Stora Svetstråden!

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Check, har själv bara sett 5A som lägst men det såg väl soft ut tror jag.. kanske. Slope upp brukar vara ganska omedelbums som jag förstår det så frågan är nog hur mycket jag egentligen såg :va

Men då förmodar man alltså att..:

  • Pulsen är justerbar oavsett A, sen förstår jag att olika kombinationer av parametrar leder till mer eller mindre lyckade resultat men nu menar jag rent funktionsmässigt..?
  • 20-80% är tillräckligt?
..om inget annat framgår?

Vilken skulle du valt baserat på vad som går att läsa om dom ifall du nu inte är testförare i ämnet vill säga? :)

Jag är inte svetsare men produkturvecklare på svetsar och har skruvat skiten ur mängder av svetsar (bla båda märkena du tittar på) utan att ha läst in mig på datablad så skulle jag alla dar i veckan välja EWM före Migatronic. Men innan du köper en Teamwelder på postorder så låt en ÅF ge ett pris på en lagermaskin. Tex Svetsmasknservice i gbg har haft minst sagt bra priser sam aldrig annonserats.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Gbg blir inte mindre postorder för undertecknad men ska kollas upp, tack för tipset :) Gissar dock att även om det går att ninja till ett hanterbart pris för maskin så smashar jag budgeten nå jävulskt ändå. Tror EWM kommer med noll och inga tillbehör, ev. får man med en sladd att stoppa i väggen.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kanske lite svettigt ändå, kanske..

image003.jpg
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Kanske lite svettigt ändå, kanske..

image003.jpg

Sladd i väggen får du garanterat, lagkrav. Sen tror jag inte Teamwelder kommer med mer än EWM. Dom där grejerna (kanske med undantag av klockan) skall du ha med på köpet om du betalar ordinarie pris.... minst.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det där är med 30% rabarber på maskin, inget förhandlat utan samma erbjudande finns på hemsidan. Tror som du att Teamwelder inte är bättre på just paketpris tyvärr.

..så Migatronic? :) Förväntar mig ingen doktorsavhandling, du skulle alltså välja EWM 8 dagar i veckan men duger Migatronic? Läser jag runt lite så verkar folk överlag nöjda ändå, visst det finns dom som är nöjda med sossarna också så det säger inte allt. Huvudkontoret i Danmark och produktion i Indien och Kina, dom hymlar inte med det i vilket fall.

Den viktigare frågan än jämförelse är om dom är värda sitt pris, säg att Migatronics motsvarighet till totalen av EWM-listan kostar 10 000 pengar mindre, säger din magkänsla att det är rimligt? Är det generellt bra komponenter men EWM är bättre?

Annars vette farao vad jag ska titta på, Stahlwerk finns ju till lägre pris men känns alltid tveksamt när någon försöker hålla den tyska fasaden uppe när de egentligen säljer Kina.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det där är med 30% rabarber på maskin, inget förhandlat utan samma erbjudande finns på hemsidan. Tror som du att Teamwelder inte är bättre på just paketpris tyvärr.

..så Migatronic? :) Förväntar mig ingen doktorsavhandling, du skulle alltså välja EWM 8 dagar i veckan men duger Migatronic? Läser jag runt lite så verkar folk överlag nöjda ändå, visst det finns dom som är nöjda med sossarna också så det säger inte allt. Huvudkontoret i Danmark och produktion i Indien och Kina, dom hymlar inte med det i vilket fall.

Den viktigare frågan än jämförelse är om dom är värda sitt pris, säg att Migatronics motsvarighet till totalen av EWM-listan kostar 10 000 pengar mindre, säger din magkänsla att det är rimligt? Är det generellt bra komponenter men EWM är bättre?

Annars vette farao vad jag ska titta på, Stahlwerk finns ju till lägre pris men känns alltid tveksamt när någon försöker hålla den tyska fasaden uppe när de egentligen säljer Kina.

Migatronic är det inget fel på generellt men det är inte samma kvalitetskänsla som EWM. Migatronic är ljusår bättre än Stahlwerk som i sammanhanget är tveksamma leksaker. Migatronic är en leverantör av yrkesmaskiner och dom är bra, på vissa saker är dom sämre och på andra bättre än andra betydligt dyrare märken.

Jag har hört att Migatronic har en del problem med mjukvara, det är troligtvis inget man märker av på en mogen maskin för hobbybrukande.

Twintorsk har ju en Migatronic tig sen många år, han verkar mer än nöjd.

Begagnat är inget alternativ?

Jag antar att du köper maskinen privat? Ring runt till många återförsäljare av alla större märken och säg som det är. Det är inte alls omöjligt att det finns en demo eller ett skyltexemplar som skall bytas mot en ny modell. En privatkund är inte återkommande så det är ingen större risk att ge dig fin rabatt och så kan dom bjuda på det där dammiga felbeställda slangpaketet som bara har tagit plats i tre år.

Låt dom inte lura på dig en Parweld eller nån annan kinesisk inropare bara.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Låter rimligt bra :tummenupp

Beg maskiner är jag nog inte så mycket för, kan vara en mästermaskin som stått bredvid en metallslip och är en nysning ifrån kortslutning och härdsmälta... Visst en demokärra kan säkert fungera men då ska priset vara värt det kontra en dammfri, vilket det sällan är precis som begmarknaden.

Men jag är inte bitter :)

Fått snabbt o bra svar från en åf, fick även direkt reda på vilka serienummer de hade ifrån på sina maskiner = finns två versioner under samma modellbeteckning varav de har den senare. Hoppas.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Migatronic är det inget fel på generellt men det är inte samma kvalitetskänsla som EWM. Migatronic är ljusår bättre än Stahlwerk som i sammanhanget är tveksamma leksaker. Migatronic är en leverantör av yrkesmaskiner och dom är bra, på vissa saker är dom sämre och på andra bättre än andra betydligt dyrare märken.

Jag har hört att Migatronic har en del problem med mjukvara, det är troligtvis inget man märker av på en mogen maskin för hobbybrukande.

Twintorsk har ju en Migatronic tig sen många år, han verkar mer än nöjd.

Begagnat är inget alternativ?

Jag antar att du köper maskinen privat? Ring runt till många återförsäljare av alla större märken och säg som det är. Det är inte alls omöjligt att det finns en demo eller ett skyltexemplar som skall bytas mot en ny modell. En privatkund är inte återkommande så det är ingen större risk att ge dig fin rabatt och så kan dom bjuda på det där dammiga felbeställda slangpaketet som bara har tagit plats i tre år.

Låt dom inte lura på dig en Parweld eller nån annan kinesisk inropare bara.
Ja, jag har fått otroliga erbjudanden på svetsmaskinservice, hyrmaskiner som gått några timmar till halva nypriset osv. Men så är jag ganska trevlig också inte för att jag köpt nåt men.. det kan verkligen löna sig att fråga!
Görnöjd med migatronicen, men blir det nån verkstadssvets i framtiden blir det säkert nån esab eller kemppi växelströmmare med vattenkylning, kompletterat med nån rörtrådsmaskin. Alltid gött om man behöver bygga a-mått!
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Låter rimligt bra :tummenupp

Beg maskiner är jag nog inte så mycket för, kan vara en mästermaskin som stått bredvid en metallslip och är en nysning ifrån kortslutning och härdsmälta... Visst en demokärra kan säkert fungera men då ska priset vara värt det kontra en dammfri, vilket det sällan är precis som begmarknaden.

Men jag är inte bitter :)

Fått snabbt o bra svar från en åf, fick även direkt reda på vilka serienummer de hade ifrån på sina maskiner = finns två versioner under samma modellbeteckning varav de har den senare. Hoppas.


På dom bara, demomaskin, skyltex mm.

Ledande damm är en killer så där har du en poäng, och ju billigare skit desto sämre verkar det vara. Många kineser riskerar inte bara att poffa till och sluta fungera utan faktiskt också göra ett tappert försök att döda svetsaren.

Skulle vara kul att visa hur den senaste maskinen jag testade mot ledande damm och hur ett sånt test genomförs hos oss. Maskinen gick nog upp ca 10% i vikt utan några problem med överslag.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
På dom bara, demomaskin, skyltex mm.

Ledande damm är en killer så där har du en poäng, och ju billigare skit desto sämre verkar det vara. Många kineser riskerar inte bara att poffa till och sluta fungera utan faktiskt också göra ett tappert försök att döda svetsaren.

Skulle vara kul att visa hur den senaste maskinen jag testade mot ledande damm och hur ett sånt test genomförs hos oss. Maskinen gick nog upp ca 10% i vikt utan några problem med överslag.

Intressant detta, som jag får erkänna att jag inte tänkt på. Vi har svetsen placerad intill den plats där man gör de flesta skärande arbetena (vinkelslip) och det blir ju alltid en del damm att sopa upp efter en session med kapen. Bör man ta isär svetsen (Caddy C200i) och rengöra emellanåt?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Minns inte riktigt men kan ha varit sånt grundläggande man lärde sig i plugget, gäller de flesta maskiner. Visst jag kan inte påstå att jag tänker på det något särskilt för batteriarsenalen och det har gått bra ändå men nätanslutna maskiner försöker jag skydda så gott det går. Batteridrivna handmaskiner av någorlunda kvalitet har inte sällan kretskort m.m. isolerade av någon svart eller transparent smet, blir naturligtvis svårt att inte utsätta dom för det dom är ämnade för.

Så ja, det är nog en god idé med rengöring men jag är i detta sammanhang novis om tryckluft gör det värre eller om man riskerar att kortsluta/sabba något med en dammsugare.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Den korrekta rengöringen som lärs ut på alla utbildningar är att man skall dammsuga svetsen. Den varianten som görs ,om den ens någonsin görs, ute i arbetslivet är att man blåser rent den med tryckluften. :D
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Intressant detta, som jag får erkänna att jag inte tänkt på. Vi har svetsen placerad intill den plats där man gör de flesta skärande arbetena (vinkelslip) och det blir ju alltid en del damm att sopa upp efter en session med kapen. Bör man ta isär svetsen (Caddy C200i) och rengöra emellanåt?

Jag plockar isär och blåser rent med tryckluft. Det är också det som rekommenderas i manualen på många maskiner.

Caddy Mig är ju lite speciell då den är skapligt tjurig att dela på då det är två halvor så det hade jag nog försökt undvika.

Manualen säger blåsa rent lite då och då http://pdfmanuals.esab.com/private/Library/InstructionManuals/0440 001 001 SE.pdf

Tryckluft i louver både fram och bak, inte för högt tryck. Försöka blåsa lite rent runt materverksmotorn är aldrig fel. Lite beroende på hur gammal maskinen är så kan det eventuellt finnas ett hål framför matarverket (täckt med en klick-in plastbit på senare varianter) dårifrån skulle man troligtvis kunna blåsa. Dra ut sladden och vänta nån minut så kondingar hinner ladda ur innan du petar in nåt munstycke bara.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Den korrekta rengöringen som lärs ut på alla utbildningar är att man skall dammsuga svetsen. Den varianten som görs ,om den ens någonsin görs, ute i arbetslivet är att man blåser rent den med tryckluften. :D
Hur känsliga är dom för ESD-skador? Dammsugare är ju annars en väldigt bra uppfinning om man vill döda elektronik :brinnerup
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur känsliga är dom för ESD-skador? Dammsugare är ju annars en väldigt bra uppfinning om man vill döda elektronik :brinnerup
Ingen aning. Som all annan elektronik gissar jag på. FSN kan nog svara på det :)
Jag har dock aldrig damsugit en svets, inte ens på utbildningen. Där blåste vi rent dom med tryckluft där med :D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ingen aning. Som all annan elektronik gissar jag på. FSN kan nog svara på det :)
Jag har dock aldrig damsugit en svets, inte ens på utbildningen. Där blåste vi rent dom med tryckluft där med :D
Det finns ju alltid grader i helvetet, att dammsuga ett ställverk eller en lindad trafo är ju ganska lugnt, att dammsuga inne i en laptop är väldigt obra :hihi

En kollega dammsög en industri-PC som var full med cellulosadamm med en centraldammsugare. Det blev såna gnistor att det blev svetsloppor i det rostfria chassit och ja, dammet exploderade. Den datorn var mer än död :hihi
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag plockar isär och blåser rent med tryckluft. Det är också det som rekommenderas i manualen på många maskiner.

Caddy Mig är ju lite speciell då den är skapligt tjurig att dela på då det är två halvor så det hade jag nog försökt undvika.

Manualen säger blåsa rent lite då och då http://pdfmanuals.esab.com/private/Library/InstructionManuals/0440 001 001 SE.pdf

Tryckluft i louver både fram och bak, inte för högt tryck. Försöka blåsa lite rent runt materverksmotorn är aldrig fel. Lite beroende på hur gammal maskinen är så kan det eventuellt finnas ett hål framför matarverket (täckt med en klick-in plastbit på senare varianter) dårifrån skulle man troligtvis kunna blåsa. Dra ut sladden och vänta nån minut så kondingar hinner ladda ur innan du petar in nåt munstycke bara.

Vanligtvis en gång om året, säger manualen. Känns ju hanterbart.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
..samt flytta och/eller skydda maskin från skottlinjen :tummenupp Min induktionsvärmare har jag parkerat under en Ikeapåse tills jag kommit på något bättre.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
TIPS

Finns en ESAB Caddy Tig 2200i AC/DC med TA34 panelen (det är den panelen man skall ha) på Facebook (svetsare utan gränser) just nu.

Skall tydligen vara som ny och enligt säljaren bara gått 3h sen ny.

26’ vill han tydligen ha men det kan man ju alltid prata om. Jag förutsätter att det ingår torch och returkabel.

Ligger runt 30’ + moms ren utan torch har jag för mig.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top