Stora Svetstråden!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kör 10 000 elektroder så går det av sig själv sen
Tanken har slagit mig, tex gå en kurs eller så, men det kryllar det inte av häromkring heller.

Skämt åsido så behöver du nog en liten fasning och spalt för att ha kontroll på roten.. och folk undrar varför vi har över 40 lök i månaden
Men fasa 1,5mm-plåt, då blir det ju inget kvar, och borde brinna igenom ännu mer? :va Spalt har jag, ca 1-2mm, även om det bitvis går ihop på någon punkt också.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tanken har slagit mig, tex gå en kurs eller så, men det kryllar det inte av häromkring heller.


Men fasa 1,5mm-plåt, då blir det ju inget kvar, och borde brinna igenom ännu mer? :va Spalt har jag, ca 1-2mm, även om det bitvis går ihop på någon punkt också.
Nä, det är bland det svåraste man kan svetsa med pinne.. hur stor kontroll har du på ljusbågslängden? Nån som har mer teknisk koll får gärna flika in, men man modulerar effekten och värmen på smältbadet med ljusbågslängden vid elektrodsvetsning. Kan skilja 10-20A, känns det som för mig åtminstone. Svetsar du tunnväggigt kan du behöva gå under rek. strömintervallet på 1.6mm elektroder, och vill köra med absolut minimal ljusbågslängd, nästan trycka in elektroden i smältan. Och fasning garanterar att du får med kanterna i roten, räcker med en liten kantbrytning på 1.5mm gods.
Sen är det lite svart magi i själva manipulerandet av elektroden på den här nivån, många mikrorörelser som ska koordineras om du ska uppnå svetsklass B
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nä, det är bland det svåraste man kan svetsa med pinne.. hur stor kontroll har du på ljusbågslängden? Nån som har mer teknisk koll får gärna flika in, men man modulerar effekten och värmen på smältbadet med ljusbågslängden vid elektrodsvetsning. Kan skilja 10-20A, känns det som för mig åtminstone. Svetsar du tunnväggigt kan du behöva gå under rek. strömintervallet på 1.6mm elektroder, och vill köra med absolut minimal ljusbågslängd, nästan trycka in elektroden i smältan. Och fasning garanterar att du får med kanterna i roten, räcker med en liten kantbrytning på 1.5mm gods.
Sen är det lite svart magi i själva manipulerandet av elektroden på den här nivån, många mikrorörelser som ska koordineras om du ska uppnå svetsklass B
Jag försöker hålla ljusbågen så kort som möjligt, men med lägsta strömmen så svetsar pinnarna gärna fast istället :gnissla Och som sagt, jag upplever att 1,6 bränner bort mer plåt än 2,5. Sen tycker jag iofs att det är lättare att få bra styrsel med 2,5 än med 1,6, om det är att dom är stabilare i sig, eller om dom greppar bättre i hållaren låter jag vara osagt.

Nu har jag ju en del rör över, så jag har sågat en hel del uttag nu, både för att träna på snittet, så att jag får rätt vinkel med minimal spalt, och för att ha en del att träna svetsning på. Skam den som ger sig, och jag vill bli bra på att svetsa, men visst låg det nära till hands att göra konstruktionen i glasfiber istället igår :gnissla
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag försöker hålla ljusbågen så kort som möjligt, men med lägsta strömmen så svetsar pinnarna gärna fast istället :gnissla Och som sagt, jag upplever att 1,6 bränner bort mer plåt än 2,5. Sen tycker jag iofs att det är lättare att få bra styrsel med 2,5 än med 1,6, om det är att dom är stabilare i sig, eller om dom greppar bättre i hållaren låter jag vara osagt.

Nu har jag ju en del rör över, så jag har sågat en hel del uttag nu, både för att träna på snittet, så att jag får rätt vinkel med minimal spalt, och för att ha en del att träna svetsning på. Skam den som ger sig, och jag vill bli bra på att svetsa, men visst låg det nära till hands att göra konstruktionen i glasfiber istället igår :gnissla
Ja, smältan måste igång ordentligt innan man kan börja trycka i pinnen, annars vill den gärna slockna. Måste ha väldigt tight kontroll på pinnen, håll gärna andra handen som stöd i början. Tills den blir för varm att hålla i då
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, smältan måste igång ordentligt innan man kan börja trycka i pinnen, annars vill den gärna slockna. Måste ha väldigt tight kontroll på pinnen, håll gärna andra handen som stöd i början. Tills den blir för varm att hålla i då
Klockrent tips, att hålla i pinnen med andra handen :tummenupp Jag har liksom haft en ryggmärgsreflex som säger att man inte ska ta i saker som gnistrar för att det går hög ström genom dom :hihi Men nu gick det ju otroligt mycket bättre. Noll spalt, lätt fasade kanter, styra pinnen med andra handen och minimal ström var knepet, sen är det bara finmotoriken hos mig kvar :rolleyes: Nu återstår bara att få till hörnen på röret, och få till urtagningar som ger rätt vinkel och noll spalt, inte helt trivialt, men med lite pill så :tummenupp
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Jula börjar sälja Svetsgas.
, men tillgänglighetsmässigt är det ju en enorm skillnad.

Både AGA och Air Liquide har ett betydligt finmaskigare återförsäljarnät än antalet Jula-varuhus. I mitt fall en mil mot fem mil. Men måste man byta flaska på lördag eller söndag, så ok.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Minns inte vad jag betalade för min 11l flaska för hembehoven.. var runt 3000, fyllningen gick iaf på nån tusenlapp sist.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Minns inte vad jag betalade för min 11l flaska för hembehoven.. var runt 3000, fyllningen gick iaf på nån tusenlapp sist.
11L hos AGA går på 3300:- Ex moms. Så 4125:- med moms för den vanlige dödlige.
Sen är de där flaskorna väl 200 bar jämfört med 300 bar i den 8L som Jula (Strandmøllen) säljer.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
11L hos AGA går på 3300:- Ex moms. Så 4125:- med moms för den vanlige dödlige.
Sen är de där flaskorna väl 200 bar jämfört med 300 bar i den 8L som Jula (Strandmøllen) säljer.
Skulle vara kul att veta hur många liter gas det skiljer mellan 8l/300bar och 11l/200 bar jag kör på airliquide för jag föredrar deras snabbkoppling, deras kompositflaskor är sjukt lätta och nice att släpa runt på byggena också. Har en liten display som visar återstående svetstid t.o.m
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Skulle vara kul att veta hur många liter gas det skiljer mellan 8l/300bar och 11l/200 bar jag kör på airliquide för jag föredrar deras snabbkoppling, deras kompositflaskor är sjukt lätta och nice att släpa runt på byggena också. Har en liten display som visar återstående svetstid t.o.m

300*8=2400 liter, 200*11=2200liter vid atmosfärstryck.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Då får jag tipsa om denna auktion:
https://psauction.se/auction/19830/avveckling-industriskola

Gamla skolmaskiner som inte gått hårt i produktion och jag känner till råga igen några av dem från min utbildning (inte alla dock). Är de därifrån så är de välskötta då läraren var Kemppi-fantast och skötte om dem väl. Men som sagt alla maskiner är inte från just den skolan.

Tackar för tipset. En Mastertig med AC/DC vore inte fel men de hamnar nog utanför min prisnivå. Nätauktioner tenderar att dra iväg något helt vansinnigt nuförtiden.
Synd att jag bara har 3x20A huvudsäkring på kåken, det finns ju ofta stora äldre svetsar på blocket för småpengar.
Får nog hitta en billig kinasvets, det duger fint till mig.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tackar för tipset. En Mastertig med AC/DC vore inte fel men de hamnar nog utanför min prisnivå. Nätauktioner tenderar att dra iväg något helt vansinnigt nuförtiden.
....
Får nog hitta en billig kinasvets, det duger fint till mig.
Man kan inte prata kinasvetsar och Kemppi i samma inlägg :ajjabajja :mattias
Jag budar själv på den svetsen jag hade på skolan nu :rofl
*host* bara nostalgiska skäl nu. Inget annat *host*
Den vore ju klart trevligare än Kina-tiggen jag har i garaget nu.

Visst kinasvetsen min gör det den ska, men någon Kemppi är det ju inte.
Vad displayen visar är inte verkligheten. Men man märker ju vad man vill ha ute i handtaget och vrider tills det känns rätt.
Den bli lätt överhettad och börjar pendla utan att vara i närheten av vad intermitennsen egentligen är.
Gassystemet smygläcker, så man får stänga gaskranen på flaskan när man inte svetsar. Man låter den inte stå 15 min gaskranen öppen liksom.
Går nått sönder är det bara glömma reservdelar. Lika bra att köpa ny maskin, typ.

KIkar lite på dessa TIG svetsar
Fick höra från en som köpt där att det är kvalitetssvetsar med Siemens komponenter och inget Kinaskräp.
Stahlwerk har en Svensk sida också, men verkar inte vara samma utbud.
Stahlwerk är kina svetsar.
Deras svenska försäljare (som är i konkurs, fast sidan ligger upp) avråder folk från att köpa deras maskiner i en svetsgrupp på nätet
Jo, det är sant.. :näsblod
Stahlwerk_1.jpg
Stahlwerk_2.jpg
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top