, även om jag inte ens kan maxa svetsen då det krävs 36a säkring vid full effekt så vill jag ju ha en så hög teoretisk kontinuerlig effekt som möjligt. och på Svetsen ovan ska man ha 100% vid 110a, vilket jag misstänker är mer än mina säkringar klarar av oavsett. Det blir ju åtminstone inte svetsen som blir gränssättande menar jag. Det är samma maskin som de där jeepbyggarna använder och de verkar väldigt nöjda med sin, dessutom ingår fotpedal vilket jag absolut vill ha. Så ja, jag tror att det lutar åt en sån :)

Sen är ju bara frågan hur man ska göra för att ens kunna använda den med någonstans i närheten av max kontinuerlig effekt... Vad kan det krävas för säkring för sånt och hur löser man det? :va
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Siktar på en likadan framöver men då måste jag också skaffa tub etc.
Lycka till med svetsandet!
5500:- får man väl se som ett kap för de funktioner du får. Det skall bli kul att höra eller kanske tom. få se en och annan svetsfog :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Siktar på en likadan framöver men då måste jag också skaffa tub etc.
Lycka till med svetsandet!
5500:- får man väl se som ett kap för de funktioner du får. Det skall bli kul att höra eller kanske tom. få se en och annan svetsfog :)

Ja, vad jag förstått ska man ha ren argon till alu och jag kör ju mison i Mig:en så en tub måste införskaffas här med.
Tack, ska bli kul att äntligen få utökat maskinparken med en alusvets :tummenupp Har saknat den förmågan bra länge nu, känns som att man kan hitta på mycket kul nu när nya möjligheter öppnar sig :banana

Jag tänker det, och med tanke på hur nöjda/positivt överraskade folk verkade vara i tråden jag postade tidigare så tror jag nog att den ska duga mer än väl för mina behov. Jag ska absolut återkomma med en recension när jag får hem maskinen :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har kikat på dylika svetsar och kommit fram till att bara man ser till att allt är någorlunda monterat/åtdraget och har en svetskunnig kompis som kan provköra funktionerna direkt efter leverans så duger det oftast bra.

Det är däremot mindre kul att som novis försöka lära sig svetsa på en maskin man inte har en aning om att den inte funkar som tänkt. Jag har bara testat att svetsa alu en gång och det verkar svårt nog med en fungerande maskin.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Lite så resonerar jag med. För verkstadsbruk erbjuder de bara ett års garanti medan privatpersoner får två, det säger väl en del om förväntad livslängd vid industriellt användande kontra hobbybruk.

Om det blir en Sherman så tror jag att det blir denna:
https://www.ebay.co.uk/itm/TIG-Weld...rentrq:43509cb71730a9ca2dc3cff4ffe4cb42|iid:1

40% duty cycle känns lite väl klent, även om jag inte ens kan maxa svetsen då det krävs 36a säkring vid full effekt så vill jag ju ha en så hög teoretisk kontinuerlig effekt som möjligt. och på Svetsen ovan ska man ha 100% vid 110a, vilket jag misstänker är mer än mina säkringar klarar av oavsett. Det blir ju åtminstone inte svetsen som blir gränssättande menar jag. Det är samma maskin som de där jeepbyggarna använder och de verkar väldigt nöjda med sin, dessutom ingår fotpedal vilket jag absolut vill ha. Så ja, jag tror att det lutar åt en sån :)

Sen är ju bara frågan hur man ska göra för att ens kunna använda den med någonstans i närheten av max kontinuerlig effekt... Vad kan det krävas för säkring för sånt och hur löser man det? :va

Du behöver inte vara extremt nojig över att det skulle vara så mycket sämre egenskaper i själva svetsförloppet. Annorlunda kanske, det är det mellan olika märkessvetsar med och det är medvetna val, dom vill ha det på olika sätt. Det är tom så att samma maskin från samma tillverkare har annan ”känsla” beroende på vilken marknad nen säljs på.

Jag vill bara belysa det sjuka i att en 1-fas TIG (vilket är den energieffektivaste svetsningen) på 200A skulle behöva 36A säkring. Det låter så sjukt att jag misstänker missförstånd eller felskriven spec, inte ens den sämsta Kines borde vara så dålig. 230Vx36A=8280W. ISO-linjen för TIG säger (om jag inte räknade fel) 3600W vid 200A. Det brukar man på en skapligt modern inverter klara på en trög 16A säkring och kanske tom 20-40A upp till det med.

Duty cycle behöver du inte vara superstressad över om dom inte ljuger allt för mycket. Den gäller enligt standard vid 40 graders temperatur och bestäms under en 10 minuters period. 40% är då 4 minuters svetsning och 6 minuter stopp kontinuerligt under så lång tid att temperaturen stabiliseras. Det finns inte en chans att man lyckas svetsa i den omfattningen, speciellt inte med TIG.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du behöver inte vara extremt nojig över att det skulle vara så mycket sämre egenskaper i själva svetsförloppet. Annorlunda kanske, det är det mellan olika märkessvetsar med och det är medvetna val, dom vill ha det på olika sätt. Det är tom så att samma maskin från samma tillverkare har annan ”känsla” beroende på vilken marknad nen säljs på.

Jag vill bara belysa det sjuka i att en 1-fas TIG (vilket är den energieffektivaste svetsningen) på 200A skulle behöva 36A säkring. Det låter så sjukt att jag misstänker missförstånd eller felskriven spec, inte ens den sämsta Kines borde vara så dålig. 230Vx36A=8280W. ISO-linjen för TIG säger (om jag inte räknade fel) 3600W vid 200A. Det brukar man på en skapligt modern inverter klara på en trög 16A säkring och kanske tom 20-40A upp till det med.

Duty cycle behöver du inte vara superstressad över om dom inte ljuger allt för mycket. Den gäller enligt standard vid 40 graders temperatur och bestäms under en 10 minuters period. 40% är då 4 minuters svetsning och 6 minuter stopp kontinuerligt under så lång tid att temperaturen stabiliseras. Det finns inte en chans att man lyckas svetsa i den omfattningen, speciellt inte med TIG.

Det jag sett av dessa och andra billighetsmärken är att de flesta som prövar brukar vara överens om att fogarna ser lika bra ut som i princip något annat. Jag tänker mest att det som kanske kan skilja är hur pass erfaren och svetsduglig man själv behöver vara med en billig kontra dyr svets. En dyr tänker jag ger mesta möjliga hjälp så att även en nybörjare kan kladda dit en sjyst fog, medan en billig kanske är apsvår om man inte vet precis vad man håller på med även om den absolut kan prestera dugliga fogar i händerna på proffs. Men det lär väl visa sig, jag har ju bara en snabbkurs under bältet och är i övrigt helt grön på alutig, men med skolans maskiner kunde jag göra hyfsade svetsar efter bara ett par provrundor. Kan jag åstadkomma liknande fogar med den här maskinen så skulle jag vara 100% nöjd.

Ja, jag tycker också att det låter mycket men det står ju så... Jag får väl testa och se vad som händer när man börjar ställa upp effekten helt enkelt. Smäller det säkringar på löpande band så kan det ju vara så att det faktiskt stämmer... Vi får se.

Jag har ju som sagt ganska begrämnsad erfarenhet, men på snabbkursen så kändes det som att det svetsades i princip konstant. Den upplevda känslan var helt klart att svetsen var igång mer än den var av, därav kände jag att det här med mer vilotid än körtid blev lite av en avskräckande faktor. I själva verket var det säkert som du säger, att man i verkligheten aldrig lyckas köra såpass hårt att man kommer upp i gränsvärdet. Men det kändes så :D

Jag tror säkert att den här maskinen ska bli bra för mig, är den bara dugligt ihopmonterad så ska den säkert funka utmärkt för mina behov :) Och är den inte det så har jag ju iallafall garanti.

Jag har kikat på dylika svetsar och kommit fram till att bara man ser till att allt är någorlunda monterat/åtdraget och har en svetskunnig kompis som kan provköra funktionerna direkt efter leverans så duger det oftast bra.

Det är däremot mindre kul att som novis försöka lära sig svetsa på en maskin man inte har en aning om att den inte funkar som tänkt. Jag har bara testat att svetsa alu en gång och det verkar svårt nog med en fungerande maskin.

Jag hoppas det :)

Ja, om jag verkligen inte över huvud taget kan få till det med den häör maskinen så får jag ju be någon som kan att utvärdera den. Men jag tänker att om den bara gör som jag säger när jag kör på beprövade inställningar så borde jag åtminstone kunna avgöra att den funkar helt ok åtminstone :)
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har förresten insett att det är åt helvete dyrt med svetsgas i Sverige. Min gamla migsvets har jag ju kört på en friköpt 5L mison18 som byts för en dryg femhunka, men nu när jag ska skaffa ren argon för att kunna köra alu fick jag en smärre schock. En Albee 11L kostar över 5000kr i inköp, och sen en drygt tusenlapp per fyllning?? Vad kör ni andra på för gas, var handlar ni och till vilket pris? Vilka varianter av flaskor? Såg att Jula har en 8L variant också som även den kostar drygt fem papp i inköp och byts för en tusing. De påstår att de har högre tryck än normal standard och därmed får plats med mer gas i sina flaskor, så det kanske blir likvärdigt med en Albee 11L?

Edit: Hittade polsk gas, 8L flaskor för 1200 spänn inklusive frakt. Tydligen många som kör på den varianten just eftersom det är så dyrt i Sverige, de köper då hem flaskorna från polen och slänger dem helt enkelt när de är tomma. Jag tror jag testar det, kommer hinna gå igenom bra många flaskor innan jag kommer upp i en förlust som motsvarar inköp av Albee eller Julaflaska (de återköps ju inte så inköpspriset blir ju i slutändan en förlust ifall man inte lyckas få sålt den begagnat eller något). Det blir ju nästan samma pris som ett flaskbyte oavsett, så kan jag skicka flaskan på skroten när den är tom och kanske till och med få igen någon krona på det sättet :D

Nu har jag beställt hem två stycken av de här:
https://www.ebay.co.uk/itm/123767582582

När en tar slut kopplar jag in nästa och beställer en ny flaska direkt, så ska jag väl alltid ha gas hemma tänker jag :)
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har förresten insett att det är åt helvete dyrt med svetsgas i Sverige. Min gamla migsvets har jag ju kört på en friköpt 5L mison18 som byts för en dryg femhunka, men nu när jag ska skaffa ren argon för att kunna köra alu fick jag en smärre schock. En Albee 11L kostar över 5000kr i inköp, och sen en drygt tusenlapp per fyllning?? Vad kör ni andra på för gas, var handlar ni och till vilket pris? Vilka varianter av flaskor? Såg att Jula har en 8L variant också som även den kostar drygt fem papp i inköp och byts för en tusing. De påstår att de har högre tryck än normal standard och därmed får plats med mer gas i sina flaskor, så det kanske blir likvärdigt med en Albee 11L?

Edit: Hittade polsk gas, 8L flaskor för 1200 spänn inklusive frakt. Tydligen många som kör på den varianten just eftersom det är så dyrt i Sverige, de köper då hem flaskorna från polen och slänger dem helt enkelt när de är tomma. Jag tror jag testar det, kommer hinna gå igenom bra många flaskor innan jag kommer upp i en förlust som motsvarar inköp av Albee eller Julaflaska (de återköps ju inte så inköpspriset blir ju i slutändan en förlust ifall man inte lyckas få sålt den begagnat eller något). Det blir ju nästan samma pris som ett flaskbyte oavsett, så kan jag skicka flaskan på skroten när den är tom och kanske till och med få igen någon krona på det sättet :D

Nu har jag beställt hem två stycken av de här:
https://www.ebay.co.uk/itm/123767582582

När en tar slut kopplar jag in nästa och beställer en ny flaska direkt, så ska jag väl alltid ha gas hemma tänker jag :)

Jag har 2st 5 liters flaskor en för MAG och en ren argon. Fyllning bygger till stor del på att det finns nån som vill ha en svart peng i näven. Sist så fyllde jag båda samtidigt för 500 spänn. Det var ett tag sen och det kommer att bli dyrare nästa gång. 5liter är även lite små flaskor om man svetsar undan lite.

Maila kundsupport på Hornbach och tala om att dom skall börja sälja svetsgas precis som dom gör i Tyskland. Det är rimliga priser med drygt 500kr för 4000 liter gas i 20liters flaska. Var humana priser på flaskorna med som är av panttypen precis som Hornbachs gasolflaskor, man kan alltså lämna tillbaka flaskan och få pengarna tillbaka, byta mellan flaskstorlekar mm. Hade varit mumma.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har 2st 5 liters flaskor en för MAG och en ren argon. Fyllning bygger till stor del på att det finns nån som vill ha en svart peng i näven. Sist så fyllde jag båda samtidigt för 500 spänn. Det var ett tag sen och det kommer att bli dyrare nästa gång. 5liter är även lite små flaskor om man svetsar undan lite.

Maila kundsupport på Hornbach och tala om att dom skall börja sälja svetsgas precis som dom gör i Tyskland. Det är rimliga priser med drygt 500kr för 4000 liter gas i 20liters flaska. Var humana priser på flaskorna med som är av panttypen precis som Hornbachs gasolflaskor, man kan alltså lämna tillbaka flaskan och få pengarna tillbaka, byta mellan flaskstorlekar mm. Hade varit mumma.

När jag googlade runt lite så hittade jag flera som nämnde det där med tyska hornbach och att de ska ha riktigt bra utbud samt priser på svetsgas. Vore absolut smutt om det funkade likadant här hemma, men troligtvis skulle det bli mer än dubbelt så dyrt här jämfört med tyskland. Har svårt att tänka mig att de skulle kunna hålla tyska priser när svetsgasmarknaden i landet i övrigt ser ut som den gör. Man får väl helt enkelt ta en tur till tyskland, ner till spritbutikerna och handla på sig ett lager av gott och sen via Hornbach och handla på sig ett lager svetsgastuber :D

Jag testar och ser hur jag klarar mig på mina två polska tuber, jag kan inte tänka mig att jag ska svetsa såpass mycket att jag hinner göra slut på båda innan jag kan få hem nya. Och med ett inköpspris som i princip är lika dyrt som en fyllning här hemma i Sverige så ska jag ju som sagt ta mig igenom bra många tuber innan jag går med förlust. Jag kanske till och med kan använda de tomma tuberna till något. Är de sen gjorda av Alu vilket jag misstänker så kan jag ju alltid smälta ner dem, så sliper jag köpa gjutalu från skroten för en 20kr per kg. en tio kg flaska sparar mig isåfall ca 200kr varpå jag plötsligt är nere på fyllnadskostnaden för en 8L julaflaska och isåfall går jag inte ens med förlust :)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
När jag googlade runt lite så hittade jag flera som nämnde det där med tyska hornbach och att de ska ha riktigt bra utbud samt priser på svetsgas. Vore absolut smutt om det funkade likadant här hemma, men troligtvis skulle det bli mer än dubbelt så dyrt här jämfört med tyskland. Har svårt att tänka mig att de skulle kunna hålla tyska priser när svetsgasmarknaden i landet i övrigt ser ut som den gör. Man får väl helt enkelt ta en tur till tyskland, ner till spritbutikerna och handla på sig ett lager av gott och sen via Hornbach och handla på sig ett lager svetsgastuber :D

Jag testar och ser hur jag klarar mig på mina två polska tuber, jag kan inte tänka mig att jag ska svetsa såpass mycket att jag hinner göra slut på båda innan jag kan få hem nya. Och med ett inköpspris som i princip är lika dyrt som en fyllning här hemma i Sverige så ska jag ju som sagt ta mig igenom bra många tuber innan jag går med förlust. Jag kanske till och med kan använda de tomma tuberna till något. Är de sen gjorda av Alu vilket jag misstänker så kan jag ju alltid smälta ner dem, så sliper jag köpa gjutalu från skroten för en 20kr per kg. en tio kg flaska sparar mig isåfall ca 200kr varpå jag plötsligt är nere på fyllnadskostnaden för en 8L julaflaska och isåfall går jag inte ens med förlust :)

Av ren nyfikenhet, vad använder du nersmält aluminium till?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Av ren nyfikenhet, vad använder du nersmält aluminium till?

Jag har smide och metallgjutning som hobby, så det kan bli lite allt möjligt :) Jag byggde en bandslip för ett tag sen, då göt jag remskivorna till drivningen av aluminium (och masserade dem lite i svarven efteråt). Nästa projekt tänkte jag ska bli att bygga en rörbockare, och då är tanken att jag ska gjuta själva böjsegmenten i olika storlekar.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Skiljer gängan till klockan på de polska flaskorna?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Skiljer gängan till klockan på de polska flaskorna?

Det stod Eu-standard på säljsidan så jag hoppas ju att den ska funka med min befintliga klocka... Men å andra sidan så ingick klocka i svetsen jag köpte, och den kommer ju också från polen så om inte annat så borde (hoppas jag) det vara samma gänga på den...
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag har smide och metallgjutning som hobby, så det kan bli lite allt möjligt :) Jag byggde en bandslip för ett tag sen, då göt jag remskivorna till drivningen av aluminium (och masserade dem lite i svarven efteråt). Nästa projekt tänkte jag ska bli att bygga en rörbockare, och då är tanken att jag ska gjuta själva böjsegmenten i olika storlekar.

Jag har byggt en rörbock. Funderade faktiskt på att smälta aluminium men vågade mig inte på det, fick istället tag på en skiva delrin eller vad det nu är som är urstark. Övrigt svetsade jag ihop efter goda råd från folket här på forumet. Första gången jag svetsade, använde flusstråd och det ser ut som skit men rörbockaren är stark och hållbar.
 

Bifogat

  • img_5216.jpg
    img_5216.jpg
    370.7 KB · Visningar: 38
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har byggt en rörbockare. Funderade faktiskt på att smälta aluminium men vågade mig inte på det, fick istället tag på en skiva delrin eller vad det nu är som är urstark. Övrigt svetsade jag ihop efter goda råd från folket här på forumet. Första gången jag svetsade, använde flusstråd och det ser ut som skit men rörbockaren är stark och hållbar.

Den ser ut att fungera mycket bra, snygg böj på det röret! Hur stora rör tar den? :tummenupp jag planerar att bygga varianten med en hydraulisk domkraft, tänker ha den till avgasrörsbygge bland annat. Men din ser absolut ut att funka bra :)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag har smide och metallgjutning som hobby, så det kan bli lite allt möjligt :) Jag byggde en bandslip för ett tag sen, då göt jag remskivorna till drivningen av aluminium (och masserade dem lite i svarven efteråt). Nästa projekt tänkte jag ska bli att bygga en rörbockare, och då är tanken att jag ska gjuta själva böjsegmenten i olika storlekar.

Fan vad coolt. Vad bygger du formarna av? Det skall fö vara samma gänga på flaskorna vad jag har hört. Nordamerika har en annan gänga vet jag för jag blev skitglad när jag fick en sån regulator och sen skitsur när den inte passade. Fick den dock ombyggd för fyndpriset 200kr.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top