Stora Svetstråden!

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Mitt största problem är väl att jag har en handhållen skärm, och jag blir inte så stadig när jag står ute i 3- och håller pinnen med en hand:näsblod :gnissla

Men jag funderar på att göra några remmar av silvertejp och slänga på, så jag slipper hålla i den:tummenupp
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Vad ska man ha för gas till en MIG/MAG svets om man ska svetsa rostfritt?
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Mitt största problem är väl att jag har en handhållen skärm, och jag blir inte så stadig när jag står ute i 3- och håller pinnen med en hand:näsblod :gnissla

Men jag funderar på att göra några remmar av silvertejp och slänga på, så jag slipper hålla i den:tummenupp

:va Har du nå gammalt vurpollon så är de ju bara å ta dän visiret å smacka på svetsskärmen framtill å dra fast med silvertejp. Då slipper du svetsloppor som hoppar ner å svider på hövvet oxå :tummenupp
De lär ju inte va nå snyggt :D
Alt. ersätta bara visiret m. svetsglaset å täta runt om..-.:va
Ekonomiskt iaf:)
 

Ekerholm

Guest
Vad ska man ha för gas till en MIG/MAG svets om man ska svetsa rostfritt?

jo ska du svetsa i rostfritt så ska du andvända en inert gas alltså så heter det miga när du ska svetsa i rostfritt eller i alu.. och när du svetsar i vanlig bonplåt så använder du en aktiv gas så då heter det mag... nu till ämnent du ska andvända en gas med argon i sen brukar det även vara helium i oxå... nu finns det ju så många olika som gör gas tuber och nästan alla har olika namn på sina olika gasar... så kolla med dom du ska handla av vad deras heter... men det ska vara en argon och helium blandnig iaf... och sen får du ju inte glömma bort att ha rätt svets tråd med...
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
jo ska du svetsa i rostfritt så ska du andvända en inert gas alltså så heter det miga när du ska svetsa i rostfritt eller i alu.. och när du svetsar i vanlig bonplåt så använder du en aktiv gas så då heter det mag... nu till ämnent du ska andvända en gas med argon i sen brukar det även vara helium i oxå... nu finns det ju så många olika som gör gas tuber och nästan alla har olika namn på sina olika gasar... så kolla med dom du ska handla av vad deras heter... men det ska vara en argon och helium blandnig iaf... och sen får du ju inte glömma bort att ha rätt svets tråd med...

Okej, har inte riktigt koll på det där med vad det är för skillnad mellan MIG/MAG, även fast jag svetsar i princip varje dag.

Har en tub från AGA, så det är nog hos dom jag byter.
Tack!


Perfekt! Då är det bara att åka och byta då.

EDIT: Nu blev jag osäker på vad jag har för tråd, jag köpte ett sånt här konverteringskit från Jula: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=210036

Så frågan är ju vad det kan vara för tråd? Solidtråd, fluxfylld rörtråd, eller metallpulverfylld rörtråd? :confused:
 
Last edited:

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Okej, har inte riktigt koll på det där med vad det är för skillnad mellan MIG/MAG, även fast jag svetsar i princip varje dag.

Har en tub från AGA, så det är nog hos dom jag byter.
Tack!



Perfekt! Då är det bara att åka och byta då.

Ja ser du e ju Köpingsbo :tummenupp Jag har handlat av Sundholm Welding och om de heter industripartner (lite osäker på namnet, men i samma område som sundholm-w) å de har funkat bra. Så nån av dom kan du alltid kolla med så får du rätt.
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Träning är nödvändig om man vill ha till starka och snygga svetsar.
Limez. Jag ser att du håller pinnen lite mot kroppen när du svetsar. Skjut ut handen mot svetsen. Pinnen ska ha svetsens tangentriktning.
Med rutila pinnar reser sig slaggen som Långa Farbrorn sa och man slipper slagga mer än möjligtvis den sista cm. Dvs när du får till det så och då vet du också att det estetiska sitter där :)
Sedan bestämmer man genombränningen med strömstyrkan.

Vill du ha störst styrka så använd basiska pinnar. De är inte så lätta att starta eller att få helt jämna svetsar med och de kan vara ganska känsliga för rätt ström, men när du kan svetsa snyggt med basiska så är rutila lätt som en plätt.

Jag har en invertersvets med TIG-tillsats och är imponerad av hur denna lilla låda kan fungera så bra. Tyvärr är argonen jäkla dyr så jag använder bara TIG-en i "nödfall". När jag byggde mina blås till hojen (se bild) så svetsade jag dem (1 mm stålplåt) med pinne så det går, men inte första gången man svetsar :tummenupp
 

Bifogat

  • ps.jpg
    ps.jpg
    78.7 KB · Visningar: 300

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag skummade igenom länkarna ovan, men hittade inget. Vilka strömstyrkor ska man ha för olika grovlekar på pinnarna när man pinnsvetsar, på ett ungefär? Spelar godstjockleken in också, eller är det bara pinnen som styr?
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Jag skummade igenom länkarna ovan, men hittade inget. Vilka strömstyrkor ska man ha för olika grovlekar på pinnarna när man pinnsvetsar, på ett ungefär? Spelar godstjockleken in också, eller är det bara pinnen som styr?

Kolla hära som ex. klicka på teknisk specifikation, scrolla ner så ser du spänning å även ström för olika diametrar på pinnarna. Men leta på den typ av pinne så bör du hamna mest rätt :tummenupp

http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=13965
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Jag skummade igenom länkarna ovan, men hittade inget. Vilka strömstyrkor ska man ha för olika grovlekar på pinnarna när man pinnsvetsar, på ett ungefär? Spelar godstjockleken in också, eller är det bara pinnen som styr?


Nu var det länge sen jag höll i en svets, men jag antar att det står rekommenderade strömstyrkor på paketet.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag skummade igenom länkarna ovan, men hittade inget. Vilka strömstyrkor ska man ha för olika grovlekar på pinnarna när man pinnsvetsar, på ett ungefär? Spelar godstjockleken in också, eller är det bara pinnen som styr?

Ampere-intervall står som regel på paketet.
En sak till ... om man svetsar med pinne så har det betydelse om det är en likströms- eller växelströmssvets.
Likström är överlägset bäst anser jag.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kolla hära som ex. klicka på teknisk specifikation, scrolla ner så ser du spänning å även ström för olika diametrar på pinnarna. Men leta på den typ av pinne så bör du hamna mest rätt :tummenupp

http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=13965
Tackar! :tummenupp

Nu var det länge sen jag höll i en svets, men jag antar att det står rekommenderade strömstyrkor på paketet.

Ampere-intervall står som regel på paketet.
En sak till ... om man svetsar med pinne så har det betydelse om det är en likströms- eller växelströmssvets.
Likström är överlägset bäst anser jag.
Ja, hade jag bara haft paket/paket med läsbar text så :) Jag har försökt läsa på dom, men dom intressanta bitarna var trasiga/övertejpade eller borta :( Så går det när man ärver svetsprylar från en farsa som kunde allt sånt där i huvudet... :rolleyes:
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
:va Har du nå gammalt vurpollon så är de ju bara å ta dän visiret å smacka på svetsskärmen framtill å dra fast med silvertejp. Då slipper du svetsloppor som hoppar ner å svider på hövvet oxå :tummenupp
De lär ju inte va nå snyggt :D
Alt. ersätta bara visiret m. svetsglaset å täta runt om..-.:va
Ekonomiskt iaf:)

Ska leta fram en gammel Jonsered-motorsågshjälm med nät-skärm och dra på svetsskärmen på den:tummenupp
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ja, hade jag bara haft paket/paket med läsbar text så :) Jag har försökt läsa på dom, men dom intressanta bitarna var trasiga/övertejpade eller borta :( Så går det när man ärver svetsprylar från en farsa som kunde allt sånt där i huvudet... :rolleyes:

Riktvärden:
Rutil: 2,5; 60-110 A
3,25; 100-140 A

Basisk: 2,0; 50-80 A
2,5; 80-110 A
3,25; 100-145 A

Sedan får man prova sig fram från det.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
När jag byggde mina blås till hojen (se bild) så svetsade jag dem (1 mm stålplåt) med pinne så det går, men inte första gången man svetsar :tummenupp

Det där tyckte iallafall jag var imponerande:Bugar några bilder på fogarna kanske?:)
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Det där tyckte iallafall jag var imponerande:Bugar några bilder på fogarna kanske?:)

Nja, eftersom jag slipat fogarna så syns de inte.
Alla som svetsat i tunnplåt förstår att man måste ha ett knep för att svetsa ihop 1 mm plåt med pinne :)

Mitt är att jag gör svepen 5 mm för långa och falsar ena sidan. På så sätt får jag rotstöd hela vägen, men man kan inte kluddsvetsa ändå :tungan

De är trots allt byggda i garaget med lite hobbyutrustning.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top