Stora Svetstråden!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
KIkar lite på dessa TIG svetsar
Fick höra från en som köpt där att det är kvalitetssvetsar med Siemens komponenter och inget Kinaskräp.
Stahlwerk har en Svensk sida också, men verkar inte vara samma utbud.
Kommer det en obetydligt använd och billig Stahlwerk på Blocket så visst men jag kommer inte betala nypris för en, då känns en beggad kvalitetssvets mer prisvärd.
Man kan inte prata kinasvetsar och Kemppi i samma inlägg :ajjabajja :mattias
Jag budar själv på den svetsen jag hade på skolan nu :rofl
*host* bara nostalgiska skäl nu. Inget annat *host*
Den vore ju klart trevligare än Kina-tiggen jag har i garaget nu.

Visst kinasvetsen min gör det den ska, men någon Kemppi är det ju inte.
Vad displayen visar är inte verkligheten. Men man märker ju vad man vill ha ute i handtaget och vrider tills det känns rätt.
Den bli lätt överhettad och börjar pendla utan att vara i närheten av vad intermitennsen egentligen är.
Gassystemet smygläcker, så man får stänga gaskranen på flaskan när man inte svetsar. Man låter den inte stå 15 min gaskranen öppen liksom.
Går nått sönder är det bara glömma reservdelar. Lika bra att köpa ny maskin, typ.
Jo men en modern Kemppi är utanför min budget. Jag lär ju bara svetsa en handfull ggr/år så det är svårt att motivera en svets som kostar för mycket.

Vad tror tråden om denna? https://www.blocket.se/vi/88090957.htm
Det är en gammal invertersvets som vill ha 3x16A enligt märkskylten så strömmässigt funkar det iaf.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
KIkar lite på dessa TIG svetsar
Fick höra från en som köpt där att det är kvalitetssvetsar med Siemens komponenter och inget Kinaskräp.
Stahlwerk har en Svensk sida också, men verkar inte vara samma utbud.

I branchen är Stahlwerk att beteckna som Kinaskit. Har aldrig haft händerna på en själv. Kan dock säga att det är rent skitsnack att det skulle vara Tyska kvalitetskoponenter eller designat i Tyskland. En europeisk maskin ser inte ut så, jobbar man med sånt här varje dag så ser man det.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Kommer det en obetydligt använd och billig Stahlwerk på Blocket så visst men jag kommer inte betala nypris för en, då känns en beggad kvalitetssvets mer prisvärd.

Jo men en modern Kemppi är utanför min budget. Jag lär ju bara svetsa en handfull ggr/år så det är svårt att motivera en svets som kostar för mycket.

Vad tror tråden om denna? https://www.blocket.se/vi/88090957.htm
Det är en gammal invertersvets som vill ha 3x16A enligt märkskylten så strömmässigt funkar det iaf.

Vad har du för budget?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vad har du för budget?
Ja du, fan vet. Jag borde ju inte lägga mer än 10k ink gas med tanke på minimalt användande men visst, jag kan ju kanske sträcka mig upp mot 20k för rätt maskin.

Jag budar själv på den svetsen jag hade på skolan nu :rofl

Visst kinasvetsen min gör det den ska, men någon Kemppi är det ju inte.
Vad displayen visar är inte verkligheten. Men man märker ju vad man vill ha ute i handtaget och vrider tills det känns rätt.
Den bli lätt överhettad och börjar pendla utan att vara i närheten av vad intermitennsen egentligen är.
Gassystemet smygläcker, så man får stänga gaskranen på flaskan när man inte svetsar. Man låter den inte stå 15 min gaskranen öppen liksom.
Går nått sönder är det bara glömma reservdelar. Lika bra att köpa ny maskin, typ.
Det låter ju fruktansvärt. Den kan inte vara värd många kronor nu efter du snart budat hem en ny.:D
Modell?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nån som är intresserad av en bra, modern och jävligt fet AC/DC TIG? Jag köpte den med förhoppningen att lära mig svetsa aluminium men insåg att jag inte har säkring så det räcker, nu är den bara i vägen i ett för litet garage. Inbyggd kylare, flaskställ, hjul, många ampere, puls på DC mm. Skulle tro att man behöver minst 20-25A 3~ för att komma upp i 350A men vet inte exakt, har bara 16A själv... Det är 32A handske på den.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
J.... efter du snart budat hem en ny.:D
Det blidde ingen skolsvets. De gick på tok för högt för att jag hängde med på dem. Nostalgi i all ära, men jag kunde inte riktigt motivera det hur högt som helst.
Den jag var intresserad av gick för 8400+910+moms.
Så en 11 637 för en vanlig TIG.
Det är iofs billigt med tanke på att den ny kostar ca 32 000, men för dyr för mig.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det blidde ingen skolsvets. De gick på tok för högt för att jag hängde med på dem. Nostalgi i all ära, men jag kunde inte riktigt motivera det hur högt som helst.
Den jag var intresserad av gick för 8400+910+moms.
Så en 11 637 för en vanlig TIG.
Det är iofs billigt med tanke på att den ny kostar ca 32 000, men för dyr för mig.

Köp min....
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nån som är intresserad av en bra, modern och jävligt fet AC/DC TIG? Jag köpte den med förhoppningen att lära mig svetsa aluminium men insåg att jag inte har säkring så det räcker, nu är den bara i vägen i ett för litet garage. Inbyggd kylare, flaskställ, hjul, många ampere, puls på DC mm. Skulle tro att man behöver minst 20-25A 3~ för att komma upp i 350A men vet inte exakt, har bara 16A själv... Det är 32A handske på den.
16A här med :(
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har 25A säkringar, går att gå upp möe mer i skåpet om jag vill. Men 350 ampere använder jag typ vart tredje år på jobbet vad fan svetsar ni som behöver så mycket pulver? 100mm tjock hardox?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nä, det använder man ju inte även om aluminium generellt suger fler amps. Maskinen är på 430A.

På en modern inverter så kör man runt 300A tig på 16A 3-fas. Mig och pinne blir något mindre.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har 25A säkringar, går att gå upp möe mer i skåpet om jag vill.
Klart det går att säkra upp sig, men vet du vad EON vill ha då... :brinnerup:glömdet :skrämd

Redan i dagsläget har de ju, under de 3 åren jag bott här, höjt elnätsavgiften med 200/månaden för varje år som gått. Så 600 mera i månaden på 3 år.

Elnätsavgiften för 20A är 665:-. 25A är 861:- och för 35A är den 1265:- per månad. Sen tillkommer ju allt annat som el, skatter, osv.
Så om jag skall köra en 35A svets borde jag väl till och med ha högre än 35A i skåpet.
Säg 50A in i kåken och då är det 1893:- i bara avgift per månad.
För den extrakostnaden kan jag nog köpa mig en bra svets som går på 16A istället.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag har väl förvisso sett nåt med liknande ampere men det var under pulver och inte tig. Typ 4-5 järnspett till tråd som matar in till samma smälta.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Klart det går att säkra upp sig, men vet du vad EON vill ha då... :brinnerup:glömdet :skrämd

Redan i dagsläget har de ju, under de 3 åren jag bott här, höjt elnätsavgiften med 200/månaden för varje år som gått. Så 600 mera i månaden på 3 år.

Elnätsavgiften för 20A är 665:-. 25A är 861:- och för 35A är den 1265:- per månad. Sen tillkommer ju allt annat som el, skatter, osv.
Så om jag skall köra en 35A svets borde jag väl till och med ha högre än 35A i skåpet.
Säg 50A in i kåken och då är det 1893:- i bara avgift per månad.
För den extrakostnaden kan jag nog köpa mig en bra svets som går på 16A istället.
Jo jag vet.. har funderat på om jag kommer undan med att byta socklarna utan att säga ett skit, elbolaget är ju aldrig här och kollar nu när mätaren är trådlös
Men ja, ingen av oss kommer någonsin behöva kötta på i 3-400 ampere för hemmabruk.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nä, det använder man ju inte även om aluminium generellt suger fler amps. Maskinen är på 430A.

På en modern inverter så kör man runt 300A tig på 16A 3-fas. Mig och pinne blir något mindre.
Det är ju bara innan godset är i arbetstemp. Värmer man upp med gas och isolerar ämnena under svetsning drar det mycket mindre ström.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top