Stora Svetstråden!

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är ju bara innan godset är i arbetstemp. Värmer man upp med gas och isolerar ämnena under svetsning drar det mycket mindre ström.

Ja, absolut men det rinner totalt iväg mer effekt genom aluminium pga en fullständigt lysande värmeledningsförmåga. Själv är jag tokusel på tig i allmänhet och på alu tig i synnerhet så mina upplevelser i ämnet beror kanske på andra handhavande fel. Får aldrig tid att lära mig, är inne på att prova alu mig istället.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja, absolut men det rinner totalt iväg mer effekt genom aluminium pga en fullständigt lysande värmeledningsförmåga. Själv är jag tokusel på tig i allmänhet och på alu tig i synnerhet så mina upplevelser i ämnet beror kanske på andra handhavande fel. Får aldrig tid att lära mig, är inne på att prova alu mig istället.
Absolut att det drar mycket mer ström som du säger, går ju att minimera värmeförlusterna dock. Försöker undvika alu själv då jag redan har alzheimers light
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja, absolut men det rinner totalt iväg mer effekt genom aluminium pga en fullständigt lysande värmeledningsförmåga. Själv är jag tokusel på tig i allmänhet och på alu tig i synnerhet så mina upplevelser i ämnet beror kanske på andra handhavande fel. Får aldrig tid att lära mig, är inne på att prova alu mig istället.

Nu har jag bara fått prova Alu tig under en enveckas svetskurs men tycker ändå att jag fick till det ganska hyfsat efter ett par prov och försök. Du kan garanterat mycket mer om svetsning än jag så jag ska inte komma här och predika för en upplyst, men skulle jag pinpointa en enda grej om jag försökte lära en nybörjare att tiga alu så är det att hålla rent. Oxid är alusvetsningens värsta fiende. Skillnaden mellan att svetsa en bit som ser ren och fin ut men som legat orörd sedan gårdagen och en bit som du nyligen dragit ren med scotch brite är som natt och dag. "Underskatta inte putsandets effekt", sa min lärare. "Bara putsa putsa putsa" :D Så om du tycker att du provat allt men samtidigt vet med dig att du kanske bara plockat en provbit ur spillådan och försökt foga ihop med en annan bit så testa att slipa rent kanterna och en bit in på plåtytan. Det gör sån ohygglig skillnad :fakta
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu har jag bara fått prova Alu tig under en enveckas svetskurs men tycker ändå att jag fick till det ganska hyfsat efter ett par prov och försök. Du kan garanterat mycket mer om svetsning än jag så jag ska inte komma här och predika för en upplyst, men skulle jag pinpointa en enda grej om jag försökte lära en nybörjare att tiga alu så är det att hålla rent. Oxid är alusvetsningens värsta fiende. Skillnaden mellan att svetsa en bit som ser ren och fin ut men som legat orörd sedan gårdagen och en bit som du nyligen dragit ren med scotch brite är som natt och dag. "Underskatta inte putsandets effekt", sa min lärare. "Bara putsa putsa putsa" :D Så om du tycker att du provat allt men samtidigt vet med dig att du kanske bara plockat en provbit ur spillådan och försökt foga ihop med en annan bit så testa att slipa rent kanterna och en bit in på plåtytan. Det gör sån ohygglig skillnad :fakta
Ja det är första lektionen! Använd heller aldrig sliptrissor eller slipskivor med sandkorn i, kislet i det legerar sig med aluminiumet och ändrar de mekasnuskiska egenskaperna okontrollerat. Jag använder i största möjliga mån stålfilar eller roterande stålborste efteråt om jag vart tvungen att slipa med trissa eller lamellskiva.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ja det är första lektionen! Använd heller aldrig sliptrissor eller slipskivor med sandkorn i, kislet i det legerar sig med aluminiumet och ändrar de mekasnuskiska egenskaperna okontrollerat. Jag använder i största möjliga mån stålfilar eller roterande stålborste efteråt om jag vart tvungen att slipa med trissa eller lamellskiva.

Rostfri borste har jag kört med och tvättat med T-röd. Sen oxiderar det igen på bråkdelen av en sekund men det är naturligtvis tunnare. Men fan, alu är svårt om man inte är van ock frekvent svetsare. Lite tjockare plåtar funkar hjälpligt men är det tunn plåt så är det mer ”ingenting, ingenting, borta” för min del.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Rostfri borste har jag kört med och tvättat med T-röd. Sen oxiderar det igen på bråkdelen av en sekund men det är naturligtvis tunnare. Men fan, alu är svårt om man inte är van ock frekvent svetsare. Lite tjockare plåtar funkar hjälpligt men är det tunn plåt så är det mer ”ingenting, ingenting, borta” för min del.
Finns så sjukt bra lod för tunnplåt nuförtiden att det är bortkastad tid att fippla med tigen egentligen.. jag använder zinkanoder från båtar, mest för att det ligger 20 kilo i verkstan, bara att såga upp i remsor.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tanken är inte att sammanfoga tunnare aluminium, det syftet är ytterst begränsat faktisk. Det är lära mig svetsa TIG som är syftet.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tanken är inte att sammanfoga tunnare aluminium, det syftet är ytterst begränsat faktisk. Det är lära mig svetsa TIG som är syftet.
Strunta i att öva på tunn alu då bara frustrerande innan man fått känslan för det. Rostfritt och svartplåt är mer brukligt att börja med. Minns väl den sjunkande känslan av inget, inget, borta! När man svetsade eländig tunn alu förr.. trickset är att bara dutta till med brännaren på var sida om fogen och vara snabb med tillsatsen. Sen brygga över när man ser blanka, halvflytande ytor. Jag själv gillar inte att svetsa alu alls, ett jäkla kladdande.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur lätt är det att pinnsvetsa CrV-stål? Jag tänkte bygga ett litet specialverktyg av en fast nyckel från Biltema, och skulle vilja svetsa på en del längst ut, och den kommer få ta en del belastning. Jag tänkte svetsa på vanligt plattjärn från hyllan. Vad ska man köra med för pinnar?
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Om du inte skall hänga nån vikt på ett par hundra kilo som skakar och vibrerar så är det lungt.
Kör med 7018( ok48).
Slipa bort beläggningen så går dom lugnare.
Förvärm gärna lite grand och svalna lugnt. Jag har reparerat en hel del verktyg och formar. Alltid kört 48er eller Er70 för tig.

Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Slipa bort beläggningen på pinnarna? Antar att du menar glödskalet på plattjärnen, eller hoppas snarare
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Nej haha.
Menar beläggningen på verktygsstålet.

Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nej haha.
Menar beläggningen på verktygsstålet.

Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
Brukar Cr-V vara belagt? Aldrig varit med om det själv, brukar själv bösa ihop lite specialnycklar ibland. Smälter bara ihop några vändor med tigen utan att blanda i kolstål om det kan undvikas.
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Nej är det nog inte normalt.
Billiga Kina grejer känns typ som dom kan vara kromade ibland.
Men alltid bäst att svetsa nyslipade ytor som regel tycker jag.
Men beror ju hur noga det är.som allt annat


Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Med lite förvärmning så menar du 200-250 grader eller nåt sånt antar jag?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Med lite förvärmning så menar du 200-250 grader eller nåt sånt antar jag?
Ja lite över anlöpningstemp för att relaxera härdningen bör räcka. Sen det där med att slipa bort beläggning - kanske om det är nåt galvat skräp.. krom eller eloxering är några my tjockt och spelar ingen roll.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ska svetsa bakre ramen (sadelramen), börjar med själva fästet precis vid tanken. Jordklämman ska sitta nära men ska jag koppla ur CDI och alla andra elkablar jag kan se?

Hojen är en 80-talare så elektronik finns.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ska svetsa bakre ramen (sadelramen), börjar med själva fästet precis vid tanken. Jordklämman ska sitta nära men ska jag koppla ur CDI och alla andra elkablar jag kan se?

Hojen är en 80-talare så elektronik finns.

Jag hade avlägsnat all el innan svets. Kanske överdrivet försiktigt, men fungerade åttiotalselektronik är ju guld värt idag, så dumt att chansa.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top