Stora Svetstråden!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Bah, jag har ett ohyggligt banalt problem, men ändå irriterande. Jag har ledsnat på att fjutta eld på gasolen med en vanlig tändare, jag vill ha en skåltändare, men var får man tag på såna egentligen, helst i Stockholmstrakten? Ja, Verktygsboden har, men att pynta en hundring i frakt för något som kostar 27kr känns inte helt rätt :huvet Jula, Classe, Biltema, Bauhaus mfl verkar inte ha.


Würth Spånga
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har koll på märket Rimac? Har fått ett bra pris på en ny komplett gasutrustning som verkar vara en kopia på X11 med alla grejer för att sen bara tända svetsen, kärra, slangar, backventiler, mm till och med glasögon och handskar var med.

Skiljer nog ca 3-4000 mot Aga X11 grejer men frågan är hur kvalitén är på Rimac?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Gästspelade lite på snusfabriken och installerade blandarmaskiner för några veckor sen, firman jag jobbade för hade ett gäng gamla aristotig som varit med utan driftstörningar sen dom köptes in. Sisådär 30 år, klart godkänt! Väldigt avancerad måste den vart för sin tid, men användes mest till att smälta ihop livsmedelrör på 25A.
FSN, du måste väl känna nån på västkusten som kan kalibrera svetsmaskiner? Min migatronic har ballat ur och noll ampere ligger numera ett kvarts varv upp på potentiometern. Den höll 5 års grov misshandel utan att klaga eller krångla så lite kärlek vill jag ju ge den. Inte sugen att betala svetsmaskinservice mer än vad maskinen är värd dock..
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Gästspelade lite på snusfabriken och installerade blandarmaskiner för några veckor sen, firman jag jobbade för hade ett gäng gamla aristotig som varit med utan driftstörningar sen dom köptes in. Sisådär 30 år, klart godkänt! Väldigt avancerad måste den vart för sin tid, men användes mest till att smälta ihop livsmedelrör på 25A.
FSN, du måste väl känna nån på västkusten som kan kalibrera svetsmaskiner? Min migatronic har ballat ur och noll ampere ligger numera ett kvarts varv upp på potentiometern. Den höll 5 års grov misshandel utan att klaga eller krångla så lite kärlek vill jag ju ge den. Inte sugen att betala svetsmaskinservice mer än vad maskinen är värd dock..

Aristotig 315?

Kalibrering är det sämre med. Vet en som troligtvis är fullt kompetent men vet inte alls vad han tar betalt för det och han håller till runt Karlsborg tror jag.

Men jag tycker att det brukar vara ganska "smidigt" att göra bra affärer med Svetsmaskinservice som privatperson.

Vad kostar en kalibrering? Har hört siffror på 500-800kr + moms men det kanske gäller företag med stor maskinpark?
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Aristotig 315?

Kalibrering är det sämre med. Vet en som troligtvis är fullt kompetent men vet inte alls vad han tar betalt för det och han håller till runt Karlsborg tror jag.

Men jag tycker att det brukar vara ganska "smidigt" att göra bra affärer med Svetsmaskinservice som privatperson.

Möjligt, gamla häckar med möjlighet att byta mellan 2 program med dubbelklick på svetsbrännaren, och pulsning. Hade ac-varianten på svetsskolan, men den lyckades vi faktiskt köra sönder minns jag

Ja, pratar jag med ägaren, som brukar bli glad när jag dyker upp får jag den säkert lagad för en struntsumma. Det är ju inte oss privatpersoner dom tjänar eller förlorar på direkt.. Tycker det är roligare med hemsnickrade snillen dock, men Karlsborg är helt fel borg!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vad kostar en kalibrering? Har hört siffror på 500-800kr + moms men det kanske gäller företag med stor maskinpark?

Iom att jag inte vet säkert att den enbart behöver kalibreras åker jag nog på felsökning som brukar gå på nån tusing först, plus kalibrering som bör gå på nåt sånt du sa, så är jag typ uppe i vad en sån här kostar begagnat. Sett dom för 2500 på blocket fullt fungerande.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Möjligt, gamla häckar med möjlighet att byta mellan 2 program med dubbelklick på svetsbrännaren, och pulsning. Hade ac-varianten på svetsskolan, men den lyckades vi faktiskt köra sönder minns jag

Ja, pratar jag med ägaren, som brukar bli glad när jag dyker upp får jag den säkert lagad för en struntsumma. Det är ju inte oss privatpersoner dom tjänar eller förlorar på direkt.. Tycker det är roligare med hemsnickrade snillen dock, men Karlsborg är helt fel borg!

Jag skall fråga en annan med, han är överkompetent att både laga och kalibrera och har mot alla odds faktiskt en Migatronic själv. Han kommer inte att ta sig an den men skulle eventuellt kunna tipsa om vad som eventuellt är kasst och om kalibrering.

Vad heter maskinen?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag skall fråga en annan med, han är överkompetent att både laga och kalibrera och har mot alla odds faktiskt en Migatronic själv. Han kommer inte att ta sig an den men skulle eventuellt kunna tipsa om vad som eventuellt är kasst och om kalibrering.

Vad heter maskinen?
Det är en focus 160hp, liten enfas historia.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är en focus 160hp, liten enfas historia.

Det är ju en liten fin DC inverter med puls. Fler som borde titta på den typen av maskin istället för kineser med fler knappar och rattar än på en kyrkorgel.

Det är extremt långt ifrån mitt område men jag har fått för mig att man rent generellt inte reparerar PCB utan byter hela och det brukar vara ganska dyra delar. Men jag skall höra vad han säger.

Annars är det kanske läge att uppdatera till en Renegade ET300iP? Jag lovar att bjuda på en 1ph adapter, då får du ut 200A på 16A 230V och 300A på 3ph 16A 400V. :)
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det är ju en liten fin DC inverter med puls. Fler som borde titta på den typen av maskin istället för kineser med fler knappar och rattar än på en kyrkorgel.

Det är extremt långt ifrån mitt område men jag har fått för mig att man rent generellt inte reparerar PCB utan byter hela och det brukar vara ganska dyra delar. Men jag skall höra vad han säger.

Annars är det kanske läge att uppdatera till en Renegade ET300iP? Jag lovar att bjuda på en 1ph adapter, då får du ut 200A på 16A 230V och 300A på 3ph 16A 400V. :)
Visst, jag kan ta en på prov, ses utanför esab efter kontorstid?
Ja det är en kanonmaskin, känns synd att bara kasta den. Lyckades faktiskt justera in hf tändningen på den själv, efter att jag blåste ut ett halvkilo byggdamm när den började strula
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Han hade tyvärr inte nåt att komma med. Han trodde dock att det var nåt fel och inte bara kalibrering. Kanske bara byta pot men jag antar att den är PCB-monterad?
Pratade faktiskt med en elektriskt savant kompis häromdan, han tyckte också jag skulle prova att byta poten först så jag ska in och kolla specarna på den och beställa ny. Har för mig den satt lätt till och kopplad med sladd.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Öppnade potentiometern på migatronicen och hittade en krokig pinne, vred rätt den så gott det gick och nu stämmer ampereratten om inte 100% så iaf 99! Då ska man bara hitta en ersättare med rätt mått.
1fe2b3f95584c4b2967daeac6333a357.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top