Stora Svetstråden!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nja, eftersom jag slipat fogarna så syns de inte.
Alla som svetsat i tunnplåt förstår att man måste ha ett knep för att svetsa ihop 1 mm plåt med pinne :)

Mitt är att jag gör svepen 5 mm för långa och falsar ena sidan. På så sätt får jag rotstöd hela vägen, men man kan inte kluddsvetsa ändå :tungan

De är trots allt byggda i garaget med lite hobbyutrustning.

ok, jag förstår.
hehe, jodu... anstränger man sig bara lite kan man ju blåsa hål i 1 mm även med andra (och lite mer tunnplåtsanpassade) svetsmetoder :D

jag förstår... vad kör du på för ström och vilken typ av pinnar?

jaja, det låter ju klart bra iallafall :) snygga blev de också:tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Mitt är att jag gör svepen 5 mm för långa och falsar ena sidan. På så sätt får jag rotstöd hela vägen, men man kan inte kluddsvetsa ändå :tungan

De är trots allt byggda i garaget med lite hobbyutrustning.
Smart! :tummenupp Svetsar du på båda sidor då, eller bara på utsidan? Och hur falsar du, har du maskiner för det, eller gör du det "för hand" också? :)
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Smart! :tummenupp Svetsar du på båda sidor då, eller bara på utsidan? Och hur falsar du, har du maskiner för det, eller gör du det "för hand" också? :)

Jag har en sick/falsmaskin. http://www.verktygsboden.se/?id=53394

Sök på falsmaskin. Man viker ner plåten och tillbaka igen så de extra 5 mm hamnar 1 mm under den utbredda plåtens nivå.
Man kan dock inte låta den bli helt parallell med övriga plåten utan man räknar ut tangenten för 5 mm sträcka på den valsade konan, annars blir blåsen plana i 5 mm.

Sedan när man lägger plåtarna omlott så stämmer höjden perfekt och du får falsens radie att svetsa i.
Och nej, man kan inte svetsa 1 m långa blås invändigt med pinne :eek:) Det hade f ö inte gjort svetsen starkare.
ok, jag förstår.
hehe, jodu... anstränger man sig bara lite kan man ju blåsa hål i 1 mm även med andra (och lite mer tunnplåtsanpassade) svetsmetoder :D

jag förstår... vad kör du på för ström och vilken typ av pinnar?

jaja, det låter ju klart bra iallafall :) snygga blev de också:tummenupp

2 mm basiska pinnar. Kommer inte ihåg strömmen .. man får prova sig fram underifrån amperemässigt
 
Last edited:

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Jag har en sick/falsmaskin. http://www.verktygsboden.se/?id=53394

Sök på falsmaskin. Man viker ner plåten och tillbaka igen så de extra 5 mm hamnar 1 mm under den utbredda plåtens nivå.
Man kan dock inte låta den bli helt parallell med övriga plåten utan man räknar ut tangenten för 5 mm sträcka på den valsade konan, annars blir blåsen plana i 5 mm.

Sedan när man lägger plåtarna omlott så stämmer höjden perfekt och du får falsens radie att svetsa i.
Och nej, man kan inte svetsa 1 m långa blås invändigt med pinne :eek:) Det hade f ö inte gjort svetsen starkare.


2 mm basiska pinnar. Kommer inte ihåg strömmen .. man får prova sig fram underifrån amperemässigt

Du har alltså valsat plåt å tryckt konor å den brännt ihopat med 2:eek:r? Respekt igen.
Angående falsen.. du har helt enkelt falsat ner en kona, å lagt på 5 mm för att det passar där det passar. När innerdiam. möter ytter diam. får du ett hyffsad svetsdike. Rätt?
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Några bilder.

Nej, jag har valsat konorna också. De på bilderna är de första jag gjorde, sedan gjorde jag nya med en flackare vinkel.
 

Bifogat

  • HPIM2459c.JPG
    HPIM2459c.JPG
    217.9 KB · Visningar: 196
  • HPIM2458c.JPG
    HPIM2458c.JPG
    209.2 KB · Visningar: 203
  • HPIM2465c.JPG
    HPIM2465c.JPG
    236.4 KB · Visningar: 274
  • HPIM2484c.JPG
    HPIM2484c.JPG
    225.4 KB · Visningar: 229
  • HPIM2485c.JPG
    HPIM2485c.JPG
    203.8 KB · Visningar: 195
Last edited:

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
Vit Z 1000 -08
TIG-svetsning är överlägset vad gäller tunnplåt om jag får bestämma, fast sen är jag svetsare till yrket så att :tummenupp
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
TIG-svetsning är överlägset vad gäller tunnplåt om jag får bestämma, fast sen är jag svetsare till yrket så att :tummenupp

Jo svetsare har jag också varit i många år. Visst är TIG bäst, men kruxet är när man ska pröjsa gasen själv ... då tar man gärna till pinnarna så långt det går :)
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Vad hände med denna eminenta tråd?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Vad hände med denna eminenta tråd?

:banana Satt faktiskt och övade på gassvetsen så sent som igår, efter att ha läst lite ut Haynes welding manual, gick det bättre än väntat!

Snart är det cortege också! då får man svetsa för kung och fosterland :yoparty
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
:banana Satt faktiskt och övade på gassvetsen så sent som igår, efter att ha läst lite ut Haynes welding manual, gick det bättre än väntat!

Trevligt! Står det något om "pinne" där i? Går den att få tag på på nätet tro?
 

Wisborg

Åker alldeles för lite =)
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Huddinge
Hoj
CBR 600rr,
Har en Mig/Mag svets med en Mison 25 flaska till som heter O-5 från AGA.

Kan man byta in denna som man gör med gasol när den är slut eller måste man ha ett hyresavtal?

MVH Stefan
 
Last edited:

Ozzi

Guest
Har en Mig/Mag svets med en Mison 25 flaska till som heter O-5 från AGA.

Kan man byta in denna som man gör med gasol när den är slut eller måste man ha ett hyresavtal?

MVH Stefan

Agas 5 litersflaskor är friköpta så den byter du bara när den är tom, kostar 400-500:- om du inte har några rabatter.
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Okej - en blåbärsfråga. Jag kör en liten Esab C140 med vanlig Misongas. Jag är INTE bra på att svetsa, men det blir ganska hyggligt när det är kant i kant eller omlott eller liknande. MEN, när jag ska svetsa i ett hörn, t.ex. en plåt vinkelrät mot en annan, så blir det kass. Svetsen hamnar lite varstans :gnissla Har någon något tips?
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Okej - en blåbärsfråga. Jag kör en liten Esab C140 med vanlig Misongas. Jag är INTE bra på att svetsa, men det blir ganska hyggligt när det är kant i kant eller omlott eller liknande. MEN, när jag ska svetsa i ett hörn, t.ex. en plåt vinkelrät mot en annan, så blir det kass. Svetsen hamnar lite varstans :gnissla Har någon något tips?

Ja, titta var du svetsar.
Prova med någon annan svetshjälm, det kan göra stor skillnad.
Försök att hitta stöd så att du blir stadig på handen.
Dra inte svetsmunstycket rakt utan pendla lite så fogen vandrar mellan plåtarna.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top