Stora Svetstråden!

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Det ser ju ut att vara i princip nya svetsgrejer så jag skulle nog testa på 60-65% av nypriset och se.
Det finns ju många ställen att sälja på utan att det kostar så det är ju bara att lägga ut en annons och se.
Sen beror det ju på om det är max förtjänst eller fort sålt som är viktigt.

Kommer först och främst kolla runt i bekantskapskretsen. Vi säljer hellre billigt till någon som sen kan hjälpa oss när vi behöver ha något svetsat än max förtjänst. Men vill ju för det inte bli grundlurad som Hoztic's morsa. Kan ju faktiskt visa sig att det finns rötägg även i ens egen bekantskapskrets.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Gassvets är ju egentligen den första svetsen man ska köpa men i praktiken är det väl den sista svetsen som hemmapularen köper. Och företag lyfter momsen på en svets de köper av företag men från privatpersoner är priset redan utan moms.
Därmed tror jag det är svårt få 60-65% av nypris men jag har ju haft fel förr. Gassvetsar säljs ju inte lika ofta beg heller och slitaget är ju nästan obefintligt så dom håller väl i generationer.
Jag köpte min x11sats förpatinerad och klar på veteranmarknad för 200 spänn. Munstyckena var som nya.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Testade pinne för första gången. Gammal Biltema 160A, transformator och rutilpinnar 2 mm. Galet svårt att tända pinnen!
Ser att svetsen ser likadan ut idag: https://www.biltema.se/verktyg/utforsaljning-verktyg/svetstransformator-mma-160ac-2000022911

Lotto om den tänds och att sedan få den att tändas där man vill svetsa är väldigt liten chans. Har man väl fått pinnen att tända och svetsat en bit så går det oftast lätt att tända den igen och då kan man lägga den där man vill börja svetsa. Den tänder jättefort och lätt iaf medan den är het om det nu spelar roll. Upplever också att pinnen funkar bäst när det är ca 10-15 cm kvar av den eller mindre.

Jag behöver dra den 10 cm ett flertal ggr innan jag får fjutt på den om jag ens får igång den. Har även testat att slå ned den på ett och samma ställe tills den tänder men det är mycket svårt.

Ca 55A ska pinnen ha men jag gick upp till 115A, annars händer inte mycket förutom att den fastnar. Gör jag något fel eller är prylarna dåliga?

Pinnarna är nya och de köpte jag på Bauhaus eftersom dem är närmast.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Testade pinne för första gången. Gammal Biltema 160A, transformator och rutilpinnar 2 mm. Galet svårt att tända pinnen!
Ser att svetsen ser likadan ut idag: https://www.biltema.se/verktyg/utforsaljning-verktyg/svetstransformator-mma-160ac-2000022911

Lotto om den tänds och att sedan få den att tändas där man vill svetsa är väldigt liten chans. Har man väl fått pinnen att tända och svetsat en bit så går det oftast lätt att tända den igen och då kan man lägga den där man vill börja svetsa. Den tänder jättefort och lätt iaf medan den är het om det nu spelar roll. Upplever också att pinnen funkar bäst när det är ca 10-15 cm kvar av den eller mindre.

Jag behöver dra den 10 cm ett flertal ggr innan jag får fjutt på den om jag ens får igång den. Har även testat att slå ned den på ett och samma ställe tills den tänder men det är mycket svårt.

Ca 55A ska pinnen ha men jag gick upp till 115A, annars händer inte mycket förutom att den fastnar. Gör jag något fel eller är prylarna dåliga?

Pinnarna är nya och de köpte jag på Bauhaus eftersom dem är närmast.

Det är en 1-fas svetstransformator och det står Biltema på den. Det är det sämsta av två världar. Du svetsar AC och den är död en liten stund med en frekvens på 50Hz.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ja, inverter skulle vara bra men med rutil 6013 funkar det riktigt bra när pinnen väl tänder. Svetsfogen blir mycket jämn och fin.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Testade pinne för första gången. Gammal Biltema 160A, transformator och rutilpinnar 2 mm. Galet svårt att tända pinnen!
Ser att svetsen ser likadan ut idag: https://www.biltema.se/verktyg/utforsaljning-verktyg/svetstransformator-mma-160ac-2000022911

Lotto om den tänds och att sedan få den att tändas där man vill svetsa är väldigt liten chans. Har man väl fått pinnen att tända och svetsat en bit så går det oftast lätt att tända den igen och då kan man lägga den där man vill börja svetsa. Den tänder jättefort och lätt iaf medan den är het om det nu spelar roll. Upplever också att pinnen funkar bäst när det är ca 10-15 cm kvar av den eller mindre.

Jag behöver dra den 10 cm ett flertal ggr innan jag får fjutt på den om jag ens får igång den. Har även testat att slå ned den på ett och samma ställe tills den tänder men det är mycket svårt.

Ca 55A ska pinnen ha men jag gick upp till 115A, annars händer inte mycket förutom att den fastnar. Gör jag något fel eller är prylarna dåliga?

Pinnarna är nya och de köpte jag på Bauhaus eftersom dem är närmast.
Prylarna är dåliga, och noname kinapinnar från bauhaus gör inte saken bättre! Sen är det alltid svårt att tända elektroder innan man får in snitsen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Finns det något av billighetsmärkena som är bättre än något annat, eller är det samma kinaskit alltihop? Jag vill verkligen ha en AC/DC-tig men jag har helt enkelt inte pengarna som krävs för en kvalitetsmaskin, så jag har börjat fundera på om man kanske ändå kan klara sig med någon budgetmaskin ifall det finns någon som inte är fullständigt skräp. Något sånt här tänker jag mig:
https://www.ebay.com/itm/200A-TIG-W...366285&hash=item2f23818b17:g:ToEAAOSwiwZb~5VQ
Eller kanske:
https://www.ebay.com/itm/Sherman-DI...292889&hash=item2ad07cc81d:g:1vAAAOSwPp5dLbvg

Är Sherman någotsånär dugligt eller något man ska sky som pesten? Att de är gjorda i Polen kan ju vara både bra och dåligt menar jag. Det är ju iallafall inte Kina, men å andra sidan är det ju Polen... :näsblod :D
Det lilla jag lyckats hitta om dem låter ju inte helt fruktansvärt åtminstone:
https://weldingmastermind.com/are-sherman-tig-welders-any-good/
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Har också sneglat lite på dem. Har de bara de funktioner jag vill ha så duger budgetmodeller åt mig så lite som jag svetsar. Ska läsa länken du postade men Sherman verkar ju helt ok enligt skribenten.

Ingen vidare video men alltid något. Finns dock fler på polska.
Kommentar i första videon: had it checked out same components as some mid to top end brands

https://youtu.be/u9V13X5U8TY

https://youtu.be/mCJedKR7l1Q
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Finns det något av billighetsmärkena som är bättre än något annat, eller är det samma kinaskit alltihop? Jag vill verkligen ha en AC/DC-tig men jag har helt enkelt inte pengarna som krävs för en kvalitetsmaskin, så jag har börjat fundera på om man kanske ändå kan klara sig med någon budgetmaskin ifall det finns någon som inte är fullständigt skräp. Något sånt här tänker jag mig:
https://www.ebay.com/itm/200A-TIG-W...366285&hash=item2f23818b17:g:ToEAAOSwiwZb~5VQ
Eller kanske:
https://www.ebay.com/itm/Sherman-DI...292889&hash=item2ad07cc81d:g:1vAAAOSwPp5dLbvg

Är Sherman någotsånär dugligt eller något man ska sky som pesten? Att de är gjorda i Polen kan ju vara både bra och dåligt menar jag. Det är ju iallafall inte Kina, men å andra sidan är det ju Polen... :näsblod :D
Det lilla jag lyckats hitta om dem låter ju inte helt fruktansvärt åtminstone:
https://weldingmastermind.com/are-sherman-tig-welders-any-good/


Det funkar säkert men det är fortfarande Kina. Det är konstruerat i Kina, det är tillverkat i Kina. Brandade produkter. Det är inte ens säkert att de båda maskinerna du länkade till är från samma tillverkare. Den första är fö väldigt lik en WSME 200, en maskin som troligtvis funnits Med ett hundratal olika namn. Mycket oklart vilket ursprung den har men har sett sen med Jasic märkning. Tycker dock den känns simpel för Jasic och det är absolut inte Jasic som ligger bakom tillverkningen av alla olika varianter.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det funkar säkert men det är fortfarande Kina. Det är konstruerat i Kina, det är tillverkat i Kina. Brandade produkter. Det är inte ens säkert att de båda maskinerna du länkade till är från samma tillverkare. Den första är fö väldigt lik en WSME 200, en maskin som troligtvis funnits Med ett hundratal olika namn. Mycket oklart vilket ursprung den har men har sett sen med Jasic märkning. Tycker dock den känns simpel för Jasic och det är absolut inte Jasic som ligger bakom tillverkningen av alla olika varianter.

Varifrån grejerna kommer ifrån är väl egentligen inte den stora saken, mer fundersam kring hur det förhåller sig med funktionen. Man har ju hört att kinasvetsar och dylika brandade budgetvarianter bör undvikas till varje pris, men jag svetsar ju verkligen inte mer än på hobbybasis och då tänker jag att det kanske kan duga ändå. Jag köper absolut att grejerna inte har samma livslängd som kvalitetsmärken, och de svetsar säkert inte alls lika bra eller har samma finjusteringsmöjligheter. Men märker jag som amatör sådan skillnad att jag skulle tycka att kinamaskinerna är fullständigt odugliga jämfört med motsvarande modell av ett bättre märke, eller skulle jag kunna svetsa hyfsade hobbysvetsar med kinesen och den skulle därmed duga för mitt bruk? Det är väl lite mer så jag funderar :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har också sneglat lite på dem. Har de bara de funktioner jag vill ha så duger budgetmodeller åt mig så lite som jag svetsar. Ska läsa länken du postade men Sherman verkar ju helt ok enligt skribenten.

Ingen vidare video men alltid något. Finns dock fler på polska.
Kommentar i första videon: had it checked out same components as some mid to top end brands

https://youtu.be/u9V13X5U8TY

https://youtu.be/mCJedKR7l1Q

Hittade en hel tråd om Sherman här:
https://www.mig-welding.co.uk/forum/threads/sherman-tig-jasic-in-disguise.93719/

Från vad jag läser där så tycker jag att de verkar fungera åtminstone helt ok. En snubbe som säger sig vara fullständig nybörjare lyckades få till vad som såg ut som funktionsdugliga svetsar i aluplåt på andra försöket, och det bjuds dessutom på jämförelsebilder av interna komponenter och av dem att döma så är det i princip sammalika inuti som en motsvarande Jasic.
 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Känner att den är overkill för mig. Klarar mig lätt med instegsmodell för ca 3000:- men tänk om man får för sig att svetsa aluminium. Jag har ju ganska stora skivor aluminium som man kan göra något av.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Känner att den är overkill för mig. Klarar mig lätt med instegsmodell för ca 3000:- men tänk om man får för sig att svetsa aluminium. Jag har ju ganska stora skivor aluminium som man kan göra något av.

Det är ju just det där med alu som är grejen för mig. nästan allt annat kör jag min gamla hederliga Esab Migsvets, men just alu duger den dåligt till. Känns som att man kan göra mycket kul med den förmågan så... Känner att maskinparken behöver ett tillskott :D
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hittade en hel tråd om Sherman här:
https://www.mig-welding.co.uk/forum/threads/sherman-tig-jasic-in-disguise.93719/

Från vad jag läser där så tycker jag att de verkar fungera åtminstone helt ok. En snubbe som säger sig vara fullständig nybörjare lyckades få till vad som såg ut som funktionsdugliga svetsar i aluplåt på andra försöket, och det bjuds dessutom på jämförelsebilder av interna komponenter och av dem att döma så är det i princip sammalika inuti som en motsvarande Jasic.

Det kan funka och om maskinen inte rasar så går det säkert att svetsa bra med den. TIG är väl processutvecklingsmässigt den ”enklaste” processen med så det går säkert bra. Det var väl mest det att jag fick intrycket att du trodde den var från Polen.

Rent generellt, kolla av vilken ström som behövs ur vägguttaget för att driva svetsen, många Kineser kan mycket väl kräva 30A för full effekt och vi lyckas väl på sin höjd med 16A på 1-fas. Sen bör man väl ta prestandasiffrorna med en nypa salt, kanske 80-90% av vad det står om man jämför med ESAB, Kemppi, EWM mm. Just Jasic testar sitt termiska skydd genom att dom i sluttestet låter maskinen gå på full effekt tills tempvakten löser ut. Det tog inte många minuter när jag kikade på det. En ”märkesmaskin” skulle få stå mycket längre. Vissa maskiner skulle kunna stå så i 35-40 minuter tror jag utan att nåt löser ut.

Sen om det är samma innehåll som i en Jasic vet jag inte, det låter otroligt att exakt samma Jasic skulle vara 3ggr så dyr. Jasic är också en Kinesisk tillverkare (ett gäng chefer som lämnade Riland, tog med sig bra ingenjörer och startade upp med riskkapital). Som Kinesisk tillverkare håller jag Jasic som relativt kompetenta men trots det så har dom lite roliga saker för sig som man bara hittar på Kineser, tex att dom tennar upp kraftledningar på PCB där det går hög ström mm.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det kan funka och om maskinen inte rasar så går det säkert att svetsa bra med den. TIG är väl processutvecklingsmässigt den ”enklaste” processen med så det går säkert bra. Det var väl mest det att jag fick intrycket att du trodde den var från Polen.

Rent generellt, kolla av vilken ström som behövs ur vägguttaget för att driva svetsen, många Kineser kan mycket väl kräva 30A för full effekt och vi lyckas väl på sin höjd med 16A på 1-fas. Sen bör man väl ta prestandasiffrorna med en nypa salt, kanske 80-90% av vad det står om man jämför med ESAB, Kemppi, EWM mm. Just Jasic testar sitt termiska skydd genom att dom i sluttestet låter maskinen gå på full effekt tills tempvakten löser ut. Det tog inte många minuter när jag kikade på det. En ”märkesmaskin” skulle få stå mycket längre. Vissa maskiner skulle kunna stå så i 35-40 minuter tror jag utan att nåt löser ut.

Sen om det är samma innehåll som i en Jasic vet jag inte, det låter otroligt att exakt samma Jasic skulle vara 3ggr så dyr. Jasic är också en Kinesisk tillverkare (ett gäng chefer som lämnade Riland, tog med sig bra ingenjörer och startade upp med riskkapital). Som Kinesisk tillverkare håller jag Jasic som relativt kompetenta men trots det så har dom lite roliga saker för sig som man bara hittar på Kineser, tex att dom tennar upp kraftledningar på PCB där det går hög ström mm.

Jag läste någonstans att de var "Manufactured in poland" så jag tänkte att det kanske rör sig om kinesiska komponenter som monteras i polen eller dylikt. I tråden jag länkade till ovan verkade folk vara hyfsad överens om att det troligtvis handlar om budgetkomponenter men att maskinerna verkar vara hyfsat väl ihopsatta sett till priset. Men var de faktiskt monteras vet jag inte :)

Tack för tipset, ska se om jag kan hitta några siffror på det där! Nu svetsar jag ju som sagt bara på hobbybasis så jag har ju svårt att tänka mig att jag skulle pressa maskinen till sitt yttersta särskilt ofta, men det vore ju trist ifall man inte ens kan driva eländet på över 50% av kapaciteten utan att det går en propp :näsblod
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag läste någonstans att de var "Manufactured in poland" så jag tänkte att det kanske rör sig om kinesiska komponenter som monteras i polen eller dylikt. I tråden jag länkade till ovan verkade folk vara hyfsad överens om att det troligtvis handlar om budgetkomponenter men att maskinerna verkar vara hyfsat väl ihopsatta sett till priset. Men var de faktiskt monteras vet jag inte :)

Tack för tipset, ska se om jag kan hitta några siffror på det där! Nu svetsar jag ju som sagt bara på hobbybasis så jag har ju svårt att tänka mig att jag skulle pressa maskinen till sitt yttersta särskilt ofta, men det vore ju trist ifall man inte ens kan driva eländet på över 50% av kapaciteten utan att det går en propp :näsblod

Kan du länka till nånstans där det står manufactured in Poland? Jag vidhåller att det är 100% uteslutet, lika troligt som att Stahlwerk är tyska maskiner. Dom säger ju tom att deras maskiner är utvecklade i Tyskland och tillverkade i Kina men det är bara skitsnack.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kan du länka till nånstans där det står manufactured in Poland? Jag vidhåller att det är 100% uteslutet, lika troligt som att Stahlwerk är tyska maskiner. Dom säger ju tom att deras maskiner är utvecklade i Tyskland och tillverkade i Kina men det är bara skitsnack.

På ett antal sidor där de säljs (Ebay, amazon etc) så står det Country/Region of Manufacture: Poland. Men det kan ju vara helt fel och bara ett sätt att sälja kinamaskiner, folk tror väl antagligen att europeisk tillverkningsstandard är högre. Sen nämnde de det i den första länken jag postade: https://weldingmastermind.com/are-sherman-tig-welders-any-good/
"Sherman TIG welders are manufactured in Poland, and they are high functioning and quality welding machines at an affordable price. They are powerful machines that operate for both AC/DC welding settings. They are difficult to find online as they are not one of the most popular welders on the market in the United States."

De verkar alltså mena att det är hyfsade maskiner till bra pris men eftersom de är tillverkade i europa så är de ovanliga I USA trots att det ska vara en bra budgetmaskin... Men återigen, jag vet ju ingenting om hur trovärdigt det är... Är nog som du säger att det mesta tillverkas i kina och sen är det rebranding för hela slanten.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hittade faktiskt en brittisk youtubekanal där de använder en Shermansvets och har gjort så i ungefär ett år:
https://www.youtube.com/watch?v=_Wz9Su5BkMo

De använder den bland annat till att konstruera en hyfsat stabil flakkåpa för sina jeepar gjord i grov aluprofil:
https://www.youtube.com/watch?v=9vriRwcmT4w

Den verkar funka för dem iallafall, och duger den för deras projekt så känns det ju som att den borde funka mer än väl för mig... Man kanske skulle chansa på en sån trots allt. Skapligt sugen nu :D
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top