Stora Svetstråden!

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Rädd för att kryptologer, arga, från FRA kommer prassla i buskarna då och hävda att jag stör ut Morgonpasset eller annat viktigt som rör rikets säkerhet och...

Nä men är det så stor skillnad mellan lift och hf i praktiken? Skraptändning har jag sett exempel på, youtube, hur det kan bli lite besvärligt men lift-start satte dom utan knyssel varje gång.

Med det sagt så är jag ganska säker på att jag inte provkört Tig någon gång, längesen för övriga typsnitt och jag tänker inte hävda en Löfven...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Rädd för att kryptologer, arga, från FRA kommer prassla i buskarna då och hävda att jag stör ut Morgonpasset eller annat viktigt som rör rikets säkerhet och...

Nä men är det så stor skillnad mellan lift och hf i praktiken? Skraptändning har jag sett exempel på, youtube, hur det kan bli lite besvärligt men lift-start satte dom utan knyssel varje gång.

Med det sagt så är jag ganska säker på att jag inte provkört Tig någon gång, längesen för övriga typsnitt och jag tänker inte hävda en Löfven...
Apropå det här med hf tändning - justerade in min så den smäller igång på alla ampere, men oftast så börjar dom trilskas efter några tusen tändningar och man blir tvungen att skrapa lite innan den tänder.
Men jag jobbade med en lurig finne ett tag, han hade moddat sin hf-krets påstod han, och det hördes! Var ett jäkla knatter från den. Och den small igång ofelbart oavsett ampere eller ljusbågslängd, han sade nåt om att hf starten är nedjusterad från fabrik just för att inte avrätta folk med pacemakers osv. Nu har ju inte jag pacemaker så jag skulle gärna få lite mer effekt i hf tändningen. Fsn??
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Om du är sugen på att köra en del tig så hadde jag hellre valt en med hf tändning


Håller med. Det där är i första hand en Mig/mag.

Finns en Rebel AC/DC med hf som kommer att lanseras i nordamerika om ett tag. Där har man allt i ett paket inklusive aluminium Tig. Borde vara en våt dröm i många hobbygarage.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nä men är det så stor skillnad mellan lift och hf i praktiken? Skraptändning har jag sett exempel på, youtube, hur det kan bli lite besvärligt men lift-start satte dom utan knyssel varje gång.
Mindre risk för wolframinneslutning i starten med HF.
Nu ska det ju inte ske när planeterna står rätt och allt det där, men nog fan suger spetsen ned sig ibland när man finlirar i konstiga ställningar. Normal användning är lift-start helt ok även om man inte är jättevan.
Tycker personligen det funkar bra med båda, även om jag föredrar HF.

Skrapa skall man göra med pinnar, inte TIG :tungan
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Rädd för att kryptologer, arga, från FRA kommer prassla i buskarna då och hävda att jag stör ut Morgonpasset eller annat viktigt som rör rikets säkerhet och...

Nä men är det så stor skillnad mellan lift och hf i praktiken? Skraptändning har jag sett exempel på, youtube, hur det kan bli lite besvärligt men lift-start satte dom utan knyssel varje gång.

Med det sagt så är jag ganska säker på att jag inte provkört Tig någon gång, längesen för övriga typsnitt och jag tänker inte hävda en Löfven...

Säkert Amerikanare du sett. Det är skillnad på svetsare och svetsare rent geografiskt. I US så finns det ytkessvetsare på tig som inte tänker använda nån jävla HF. I europa så är det tvärtom.

Skall du svetsa nåt med känslig elektronik som inte går att koppla bort så är lift att nog rätt men till allt annat så använder man HF. Men skall man bara svetsa lite då och då så går det väl an. Det är ju andra begränsningar med mwd gashantantering med manuell ventil som kan vara värt att kolla upp, jag borde veta hur det är på Rebel men det gör jag inte.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Apropå det här med hf tändning - justerade in min så den smäller igång på alla ampere, men oftast så börjar dom trilskas efter några tusen tändningar och man blir tvungen att skrapa lite innan den tänder.
Men jag jobbade med en lurig finne ett tag, han hade moddat sin hf-krets påstod han, och det hördes! Var ett jäkla knatter från den. Och den small igång ofelbart oavsett ampere eller ljusbågslängd, han sade nåt om att hf starten är nedjusterad från fabrik just för att inte avrätta folk med pacemakers osv. Nu har ju inte jag pacemaker så jag skulle gärna få lite mer effekt i hf tändningen. Fsn??

Nerjusterad vet jag inte men det är ju så att det blev en skärpning av kraven för ett antal år sen och att anledningen skulle vara just det du säger. Om det är sant vet jag inte men jag har hört det från flera håll. Hur man gör för att få mer kräm vet jag inte. Man har ofta en separat trafo och nån liten krets för genereringen av HF.

Kravet på hur mycket man får generera är väl definierat men tror det är max 15kV. Tror att 12-14kV och 30ms är gångbart.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Hadde en svets innan som gick att svetsa tig med lift .Men där fick man ha manuell gas och där var ingen slope down heller så jag sålde den och köpte en liten migatronic och det bytet är jag väldigt nöjd med
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kan ju inte det där riktigt som sagt men slope upp o ner var fullt justerbart med displayen, i denna review starta han med 5A och 1 sekund upp samt 5 sekunder ner.

Kanske lättare att bedöma videon istället för mitt svammel =)

Vid 5:30 börjas det meka i menyerna och runt 9:30 eldar han igång:


Jag tror inte Tig-pickan ingår i kitet här hemma så den kan man väl bortse ifrån, men.. hänger gasautomatiken på maskin eller beror det på vilken brännare man använder? I videon skruvar han av gasen manuellt på brännaren som följde med i deras kit. Känns som automatik är fiffigt för att spara på gasflaskan, naturligtvis, då något as som man behöver en truck för att flytta inte känns aktuellt för egen del.. typ.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Äh.. nu har jag kommit underfund med att man inte kan överleva utan AC och då går denna bort ändå som jag förstått det, dom är inte överdrivet generösa med produktinformation/specifikationer dom där gula inte.

Jaja återkommer när jag har forskat fram något nytt med nya funderingar =)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Kan ju inte det där riktigt som sagt men slope upp o ner var fullt justerbart med displayen, i denna review starta han med 5A och 1 sekund upp samt 5 sekunder ner.

Kanske lättare att bedöma videon istället för mitt svammel =)

Vid 5:30 börjas det meka i menyerna och runt 9:30 eldar han igång:


Jag tror inte Tig-pickan ingår i kitet här hemma så den kan man väl bortse ifrån, men.. hänger gasautomatiken på maskin eller beror det på vilken brännare man använder? I videon skruvar han av gasen manuellt på brännaren som följde med i deras kit. Känns som automatik är fiffigt för att spara på gasflaskan, naturligtvis, då något as som man behöver en truck för att flytta inte känns aktuellt för egen del.. typ.


Gashanteringen sitter i maskinen och inte i torchen. Då man skruvar av så betyder det att automatik saknas. Det finns bevisligen en gasventil i Rebel men då det är lift så ligger saknas trigger så det finns inget som triggar en gasventil.

Är det nån du undrar om på dom gula svetsarna så borde jag veta det eller kunna fixa fram svaret.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kool, tack för info!

Kollar just nu vitt o brett på marknaden men hittills en halvknepig formel mellan Kina, kvalitet och lurendrejeri med något som är värt pengarna =) Letar efter:

Tig AC/DC o MMA, digital panel med justerbar frekvens, puls och slope upp/ner, automatik för gasen och tillbehör som inte kostar 10k st att köpa till som exempelvis pedal.

Får se om man trillar på något, annars får jag skaffa något billigt och funktionellt att öva med under tiden.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Kool, tack för info!

Kollar just nu vitt o brett på marknaden men hittills en halvknepig formel mellan Kina, kvalitet och lurendrejeri med något som är värt pengarna =) Letar efter:

Tig AC/DC o MMA, digital panel med justerbar frekvens, puls och slope upp/ner, automatik för gasen och tillbehör som inte kostar 10k st att köpa till som exempelvis pedal.

Får se om man trillar på något, annars får jag skaffa något billigt och funktionellt att öva med under tiden.


Esab 2200i ACDC låter som rätt pryl. Tyvärr är det många som tycker det och dom går dyrt som begagnade. Pedal är dyrt med.

Teamwelder har jag tipsar om tidigare. Är EWMs märke för internetförsäljning, dvs EWM försöker kapa ett led genom att erbjuda en utgående eller lätt förenklad modell till ett attraktivare pris. Det är EWM-ekvivalent kvalite, inte så att det är budgetkomponenter utan det är samma skit. Picotig i 180A utförande finns som Teamwelder.

Annars är det att leta begagnat bland dom seriösa ESAB, Kemppi, EWM, Fronius, Miller, Lincoln, Migatronic, Selco, Lorch och det finns säkert fler.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Teamwelder verkar intressant men kanske den svåraste instruktionsboken att tolka =) Största frågetecknet är nog pulsfunktionen, gasautomatik skriver de inte gärna i klarspråk heller men om den har för och efterströmning av gasen antar jag att automatik finnes.

Teamwelder Tig

Manual

I övrigt har jag kikat på, var inte blyga med input:

Migatronic 200 AC/DC vilken verkar ha allt om än till en prislapp i segmentet och klent med tillbehör som ingår = det nödvändigaste för Tig enbart.

Migatronic Tig (innehållsfattig)

Manual (bra, svenska sid 19)

Everlast 210 AC/DC går att handla från Mumin och även om man kunde önska det sämre för euron så är den från något till några lappar billigare än ovanstående om dom nu inte debiterar fan o femti för att ro över den. Verkar komplett med funktioner, runt 10kg tyngre än de andra men dom har lyckats få en apparat att gå på 220V U-landet i teknik of the states. En pedal kostar 1100 pengar.

Everlast Tig

Manual

Kan man läsa sig till på ett ungefär i specifikationerna hur de klarar tunna material, säg 1 mm aluminium, utöver lovord i en produktbeskrivning? Visst förstår jag att även om maskinen har egenskaper som en månlandare kommer jag elda hål i så tunna material, har dock för mig att jag räkna ihop runt 500 rör i bra att ha lådorna så det finns att misslyckas med
:smasha
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Teamwelder ska vara EWMs budgetsvets och EWM skrivs det alltid bra om vad jag sett . Migatronicen är säkert med bra jag är iallafall nöjd med min men har bara en dc svets . Sen hur tunna material det går att svetsa. Aluburkar går iallafall Wiseguy här på forumet la in några bilder tidigare i tråden .
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Aluburkar går iallafall
Går maskinen ned till runt 30 Amp och kan justera +/- balans så går det att svetsa burkar utan problem (Ok, enkelt är det inte :D).
För 1 mm alu så tror jag det funkar bra med 40-60 Amp lite beroende på vad man gillar och har för hastighet
Man börjar gärna för lågt när man har tunt och inser sen att det faktiskt blir enklare när man ökar strömmen.
Men testa dig fram vad just du gillar.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Blixt och dunder va bra, då står det nog närmare bestämt mellan Migatronic och Teamwelder med andra ord.. den förstnämnda går väl att hitta attiraljer till på Domus jämfört med den andra.

Ska försöka förstå mig på vilken som smäller högst, återkommer men fler tips är alltid välkommet naturligtvis.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Går maskinen ned till runt 30 Amp och kan justera +/- balans så går det att svetsa burkar utan problem (Ok, enkelt är det inte :D).
För 1 mm alu så tror jag det funkar bra med 40-60 Amp lite beroende på vad man gillar och har för hastighet
Man börjar gärna för lågt när man har tunt och inser sen att det faktiskt blir enklare när man ökar strömmen.
Men testa dig fram vad just du gillar.

Btw menar du enkelt o bra att om inställningsparametrarna är 5-200A-Miga eller 3-180A-Team och balansfunktionen finns så är det i regel safe?

Det jag inte riktigt begriper är vad inställningsintervallen betyder, Migatronic, fet=?:

AC-t-balans (Växel-tig eller tid kanske-balans?), tidsbaserat, (TIG AC/DC)(fast ändå båda?) Med denna funktion inställs rensverkningen vid TIG-svetsning med växelström(men ändå inte?) (svetsning av aluminiumlegeringar). Funktionen är en tidsbaserad balans mellan den positiva och den negativa halvperioden(oavsett A?). Man kan reglera mellan 20 och 80% (är det en tillräcklig justeringsintervall?), då %-angivelsen är baserad på den negativa halvperiodens andel av periodtiden. Balansen regleras således, att där finns en passande renszon omkring smältbadet."
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Btw menar du enkelt o bra att om inställningsparametrarna är 5-200A-Miga eller 3-180A-Team och balansfunktionen finns så är det i regel safe?
Så lågt ned borde du klara dig bra.
Undrar om den ens tänder på 3 ampere :D

Det jag inte riktigt begriper är vad inställningsintervallen betyder, Migatronic, fet=?:

AC-t-balans (Växel-tig eller tid kanske-balans?), tidsbaserat, (TIG AC/DC)(fast ändå båda?) Med denna funktion inställs rensverkningen vid TIG-svetsning med växelström(men ändå inte?) (svetsning av aluminiumlegeringar). Funktionen är en tidsbaserad balans mellan den positiva och den negativa halvperioden(oavsett A?). Man kan reglera mellan 20 och 80% (är det en tillräcklig justeringsintervall?), då %-angivelsen är baserad på den negativa halvperiodens andel av periodtiden. Balansen regleras således, att där finns en passande renszon omkring smältbadet."
Då skall vi se.... Förlåt om jag låter lite basic här men det kan ju vara någon annan som vill lära sig med :)

Det finns 3 egentliga saker man kan ha nytta av på en AC/DC TIG.

Första intressanta är ju frekvens på strömmen.
Svets_1.jpg

Balansen är hur lång tid den är på minus respektive plus.
Svets_2.jpg

På vissa kan man till och med ställa in amplituden på plus/minus-sidan.
Svets_3.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Check, har själv bara sett 5A som lägst men det såg väl soft ut tror jag.. kanske. Slope upp brukar vara ganska omedelbums som jag förstår det så frågan är nog hur mycket jag egentligen såg :va

Men då förmodar man alltså att..:

  • Pulsen är justerbar oavsett A, sen förstår jag att olika kombinationer av parametrar leder till mer eller mindre lyckade resultat men nu menar jag rent funktionsmässigt..?
  • 20-80% är tillräckligt?
..om inget annat framgår?

Vilken skulle du valt baserat på vad som går att läsa om dom ifall du nu inte är testförare i ämnet vill säga? :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Check, har själv bara sett 5A som lägst men det såg väl soft ut tror jag.. kanske. Slope upp brukar vara ganska omedelbums som jag förstår det så frågan är nog hur mycket jag egentligen såg :va

Men då förmodar man alltså att..:

  • Pulsen är justerbar oavsett A, sen förstår jag att olika kombinationer av parametrar leder till mer eller mindre lyckade resultat men nu menar jag rent funktionsmässigt..?
  • 20-80% är tillräckligt?
..om inget annat framgår?

Vilken skulle du valt baserat på vad som går att läsa om dom ifall du nu inte är testförare i ämnet vill säga? :)
5 Amp är lågt och ingenting man svetsar med egentligen. Men som startvärde innan det går upp är väl egentliga syftet med en så låg ström.

Slope up är att den börjar på ett lågt värde och stiger upp till ett högre värde. Man besparar elektroden från att få en chock när man trycker in knappen.
Slope down är när man släpper knappen och ljusbågen tonar ut och man minskar risken att få ändpipes i svetsfogen.

Pulsning är en helt annan funktion jämfört med det som jag skrev i förra inlägget.
Pulsning är att svetsen stänger av sig, en väldigt kort tid, och sen startar igen.
Du kan pulsa på både DC och AC.
Fast att köra med pulsning är fusk..... :mattias
Kör du med pulsning så kan du ställa in den oberoende av amp.

Balans på 20-80% är bra.

Vilken jag hade valt.....Bra fråga.....


Bra läsning om svetsning:

ESAB TIG-Svetsning:
http://www.svetshuset.se/Tigsvetsning.pdf

ESAB MIG-svetsning:
http://www.svetshuset.se/Migsvetsning.pdf

ESABs Handbok för reparations och underhållssvetsning:
Handbok för reparationsoch
http://www.svetshuset.se/res/Esabkatalog/repuhall.pdf
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top